EXTRA BILDER TILL MODELLVÄNNER SEPTEMBER 2022
Oldtimer-SM i Bollerup 25-27 augusti 2022 Snobben & Woodstock Cup 3 september 2022
Bo-Eskil Nilsson och Anders Jönlid i tryggt förvar i hingstboxen - nu
sekretariat.
Första dagen gällde det "småklasserna" A, B, S1 och C1-nostalgi.
Vädret var inte det bästa så det beslutades efter några blöta flygningar att
fortsätta tävlingen en senare dag.
Martin som är med i friflyglandslaget klass F1C - nu med en betydligt svårare
COX-motor.
Ända från Trondheim, med buss, båt och tåg.. Paul Ivar Paulsen är årets enda
deltagare från Norge
Andra tävlingsdagen bjöd på betydligt bättre väder med halva vindstyrkan och
fram mot dagen en riktigt trtyckande sol.
Dagens klasser : D, G-int, S2, S3, S-int och F-klassisk
Per Q har tidigare varit aktiv tävlingsflygare i de moderna friflygklasserna och
takterna sitter i.
Det är många som fotograferar - de vackraste modellflygplanen genom tiderna.
Mats kommer med många fina bilder på sin egen hangflygningsblogg.
Per Q lyckas få en perfekt första start.
Karl Erik Widell drar upp en av de två motorerna i sin vinnarmodell. Krax låter
det hela flygningen när kraften överförs från en av snoddarna till den andra.
I Per Qs andra start blev det riktig uppvisning med loopingar och rollar - men
trots det en riktigt fin starthöjd.
Två motorer med växeldrev - KRAX kallas och låter det som.
Stark W 51 står det på fenan.
Bo Eskil försöker trimma - men behöver lite hjälp.
Ingvar har alltid någon trevlig anekdot till hands.
Här KEWs egen konstruktion - med bild på fenan med foto på sig själv och
modellen när det begav sig . 69 år sedan han var så ung!
Oldtimerplan går efter regler.
De gamla klassernas plan får byggas nya - men med de ursprungliga materialen.
Det är balsa och furu - kanske bambu. Japanpapper och siden - inte plast som
klädsel. Däremot så är det Ok att använda tejp som provisorisk lagning om
klädselt spruckit.
Celuloid upplöst i aceton blir både lim och lack - men är svårt att få tag på.
Har man gott om tid så är det vitlim som gäller.
Är en klass fram till 1953 så ska motorn vara från samma tid, men kan vara en
nytillverkad replika.
Fuse eller DT vara från början stubintråd, senare mekaniska urverk. Nu kan man
använda elektroniska timers och även radiokontrollerad "fjärr-fuse".
Att hitta ett plan som ligger ett par kilometer bort kan vara ett problem.
Dagens GPS-enheter är en god investering. ca 2 gram för elektroniken och kanske
lika mycket för ett batteri bör kunna orkas med om man "bygger lätt". Karl Erik
har en enhet från flying neurons.com.
DT - De Thermalizer - lossar stabilisatorn för att få ner planet efter en
bestämd tid. Historiskt så tände man en stubintråd som brände av ett gummiband
som höll stabilisatorn på plats. Sen kom ett mekaniskt urverk. Nu används ofta
en radiostyrd utlösare. Dessutom så är de flesta planen utrustade med en
spårsändare så at tman kan pejla in modellen när man ska hämta den efter
landning - ibland ett par kilometer bort - och helst inte i någon åker med höga
växter som gör den svår att hitta.
Undrar om kameran har funktion för att reducera "röda ögon" ;-)
Lördagen bjöd på helt underbart väder med svaga vindar som roterade runt. Men
långa tider kunde ge långa hämtningar. Troligen var det två plan som inte
hittades i dag.
Efter tävlingar och flyoff var det en paus till årsmötet kl 18.30. Så
snabbt som möjligt - var inte möjligt - men maten vänade tålmodigt.
Lösa gummibandsändar är inte bra - bäst att byta till en annan motor.
"Bittra konkurrenter" - ger en hjälpande hand när det behövs.
Då och då stod vindvisare rakt upp.
Även skalaplan kan flyga max.
Småklasser som inte kunde genomföra tävling i torsdagens regn kunde flyga sista
dagen.
Oliver Tiger - om mn ska vara seriös - Per har fyra....
NOR - står det på andra sidan av vingen.
OY - här är det faktist två danskar med och tävlar.
Giffar kan röre på sig
Utställning i samband med årsmötet
Och lite samlade snuttar med rörliga bilder
Snobben & Woodstock Cup 3 september 2022