EXTRA BILDER TILL MODELLVÄNNER MAJ 2024
Ripa för hela slanten börjar med "gubbaflyg" tisdagen den 7e maj 10 maj 12 maj Pingst i Danmark
Staffan rear "lakritspuckarna"
Och på Kristi himmelfärdsdagen är det fullt på campingen - och i luften
Kalles kommentar - när han trodda att han kunde lämna över rollern - " Måla är
det näst bästa jag vet"
Vad det bästa som han vet är vet vi inte
Det ska böjas i tid som krokigt ska bli sägs det - Axel har dagens snyggaste keps
Några foton från Staffan
Jockes bilder från dagen finns på Facebook.
https://www.facebook.com/groups/667082800100057/posts/2990037974471183/
Fredagen den 10e är en
klämdag, men många flög. Vädret var grått, men hyfsad temperatur och i princip
vindfritt.
Strax efter lunch vaknad Per och började montera sin fina katt som jag väntat i
många år på att få se i luften igen.
Jag blev inte alls besviken denna gången heller.
Dagens huvudbonad
Stolt tränare dokumenterar. "Man blir bättre för varje flygning"
För mycket öltunna? Undrar om den platsar i "funskala"?
Påfyllningsplugg på toppen och avtappningskran - och en 70 mm fläkt i
mitten.
Hur ska detta gå?
Thoma gula J3 från förra säsongen har blivit L4 med en helt annan större motor.
"Raka Rör" tyckte hustrun att det skulle vara.
Robban fick en "störning" - men den försvann snabbt österut
Man ska inte låta planen stå och samla damm är väl ett uttryck :-)
Lördagen den 11 maj var det fuktigt och ruggigt på förmiddagen - inte mycket aktivitet.
Söndag den 12 maj med
riktigt fint sommarväder.
Många ville flyga innan de packade för att köra hem - i princip kö till
flightline hela tiden.
Pingst i Danmark bestämdes bara ett par dagar i förväg då vädret var avgörande för ett besök.
Vi åkte redan på fredagen med bil över sundet och vidare upp över storabältbron (som är dubbelt så dyr som öresundsbron).
Första stopp blev ett par timmar i Middelfart, en liten
by på Fyn mellan de gamla och nya lillabältbroarna.
Hamnen är som ett skeppsmuseum med många fina gamla träskutor.
Två nätter var bokade på hotell i Herning som vi
sedan tidigare kände till.
Hotellet ligger precis i anslutning till den stora gågatan med massor av
restauranger och affärer.
En liten bit in på gågatan blev vi bjudna på Tuborgs nya sommaröl !
På lördagen bar det iväg till modellflygfältet för att
träffa vänner och fotografera lite linflyg.
Lennart, en av två svenskar i stuntklassen
Combatflygarna höll till längst bort från "tältstaden".
Speed är snabbt av klarat - 10 varv i nästan 300 km/h
Jan från norska sydkusten vaar kanske den som flög i flest klasser?
Tre piloter från Kina hade turnerat med tre olika länders världscuptävlingar i
stunt och hade bråttom att hinna med flyget hem på lördagen.
De tränade varje ledig stund och det visade sig i de tre övertsta platserna i
alla tävlingarna
Herning är en hub för allt sportflyg, fallskärmshoppning, segelflyg, ultralätt,
modellflyg mm
Den danska stuntflygaren behövde nog inte frysa i sin
stickkofta. På kvällen dök det upp ett meddelande från väderappen i telefonen :
"I mogon blir det fyra grader kallare - bara 24 grader". Själv var jag varm hela
dagen - och kvällen - utan extra tröja.
Supporten var helt suverän. Kallt vatten och andra kalla drycker, kaffe och kaka, glass med mera - och så klart en bankett med grillning på kvällen.
På söndagen passade jag på att passera friflygarna som
höll till på Kongens Hede Park några kilometer norr om Herning.
Friflyget vet man aldrig var man hittar på grund av att startplatsen måste
väljas beroende på vindriktningen.
Det fanns skyltar så det var ganska lätt att hitta. Många friflygar har jag
pratat med när i princip alla sommarens friflygtävlingar i norden flögs i
rinkaby granne med där jag bor.
Nu har militärerna, sedan några år, stoppat all anna verksamhet på
Rinkabyfältet. De svenska tävlingarna går på Alvaret på Öland.