MULTIPLEX SHARK


Multiplex kom med ett nytt gäng flygplan som lanserades runt årsskiftet 2013-2014 om man får tro annonserna i Modellflygnytt. Det var Shark, Dogfighter och Pilatus PC6. Shark få nog betraktas som eterföljaren till klassikern Multiplex EasyStar som hjälpt många modellflygare ta sina första steg i luften under tio år. Dogfighter är en tuff maskin som påminner mycket om Spitfire med sina rundade vingspetsar. Pilatus däremot är en skalamodell med STOL-egenskaper.

Shark är rimligt tuff om man jämför med Easystar som har fått ett nästan oändligt antal efterapningar från olika tillverkare. Kaststart och landa på buken som Easystar, klicka i ett riktigt landställ med hjul eller klicka på en båtunderdel för vattenflyg. Grundutförande är som Easystar avsedd för enbart tre kanaler med motor, höjd och sidroder, men modellen är förberedd för skevroder som behövs för mera avancerad flygning med rollar och inverterat.

Videon från Multiplex visar att med en duktig pilot så är det ett riktigt kul plan men det har inte setts så mycket skrivet om planen i tidningar eller forum i Sverige. Pilatus var det en artikel om i MFN nummer 3 1914 av Bo Holmblad men det var nog inte så mycket provfluget med planet verkar det som i artikeln. Jag har ganska nyligen sett Pilatus flygas i riktigt tuff vind och det var köpt pontoner för sjöflyg som jag tyvärr inte har sett. Med tanke på hur fint planet flög i vinden så lär det vara riktigt bra även på vatten. Söker man på nätet så hittar man Autopartner i Torshälla och RC Hobby Sweden nätbutik utanför Uppsala som leverantörer. Autopartner har lång tradition med kvalitetsmärken som förutom Multiplex även ExtremeFlight och Sebart men också fina inomhusgrejor från exempelvis Donatas och Techone tillsammans med egna AP.

Med lite tur så ska jag klara av lite tuffa tester med Shark i olika skepnader. Det har gjorts en hel del tester och filmer https://www.youtube.com/watch?v=lPSu10NJw8Q Manual finns förstås på nätet om man vill tjuvkika.

Kartongöppning brukar vara ett första kapitel på Youtube - ofta helt utan ljud förutom lite "flåsljud".
Förväntningarna på en Multiplex är stora. Finurliga lösningar och kompletta modeller.
Här sägs att kartongen är tänkt även efteråt som transportkartong. Höjdroderhalvorna snäpps lätt på och behöver inte kopplas till servot. Det är lika enkelt att lossa dem och ta isär modellen. Vingarna monteras med en lång M4 nylonbult. Skruvmejsel medföljer så det är helt OK att montera och demontera på fältet. Frågan är om skruvmejseln ska vara kvar i sin påse eller stickas på lämpligt ställe i frigoliten, kanske för låsning av en "klack" som håller delarna på plats, vilket tejpas från fabriken. Vingen är i ursprungsutförande inte försedd med servon men med skev så är det lite mera att koppla. Korta förlängare från mottagaren brukar hjälpa en del när man ska montera/demontera.

Då jag inte har Multiplex sändare, mottagare och batteri så blir det nog till att byta i alla fall kontakten från fartreglaget till något som passar mina batterier.

Så fort den restade Sharken kommit in på hyllan hos Autopartner kom det ett mail med order och  belopp att betala. Ordern bekräftades och efter någon timme kom det ett fraktnummer. På morgonen efter kunde man se att ordern gått via postnord från Auotpartner till Örebro och sedan över natten till terminalen utanför Malmö. En chansning på väg hem från jobbet visade en stor osorterad binge hos A-Livs som är vår närbutik. Överst ett paket från Kina adresserat till mig :-)


Det är väl ingen överraskning för någon att Tyska modeller liksom Amerikanska och Italienska tillverkas i China?
Kartongen åkte med till Tisdagsflygningen för att se vad som fanns i. Självklart så var det den gröna Multiplexkontakten till batteri och den har jag inte på någon annan modell så det blir att tillverka en adapter. Med i paketet var modell komplett med servo till höjd och sidroder, motor och fartreglage. Det är bara att stoppa i mottagare och batteri innan det är dags att premiärflyga. Det får bli i morgon när jag fixat till batteriadaptern.


Flygning med 3 kanaler utan skevroder :
På onsdagen var det då dags för premiär. Det var ovanligt lugnt väder för att vara en onsdagkväll på Ripa och bara ca 7 m/s i medelvind. Tanken är förstås att se i hur mycket vind jag kan flyga Sharken. Jag har olika gränser för mina olika plan typ 14 m/s och 19 m/s men på hang vill man ju helst ha de högre vindhastigheterna, men då förstås med en ganska vass seglare med inte allt för tjock vingprofil. Sharken verkar vara ett plan som trivs bäst när det är lite lugnare.
Detaljer är något som Multiplex brukar vara suveräna på. Detta planet är nog det första jag provat som är så enkelt att demontera och packa tillbaka i ursprungslådan. Frågan är förstås om det är nödvändigt på ett så pass litet plan att det lätt ryms i bakrutan även på en mindre bil. Lådan till planet är inte liten utan tar rejält med plats i bilen. Planet sitter med ett kardborrband runt framkroppen i lådan, ett tecken på tyskarnas smarta och noggranna metoder. Att planet sedan är tillverkat i Kina spelar ingen roll om grejorna är av bra kvalitet.


Riktigt fräck pilot och cockpit som verkar passa riktigt väl som behövs för sjöflyg.


Det finns tre landningsoptioner förutom att landa direkt på cellplasten.
Hårdplastskena som skydd - men inget smart sätt att fästa den på kroppen -  minus?
Hjul som man sticker upp i avsedd hållare i planet - enkelt och bra och dessutom får hjulen plats i kartongen till planet - PLUS!
Båtunderdel för sjöflyg - denna klumpen får inte plats i lådan till planet men den är rejäl så att den nog inte tar illa upp att packas lite hur som helst i bilen. Delen monteras lika enkelt på samma sätt som hjulstället.
Stabilisatorn är av typen där hela rör sig och inte enbart ett höjdroder. Detta är en finess som gör att man slipper stötstång och med en knapp lossar stabbhalvorna för att kunna packa tillbaka i lådan snabbt. PLUS!


Vingen sitter med en enda nylonskruv men det känns riktigt bra. Det följer med en skruvmejsel men det kan vara aningen bökigt att hitta rätt riktning för skruven märkte jag.

Flygningen då. Jo det var tämligen odramatiskt. Motorn sitter på ryggen på planet så när man drar på så dyker nosen ner i startbanan så att man får ge höjdroder. Det kändes aningen slingrigt på marken innan planet lyfte men väl uppe så gick planet riktigt fint på fullgas. Looping var inte så stora problem. Full gas några sekunder och full höjd. Det blev inte en riktigt fin cirkel men inte heller en ögla. Roll går att göra med enbart sidoroder men så klart inte speciellt axiell eller vacker. Här behövs mera träning och framförallt lite lugnare väder för att verkligen se hur planet beter sig.

Flygning nummer två utan skevroder i lite mindre vind visar ett plan som hanterar någorlunda fint på marken vid start och landning. Sidvind är förstås svårt att kompensera så ena vingen lyfter gärna för tidigt utan motroder. Jag får flyga med max höjdtrim och ändå stötta en del med höjdroder. Kanske detta minskas med ett mindre batteri i nosen än det 1300 mAh som jag har börjat flyga med. Motorn på ryggen kan kanske vara en orsak. Att flyga inverterat fungerar rimligt bra med enbart sidroder. Enklast är att gå in med en halvloop. Det är inga större problem att ligga kvar i ryggläge och flyga cirklar men självklart känns det inte helt stabilt. Inverterad flygning får konstigt nog stöttas med en del höjdroder precis som normal flygning. Frågan är om stabilisatorn och det medföljande servot är korrekt justerat från fabriken. Enligt instruktionsboken är det korrekt när man ser justerskruven i hålet under infästningen - se bild.

Flygning med skevroder :
Det finns en uppgraderingssats med skevroder. Det kan jag tycka är lite underligt att sådant inte ingår när allting är förberett för skevroder. Planet flyger riktigt bra med enbart höjd och skev men är rimligen begränsad i vilka manövrer man kan göra bekvämt. Shark är väl förberedd med urtag för servo i varje vinge och spår till servokabeln klar. Allt passar väldigt tätt så det är osannolikt att något lim behövs. Själva servot är dessutom fasttejpat med dekalerna under vingarna. Här måste man vara försiktig när man lyfter och monterar för att återsluta. Det ska ju helst inte synas att man varit och dragit i dekalerna. Sedan kommer besvikelsen. Den fina kartongen som man ska kunna transportera planet i har inga förtillverkade utrymmen för servoarm och roderhorn med störtstång. Förpackningen är inte heller tillverkad av samma fina material som planet så det är lätt att gräva ut lite gångar och fylla hobbyrummet med friggokulor. Servokabeln dras ju spegelvänt så på ena sidan så har man en mörkare kabel ytterst. Är det vit tejp eller lite vit färg som ska letas upp för att dölja kabeln helt för spåret är inte riktigt så djupt att vingen helt läker ihop över kabeln.

Nu undrar jag var Multiplex normalt smarta tankar har tagit vägen. Sladdarna från skevservona leds längst bak där motorkablarna går ner i kroppen vilket är två fack från mottagaren. Det går inte att leda sladdarna över för där är det tight passning. Ett par lagom långa förlängare och urtag i modellen för att fästa kontakterna på ett smart sätt borde varit självklart när modellen nu är så väl förberedd på andra sätt. MINUS!!

Jag har nu flugit Shark med skevroder ett par gånger. Jag var noga med att sätta utslagen efter instruktionerna med end point på radion.
Första flygningen med skevroder kändes väldigt obekväm då Sharken i mitt tycke inte alls betedde sig som jag förväntat mig.
Jag började med att mixa in sidoroder till skevspaken men var inte nöjd. I radion finns diff och den höjde jag upp rejält och då började modellen bete sig lite mera som förväntat. Mina tidigare erfarenheter av egna utskurna skev på EasyStar har alltid fungerat utan några problem.
Nu har jag haft Multiplex Shark provflugen at ett gäng personer i klubben och alla tycker att det är en skoj och trevlig modell.
Det är inga problem att starta från marken med glidskenan påtejpad under. Inte ens vid andra start efter en 5-minuters flygning på ett 850 mAh batteri var det svårt att på Sharken att lyfta från gräset på Ripa modellflygfält. Ett stort problem är däremot att taxa i gräset på glidskyddet under modeller. Varken skev eller sidoroder gör någon direkt verkan känns det som. Vill man taxa hem modellen efter landning så ska man ha hjulen på.


Sjöflyg :

 

Hur klarar modellen lite vind då? Om man tittar lite på tävlingspiloter så är det start om medelvinden inte överstiger 10 m/s - även för friflyg där man inte kan styra modellen utan måste springa och hämta den långt bort. Med RC-styrning ska det inte vara något problem med lite vind. Men 10 m/s (36 km/h) innebär ofta att vinden är 14-18 m/s i byarna (50 km/h). Alltså måste planet med full gas klara att flyga fortare än det.
Multiplex Shark klarar 10 m/s utan problem, men det är ingen bekväm flygning då planet med de vingarna som är avsedda för tre kanaler utan skevroder är väldigt känsliga för minsta orolighet i vinden och får planet att se oroligt ut även om flygningen är helt säker.

Första flygning med uppackning av modellen : https://www.youtube.com/watch?v=r-IwwJy1T1g

Flygning med Mobius framför motorn : https://www.youtube.com/watch?v=8JGQkPzCT_A
Här finns potential att filma som Crazy Horst.


Maj-Juni 2015 / Patrik Gertsson