JUNI 2006

Efter förra månadens DM i friflyg då Hugo fick väldigt bra tider med handlunsen så blev det väldigt aktivt byggande i vår klubblokal.

Hugo fick order av tävlingsledaren att bygga många lunsar så att han kunde ställa upp i SM, men dessförinnan är det tävling på Rinkaby igen. Hugo, Daniel och Alexander har byggt tävlingsmodeller för hela slanten. Det har blivit både tisdagar och söndagar och dessutom två extra kvällar för att få modellerna någorlunda i skick.

Mats har förstås knipit en del tisdagstider med skolflygningar men med lite fusk och en del tur så ska våra totalt otestade plan kunna flyga på tävlingen.

Den 4 juni var det äntligen väder för att tävla.

Tack Johan för att du kom och var ett stöd. Bengt kom med ett par extra ben och nybytt knäled - han sprang inte speciellt fort för det.

Inte så långt iväg hördes de stora pojkarna leka med sina modeller - det var jet för nästan hela slanten. Flygfältet lockar även danskar som inte har så lätt att hitta fina flygfält.

Det var snabba plan men Eurosport (Eurofighter) är väl knappast svensk ;-)
Frågan är om inte en liten elektrisk speedkärra var ännu snabbare än dessa monstren.

Sedan bar det iväg till Ripa som har Pingstmöte från fredag till tisdag. Vår egen Mats var där och flög sin Cirrus. Daniel och Alexander visade upp sina konster i Handluns och fick till ett par kast så att de fick springa långt för att hämta sina plan.

Den 6 juni som ju är vår Flaggdag och Nationaldag är ju även Svenska Motionsdagen och det var många som cyklade Ivösjön Runt. Sedan så åkte vi till flygfältet.

Evert ställde upp och visade var allting fanns för de "bullriga oljedrypande bränslemotorerna" ;-)
"Recycle Lajban" fick gå ett par tankningar för inkörning av motorn och konstaterande att noshjulet var för litet för gräshöjden - nytt större hjul måste fixas till nästa flygtillfälle.

Dessutom fick vi en lektion i kastteknik

Senare kom Mats och hade flygskola. Johan flög med sin fina helikopter men då var vi i full fart med att krascha EPP-plan så kameran glömdes bort.

Detta var sista dagen på en lång ledighet och nu är det bara ett par dagars verklighet innan vi har vår HKG-tävling på söndag.

Lördagen den 17 juni - mycket flyg blev det.

F1A kallas det väl

Grått Grått - Vi provar väl - Släppt var det här - Och så dansar vi runt på linan en kvart tillsammans med ett större gäng likasinnade.1 Sedan när den första släppt och fått lyft så släpper alla nästan på en gång.

Trunkar som är värda att beundra har varit ute i världen med sina ägare.

Lördagen visade också upp leksaker för äldre gossar som gärna flyger sådant de inte behärskar. Det var faktiskt en del duktiga piloter med, men ett gäng tusenlappar gick trots allt i kras.

Ein kleines düsenjäger? Och en stor SAS-klump - båda med oljeskvättare.

Från 20 lappar? Men med dubbla jet och en helsnygg kärra kan man få ge 70 stycken.

Ett stort gäng dieselbrännare - och så Uffes recinoljefläkt.

Söndagen den 18 juni. I dag började vi med att bygga KPG. Hugo fick sin så pass klar att det gick att testa. Det är inte någon lätt modell att trimma. På Rinkabyfältet träffade vi ett gäng hjälpsamma gossar som hade stor erfarenhet av allt friflyg. De kom med goda råd och hjälpte till med intrimningen. Förra årets svenska mästare släpper en segelmodell åt Sven L som trimmar.

F1C "Fem sekunder" - "Underbart är kort" var det väl en Uggla som sjöng -
så länge går motorn - om allt går väl.

Annars så stannar den innan timern löser och då blir det en rejäl duns.....

F1B Här finns det faktiskt en ung svensk friflygare - men Oskar Findahl han har det i generna.

Fin, Ger, Ger, Ger, Ger, Lat, Lat, Ltu, Ned, Ned, Ned, Ned, Ned, Nor, Sui.
Swe, Swe, Swe, Swe, Swe, Swe, Swe, Tur, Swe.
Röd prick innebär max från första start - Kolla Ismet Yurtseven som har 178 i första och sedan max...

Den, Est, Gbr, Gbr, Lat, Ned, Swe, Swe, Swe, Swe, Aut.

Klockan 21.30 var den siste på väg till depån och prisutdelningen.

Nästa världscuptävling arrangeras av Danmark.
Plats Rinkabyfältet.
Tid 05.00 i morgon bitti !!!!

Måndagen den 19 Juni - Nordic Cup. Jag och en polare har planerat att åka till Malmö och titta på en begagnad radio från en annons på Blocket.

Klockan är halv åtta på morgonen och de flesta har två maxade flygningar bakom sig samt en flyttning på grund av att vinden vänt sig. "Den som har varit friflygare kommer att bli Zigenare i nästa liv för att han har så mycket vana att bryta läger."
Dagens timers programmeras med en handdator - F1A-kroppen är full med elektronik.

Sedan bar det iväg mot Malmö där vi åt lunch mitt emot Model Craft. Det fanns inga plastpropellrar till våra Cloud Tramp. En P30 typ Robin kostade ca 350:-. På Skånehobby hängde en begagnad Easy Trainer i taket - pris 1000:- med 42-motor, servo och mottagare. Hyfsat pris... Min kompis frågade vad de tyckte om den begagnade radion för 1200:- som han funderat på från Blocket - Tja - den är ju gammal och man vet aldrig - då tycker jag att den som ligger på disken där nog hellre är värd 500:-. Det var en 7-kanals Futaba. Nya ackar för 100:- + 100:-, laddare för 200:- och en kristall för 100 :- gav ett paketpris på 2000:-. I morgon tisdag blir det skolflygning på Olofströmsklubben om de har plockat fram sitt skolflygplan.

På hemvägen stannade vi till på Hammarsbackar och studerade hangmöjligheterna som verkar helt OK. På något sätt missade vi flygfältet i Kivik när vi passerade på väg hem. Ravlunda får bli ett mål när vi har någon seglare eller motorseglare med oss.

Klockan 20.00 gick tutan för sista flyoff som var F1C. Det var GBR mot EST tror jag. Det var två rävar som väntade ut varandra och startade när det var 30 sekunder respektive 7 sekunder kvar. Bästa tid var 399 sekunder (en av tidtagarna hade 5.09 på sitt stoppur) så Engelsmannen John Cutbert vann med en dryg minut.

Priserna var förstås danska.

Och i morgon är det skolflygning med Mats.......

Tisdagen den 20 juni var en fin kväll och Alexander startade med klubbens Graupher 400 skolflygplan. Efter ett bra pass så tog läraren över för landning - tyvärr så var där en el-ledning i vägen. Det blev inga större skador men Hugo och Daniel fick flyga med en gammal Lajban som är svagt undermotoriserad så vi körde handlunsstart.

Ett annat exempel på ledningar som kommit för nära ett plan - denna gången med stoppad motor och parallellt med ledningarna :

 

Söndagen den 25 juni kom det ett helt gäng för att handlunsa och diskutera sommarens aktiviteter. Vi har ett gäng väldigt aktiva ungdomar som gärna vill skolflyga så Mats ska lägga upp ett schema för klubbens instruktörer.

Vad gör man när det är sommar och perfekt flygväder -
Tar semester från flygningen eller flyger så mycket man kan?

Det finns många fina videosnuttar på Multiplex Magister. Så för att se om det stämmer så måste man köpa en.  Medföljande batteri är ingen höjdare men planet flyger väldigt snällt och verkar vara en nästan perfekt skolkärra om man får tro det som skrivs av de som har erfarenhet. Klart är att den passar vårt lilla fält väldigt bra.
 

Förlåt Mats - jag kunde inte låta bli att låna klubb-lajban efter att ha lagat den sen höstens skol-landning i toppen av en hög fur.

Det var fler flygare som tog ut den sista junidagen för att leka lite.

Och så var det (äntligen) slut på juni-bilder.