Fredagen den 22 september förberedde vi med att packa bilen med handlunsar och katapulter.
Direkt efter skolan, lite över klockan 2 åkte vi från Fjälkinge i riktning norröver mot Kumla/Örebro. Vid Örkelljunga åkte vi ut på E4 och ganska snart såg vi vårt första flyg som vi naturligtvis inte kunde missa att besöka.

 

 

 

 

 

 

 


E4 var en fin väg med sevärdheter som man kanske inte skulle vänta sig längs en väg genom skog och natur.

Infarten mot Jönköping gav en fin vy neråt mot en stad innan Vättern. Strax efteråt hade vi en fantastisk vy uppåt där Huskvarna ligger längs en bergvägg. Är det någon som vet vad Huskvarnatrollet symboliserar? Det fanns även ett Vätternsjöodjur längs vägen.

Man kan inte passera Gränna utan att köpa polkagrisar och beundra utsikten mot Visingsö eller förundras över Brahes ruin.

Nu gick vägen in i ett åkerlandskap där vi lätt kunde hitta fina stubbåkrar för trimflygningar längs vägen.

 När vi närmade oss Vadstena så mötte oss en vy som vi sett kvällen innan. Det var Skyadventures som var och skärmflög. Avsikten är nog att bilda en klubb i Vadstena. Vädret var fint med varm lugn luft fast om man kom lite för nära Vättern mötte man lite bris som gjorde luften orolig och det är inte kul om man sitter under en skärm.

Det var nästan mörkt när vi passerade Motala med sitt radiomuseum. Sedan var det full fart mot Örebro där vi övernattade.

Lördagen den 23 september åkte vi tidigt mot vårt tävlingsfält dit vi kom nästan först ca en timme i tid för att fortsätta trimningarna. Det var fint väder och lite senare på dagen hörde vi på nyheterna att "varmast har området Örebro Kumla" vilket vi nog kan bekräfta med runt 20 grader redan vid 8-tiden på morgonen. Det var inte mycket dagg heller men fälten var nog kalkade och väldigt dammiga. Bland det första vi såg på himlen var ett plan som drog ett reklamsläp.

Det var mycket folk som kom till finalen på Lilla Friflygcupen - Vi var bara två tävlande från Skåne denna dagen.

Här ser man de fina priserna som väntade många deltagare.

Hugo fick två andrapriser - det kunde lätt varit två förstapriser men ...... nästa år blir det mera motstånd!

 

 

 

 


 

Efter muntligt besked från Ordföranden har det köpts ett par P-30 modeller som är klara att flyga.
Modellen som har "bakade" depronvingar "flyger 90 sekunder otrimmad" enligt konstruktören som hade några prototyper med sig till salu "för priset av propeller och gummisnodd".
Det var flera rutinerade flygare som köpte modellen och någon efteranmälde sig i P30-klassen. Det blev många maxade flygningar och på grund av att modellen inte har fuse så var det flygtider upp till 5 minuter och långa promenader. Det ligger en å som är dryga metern bred som var ett prov för tävlingsledare Lars Tolkstam som tidigt hade lovat att hämta de modeller som lyckades ta sig över ån. Stövlarna verkade vara några decimeter för korta om man kunde tyda vattenmärket på hans byxor ;-)

På hemvägen fick Hugo se lite fina vyer som han missat på uppvägen.

Motala ström med klaffbro passerade vi på uppvägen ca 24 timmar tidigare.
Vid Vadstena såg vi att Skyadventures packade in sina skärmar för natten men vi stannade inte denna gången utan tutade bara en vänlig hälsning på väg hem.

Nattvy över Vättern mot Jönköping var inte lätt att fotografera utan skakningsoskärpa - slutartid runt minuten utan fjärrutlösare och stativ är svårt. Det var till att stå på ett räcke och stödja kameran mot en P-skylt.

 

Sist måste vi åter berätta att allting var positivt.
Vädret var bra - som det alltid brukar vara på finalen som hålls här årligen.
Tävlingsledningen var utomordentligt bra och trevlig.
Tävlande och stödtrupp var snälla och hjälpte gärna varandra. Det var många som kom med uppmuntran och gav tips och råd. Hugo fick till och med överta ett par underbara katapultglidare från Tommy Eriksson från Gagnef som hade ett par i överskott och ville uppmuntra nya förmågor - stort tack.