Oktober 2006

Söndagen den 1 oktober. Det har varit en natt med nästan tropiskt åsk-väder och regn.
Datorn och modem klarade sig (tack vare en snabb utdragning av sladdar i går kväll vid första knallen).

Förmiddagen var väldigt fin utan vind.
Elkärran för skolflyg har fortfarande inte fått nytt servo så det blev gamla lappade Lajban som fick stå till tjänst.
Vid första startförsöket hände något med den gamla motorn som troligen har ett trasigt lager eller stukad vevstake. Akut byte till Grauphnermodellens gamla motor fick fart på Lajban som nu utan extra bly i nosen flög fint. Det varma och fuktiga vädret är bra för gräsmattorna och den extra starka motorn behövdes då den även fick tjäna som gräsklippare - landningarna blev i varje fall korta men med en hel del stopp på nosen - se filmen.


Skolning med något dussin start och landning för var elev samt en runda "spaka själv" med en nybliven modellflygare som tränat på X-twin / Silverlit men känner för något mera seriöst. Vi önskar lycka till med fortsatta övningar och rekommenderar RC-skolan med van lärare.

Vi har ett filmklipp med ett varv från start till landning.

Klockan 14 hade vi handlunstävling och nu är Mats åker skördad så vi bestämde att framöver ha HKG-tävlingarna där.

Här står några lunsare som njuter av sommarvädret. David och Fredrik var kvar på flygfältet och lekte med motordrivna flygsaker. Vi misstänker att vi fick ett nytt klubbrekord för Juniorer med Alex fina tider som gav 167 sekunder på 5 kast.

Nu var det snabbt tisdag kväll den 3 oktober och byggkväll.

De beställda Len Surtees Sting-lunsarna har kommit från "Down Under". Nu gäller det att vara väldigt noggrann med att läsa manualen och inte busa iväg med ett slarvjobb. För övrigt så är det stor aktivitet med tillverkning av Bad Max, Throw Up och annat som ska kunna flygas när det blir tjänligt väder.

Ett besök i "Bengts Källare" är ett äventyr med hundratals flygplan i olika stadier och en massa "uppfinningar". Resultatet blev ett servo till skolkärran som nu är fixad och klar för skolflygning om vädret tillåtet på söndag.

Söndagen den 8 oktober var flyglärare Mats på plats kl 9 på morgonen med elskolplanet som trimmades mekaniskt med det nya servot. Vindstyrka på 4,5-15,6 m/s (under 60 minuter) en bit upp i luften är inga bra förutsättningar för flygning. Det var tre juniorer som kom men det blev hemläxa för RC-skolan i stället för lektion i dag.
Tisdagen den 10 oktober hade ett fint flygväder, nästan vindstilla och mjukt ljus. Daniel som troligen är klubbens flitigaste flygare för tillfället var på fältet redan strax före 4 på eftermiddagen. Hugo som hade utvecklingssamtal kunde inte slita sig förr än halv 6 så det blev bara en halv timme "combat" - i dag utan "Mid Air". Det är väldigt svårt att fånga båda planen samtidigt på bild när de möts i bra fart. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det blev en stund byggning.

Henrik fick klar sin första HKG som flög fint i gatlykteljus.

Alex KPG blev också klar och fick sina törnar mot grovt ogräs. "Jag kanske skulle ta och bygga en eller två HKG till funderar Alex".

För att tävla ska man egentligen ha minst 5 plan.

Lördagen den 14 oktober har ett perfekt väder för modellflyg. Vädret passar även bra för klippning av fältet. Evert utnyttjade förmiddagen till att träna upp sin skicklighet ännu mera. I "pauserna" jobbade han hårt med skyffel och lie.
Söndagen den 15 oktober samlades alla skoleleverna på fältet klockan 10 och njöt av det fina flygvädret. Tyvärr så kom det ingen flyglärare.
Daniel och Hugo körde luftstrid igen och även denna gången vann Daniel som tuggade i sig en bit av Hugos vingspets. Efter ett par volter i luften stabiliserade sig ankorna och kunde flyga vidare.
Evert hade varit på fältet en bra stund så det var bara till att ta fram linskolplanet. Alex tränar och vi andra förbereder en plats i solen till Jeppes frukostmatsäck.

Ordföranden vill ha hjälp av Evert som direkt går i försvarsposition ;-)

Handlunstävling var planerad till kl 14 på "Mats fält". Kvart över kom det några vilsekomna medlemmar utan flygplan så det blev ingen tävling heller denna dagen.

Tisdag kväll den 17 oktober. Hem tidigt från jobbet för att hinna flyga en runda innan byggtiden. SMS till Daniel som kom så fort Volvon kunde klara sträckan Bromölla-Nymölla. I dag var det inga "mid-air". Det tränades landning med fångning av planet i luften - sedan diskus-start och mera träning. En propeller på två plan var en rätt så billig träning.....
Fyra 12-åringar, tre pappor och en erfaren byggledare jobbade med förberedelser inför kommande lördags inneflyg i Tianshallen. Det byggs Flugan/Myggan och innelunsar.
Lördagen den 21 var det säsongspremiär för inneflyg i Tianshallen.
Den obligatoriska Flugantävlingen lockade 4 seniorer och 5 juniorer trots att ett par trogna besökare saknades denna gången.
Alex hade lockat med både storebror och lillebror. Vi får akta oss så att familjen Klasson inte tar över och vinner allt i klubben ;-)

Innehandluns följd av ballongjakt med "X-twin" var också tävlingsgrenar. Alex verkade överlägsen i ballongjakten .

I laddningsperioderna och senare var det flygning med "riktiga" radiostyrda modeller som vår grannklubb Olofström är flitiga med. 

Daniel visade upp "helikoptern som inte finns än".
Den är köpt från lagret på BR och ska egentligen inte ut på hyllorna förr än till julannonserna.

Det lär ha krockats i luften med RC. Vi väntar med spänning på filmen som är utlovad.

Filmen är tagen med en telefon!

Söndagen den 22 oktober var Mats på plats klockan 9.
Hösten verkar ha tagit ett riktigt grepp även om sydliga vindar håller uppe temperaturen. Regn var inget hinder för Mats och Lajban. Eleverna var nog mera reserverade till nederbörden och en riktig skärm på mössan var nog en stor fördel för att hålla regnet från ögonen.
4 elever tränade start, landning och nödlandning. Det var aningen "rostigt" efter tre veckors uppehåll i skolningen men efter något varv var alla stadiga igen.
Efter var sitt rejält pass med Lajban var det dags för elkärran. Karaktären liknar Lajban med höjd-sid och en rejäl V-form på högt sittande vinge. Det är korta starter med den stora propellern men det kompenseras med väldigt långa inflygningar med ett lätt plan som glider fint ;-)
Framåt middagstid försökte solen titta igenom molnen vilket gjorde några glada. Samtidigt med solen kom vinden.
Tisdagen den 24 oktober kom det tre juniorer till byggkvällen. "Vi har inget att göra" verkade det som fast det var massor att göra - fast inget "häftigt". Papporna och byggledaren hade däremot fullt opp med att hjälpa till.
Söndagen den 29 oktober visade en fin sida efter en riktig höststorm ett par dagar tidigare.
Det var 4 förväntansfulla elever som kom till fältet och Ulf började med några lektioner med elplanet. Det är något som uppenbarligen inte stämmer då servona lätt får stryk. Vi bestämde att Bengt ska ta hem planet för att byta servo och ta bort styrningen från sporrhjulet så att servot inte frestas vid markkörning. Fortsättningen på förmiddagen höll David lite information om propellrarnas farlighet. Efter lunch var det klubbmöte med flera viktiga punkter - se protokollen. Lite försenade kom vi igång med HKG-tävlingen på "Mats fält" som vi denna gången attackerade med bilarna från ett annat håll så att vi slapp gå över en plöjd åker. Det största problemet var den fina höstsolen som irriterade tidtagaren. Det var dåligt med juniorer men totalt 7 deltagare. Med morgonens skolning var det 4 juniorer