December 2006

Söndagen den 3 december var det glest i bygglokalen. Alex kom lite tidigt för att hinna bygga lite innan en släktmiddag och Daniel hade fått flunsan som nu förhoppningsvis gått över hela familjen.
Hugo och Alex hade i alla fall roligt med simulatorn fast det inte blev tid för inomhusflyg i gympasalen denna söndagen.

Vi saknar de gamla erfarna byggledarna som kunde tipsa och bromsa innan projekten gick för långt åt pepparn.

Bygg lätt var det någon som sa..............

Tisdagen den 5 byggdes det som vanligt. Hugo och Daniel jobbar med sina handkastglidare för att ha flera bra modeller. Alex jobbar hårt på ritningsbygget av AeroVan som är ett stort projekt som kommer att ta hela vintern. På grund av dubbelbokning så byggdes det lite olika tider på dagen. Jeppe stod för öppning och David hjälpte till. Ulf tittade in lite senare.
Torsdagen den 7 var några av oss på turné.

Hobbygården Klippan är som vanligt fyllt av roliga prylar och det blev en Zagi-Vinge att leka med i vinter.

Olle Molander i Landskrona är en legend och det var inte svårt att hitta hans butik i centrum. Tyvärr så var vi ett par timmar för tidiga för att han skulle ha öppet. Det såg fint ut genom fönstren. Mycket stora modeller och mycket Multiplex men även enkla trainers och så förstås Pico-Z i skylten.

Nästa besök var hos Skånehobby som har mycket hemma. En massa modeller i taket och en stor pall Pico-Z. Som vanligt var en del saker restade - vilket verkar vara ett standardsvar.

Ett par försök i telefonen resulterade i att vi passerade utanför Airmedia utan att titta in och handla.

10 december - Äntligen söndag!
Först handkastglidartävling i ett fint väder som då och då visade lite sol. Lite små termikblåsor visade sig och gav Carsten dagens bästa flygning med 37 sekunder fast Hugo hade jämnare tider och vann med en totaltid på 154 sekunder över 5 jämna kast.
Sedan den efterlängtade inomhusträningen i centrumhuset. Nya leksaker som egentligen borde väntat till julafton provades och upplevdes väldigt roliga. Lite trimning och sedan full fart runt salen jagandes varandra. Den största nackdelen med de nya maskinerna är nog att de är fasligt svåra att fånga med en kamera ;-)
Den 12 december var det fullt hus. Vi var 17 personer (varav 5 juniorer) som kom för att prata, dricka glögg, äta lussebullar, pepparkakor, is-choklad, bygga modeller och flyga simulator.

Helge hade kommit med det fina förslaget om Lusse-glögg.
Magnus hade med sig simulator-radio och det tränades friskt på datorn.

Ett par duktiga medlemmar tog sig an kommande lördags klubb-flugor och andra funderade ut nya tävlingsmoment för de små leksakerna i Silverlit-klassen. Vi kanske får se flygning genom "rockringar" med både X-twin och minihelikoptrar.

 

Lördagen den 16 december var det inomhusflygning i Tianshallen. Detta är säkert klubbens populäraste aktivitet och drar mycket medlemmar till många trevliga tävlingar.

Populärast är förstås flugantävlingen med de gummimotordrivna standardplanen i papper och balsa. Det var 8 juniorer och 10 seniorer som flög i kväll. Här kan man lätt säga att man kan vara med och tävla om man är mellan 5 och 95 år även om vi naturligtvis inte hindrar de som är yngre eller äldre ;-)

Kvällens tävlingsgrenar var förutom flugantävlingen :
Innehandluns, ballongjakt med X-twin och för första gången helikopterflygning där momentet var att starta i en "rockring" på golvet och därefter flyga genom en stående ring, vända och flyga tillbaka genom ringen samt landa i samma ring som man startade ifrån - bäst tid vinner.

Dagens kommentar får nog bli att innehandlunsen visade upp två modeller som ligger i en klart bra klass som nog kommer att visa vägen framöver. För helikopterklassen var det premiär och nu vet alla vad som förväntas och det kommer säkert att trimmas och tränas inför nästa tävling som blir den 20 januari 2007.

Efter de populära tävlingarna med enkla billiga modeller är det fritt fram för de mera avancerade depronmodellerna som flygs med  "riktiga" lite dyrare radioapparater.

Ett speciellt tack till
Bengt, Evert och Mats som lägger ner ett stort jobb med material, tidtagning och styrning av tävlingarna.

Lokalen verkar mindre när det är 5 RC-plan i luften samtidigt ;-)

Även den bäste råkar ut för mindre missöden någon gång.

Lättlagat - är det något man kan handla på McDonald?

7 minuter från limning till startklart igen - fast man har ju förstås en/ett reservplan.

Söndagen den 17e var en långt ifrån typisk byggdag. Gårdagkvällens långa aktivitet och möjligen den för dörren stående julen med aktiviteter överallt gjorde att det var väldigt lugnt med enbart Alex som aktiv byggare. På tisdag kör vi julstädning och hoppas att många kan ställa upp och få klubblokalen lite prydligare. Nya tider för inneflyg och RC-flyg i Tianshallen finns i vår kalender.
Tisdagen en 19e pratade vi mest "ordning och reda". Det var inte så många som kom för att "rädda sina projekt" undan städpatrullen. Lite trevligare är det och bättre kan det bli. Det finns några bänkar utan aktiva byggare där det finns gamla pågående projekt. När vi får upp lite hyllor kan vi sätta undan lite i kartonger så att bänkarna blir lediga till de aktiva byggarna.
Tisdagen den 26 december - annandag jul var det kul att komma tillbaka till klubblokalen. Vi byggde och pratade som vanligt. Hugo och Daniel har våldsamt roligt tillsammans och det finns inga gränser för vad de tror sig kunna flyga :-)
På kvällen lördagen den 30 december samlades inneflygarna i Tianshallen för att leka. Det var ungefär ett dussin gubbar och hela parkeringen framför hallen var helt fylld. Tre juniorer fanns också med men det var bara Daniel som flög riktigt 3D-plan. De andra båda flög X-twin och helikopter. Nu har Alex också fått de sista delarna till sin innekärra så nästa gång hoppas vi få se en uppvisning av vad julklappen går för ;-)

 

 

"Är inte golvet ovanligt högt?"

"Nä golvet består ju bara av väggar och tak!"

Helt klart så är det svettigt att flyga när många är i luften samtidigt.

Ett par av våra "gamla fast unga" medlemmar som vanligen är ute i världen tittade in och har jobbat i klubben nu i jul och fått klart plan att flyga med.

Nyårsafton 2006. Årets sista övning med friflygande modeller blev med raketdrift. Tyvärr så har vi nog en del kvar att lära om hur man apterar raketen bäst, samt räknar ut tyngdpunktens förändring efterhand som motorn förbrukas. Dessutom så förändras flygplanets tyngdpunkt beroende på hur mycket som smälter på grund av motorgaserna och hur mycket som sprängs loss ;-).

 

Första försöket blev i alla fall en flygtur - även om parabeln planet gjorde inte gav så hög höjd. Andra försöket lättade inte ens trots en dubbelt så stor laddning. Nästa år får vi vara bättre förberedda.

Här finns en liten filmsnutt.