April 2007

Den 1 april var det kanonväder liksom veckan tidigare. Några minusgrader på natten men Mats var upp med alla tre skolplanen för RC-skola. Lajban var lite svårstartad men efter ett tag så startade motorn via handflip.
Först ut var Hugo att köra den stora modellen. Flygningen gick fint men inflygning för landning missbedömdes en aning.........
Ingen fara skedd - Lajban var helt OK och både Arvid och Daniel fick var sitt rejält pass. När de inte skolflög så tränade de med sina egna elplan.
Daniel flög "gummiankan" som nu är ett helt annat flygplan med kraftigare motor skevroder och full med kolfiber och plywood. Därefter var det ett par rundor med Minimagistern som har en dragkraft i motorn mer än dubbelt mot modellens vikt. Flygtiden ligger på över 19 minuter för ett 1700-paket (vilket ger drygt 5 A eller 55 W i snitt).
Hugo flög Zagi och gillar mest att flyga i ryggläge med halvroll in och ut. Zagin har också imponerande kraft tillika ljud som från ett reaplan när gasen dras i botten. Även den gamla Ferias som har fått en ny helsymetrisk vinge luftades under förmiddagen. Feriasen rollar inte lika fint som Zagi men flyger helt stabilt i ryggläge efter halvroll eller halvbunt. Det är helt klart att enkla mottagare och intilliggande frekvenser inte går bra ihop .. Nu tar vi tre frekvensklämmor för att vara på den säkra sidan.
Emil körde X-twin medan Ulf coachade och hämtade.

Johan premiärkörde sin helikopter för denna säsongen.

Lite flyg varje kväll:
Måndag Veslanda

Tisdag en väldigt kort stund på fältet i kyla men en del byggtid i lokalen.

Onsdag premiär för Ripa-onsdag med korvgrillning. Aningen blåsigt men ett bra gäng som samlades.

Håkan från www.aircpro.com visade upp ett par modeller från shopen - ett par fina motorer var också med. En Diskus seglare bytte ägare direkt och en Lancair-ägare med ett par dagar gammal byggsats finns på bilden. Det ryktas att en Snygg elektrisk Extra 300 fick en ny ägare i tisdags kväll - eller hur Alle?

Söndagen den 8 april - Påskdagen.
Har du ätit några ägg? ..... Vaför de?

De tre 13-åringarna busade som vanligt.
I dag var det Snobben som var lärare i RC-skolan.
Några rundor med Lajban och några med Elplanet "Pinnen".

Ny elev för året är Arvid.
Det blev ett par flygningar kusligt nära träd och buskar men Ulf har full koll. När motorn vägrade varva så landade han i de vassaste törnebuskarna vi har i grannskapet.

Med "Pinnen" fick vi besök av en Glada som var intresserad, och termiken över fältet utnyttjades fint av både Gladan och Pinnen.

Dessa fantastiska män med sina vrålande röjsågar.....
Annandag påsk är vårens städdag. Liksom förra året blåste det rejält fast i år hängde regnet i luften i stället för torka och solsken som vi hade förra året.

Ett gammalt mekbord till RC har sett sina bästa dagar och slutade nu med ungdomarnas hjälp sin färd i förgängelseelden. Det blev till sist lite glöder att grilla korven på - fast då från riktig björkved i stället.

 


Mats och Ulf kämpade med skyffel, skottkärra och krattor för att försöka jämna ut spåren efter bilister som busat på fältet i vinter.

Jeppe och Johan utförde stordåd i kampen för att återerövra kringlandet från buskar och sly.

Alla hjälpte till på olika sätt.

Fast den store hjälten för dagen är nog Bengt som åkte till byn för att inhandla korv med tillbehör ;-)

Lite flygning blev det trots ca 15 m/s vind.
Alexander ville gärna flyga lite linkontroll - fast utan Evert är det inte riktigt samma sak. Johan ställde upp som glödstiftsexpert så till sist gick det att flyga lite Wingovers med det enkla planet.

Med linkontroll startar man i medvind!
Det är viktigt att linorna sträcks fullt tills man fått upp riktig fart.

Nu väntar vi på att marken ska torka upp lite så att vi kan få en maskin att bereda för en bilbana.

Efter några dagar med hårda vindar kom torsdagen efterlängtad med lugnt väder och solsken.
Man MÅSTE ut och flyga efter kvällsmaten. Målet var något grannfält men strax utanför hittade jag en ny kompis som var ute med sin nya Formosa för att prova vingarna. Vi åkte till Snobbenfältet och träffade Danne och Jeppe som inte heller kunde hålla sig från att flyga. Efter en kort stund kom ordförande Bengt med Golfen full av leksaker. Väl hemkommen efter lite flygningar hittade jag ett mail med fina bilder på Freddes modeller.
Fredagen var i stort sett lika fin och planen blev luftade efter jobbet.
Lördagen som var lika fin lockade ut många flygare på olika fält. Linus hade som vanlig med sig lite av varje - en liten bil med 23cc motor skilde sig från många modellbilar genom att ha en mycket lugnare och tystare motor - det saknades däremot inte kraft för vilket underlag som helst. Vi fick se hopp över stora gräskullar och även ett par volter såväl framåt och i sidled - med grusunderlag är det inga problem.
En mäktig CUB puttrade runt med imponerande - fast knappast skalriktig kraft.

I Färlöv träffade vi ett par trevliga F3A-flygare som just premiärklippt fältet och luftade planen för sommaren.

Söndagen den 15 april. Mats var som vanligt först på fältet för att förbereda inför skolflygningen.
Det verkar som att han har tröttnat på det vanliga gänget så i dag var det dags för "uppflygning".
Hugo Markoff var först ut med skolplanet - i dag var det inte tal om att använda sladd till lärarradion utan eleverna fick flyga enbart efter instruktioner. Därefter kom Alexander Klasson och Daniel Olsson som också är klara med sina uppflygningar.

 

 

 

 

Alexander har fått en ny motor till sitt helt nya plan. Det var bra krut i den så det var inga som helst problem med loopar och rollar i full fart. Lite mera problem är förstås landningar med ett så avancerat flygplan. Gräs och små hjul i hög fart är inget bra.

 

 

 

Oklippt gräs och ojämnt fält är inte heller bra för lite större plan som Packos CUB-liknande plan på 180 cm spv som gärna vill nosa över i start och landning.

 

 

 

 

 

 

Här hjälper Mats till med lite råd samt beundrar planet som flyger väldigt stabilt och fint.

....

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Daniel visade upp sin Pylonmodell som fått en ganska tam drivkedja. Lite mindre propeller med större stigning och flera celler kanske kan få fart på raketen.

 

 

 

 

Trots ett fåtal startande i HKG blev det en liten tävling. Vädret var fint och Hugo lyckades med ett kast som resulterade i en sekund från MAX samt landning högt upp i en björk.

Hugo    59+25+34+24+28=170 sekunder
Marcus 39+27+22+22+29=139 s
Bengt   11+5+5+15+7= 43 s

Tisdagen den 17 blåste det runt 13 m/s så det blev ingen flygning. Vi var inte speciellt ledsna utan var i behov av lite byggtid för tre killar som varit med lite. Riktigt glädjande var att det dök upp tre nya flygsugna killar från vårlovets kul-i-lov.

 

 


De har fördrivet tiden med att ladda hem flygsimulator och besökt Havannamagasinet för att köpa RC-seglare. Vi började förstås med klubbens specialitet  - bygge av handkastglidare. Första modellen blev med stabilisator och fena av balsa, kropp av fur och vinge av depron. Alla delar är preparerade och nu ska det slipas och formas nästa tillfälle.

Bengt, Evert och Packo var åskådare när vi fick utrymme för bilbana förberedd.

En massa tuvor och buskar rensades bort och packades ner i ett buskdike som nu är mycket trevligare och inbjuder till pakeringsplats. Vi ser fram mot att banan läggs ut med duk samt fylls på med grus. Här gick det undan riktigt rejält.

Vi tackar Jessica för dagens bilder.

Helgen kom med fint väder efter några dagars hård vind. Snobbenfältet fick årets första klippning inför morgondagens skolflygning.
På lördagen hade KMFK årets första klubbtävling som skulle varit Pricklandning. Vind på ca 7m/s gjorde att man ändrade till 60-sekunders-tävling. Efter tävlingen ställde Sven storsint upp som flyglärare med klubbens ena Lajban. "Flyg i riktning mot Önnestad - vänd höger och flyg mot Skottlands Hus" - här var det motvind och plötsligt stannade motorn med resultatet att planet inte nådde riktigt ända hem till fältet. Det blir nog en översyn av förgasaren efter ett antal starter med motorstopp efter en stund.

Söndagen började med helt vindstilla och mot prognoserna en aning sol.
Två nya modellflygare mötte upp vid 10 för sin första test att skolflyga. En stund senare kom flygläraren som nu riktigt flugit in sig på vinterns depronelkärra och fått smak för volterna och amperen i stället för spriten och niten. Det blev en tur med klubbens elkärra sen var det slut med ström så den trogna Lajban plockades fram.
Som en räddande ängel kom David och tränade med ungdomarna. Lajban är ju ett träplan - och gillar träd. Ungdomarna gillar också att klättra i träd men nu var batterierna till elplanet laddade så det blev åter lite flygning med Pinnen.

Alex som landat en aning hårt förra flygningen hade tappat sin mottagarkristall - den återfanns mirakulöst i gräset trots att klipparen passerat ett par gånger just där. Nu blev det lite mera träning efter att David hjälpt till med att programmera ner utslagen på rodren till mera rimliga nivåer.

Patrik och Hugo testade 60-sekundersflygning : Man flyger upp så högt man vill och stannar motorn samt startar tidtagning. Sedan glider man utan motor och får reda på tiden 30, 40 och 50 sekunder. Därefter ska man uppskatta tiden själv så att man landar så nära 60 sekunder som möjligt. Det gick rimligt bra med Ferias "så nu är vi farliga".

Ordförande Bengt tittade som vanlig upp och Jasade en stund. Nya tider för kommande vinters inneflyg i Tianshallen är bokade rekordtidigt.

 

Tisdagen den 24 var det kanonväder och de flesta var på fältet. Bengt hade sammankallat bilbanegruppen för ett möte.

Daniel tränade 60-sekundersflygning med Minimagistern och fick till mycket bra tider efter ett par försök.
Hugo tränade med både Ferias och Zagivingen som båda fungerar fint till 60-sekunderstävling.

 

 

 

Snobben och Emil var ute och flög sina elplan. Emil visade stolt att han tappat mittersta framtanden i underkäken.

 

 

 

 

 

Viktor och Gabriel hade med sig en motorseglare typ Nettoplanen från förra sommaren. Årets plan finns på EKO och Havanna.

Snobben ställde upp och visade hur man flyger linstyrt. Eleverna fick en lektion hur man rengör ett äckligt metanolbränsleplan ;-)

 

 

 

 

 

 

 

Filmsnutt

Söndagen den 29 april började med lugnt fint väder och skolflyg. En brusten propeller på elkärran stoppade skolningen efter ett tag.

Ett nytt gäng samlades vid lunchtid med sina handkastglidare. Då hade vinden kommit och åter visade det sig att de tävlande är för bra för vårt lilla fält och det blev trädlandningar vilket resulterade i färre kast och det räknades bara tre kast i stället för normalt fem.