Maj 2007
Månadens första dag kom med lugnt väder om än inte någon direkt sol. Låga vindar innebär en tur till fältet och det blev till en brasa för att göra slut på riset som vi samlat ihop. Brasan var förstås i vår grill och efter en timme var det så fina glöder att vi åkte och köpte grillkorv. Ett par flygkompisar tittade upp och trimmade lite. Flygning, prat och erfarenhetsutbyte som det ska vara. Hugo och Arvid turades om att flyga Zagi och att hugga ved till grillen. Fram mot kvällen - på vår ordinarie bygg- och flygtid tittade flera upp till fältet. Johan busflög med sin 25-trainer.
Bengt flög sin twin-giro. Packo testade om vira kan vara något vettigt underlag för bilbana - och det verkar lovande.
Lite byggtid blev det och ett par små balsabitar i nosen gör att vinterprojektet ser mycket mera färdigt ut. |
Lördagen den 5 maj blåste det en aning men det
hindrade varken Oldtimerflygarna eller KMFK som körde pricklandningstävling. Det var ett gäng spänstiga flygare som mötte upp för att mäta sina och sina modellers prestationer.
En flock rådjur betade en bit bort. När de fick lukt från oss så blev de oroliga och passerade för att svänga så att de kom parallellt med oss som flög och tittade på.
En kritad cirkel med en meters diameter.
Vinden var svår och låg 90 grader mot landningsbanan så även om landningarna gick bra så var det inte lika säkert att planet kunde lyfta igen utan att vinden tog planet och välte runt det. Med tunga lågvingade plan gick det mycket stabilare. Q
Naturligtvis blev det diskussioner om domaren dömde rätt.
Q |
Förutom maskrosor blommar nu syrenen och rapsen för fullt - och göken gal.
Det finns många torra grenar i skogen så vi
kan nog ha grillning varje söndag ett bra tag framöver om vi kommer överens
om turordning.
I dag var det premiär för skojtävling med
RC-plan.
Flygplan med landningsställ ska landa på
klippt bana. Resultat: Här ser vi att man kan flyga med i stort sett
alla typer av flygplan, el, trainers, aerobatic och stuntvinge. |
Själklart blev det lite skolflygning men Vädret var inte idealiskt så det blev en del OJ! fast läraren för dagen Johan redde ut allt även om det såg konstigt ut någon gång. Bilbanan
inspekterades och Fredrik hade med sig en elbil med borstlös monstermotor
(för bilstorleken). Det diskuterades depå för bilbanan. Grillen var igång och det var en del som hade korv med sig. Väderprognosen stämde riktigt bra och det kom en skur mitt i maten. Korven / kolbitarna var förstås lika bra för det. Även om vi hade lite vind så var vi inte sämre än att vi körde vår utsatta HKG-tävling och som vanligt blev det hämtning i skogen och buskarna. Det var 7 tävlande varav 4 juniorer och resultaten låg jämnt fördelade mellan ca 30 sekunder och ca 120 sekunder för 5 kast. |
Tisdagskväll och full aktivitet. De tuffa var på fältet och flög Formosa II i den kraftiga vinden - eller klippte startbanan. Vi andra var i lokalen och lagade handkastglidare som sedan trimmades så att de flögs sönder i träden vid ån ;-) Ett par nya HKG typ Bad Max påbörjades. |
Långhelg - Kristi Himmelfärdsdag - klämdag -
lördag - söndag. Danne och Jeppe tjuvstartade på onsdagskvällen med att flyga Minimagistern med pontoner på Ivösjön den fina kvällen. Snutt 1 Snutt 2 Snutt 3 Torsdagen var inget vidare vädermässigt. På fredagenförmiddagen passerades Eslöv med RCFF-meeting. Man såg inga modellflygplan i luften men en del fanns att beskåda på marken. Lite fullskalaflygplan fanns också - bland annat en Pitts och en SAAB Safir. En CUB stor med motoröversyn.
Dementi - Pittsen är en modell - 50% http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=3033
Flygande modeller såg vi när vi passerade Helsingborg. Kanske något att ta efter |
Alla juniorerna fick ett par pass med den enkla kärran och vill nu gärna prova på något lite mera utmanande.
Drygt 4 timmar blev det i alla fall med
strålande väder. Som vanligt i vår så tändes grillen för att värma medhavd
mat. |
Två balsavingar till HKG håller snabbt på att ta form och långbygget Aerostar II går långsamt framåt. Ett par servon för sid och höjd fick sin plats och en remsa färg runt fönstren. |
Mats lekte med en 30 cc bensinmotordriven sak - den behöver konverteras med kortare axel och lite trevligare propeller. Bilden nedan : Hittar ni ett blått
HOBBEX-plan i huvudhöjd? - längre åt höger..... Det finns en liten skruv där bak som gör att
den inte ska stanna på tomgång! Flög gjorde den i alla fall - och seglade fint utan motor också.. |
Tisdag och byggkväll - ett par byggare jobbade med handkastglidare - var det någon på fältet och flög?
|
Vi var tre gubbar som trängdes i luften med myggen. |