Juni 2007

Första kvällen i juni och första kvällen på Ripas vårmeeting.
Här var det Lajban i skala 2:1 och 1:2.

Radion på bilden är väl passande till modellen....

Visst är det väl så att bensinmotorer alltid startar på första flippen?
Håkan! - kom och hjälp!




 
















Mera kändisar : skärmflygare-Paul och Muftig.

Lördagen den andra juni - regn och grått på förmiddagen övergick i solsken och vind - vinden avtog mot kvällen.

Från Snobben var vi minst fyra flygare som visade upp oss på Ripa-meetinget denna dagen. Vi var förstås flera som inte flög.

Försäljning fanns förstås - både flygleksaker och förtäring.






 

Drivande i RIPA-klubben - Mats Erlandsson njöt av vädret och den fina stämningen. En stol i solen kan göra gott efter en trevlig fredagskväll med likasinnade.

Johan diskuterade helikopterteknik med flygkollega.

Här fick vi se storlajban flaxa omkring en stund. Självklart så är en sån här modell vindkänslig så vändning från motvind resulterade genast i en kullerbytta.

Flyglärare Mats och Ulf såg möjligheten till en lite större skolkärra ;-)






 

Söndagen var det klubbmöte och skolflygning.

Mats Ottosson uppvaktades med ett drivpaket för elflyg - upp till 550 W.













Juniorerna har inte tummen i mitten - de vet hur man fixar tyngd på stolen så att man kan klippa.


 

Bilbanan ska jobbas med ett par kvällar framöver.










Danne visade upp den nya Formosa II som han köpt från HongKong.



Det är ju för dråen piggabuskar från alla håll - planet ligger i bäcken.

Tisdagen den 5 juni -

 Danmarks Nationaldag -

Juniorerna har grillningar och klassaktiviteter näst sista skoldagen innan sommarlovet så det blev skolflygning för seniorer som förstås också vill ha bevis på att de kan få "träna på egen hand".







Det var lite undersökningar om teknik för att fästa kanterna till bilbanan - najtråd ner till viraduk verkar kunna fungera.













Packo kom med Jessikas flygplan och tuffade runt med en trevlig 4-taktare monterad på Scout Experimental modell 5a eller SE5a som den vanligen kallas.

Torsdagkvällen var bokad för bilentusiasterna.

Ett mycket STORT steg är taget genom att lägga ut banan - och det var förstås lite olika åsikter om sträckningen och vilket håll man ska åka på.
Den gamla viraduken som legat  på fältet kan vara en bra grund för att bromsa ogräset för att växa upp genom banan.
Nu är det BARA att :
1 Lägga klart sträckningen
2 Köra på 10 cm grus över hela banan - många kärror blir det.........
3 Vira fast plaströr längs bansidorna
4 Ordna en stor invigningsfest med inbjudna grannar och press.



Evert hade boxhandskarna på och kämpad vilt mot myggen. Frågan är om han inte har rätt viktklass ;-)

Sekreterare och Webmaster Hultman förärade klubben med ett besök och trimmade ogräset en aning inför kommande veckoslut.

De bilder som har rejält blåstick är tagna med telefonen för att minneskortet till kameran sitter kvar i datorn...

LONDON - är väl inte direkt modellflyg men väl ett resmål för ett par medlemmar denna månaden.
Mats rekommenderade ett besök på RAF-museet i Colindale som man enklast reser till med tunnelbanan.
Museet består i huvudsak av 3 byggnader :
En gammal Grahame - White flygplansfabrik, egentligen en lokal av en stor anläggning. Tyvärr finns det inget alls kvar av arbetsbänkar, jiggar och verktyg men hallen är full av gamla flygplan och motorer samt ett par motorcyklar och bilar som tillhört RAF. Denna delen av museet är enbart öppen 10-12 på förmiddagarna.  Här intill syns världens största dubbeldäckare som inte hann med att vara med i kriget men som var först över atlanten - enligt guiden....
Huvudbyggnaden med utställningar och suvenirbutik. Här kan man följa flygets historia från Wrights "Flyer" och framåt.
Här finns mycket att titta på från andra kriget då planen var betydligt skojigare och många är förebilder för våra modellflygplan.
Även de första jetmotorerna från både Tyskland och England finns att beskåda.
Här finns förstås inte enbart RAF-plan utan även exempel från de andra stridande länderna som USA, Tyskland, Japan med flera.

 


Den tredje hangaren är "Battle of Britain" där man kan se fina miljöer från andra världskriget. Naturligtvis finns det flygplan och flygplansvrak och bomber.
Till denna hangaren går man också för att få en bit mat. Det finns soppa, någon stuvning med ris, sandwichs och när vi besökte, även färska jordgubbar med gul krämig avskummad grädde.

Någon bra modellflygaffär hittade jag inte i London även om vi besökte Model-Zone som mest hade plastmodeller men även ett par RC-modeller av enklare slag.

Egentligen skulle jag rekommendera Science Museum i London - inte långt från Harrodds om man vill titta på flygplan. Jag upplevde att det fanns väl så mycket att titta på där som på RAF-museet.

Tisdagen den 19 juni - fint väder för flygning.
Det tjuvstartades lite av Arvid efter lunch då han provade sin nya Coota som egentligen är ett sjöflygplan.

Coota finns i gruppen Trainers - men det är nog inte det första planet man ska flyga med. Planet är lågvingat med motorn i en gondol över vingen vilket ger en hög tyngdpunkt. Den medföljande radion är ingen kvalitetsprodukt - och kan knappast vara det till det priset. Högerspaken har nog fått sig en tryckare i en transport så returen till mittläget är dålig - men det går säkert att fixa.

Vi flög Zagivinge en stund och det gick mycket bättre.

 




 

Vi åkte en timme tidigare till flygskolan för att tända grillen så att vi hade fina glöder till alla som förväntades komma vid 18-tiden.

Under tiden som elden arbetade med veden så passade vi på att hjälpa bilbanegruppen att jämna ut grushögen lite ;-)





Det finns säkert grus över för ett par timmars exercis om det är någon som har kört slut på sitt spinningkort.

Uffe hade det lugnt med enbart två elever - båda rätt så färska. Lajban rusade iväg över hela gräsfältet och hävde sig upp över gräskanten för att plana ut och ta mer fart för en sväng tillbaka mot fältet.

För nybörjare går läraren igenom hur planet fungerar och hur rodren verkar ...











Förutom skolflygningen tittade det upp ett helt gäng med medlemmar som provade sina aerobatickärror. Vi fick bland annat se Formosa 2, Pitts Special , Extra 230 och Ultimate, plus en Zagivinge som jag inte vet hur den klassas - men flyger gör den så länge där är ström i batteriet.

 

Onsdag och Ripa-kväll med fint flygväder.
Här hittar vi Jessica och Packo på besök. Ripas skolplan är nog en aning stabilare än våra Lajban och Pinnen förutom att fältet är betydligt rymligare.
Midsommar - ösregn på midsommarafton. Ripa har som vanligt camping med trevligheter och efter en sen kväll så var det få som utnyttjade midsommardagens strålande förmiddag. På eftermiddagen var det flera som flög mellan skurarna. Skärmflygar-Paul som kan väder förklarade att det efter en dag med riklig nederbörd kommer skurar när solen ångar upp det överflöd som finns på marken.

Söndagen den 24 var det planerat tävlingar på Snobbenfältet och vi blev mannade i både junior och seniorklasserna. I seniorklassen segrade Mats som gjort sig förtjänt av en belöning efter långa promenader i omgivningen för att leta efter ett bortfluget plan som sedan hittades långt ifrån trodd landningsplats. Bland juniorerna vann Arvid med en sekund bättre tid än storebror Hugo.

Som numera vanligt var grillen igång och vi lunchade med korv, kotlett och kycklingfile med sallad och tomat i tunnbröd.

Efter HKG flög vi RC-tävlingen som vi tränat en gång tidigare på - bedömningslandning 60 sekunder efter avslagen motor. Det var flera som hade bra tider men med tre starter så blir det alltid någon liten miss. Johan blev segrare med sammanlagt 4 sekunders avdrag på tre flygningar tätt följd av David med lånat plan och Patrik med 5 sekunder vardera.

Det blev ytterligare ett par kärror grus till bilbanan.

 

Resultat HKG:
Mats O   17+19+25+16+35 = 112 Sekunder
Ulf E       20+20+24+16+22 = 102 sekunder
Helge V  11+11+7+14+14   =   57 sekunder

Arvid M   8+9+8+14+9         =   48 sekunder
Hugo M   7+6+14+10+10    =   47 sekunder
Leo E      6+5+6+6+7          =   30 sekunder
Frida B    8+7+1+2+2          =   20 sekunder
Resultat RC:
Johan N    0+3+1    = 4 straff
David K     2+3+0    = 5 straff
Patrik G    1+1+3    = 5 straff
Hugo M     2+1+9   = 12 straff
Daniel O   14+7+6  = 27 straff
Ulf E          19 - bröt

 
Tisdag och skolflygdag - vädergurusarna hade lovat regn och allmänt dåligt väder hela dagen. Lyckligtvis hade de fel denna gången och vi hade en fin kväll med svaga vindar fram till halv åtta då det kom en vindpust och ett par droppar regn.

Det var en del modeller i luften och skolläraren hade knappt någon plats för Lajban bland alla små elmojänger ;-)







Cootan testades nu med Hitec-radion i stället för den medföljande Art-Tech E-Fly.
Det var klart bättre flygkänsla med den lite dyrare radion så modellen testades lite mera innan den tas ut på vattnet. Modellen är rätt så lågvingad (midjevingad) och motorn sitter högt så tyngdpunkten ligger rätt så högt vilket kanske inte är det bästa om man ska beteckna planet som "trainer".

Planet är inte alls självstabilt i rollplanet - men är inte för den skull svår att hålla rätt. Ryggflygning verkar däremot lätt med detta planet som till och med verkar självstabilt i rollplanet när det ligger på rygg och har motorn rakt under sig.
Vid provocerad stall går planet direkt i spinn som man får dra på gas för att häva. Att flyga ner efter att batteriet tagit slut så att motorn stannat skulle jag inte alls vilja prova med denna modellen. Motorkraften är rimlig och det bör inte vara några problem med mark/vatten-start. En stigning med ca 30% är nog inte orimlig men att loopa från planflykt är nog inget som är tänkt att man ska göra. Det skulle vara intressant att byta batteriet till ett 3-cells på dryg 11 volt i stället för det medföljande 2-cells på drygt 7 volt. Då tror jag att resurser skulle finnas för looping.

När man inte flyger kan man köra grus - är man duktig får man en läsk. Grushögen blir mindre och mindre - men vi är lovade en stor hög till så det blir nog terapi några kvällar till.

Torsdagen den 28 juni var det lite övningar i klubblokalen. Snobben gillar ju rök så vi fixade lite polystyrenrök att sniffa. Det blev fyra par vingar på en skiva. Vingarna är efter en mall från Göteborg.
http://www.svensktmodellflyg.se/modeller.asp?id=235
Det är tänkt att vara en handkastad seglare för hang.
Vi får se om den fungerar lika bra som Zagi med en motor.

Flygdag fredagen den 29 juni.
Klockan 16 blåste det riktigt bra men Mats hade med sig Grauphner 400 som är ett stadigt plan trots många timmars skolflygning och en del reparationer.
Mats lyckades nog få in 4 flygtimmar under kvällen som mot slutet visade upp ett väldigt trevligt väder med i stort sett stiltje och lagom värme.
Det var 9 juniorer men 3 av dem är fjorårets utbildade och det var speciellt 4 av dagens juniorer som byttes om vid spakarna med Mats denna kvällen. Speciellt trevligt är att se lilla Frida som nu varit med ett par år och som även är duktig inomhus på vintrarna.

Frida flyger också gärna linkontroll och i dag fick hon lite hjälp av Viktor.
Det blev en gammal Thunderbird som fick vara kvällens heta attraktion. Den flyger otroligt fint och när vi förra månaden tittade på den och trodde att rosten helt hade dödat den gamla ENYA:n kunde vi inte ana att den skulle gå så fint och flyga så lugnt.









Grushögen till bilbanan är nu förbrukad. Vi har planer på att sno ihop lite lösa ändar så att vi får klart halva banan under nästa månad. För raksträckan finns en beställning på en större WIRA som vi inte kan få förr än det blir läge att byta ut nästa gång på pappersbruket.

En massa korv och läsk konsumerades så Bengt fick ta på sig att fylla upp inför fortsättningen som blir på söndag.

Morgondagens (lördag) övningar skjuts till reservdagen på söndag på grund av bättre väderförutsättningar då enligt SMHI.

Mats skulle visa Victor hur man handskas med en Combatkärra. Det gick snabbt runt så gräsmattan fick göra tjänst för en liten stunds vila efter korven och innan nästa pass med skolflyget.

Har kan vi även passa på att redogöra för lite klubbstatistik för första halvåret 2007:
44 tillfällen med så många juniorer att vi får söka statligt bidrag. Av dessa var 32 gånger med så många att vi kan söka kommunalt bidrag.