Juni 2007
Här var det Lajban i skala 2:1 och 1:2. Radion på bilden är väl passande till modellen.... Visst är det väl så att bensinmotorer alltid
startar på första flippen?
|
|
Från Snobben var vi minst fyra flygare som visade upp oss på Ripa-meetinget denna dagen. Vi var förstås flera som inte flög. Försäljning fanns förstås - både flygleksaker
och förtäring.
Johan diskuterade helikopterteknik med flygkollega.
Flyglärare Mats och Ulf såg möjligheten till
en lite större skolkärra ;-) |
|
Mats Ottosson uppvaktades med ett drivpaket för elflyg - upp till 550 W. Bilbanan ska jobbas med ett par kvällar framöver.
|
|
Danmarks Nationaldag - Juniorerna har grillningar och klassaktiviteter näst sista skoldagen innan sommarlovet så det blev skolflygning för seniorer som förstås också vill ha bevis på att de kan få "träna på egen hand".
|
|
Torsdagkvällen var bokad för bilentusiasterna.
Den gamla viraduken som legat på fältet kan vara en bra grund för att bromsa ogräset för att växa upp genom banan. Nu är det BARA att : 1 Lägga klart sträckningen 2 Köra på 10 cm grus över hela banan - många kärror blir det......... 3 Vira fast plaströr längs bansidorna 4 Ordna en stor invigningsfest med inbjudna grannar och press. Evert hade boxhandskarna på och kämpad vilt mot myggen. Frågan är om han inte har rätt viktklass ;-) Sekreterare och Webmaster Hultman förärade klubben med ett besök och trimmade ogräset en aning inför kommande veckoslut. De bilder som har rejält blåstick är tagna med telefonen för att minneskortet till kameran sitter kvar i datorn... |
|
Mats rekommenderade ett besök på RAF-museet i Colindale som man enklast reser till med tunnelbanan. Museet består i huvudsak av 3 byggnader : En gammal Grahame - White flygplansfabrik, egentligen en lokal av en stor anläggning. Tyvärr finns det inget alls kvar av arbetsbänkar, jiggar och verktyg men hallen är full av gamla flygplan och motorer samt ett par motorcyklar och bilar som tillhört RAF. Denna delen av museet är enbart öppen 10-12 på förmiddagarna. Här intill syns världens största dubbeldäckare som inte hann med att vara med i kriget men som var först över atlanten - enligt guiden.... Här finns mycket att titta på från andra kriget då planen var betydligt skojigare och många är förebilder för våra modellflygplan. Även de första jetmotorerna från både Tyskland och England finns att beskåda. Här finns förstås inte enbart RAF-plan utan även exempel från de andra stridande länderna som USA, Tyskland, Japan med flera.
Någon bra modellflygaffär hittade jag inte i London även om vi besökte Model-Zone som mest hade plastmodeller men även ett par RC-modeller av enklare slag. Egentligen skulle jag rekommendera Science Museum i London - inte långt från Harrodds om man vill titta på flygplan. Jag upplevde att det fanns väl så mycket att titta på där som på RAF-museet. |
|
Det tjuvstartades lite av Arvid efter lunch då han provade sin nya Coota som egentligen är ett sjöflygplan. Coota finns i gruppen Trainers - men det är nog inte det första planet man ska flyga med. Planet är lågvingat med motorn i en gondol över vingen vilket ger en hög tyngdpunkt. Den medföljande radion är ingen kvalitetsprodukt - och kan knappast vara det till det priset. Högerspaken har nog fått sig en tryckare i en transport så returen till mittläget är dålig - men det går säkert att fixa. Vi flög Zagivinge en stund och det gick mycket bättre.
Vi åkte en timme tidigare till flygskolan för att tända grillen så att vi hade fina glöder till alla som förväntades komma vid 18-tiden. Under tiden som elden arbetade med veden så passade vi på att hjälpa bilbanegruppen att jämna ut grushögen lite ;-)
Uffe hade det lugnt med enbart två elever - båda rätt så färska. Lajban rusade iväg över hela gräsfältet och hävde sig upp över gräskanten för att plana ut och ta mer fart för en sväng tillbaka mot fältet. För nybörjare går läraren igenom hur planet fungerar och hur rodren verkar ...
Förutom skolflygningen tittade det upp ett
helt gäng med medlemmar som provade sina aerobatickärror. Vi fick bland
annat se Formosa 2, Pitts Special , Extra 230 och Ultimate, plus en
Zagivinge som jag inte vet hur den klassas - men flyger gör den så länge där
är ström i batteriet. |
|
Här hittar vi Jessica och Packo på besök. Ripas skolplan är nog en aning stabilare än våra Lajban och Pinnen förutom att fältet är betydligt rymligare. |
|
Midsommar - ösregn på midsommarafton. Ripa har
som vanligt camping med trevligheter och efter en sen kväll så var det få
som utnyttjade midsommardagens strålande förmiddag. På eftermiddagen var det
flera som flög mellan skurarna. Skärmflygar-Paul som kan väder förklarade
att det efter en dag med riklig nederbörd kommer skurar när solen ångar upp
det överflöd som finns på marken.
Söndagen den 24 var det planerat tävlingar på
Snobbenfältet och vi blev mannade i både junior och seniorklasserna.
Efter HKG flög vi RC-tävlingen som vi tränat
en gång tidigare på - bedömningslandning 60 sekunder efter avslagen motor.
Det var flera som hade bra tider men med tre starter så blir det alltid
någon liten miss. Det blev ytterligare ett par kärror grus till bilbanan.
|
|
Resultat HKG: Mats O 17+19+25+16+35 = 112 Sekunder Ulf E 20+20+24+16+22 = 102 sekunder Helge V 11+11+7+14+14 = 57 sekunder Arvid M 8+9+8+14+9 = 48 sekunder Hugo M 7+6+14+10+10 = 47 sekunder Leo E 6+5+6+6+7 = 30 sekunder Frida B 8+7+1+2+2 = 20 sekunder |
Resultat RC: Johan N 0+3+1 = 4 straff David K 2+3+0 = 5 straff Patrik G 1+1+3 = 5 straff Hugo M 2+1+9 = 12 straff Daniel O 14+7+6 = 27 straff Ulf E 19 - bröt |
Det var en del modeller i luften och skolläraren hade knappt någon plats för Lajban bland alla små elmojänger ;-)
Planet är inte alls självstabilt i rollplanet
- men är inte för den skull svår att hålla rätt. Ryggflygning verkar däremot
lätt med detta planet som till och med verkar självstabilt i rollplanet när
det ligger på rygg och har motorn rakt under sig. När man inte flyger kan man köra grus - är man duktig får man en läsk. Grushögen blir mindre och mindre - men vi är lovade en stor hög till så det blir nog terapi några kvällar till. |
|
Torsdagen den 28 juni var det lite övningar i
klubblokalen. Snobben gillar ju rök så vi fixade lite polystyrenrök att
sniffa. Det blev fyra par vingar på en skiva. Vingarna är efter en mall från
Göteborg. http://www.svensktmodellflyg.se/modeller.asp?id=235 Det är tänkt att vara en handkastad seglare för hang. Vi får se om den fungerar lika bra som Zagi med en motor. |
|
Klockan 16 blåste det riktigt bra men Mats hade med sig Grauphner 400 som är ett stadigt plan trots många timmars skolflygning och en del reparationer. Mats lyckades nog få in 4 flygtimmar under kvällen som mot slutet visade upp ett väldigt trevligt väder med i stort sett stiltje och lagom värme. Det var 9 juniorer men 3 av dem är fjorårets utbildade och det var speciellt 4 av dagens juniorer som byttes om vid spakarna med Mats denna kvällen. Speciellt trevligt är att se lilla Frida som nu varit med ett par år och som även är duktig inomhus på vintrarna.
En massa korv och läsk konsumerades så Bengt fick ta på sig att fylla upp inför fortsättningen som blir på söndag. Morgondagens (lördag) övningar skjuts till reservdagen på söndag på grund av bättre väderförutsättningar då enligt SMHI. Mats skulle visa Victor hur man handskas med en Combatkärra. Det gick snabbt runt så gräsmattan fick göra tjänst för en liten stunds vila efter korven och innan nästa pass med skolflyget. Har kan vi även passa på att redogöra för
lite klubbstatistik för första halvåret 2007: |