Oktober 2007

Tisdagen den 2 var det lite aktivitet i bygglokalen. Lite jobb med det nya skolplanet och en del snack som vanligt.
Den 4 var också en strålande dag och Kristianstadsskolorna har studiedag så det blev extra flex-ledighet från jobbet. Nu är vädret perfekt för att testflyga amfibieflygplanet Cootan från dess rätta element - vattnet.
Ordförande Bengt bor ju vid sjön så det fick bli dit vi åkte - kanelbullens dag var det också så vi blev bjudna på fika.
Arvid hade inga problem med att flyga och det blev tre starter och lika många landningar. Planet hade lite svårt att ta sig ner den sista biten mot vattnet så det blev lite plask vid landningarna.
Vi gissar att det är motorns placering högt över kroppen som gör att det blir moment framåt neråt när man gasar och att planet med trimning för gas ändrar sig till höjd när man drar av gasen - tvärt emot egenskaperna för normala plan med motorn i nosen, eller i plan med vingen. Som extra säkerhet hade vi med både badbyxor och den vattenapporterande cockern Mandy.
snutt
Lördagen den 6 oktober -
sagan om Grauphnern som inte ville dö.
Som skolplan har den fått utstå en hel del.
När vädret är som värst så att inget annat går att flyga så har det fått bli " planet som flyger som på räls".
Träning av start och landning på ett fält som är ett par nummer för litet ställer en del krav på att klara gräs i hög fart - det är ett under att noshjulet klarat sig så pass bra.
De fina inflygningshållen har bjudit på högspänningsledningar.
De "svåra" hållen har +20 meter höga träd som man ska smyga över innan man kastar ner planet.
Ett par rätt så duktiga lagningar förra säsongen efter att ett par av oss dömt ut planet har lyckats bevara det för några lektioner till.
Årets lagningar hittills har mest bestått av påklistring med klubbdekaler och papper med Biltemas reflextejp.
Andra problem har kostat underliga landningar i år. Utredningar har lokaliserat problemet först till elevkabeln - sedan efter ny kabel till elevradion så nu kör vi med lånad elevradio som är helt OK.
Vad dagens störning berodde på kan man knappt ens gissa - kanske glapp i mottagare eller kristall - kanske störning på grund av bränsle i "systemet".

Dagens landning efter en kort skollektion slutade med vertikal landning mellan borden i depån långt från RC-stugan och pilotrutan. Inga övriga skador tack och lov.



En undran är hur det kunde finnas så mycket äckligt klet i skumgummit när motor och tank bröts av vid landningen och tanken var mer än halvfylld.







Skevroderservot fick sig en kyss så att hållaren bröts loss av den tuffa landningen.








Lite stilstudie.
Är det datorspelen som gör att eleverna ofta kör med fulla utslag och "pumpar" i stället för att styra mjukt - eller är det  brist på demonstration från läraren?
Helt klart är att det är svårt att både titta på planet och hur eleven håller radion.

Det blev i alla fall en hel del flugit i dag. Elplanet pinnen fick gå så länge vi hade någorlunda laddning på de gamla batterierna.
Kristians begagnade EPP100 alias gummiankan flög med ny propeller ett par gånger men det behövs mycket träning och lugna mjuka små rörelser med spakarna om planet ska flyga dit man vill och dit planet vill.

Andreas hade sin nya fina Wilga 2000 som vi provflög.
Med ungefär halv gas så får man fina snygga starter och sedan kan man glida runt på kvartsgas. Det finns bra marginaler för start i gräs eller med pontoner på vattnet. Liksom Kristian så behöver Andreas träna sig på de lugna mjuka rörelserna. Att flyga mjukt är mycket svårare än att göra tvära manövrer.
Arvid som gjorde tre helt egna flygningar med både start och landning på vatten i förgår tränade på Zagi-vingen innan flygskolan. Med Pinnen fick han både starta och landa ett par gånger.

Söndag och massor med aktiviteter på schemat:
HKG-tävling med fullt startfält i båda klasserna! Lite vind från fel håll? Dåliga tider var det ialla fall men entusiasmen var det i alla fall inget fel på.

















Snutt

Mats som är nyss hemkommen från en lång semester hade sin MiniJazz med sig till fältet. Den har hängt undangömd länge efter att den blivit el-konverterad - han klagade på att det inte var något drag i den ;-)

Med den nya motorn som han fick av klubben i 50-årspresent var det något bättre drag än med Speed-motorn... Ett nytt problem var kanske att den var lite ostabil men det kanske kunde bero på rost?

snutt



Vi skulle fått besök av Hobbymagasinet som skulle titta på vår bilbana. Ingen kom så vi sände ut en skallgångspatrull som hittade Attila med kompanjon irrande längs vägen mot Tosteberga.

snutt

Nu blev det en massa oväsen men Fredrik som kör utan Nitro verkade ha tillförlitligast grejor.














Några rundor blev det och det var lätt att konstatera att vi nog behöver minst 5 cm mera tjocklek plus packning för att banan ska hålla till ett par bilar mer än ett par rundor.
Raksträckan bör göras någon meter bredare och återfärden kan bestå av lite S-kurvor som inte behöver vara lika breda. Ett hopp gjordes i all hast och det hoppades duktigt med bilarna.

Hobbymagasinet kom med ett medlemserbjudande med bil+glödare+batterier+bränsle. Det är tre olika paket med 1:8 buggy-bilar  från 2990:- till 4990:-

Precis innan klubben så åkte vi till Kiaby badplats för att ta en tur med Cootan.
Liten snutt    Större snutt

Men det var inte allt :
Ulf hade skolflygning med pinnen
Malmbergsgrabbarna flög sina Cessna
Bengt flög lite småplan - som han gillar
Helikopterflygning med el är rimligt lugnt - den bränsledrivna koptern dog för någon vecka sedan på grund av brott på styrning av stjärtrotorn som inte kunde hävas på grund av för låg höjd.

Lördagen den 13 oktober. En strålande fin dag med solsken och nästan vindstilla men med is på marken.
För långa stunder med sändaren lockade frosten till fingrarna. Då var det skönt med batteribyte och att få hålla i de riktigt varma gamla packarna en stund.
Den första timmen mellan 9 och 10 var kallast men den behövdes för att ställa i ordning skolplanet och att få de första batteripackarna laddade.






Det var riktigt kul att se förra årets elever Danne och Alle med kompisen Thomas på fältet. Nu är det kanske för kallt med vattenskidor och annat som lockade i somras?
Thomas som inte flugit annat än Daniels X-twin samt en del på datorn fick öva sig lite på skolplanet. Det gick riktigt bra men visst är det annorlunda med lite väder och sol än med datorns optimalare förutsättningar.
Nackspärr när planet flyger över en behöver man knappast drabbas av på datorn ;-)
Vi hade även påhälsning av tre stora rovfåglar som var intresserade av våra modeller. Ett sportplan var betydligt längre bort men också i synfältet bland modeller och fåglar.
En överraskning blev det när det skulle provas på lite ryggflygning och Bengts batteripack som saknade kardborreband plötsligt gled ut ur planet. Planet fortsatte så snällt på rygg i en vid cirkel och landade helt utan skador. Viktförlusten från batteriet bidrog nog till att det gick så lugnt och fint nedåt.

Det blev en hel del letande efter batteriet men att hitta det i alla björnbärsbuskarna är nog näst intill orimligt om man inte har en stor portion tur.

Vädret var fortfarande bra på söndagen även om det var lite mera vindbyar så var det inte farligt.
Leo och Engel tränade med klubbens elplan.
Kristian provade vilka propellrar som håller bäst till gummiankan - ingen verkar det som ;-)
Andreas körde Wilga och efter lite intrimning så flög han den hur fint som helst - det blev till och med en fin landning. Start är svårare så det får bli lite mera träning innan det sitter säkert.















Anders och Fredrik kom och vi fick se en fin Poison med en liten fin 4-taktsmotor som inte väsnades allt för mycket.
Anders räddade eftermiddagen genom att ta ett par flyglektioner eftersom den ordinarie flygläraren inte dök upp.

Vi fick fint besök av Ove med fru från Asarum. Klubben fick en fin donation i form av en byggsats till en SIG Wonder samt ett antal fina ritningar.

Onsdagen den 17 oktober var vår första bygg-onsdag. Tisdagarna visade sig vara "läx-kvällar".
Det var övningar i tålamod och noggrannhet som behövs både med depron och balsa. Vi hoppas att "hemligheten" med att kalibrera joysticken till flygsimulatorn nu är knäckt så att det ska gå att träna hemma med en massa olika flygplan.

En stund ägnade också åt helgens donation till klubben. Det var en del trevliga ritningar:
Sparrow-Hawk som är en P30-modell (gummi)
HG (Quicksilver) 1080mm spv el slow
Fly-baby F1D Beginner (inomhus gummimotor)
Astro Challenger el
Lil Esquire
Sky Skooter 1200 mm
Crazy Bee 870 mm slowflyer
Grauphner Trend 35
Presedent electra fly 2200 mm spv el soarer
MFI19 (karikatyr) 1100 mm

Lördagen den 20 oktober. En bister morgon med skolflygning i minusgrader.
Förutom skolflygning var det full rulle med plan i X-twinklassen. Andreas trotsade isbarken och skuttade vant upp i flygplansätarfuren för att rädda Mattias högtflygande X-twin jet.


Efter en lektion vardera föreslogs lite byggning i lokalen i stället.
Mattias finputsar delarna till sin Flying Smile och Kristian håller på med en KPG.

Flygdagen var inte slut för det - på kvällen var det dags för säsongens första inomhusflygning i Tianshallen. Vi har varit lite sparsamma med informationen och "bara" meddelat via hemsidan. Om vi vill ha mycket besökare så är det djungeltrumma i form av telefon, SMS och epost som gäller för att samla ihop flera.
Vi var i alla fall 5 vuxna och 5 juniorer som tävlade i flugan och senare kom de som inte klarar av att flyga utan el och radio för att visa sina kunskaper.
Resultatmässigt så vann Sven Landervik med 104 sekunder på tre flygningar vilket var ett mycket bra och jämnt resultat. Flera andra flygare flög också med höga och jämna fina resultat.

När det gäller handkastglidare inomhus är det inte lika fina resultat men Sven fick dagen bästa tid med 12 sekunder fast han vann ändå inte över junioren Arvid som hade två kast på 10 sekunder vardera och en på 8 sekunder som gav honom segern i HKG. Arvid vann även Flugan för juniorer.
HKG inomhus ställer stora krav på planen som lätt kan landa hårt i golv eller redskap. Lätt, starkt och helst stort är inte enkelt att få till. Sedan så gäller det att kasta upp högt till taket där planet ska plana ut och sväva. Kan man sedan utnyttja hallens ventilation utan att planet drar in sig i väggen så är det ett plus.
 

Förra numret av Modellflygnytt hade en utmanare till flugan i form av ett depronplan. Friflygsspecialisterna Sven och Paul fick i uppdrag att testa planen och efter en stunds trimning så var det duell. Sven vann på grund av att Pauls plan svängde in och landade på läktaren. Vi fick tider upp mot 22 sekunder man var övertygade om att det skulle gå att få minst 5 sekunder till med planen.

Snutt Depron-flugan

Snutt med inne-RC

Söndag och mycket varmare än i går.
Skolplanet var laddat med färska batterier men lite slitet i kontakterna.

I dag var det HKG-tävling samtidigt med skolflygningen.
Man får slita sig en kvart från kasten för att träna lite RC.
Tre lektioner blev det innan inflygningsträningen slutade i en björktopp.
Enda skadan efter nertagningen var en bruten propeller men det var uppenbarligen den sista på lagret så det stoppade skolflygningen för dagen.

Onsdagen den 24 oktober - Evert har namnsdag och det är två månader till julafton.
Vi överraskade Evert med en kladdkaka som han fick bjuda på kaffe till ;-)
Fredde kom med släpvagn och 6 stora plywoodskivor till att snickra hopp för bilbanan med.
Sedan var det dags för byggkväll och det blev lite gjort på olika saker. Tiden går fort och man får inte alls gjort så mycket som man önskade på två timmar.



















Suckh  - vilket vackert jobb med fanerplankad vinge - abachi är nog träslaget. Nu är även stabben och fenan utskurna och klara att kläs.
Ytterligare en stabbe skars ut av den överblivna friggobiten. En "vass" profil till en J21-liknande varelse kanske skulle vara något att satsa på?
Lördag den 27 oktober. Fint flygväder utan sol, svaga vindar och varmt för årstiden.
Efter någon timmes flygning med elplanet var det tid för laddning och den gamla Lajban plockades fram efter senaste lagningen.
20 minuter att få fart på motorn är kanske en av orsakerna att planet inte är det populäraste..
För tillfället verkar inget av skolplanen var det förresten ;-)
Ett positivt beslut från SMFF om fond-bidrag kommer säkert att hjälpa till att få lite högre status bland grejorna, även om vi bara beviljades en tredjedel av den sökta summan.  En snutt med Lajban
Söndag och en aning mera vind än i går.
Hösten visade sig strax efter lunch och Ulf hade laddat de gamla batterierna till Pinnen.
Frågan är om man kan köra hela skolflygprogrammet med planet riktat åt samma håll?
Klart är att man lätt kunde köra baklänges bara man drog ner till halv gas. Alltså gick det att göra 4-kant och åtta genom att glida i sidled och styra djupled med mer eller mindre gaspådrag.
Lite annorlunda flygning för eleverna som nu har sommarens skolning i ryggen och måste testa på flygning i lite tuffare väder.

Tuffast blir det förstås om batteriet tar slut och man får ett vindkast - genast sitter modellen i ett buskage omringat av 5 meter brett med björnbärstörnen.

Andra batteriet var "inge bra" - start utan att rulla framåt alls och kraftigt avtagande kraft efter en halv minut. Denna gången var hämtningen lättare utan törnen.

En lite stabilare elmodell med aningen mera kraft står högt på fotografens önskelista sedan sommaren 2006. Kraftiga Li- batterier ska det naturligtvis vara till den i stället för gamla Ni-.

Oktobers sista dag och efterlängtad byggkväll.
Denna veckan är det höstlov och vi skulle kunna haft aktivitet varje dag om vi haft resurser.
Mattias har mamma till hjälp och skapar en flygande vinge från trasiga vingar som bröderna fiskat upp från sopsäcken i Olofström när de bjöd på meeting den 1 september.
Förutom det projektet så har det byggts en KPG som i stort sett är färdig och så är det tre inneplan i depron som är på gång till höstens aktiviteter. Det behövs kolfiberlister och en del annat.
Övriga aktiviteter under veckan har varit att förbereda ett par cellplastkärnor med faner så att vi ska kunna limma och sätta i press när det blir en lugn stund över.
SIG Wondern från Asarum har fått klädsel och väntar på att det ska ramla ner ett par servon och möjligen en motor i brevlådan.