Oktober 2007
Tisdagen den 2 var det lite aktivitet i bygglokalen. Lite jobb med det nya skolplanet och en del snack som vanligt. |
Den 4 var också en strålande dag och
Kristianstadsskolorna har studiedag så det blev extra flex-ledighet från
jobbet. Nu är vädret perfekt för att testflyga amfibieflygplanet Cootan från
dess rätta element - vattnet. Arvid hade inga problem med att flyga och det blev tre starter och lika många landningar. Planet hade lite svårt att ta sig ner den sista biten mot vattnet så det blev lite plask vid landningarna. Vi gissar att det är motorns placering högt över kroppen som gör att det blir moment framåt neråt när man gasar och att planet med trimning för gas ändrar sig till höjd när man drar av gasen - tvärt emot egenskaperna för normala plan med motorn i nosen, eller i plan med vingen. Som extra säkerhet hade vi med både badbyxor och den vattenapporterande cockern Mandy. snutt |
![]() sagan om Grauphnern som inte ville dö. Som skolplan har den fått utstå en hel del. När vädret är som värst så att inget annat går att flyga så har det fått bli " planet som flyger som på räls". ![]() ![]() De "svåra" hållen har +20 meter höga träd som man ska smyga över innan man kastar ner planet. ![]() ![]() ![]() ![]() Vad dagens störning berodde på kan man knappt ens gissa - kanske glapp i mottagare eller kristall - kanske störning på grund av bränsle i "systemet". Dagens landning efter en kort skollektion slutade med vertikal landning mellan borden i depån långt från RC-stugan och pilotrutan. Inga övriga skador tack och lov. ![]() ![]() En undran är hur det kunde finnas så mycket äckligt klet i skumgummit när motor och tank bröts av vid landningen och tanken var mer än halvfylld. ![]() ![]() Skevroderservot fick sig en kyss så att hållaren bröts loss av den tuffa landningen. ![]() ![]() Är det datorspelen som gör att eleverna ofta kör med fulla utslag och "pumpar" i stället för att styra mjukt - eller är det brist på demonstration från läraren? Helt klart är att det är svårt att både titta på planet och hur eleven håller radion. Det blev i alla fall en hel del flugit i dag.
Elplanet pinnen fick gå så länge vi hade någorlunda laddning på de gamla
batterierna. |
HKG-tävling med fullt startfält i båda klasserna! Lite vind från fel håll? Dåliga tider var det ialla fall men entusiasmen var det i alla fall inget fel på.
Hobbymagasinet kom med ett medlemserbjudande med bil+glödare+batterier+bränsle. Det är tre olika paket med 1:8 buggy-bilar från 2990:- till 4990:- Precis innan klubben så åkte vi till Kiaby
badplats för att ta en tur med Cootan. Men det var inte allt : |
För långa stunder med sändaren lockade frosten till fingrarna. Då var det skönt med batteribyte och att få hålla i de riktigt varma gamla packarna en stund. Den första timmen mellan 9 och 10 var kallast men den behövdes för att ställa i ordning skolplanet och att få de första batteripackarna laddade. Det var riktigt kul att se förra årets elever Danne och Alle med kompisen Thomas på fältet. Nu är det kanske för kallt med vattenskidor och annat som lockade i somras? Thomas som inte flugit annat än Daniels X-twin samt en del på datorn fick öva sig lite på skolplanet. Det gick riktigt bra men visst är det annorlunda med lite väder och sol än med datorns optimalare förutsättningar. Nackspärr när planet flyger över en behöver man knappast drabbas av på datorn ;-) En överraskning blev det när det skulle provas på lite ryggflygning och Bengts batteripack som saknade kardborreband plötsligt gled ut ur planet. Planet fortsatte så snällt på rygg i en vid cirkel och landade helt utan skador. Viktförlusten från batteriet bidrog nog till att det gick så lugnt och fint nedåt. Det blev en hel del letande efter batteriet men att hitta det i alla björnbärsbuskarna är nog näst intill orimligt om man inte har en stor portion tur. |
Leo och Engel tränade med klubbens elplan. Kristian provade vilka propellrar som håller bäst till gummiankan - ingen verkar det som ;-) Andreas körde Wilga och efter lite intrimning så flög han den hur fint som helst - det blev till och med en fin landning. Start är svårare så det får bli lite mera träning innan det sitter säkert. Anders och Fredrik kom och vi fick se en fin Poison med en liten fin 4-taktsmotor som inte väsnades allt för mycket. Vi fick fint besök av Ove med fru från Asarum. Klubben fick en fin donation i form av en byggsats till en SIG Wonder samt ett antal fina ritningar.
|
Det var övningar i tålamod och noggrannhet som behövs både med depron och balsa. Vi hoppas att "hemligheten" med att kalibrera joysticken till flygsimulatorn nu är knäckt så att det ska gå att träna hemma med en massa olika flygplan. En stund ägnade också
åt helgens donation till klubben. Det var en del trevliga ritningar: |
Förutom skolflygning var det full rulle med plan i X-twinklassen. Andreas trotsade isbarken och skuttade vant upp i flygplansätarfuren för att rädda Mattias högtflygande X-twin jet. Efter en lektion vardera föreslogs lite byggning i lokalen i stället. Mattias finputsar delarna till sin Flying Smile och Kristian håller på med en KPG.
|
Skolplanet var laddat med färska batterier men lite slitet i kontakterna.
I dag var det
HKG-tävling samtidigt med skolflygningen. |
Vi överraskade Evert med en kladdkaka som han fick bjuda på kaffe till ;-) Fredde kom med släpvagn och 6 stora plywoodskivor till att snickra hopp för bilbanan med. Sedan var det dags för byggkväll och det blev lite gjort på olika saker. Tiden går fort och man får inte alls gjort så mycket som man önskade på två timmar. Suckh - vilket vackert jobb med fanerplankad vinge - abachi är nog träslaget. Nu är även stabben och fenan utskurna och klara att kläs. Ytterligare en stabbe skars ut av den överblivna friggobiten. En "vass" profil till en J21-liknande varelse kanske skulle vara något att satsa på? |
Efter någon timmes flygning med elplanet var det tid för laddning och den gamla Lajban plockades fram efter senaste lagningen. 20 minuter att få fart på motorn är kanske en av orsakerna att planet inte är det populäraste.. För tillfället verkar inget av skolplanen var det förresten ;-) Ett positivt beslut från SMFF om fond-bidrag kommer säkert att hjälpa till att få lite högre status bland grejorna, även om vi bara beviljades en tredjedel av den sökta summan. En snutt med Lajban |
Söndag och en aning mera vind än i går. Hösten visade sig strax efter lunch och Ulf hade laddat de gamla batterierna till Pinnen. Frågan är om man kan köra hela skolflygprogrammet med planet riktat åt samma håll? Klart är att man lätt kunde köra baklänges bara man drog ner till halv gas. Alltså gick det att göra 4-kant och åtta genom att glida i sidled och styra djupled med mer eller mindre gaspådrag. Lite annorlunda flygning för eleverna som nu har sommarens skolning i ryggen och måste testa på flygning i lite tuffare väder. Tuffast blir det förstås om batteriet tar slut och man får ett vindkast - genast sitter modellen i ett buskage omringat av 5 meter brett med björnbärstörnen. Andra batteriet var "inge bra" - start utan att rulla framåt alls och kraftigt avtagande kraft efter en halv minut. Denna gången var hämtningen lättare utan törnen. En lite stabilare elmodell med aningen mera kraft står högt på fotografens önskelista sedan sommaren 2006. Kraftiga Li- batterier ska det naturligtvis vara till den i stället för gamla Ni-. |
Denna veckan är det höstlov och vi skulle kunna haft aktivitet varje dag om vi haft resurser. Mattias har mamma till hjälp och skapar en flygande vinge från trasiga vingar som bröderna fiskat upp från sopsäcken i Olofström när de bjöd på meeting den 1 september. Förutom det projektet så har det byggts en KPG som i stort sett är färdig och så är det tre inneplan i depron som är på gång till höstens aktiviteter. Det behövs kolfiberlister och en del annat. Övriga aktiviteter under veckan har varit att förbereda ett par cellplastkärnor med faner så att vi ska kunna limma och sätta i press när det blir en lugn stund över. SIG Wondern från Asarum har fått klädsel och väntar på att det ska ramla ner ett par servon och möjligen en motor i brevlådan. |