November 2007
Efter
ett par försök att åka en runda i Skåne för att besöka leksaksaffärer blev
det verklighet i och med att vi hittat en bilbana att besöka för att få
tips. Klockan 9 på morgonen den 1 november - Halloween - Alla Helgons Dag samlades några modellentusiaster för att åka. Första stoppet var Alfs Leksaker i Tomelilla. Där fanns mycket att titta på - en Tucano från V-Mar som hängde i taket lockade. Bengt hittade satser till inneflyg - Grauphner för 130:-, som vi köpte till klubbens förråd. Alf var mycket trevlig och visade oss bilbanan i Lunnarp. Underlaget ska vara lera helt utan sten. Hoppen ska vara mjuka för att skona bilarna. Bilbanan kom knappt till sin rätt med alla höstlöven på banan. Nedanstående bilder kan ses i högupplösning om ni klickar på bilden / högerklick + spara som för att hämta till den egna datorn. Efter
Tommelilla/Lunnarp så fick Bengt idén att vi skulle besöka Sjöbobanan som
var aktuell i en artikel i Allt om Hobby förra månaden. Där fanns
uppenbarligen en aktiv skara bilåkare och banan var full av verktyg och
intressanta finesser. Träflis i storlek som havregryn fanns på banan men mest var det nog lera och sand Nedanstående bilder kan ses i högupplösning
om ni klickar på bilden / högerklick + spara som för att hämta till den egna
datorn. Nästa planerade besök var tänkt hos Ove på
Airmedia som hade lovat oss en trainerkabel till vår nya skolradioutrustning
- det var uppenbarligen bara försäljarsnack - det fanns ingen kabel fick vi
veta i sista stund. Efter en runda bland slott och herresäten hamnade vi som
planerat i Flädie där Skånehobby håller på att lägga ner. Olle Molander som är en välkänd profil sedan många decennier håller till på Skolallén i Landskrona. Efter ett par extra rundor på grund av vägarbeten hittade vi in till skolallén. Det är en liten fast mycket trevlig och välskött butik med stort sortiment av byggmaterial. Bakkantlister till Sven L, små dimensioner pianotråd, mässingsrör och lite furulister inhandlades till klubbförrådet. Nu var enda chansen att hitta en trainerkabel
för Futaba att kolla med Hobbygården i Klippan. Trippmätaren slutade på 445 km när jag väl
var hemma igen och alla medåkare var hemkörda. |
Laddning
av radion och test med den nya lärar-elevkabeln. Det verkar fungera :-)
I princip klart för att användas. Frågan är om vi ska ha två "Team" för RC-skolan eller om vi ska ha det gamla i reserv? I går klistrade Ulf fanér på cellplastkärnor. Biltemas PU-klister, 250 ml för 69.90 har räckt till vingar, stabbe och fena till en större Suchoj samt denna vingen som skars av det överblivna cellplastflaket. I dag var det spännande att se resultatet. Framkanten ska slipas rak och förses med en
list. Sedan ska det markeras roder som ska skäras ut från bakkanten.
Helt klar himmel, röken
rakt upp från brukets skorstenar och 7 grader varmt den 2 november.
|
Söndag
den 4 november och flygväder. Ett par av ungdomarna tyckte att det var varmt
- tills det plötsligt blev kallt. Det är tydligen inte tufft att ha varma
kläder. I dag var det säsongens sista planerade söndagskolflygning och på
lördag är det uppflygning för Mats om vädret tillåter och eleverna är mogna. Helge är flitig med "enhjulingen" - mullvadshögarna åker ut i bilspåren som alltid har stora behov av bättring. Engel har fått låna en kavaj för att skydda sig lite mot hösten som trots runt 8 grader plus känns kylig när solen går i moln.
|
Utbildningan
i friggoplankning med abachi fortsätter. Renslipning samt pålimning av
framkant och bakkant. Spännvidd : 120 cm Korda : 28 cm i vingroten och 22 cm i vingspetsen. Total längd bör hamna på ca 100 cm Två servon är på gång till SIG Wondern. 375 år sedan det var dimmigt i Lützen........... Vingen till Aerovan håller på att kläs men i kväll blev det inte någon tid över för sådant. Lite passagerare är på gång till Aerovan II.
|
Torsdag
den 7 november och byggkväll. Man kan undra om det var julafton redan. En tur till "Bengts källare" och det blev lugnt i bygglokalen en kort stund för oss som stannade kvar. Sedan kom det barn med "skatter": Andreas med en Autogiro och kartongdelar till en F16 - och en F16 i plastbyggsats. Kristian med en stor seglarvinge (stieglitz?) och mera plastbyggsatser från Röde Baronens flygande Cirkus. Mattias med en kasse delar men en kraschad SE5A dubbeldäckare. Arvid med en skapelse med roterande vingar och plastbyggsats från tidigare låda. Det är många "projekt" på gång i vinter och byggtillfällen är bara 2 timmar varje gång. |
Söndag den 11 november och Fars Dag. Minusgrader
och lite vindbyar fast strålande solsken.
Ett par lätta RC-plan var
i luften en liten stund men det är kallt om fingrarna om man inte har rätt
utrustning - men RC var ju egentligen inte dagens ämne. Andreas Wilga har ett par beundrare som undrar vad han har tvättklämman med 35.150 till - kan man inte flyga utan den? Om man vill krascha kan man svarar Andreas och förklarar att det kan bli dyrt för det kan finnas flera plan med samma siffror som kan styras med samma sändare.
|
Lite bilder från inneflygningen i Tianshallen
den 17 november. Fotograf och rapportör för kvällen är Helge. Kvällens häftigaste flugflygning gjorde Sven. Basketbollkorgarna är det ju vanligt att folk kör in i. Men Sven lyckades köra in utrymmet mellan stålstagen och taket, och ut igen på andra sidan.
Mest uppmärksamhet fick Gabriels frigolitplan. Segrare flugan seniorer, Sven Landevik Helge
Till
vänster ser vi Frida klar att släppa iväg sin fluga. Kul att se Alle på gång igen efter sommarens
vattenaktiviteter? Både X-twin och den större RC-klassen med JR-radion.
|
Bengt och Patrik var på Ronneby Brunn hela
helgen. Nu har vi fått tips på hur vi ska kunna utnyttja SISU för våra
aktiviteter - Det är bara att TA KONTAKT. Efter korvstoppningen med tips och fakta var det tid för korvstoppning av annat slag - alltså mat och dryck - och musik till SYSTRARNA K(arlsson) . Hur SMFF-ordföranden kunde associera till hårdrockande The Weird sisters, (Systrarna Spök) från Harry Potter (Shakespear?), hade jag lite svårt att ta till mig. Kanske en liter öl hade hjälpt mig att fatta;-) Systrarna K sjöng låtar från 60-talet och framåt - lite Siwan, Abba och en massa annat - och så var det full show med uppvaktning av jubilarer och andra. En av vår egen grupps tjejer var inte sämre än systrarna och gick upp på scenen för att sjunga "Margareta" för alla i restaurangen. När vi på nästa morgons första lektion skulle berätta om vad de tre första sakerna vi fått i huvudet kunde jag förstås bara tänka på Systrarna K, Systrarna Spök och Margareta - det kan man väl säga var tre positiva tankar. På söndagen var gruppen inriktad på att spåna fram tips om rekrytering av juniorer till sporten. Höganäs har ett storprojekt vid julskyltningen där de bjuder in ortens juniorer på en bygg- och flygaktivitet under jullovet. De räknar med att öka klubbens medlemsantal från 10 till 110 medlemmar ;-O ---- Nåja - om man ska vara ärlig så sa nog Olle att han var nöjd med 10 nya juniorer Här är de få entusiasterna som kom till konferensen för att försöka lära sig utnyttja de möjligheter som finns : Höganäs, Helsingborg, Malmö, Lund, Kivik, Nymölla och värdklubben Karlskrona. |
Onsdag den 21 november - inga bilder men samma
plan att bygga på. Bröderna H hade fått två paket med småsaker : 3,5 grams servon "i parti" från Japan och lite större servon från Kina. Det allra största problemet är nog att det tar sådan tid att bygga och laga. Två timmar räcker inte långt - ändå blir det lätt stopp på grund av att man inte läst byggbeskrivningarna och missat någon detalj som måste köpas in innan man kan fortsätta. Mitt förslag om att det alltid går att städa möter aldrig något positivt gensvar. Det var kanske en sak vi skulle haft diskuterat under föregående helgs möte - men det verkade inte som att någon annan klubb hade så bra lösningar på att få alla att ställa upp med annat än att flyga. |
Lördagen den 24 november - precis en månad till
julafton. Vi hade planerat en avslutningsdag för skolflygningen söndagen den 25e om vädret blev bra, men som prognoserna såg ut så beslutades i torsdags kväll att skicka kallelse för lördagen som skulle bli någorlunda fin för årstiden. Markarbete förekommer och nu såg det ut som i våras med många stora högar matjord som vi kan använda att fylla i hål med ;-) Hemsidan, e-post och SMS används för att alla ska kunna ta del av informationen på rimligt bra sätt. Även planeringen med mat för vegetarianer och andra som inte äter griskött fungerade fint och till sist så fick vi även lite glöder på grillen. Grillen matades först med ved och senare med kalla fötter och händer som behövde värmas. Vädret var fint men temperaturen bara något över noll och vi hade full aktivitet i över 4 timmar. Diverse fri flygning med RC : Patrik och Hugo flög den röda Ferias´en som nu flyger utan frekvensklämma på 2,4 GHz, Bengt flög Cox-Spit, TT-Expo och F22, Alexander flög "Dasslock", Mats flög Mini-Jazz, Johan flög Caliber-heli och Andreas skulle flyga Wilga om radion hade fungerat. Efter en massa felsökning kom vi fram till att sändaren inte skickade ut någon signal. Även HKG-tävlingen som skulle flygas på söndagen var ändrad till i dag : Andreas trimmade upp sitt ena plan i furen som vanligt ;-) Mats var ensam senior som vanligt, och bland juniorerna vann Hugo med 67 sekunder vilket inte är något resultat att skryta med. Dagen bästa tid stod Andreas för med 22 sekunder. Mellan de egna flygningarna hade Mats lektioner för de skolelever som ville flyga pinnen. Det blev inte så många lektioner men ett par elever tog tillfället att flyga en stund tills fingrarna blev stela i kölden. DAGENS FILM Lite sammanställning av årets skolflygning: Vi började den 1 april med de gamla eleverna - fast egentligen hade något av planen skolflugits ett par pass i slutet av mars. Efter 14 ordentliga skolflygpass var det dags för uppvisning av kunskaperna på RIPA-meetinget den 11 augusti. Till skillnad från förra sommaren flög vi bara en gång i veckan under sommaren. Efter ytterligare 6 skolflygningar var det dags för Meeting i Olofström då ungdomarna också visade upp sin flygskicklighet så att vi blev omnämnda i lokaltidningen Sydöstran. Med dagens skolflygning som är årets avslutning räknar jag med ca 30 tillfällen. På grund av det stora antalet elever - 9 st juniorer - så har inte alla fått lika mycket timmar som förra året. En grov uppskattning ligger på knappt hälften av flygtimmar, alltså ungefär 6 timmar vardera i snitt vilket är en avsevärd mängd flygtid även det. Årets skolflygningar har präglats av materialproblem som dåliga batterier till elkärran som också haft en hel del problem med trasiga servon och propellrar som inte gillat landningarna ;-) Andra problem har varit bränsle och radioproblem. Oförklariga störningar troddes först bero på elevkabeln men när de även uppstod när läraren hade "full kontroll" och vi använde en ny kabel så skyllde vi felet på elevradion. Flera gånger flög vi med lånad elevradio som inte visade upp några störningsproblem. Resultat blev till slut inköp av ny radioutrustning och montering av ett reservplan som vi haft på hyllan några år. |
Tisdagen den 27 var Bengt, Mats och Patrik på
Humlescenen i Bromölla för att inspireras av Krister Karlsson från
Skåneidrott. Vi fick se ett bildspel om en vision om skånsk idrott från nu till 2015. Vi fick också en liten budget på hur mycket skånsk idrott är värd om man räknar ideella timmar i EU-priset 168:-/timme. Det är stora siffror vi talar om! En annan trend är "Idrott för livet" - alltså att man inte ska behöva sluta när man blir äldre - men det verkar då inte vara något problem inom modellflyget där rekryteringen snarare ligger i åldersgruppen "när barnen vuxit upp och flyttat hemifrån". Med bakgrunden från Ronneby är vi ännu mera inspirerade att ta itu med lite träffar med likasinnade i grannklubbar och inom klubben. Det är viktigt att engagera flera i föreningen - de som inte vill vara aktiva kan hjälpa till som funktionärer, tidtagare, fylla i närvarokort, fika, grillning med mera. En viktig sak är trivsel - fikastund med prat är en sak som kan skapa gemenskap. |
Onsdag
den 28 november och troligen sista dagen denna månaden med modellaktivitet -
på lördag är det inneflyg med RC i Tianshallen och då är det ny månad. Mamma Marina hjälpte Mattias med vingen som nu är avklädd och ska förses med servo och elmotor. Kristians Knuffel hänger still i projektet på grund av avsaknad av kolfiberförstyvningar. Även The Flying Smile som Andreas börjat på har uppehåll i bygget på grund av att byggbeskrivningen hamnat på fel ställe. I stället jobbade Andreas med en inne-HKG samt en autogiro som ska förses med servon och elmotor. På översta bilden syns en kartong med en helikopter från NETTO i somras - alltså en ganska stor sak för runt 300:-. Allra högst på önskelistan just nu verkar det ligga en Kyosho Mini-Cessna med 2,4 GHz radio. Om städningen sköts kanske vi får se en sådan flyga i Tianshallen snart. |