November 2007

Efter ett par försök att åka en runda i Skåne för att besöka leksaksaffärer blev det verklighet i och med att vi hittat en bilbana att besöka för att få tips.
Klockan 9 på morgonen den 1 november - Halloween - Alla Helgons Dag samlades några modellentusiaster för att åka.
Första stoppet var Alfs Leksaker i Tomelilla. Där fanns mycket att titta på - en Tucano från V-Mar som hängde i taket lockade. Bengt hittade satser till inneflyg - Grauphner för 130:-, som vi köpte till klubbens förråd. Alf var mycket trevlig och visade oss bilbanan i Lunnarp. Underlaget ska vara lera helt utan sten. Hoppen ska vara mjuka för att skona bilarna.
Bilbanan kom knappt till sin rätt med alla höstlöven på banan.

Nedanstående bilder kan ses i högupplösning om ni klickar på bilden / högerklick + spara som för att hämta till den egna datorn.

Efter Tommelilla/Lunnarp så fick Bengt idén att vi skulle besöka Sjöbobanan som var aktuell i en artikel i Allt om Hobby förra månaden. Där fanns uppenbarligen en aktiv skara bilåkare och banan var full av verktyg och intressanta finesser.

Träflis i storlek som havregryn fanns på banan men mest var det nog lera och sand

Nedanstående bilder kan ses i högupplösning om ni klickar på bilden / högerklick + spara som för att hämta till den egna datorn.

Nästa planerade besök var tänkt hos Ove på Airmedia som hade lovat oss en trainerkabel till vår nya skolradioutrustning - det var uppenbarligen bara försäljarsnack - det fanns ingen kabel fick vi veta i sista stund. Efter en runda bland slott och herresäten hamnade vi som planerat i Flädie där Skånehobby håller på att lägga ner.
Fast innan Flädie blev det en snabb vänstersväng in till "Glorias Diner" där man kan få dagens "med kniv och gaffel" - till skillnad från McDonalds där man får äta med händerna ;-) Det blev gräddstuvad pytt.
En sedan länge beställd dunk ricinolja plus en halv (läckande) dunk till fick plats i bilen tillsammans med lite modeller som Bengt hade svårt att låta bli ;-)
Tyvärr så fanns det inte mycket att fynda - allt byggmateriel hade köpts på ett bräde av någon som varit där innan oss. Om man inte varit så ståndaktig - alternativt - skämts för att köpa på sig fler modeller än som är (svårligen) försvarbart - så hade det nog kunnat hamna ett par fynd i Nymö också ;-)

Olle Molander som är en välkänd profil sedan många decennier håller till på Skolallén i Landskrona. Efter ett par extra rundor på grund av vägarbeten hittade vi in till skolallén. Det är en liten fast mycket trevlig och välskött butik med stort sortiment av byggmaterial. Bakkantlister till Sven L, små dimensioner pianotråd, mässingsrör och lite furulister inhandlades till klubbförrådet.

Nu var enda chansen att hitta en trainerkabel för Futaba att kolla med Hobbygården i Klippan.
Efter ca 50 försök med telefonen så blev det äntligen napp - det fanns kabel att hämta :-)
Ytterligare en tur bland slott och herresäten - denna gången på Söderåsen - förde oss till Klippan.
Förutom kabel och laddare så blev det köpt ett par kolfiberlister till nästa innemodell.

Trippmätaren slutade på 445 km när jag väl var hemma igen och alla medåkare var hemkörda.
Lite längre i tid blev resan på grund av färden i det fina landskapet till skillnad från om vi hade kört stora vägar hela vägen. Den längre sträckan än planerat berodde säkert mest på de ytterligare målen Sjöbo och Klippan som vi inte räknat med när vi körde på morgonen.

Laddning av radion och test med den nya lärar-elevkabeln. Det verkar fungera :-)

I princip klart för att användas.
Möjligen byte av strömbrytare för radion så att den går att nå utifrån?
Inkoppling av slang till ljuddämparen och plugg i påfyllnadsslangen samt lite inkörning av motorn.

Frågan är om vi ska ha två "Team" för RC-skolan eller om vi ska ha det gamla i reserv?

I går klistrade Ulf fanér på cellplastkärnor. Biltemas PU-klister, 250 ml för 69.90 har räckt till vingar, stabbe och fena till en större Suchoj samt denna vingen som skars av det överblivna cellplastflaket.

I dag var det spännande att se resultatet.
Strax under 300 gram - och Ulf påstår att det kommer att lätta ett par dagar när klister och vatten torkar bort.

Framkanten ska slipas rak och förses med en list. Sedan ska det markeras roder som ska skäras ut från bakkanten.
Det svåraste blir nog att fundera ut en lämplig kropp men Ulf har sett något skoj på ett barnprogram som verkar vara en korsning av J21 och P38 - vi får se om det blir något skoj.

Helt klar himmel, röken rakt upp från brukets skorstenar och 7 grader varmt den 2 november.
Löfte om ruskväder med kuling i morgon när vi har planerad skolflygning är inget skoj.
Alltså tar vi denna dagen till fältet - tyvärr utan skolflygning. Andreas har med sin Wilga som är lagad efter en start med full gas och höjdroder så att det blev en looping :-(
Nu var det bara att provstarta och trimma en aning så flög planet hur fint som helst.
Det blev en svår övertalning för att få Andreas att prova på sin andra egna start. Nu gick det helt galant - halv gas - inget roder alls - lyft efter ett par meter och smyg upp över gräset för att ta en mjuk sväng innan träden - sedan landa - och så upprepa allting minst 10 gånger.
Gummiankan var förstärkt - helt inklädd i silvertejp - tung och stabil som ett strykjärn - ville bara stryka gräset och inte himlen :-(.
Regel ett för flygplan = så lätt som möjligt - varje gram räknas.





En ombyggd Kyosho Mustang flög en runda innan propellern började slira på motoraxeln så att draget försvann. Avdrag på trotteln - sedan försvann även propellern ut i det höga gräset....   Ny lösning för fastsättning av den billiga fällbara propellern ligger nästa på "att göra-listan"

Söndag den 4 november och flygväder. Ett par av ungdomarna tyckte att det var varmt - tills det plötsligt blev kallt. Det är tydligen inte tufft att ha varma kläder. I dag var det säsongens sista planerade söndagskolflygning och på lördag är det uppflygning för Mats om vädret tillåter och eleverna är mogna.
Helge är flitig med "enhjulingen" - mullvadshögarna åker ut i bilspåren som alltid har stora behov av bättring.










Engel har fått låna en kavaj för att skydda sig lite mot hösten som trots runt 8 grader plus känns kylig när solen går i moln.












Den gamla Feriasen luftades under ett par batteriers busflygning - denna gången var det premiär för 2,4 GHz så någon klämma användes inte - och inga tendenser till glitchar som man i stort sett alltid har fått tidigare.





Vi har fått en bit filt under veckan.
Den är ordentligt tung men nu ligger den i alla fall utsträckt så att den lättare går att dela upp i önskvärda bitar.









Här verkar det vara något kul på gång - banan blir bara större och större. Nästa gång vi kommer upp på fältet finns det nog nya ramper.

Skolflygning

Utbildningan i friggoplankning med abachi fortsätter. Renslipning samt pålimning av framkant och bakkant.

Spännvidd : 120 cm
Korda : 28 cm i vingroten och 22 cm i vingspetsen.
Total längd bör hamna på ca 100 cm



Två  servon är på gång till SIG Wondern.


375 år sedan det var dimmigt i Lützen...........




Vingen till Aerovan håller på att kläs men i kväll blev det inte någon tid över för sådant.


Lite passagerare är på gång till Aerovan II.











 

Torsdag den 7 november och byggkväll. Man kan undra om det var julafton redan.
En tur till "Bengts källare" och det blev lugnt i bygglokalen en kort stund för oss som stannade kvar. Sedan kom det barn med "skatter":
Andreas med en Autogiro och kartongdelar till en F16 - och en F16 i plastbyggsats.











Kristian med en stor seglarvinge (stieglitz?) och mera plastbyggsatser från Röde Baronens flygande Cirkus.













Mattias med en kasse delar men en kraschad SE5A dubbeldäckare.
Arvid med en skapelse med roterande vingar och plastbyggsats från tidigare låda.
Det är många "projekt" på gång i vinter och byggtillfällen är bara 2 timmar varje gång.
Söndag den 11 november och Fars Dag. Minusgrader och lite vindbyar fast strålande solsken.


Naturligtvis hindrar det inte barnen som skalade av sig jackor och halsdukar så att de kunde kasta iväg sina balsabitar i HKG-tävlingen. Bengt och David tog tider tills David frös så att han åkte hem. Bengt var aningen uthålligare och var kvar till resultaten var klara.

Ett par lätta RC-plan var i luften en liten stund men det är kallt om fingrarna om man inte har rätt utrustning - men RC var ju egentligen inte dagens ämne.




 

Andreas Wilga har ett par beundrare som undrar vad han har tvättklämman med 35.150 till - kan man inte flyga utan den? Om man vill krascha kan man svarar Andreas och förklarar att det kan bli dyrt för det kan finnas flera plan med samma siffror som kan styras med samma sändare.







Alexander som har ett par bilar med samma frekvens hajar direkt problemet att styra två plan med en sändare - med bilarna så går den ena fortare och en av dem går förstås i väggen när båda är igång samtidigt.







Evert verkar ha varit i farten och det första av tre nya hinder har anlänt till bilbanan.
Torsdagens stormvindar hade rufsat till lite bland dukarna som vi inte fått grus på men det var marginellt och lätt att justera till.
Nu är marken hård så det kan vara lämpligt att beställa mera grus om vi ska ha det. Till våren är det ett par månader med för mjuk mark för att det ska gå att köra upp med lastbil till den delen av fältet.

Lite bilder från inneflygningen i Tianshallen den 17 november.

Fotograf och rapportör för kvällen är Helge.

Kvällens häftigaste flugflygning gjorde Sven. Basketbollkorgarna är det ju vanligt att folk kör in i. Men Sven lyckades köra in utrymmet mellan stålstagen och taket, och ut igen på andra sidan.

Mest uppmärksamhet fick Gabriels frigolitplan.
En ny variant, större än x-twin.
Den gick så fort att det var nästan omöjligt att hinna svänga. Men den höll, trots flera smällar rätt in i väggarna.

Segrare flugan seniorer, Sven Landevik
Segrare flugan juniorer, Hugo.
Segrare handluns, Arvid.
Segrare ballong Daniel O.

Helge

Hur många flugor kan ni räkna till på bilden? Jag får det till jämna dussinet.

Till vänster ser vi Frida klar att släppa iväg sin fluga.
Kan det vara vinnarna som visar upp sig på denna bilden?





















Kul att se Alle på gång igen efter sommarens vattenaktiviteter? Både X-twin och den större RC-klassen med JR-radion.




Jeppe och Danne är i mekartagen.

Bengt och Patrik var på Ronneby Brunn hela helgen. Nu har vi fått tips på hur vi ska kunna utnyttja SISU för våra aktiviteter - Det är bara att TA KONTAKT.
Efter korvstoppningen med tips och fakta var det tid för korvstoppning av annat slag - alltså mat och dryck - och musik till SYSTRARNA K(arlsson) . Hur SMFF-ordföranden kunde associera till hårdrockande The Weird sisters, (Systrarna Spök) från Harry Potter (Shakespear?), hade jag lite svårt att ta till mig.  Kanske en liter öl hade hjälpt mig att fatta;-)
Systrarna K sjöng låtar från 60-talet och framåt - lite Siwan, Abba och en massa annat - och så var det full show med uppvaktning av jubilarer och andra.
En av vår egen grupps tjejer var inte sämre än systrarna och gick upp på scenen för att sjunga "Margareta" för alla i restaurangen.

När vi på nästa morgons första lektion skulle berätta om vad de tre första sakerna vi fått i huvudet kunde jag förstås bara tänka på Systrarna K, Systrarna Spök och Margareta - det kan man väl säga var tre positiva tankar.

På söndagen var gruppen inriktad på att spåna fram tips om rekrytering av juniorer till sporten.
Höganäs har ett storprojekt vid julskyltningen där de bjuder in ortens juniorer på en bygg- och flygaktivitet under jullovet. De räknar med att öka klubbens medlemsantal från 10 till 110 medlemmar ;-O ---- Nåja - om man ska vara ärlig så sa nog Olle att han var nöjd med 10 nya juniorer

Här är de få entusiasterna som kom till konferensen för att försöka lära sig utnyttja de möjligheter som finns : Höganäs, Helsingborg, Malmö, Lund, Kivik, Nymölla och värdklubben Karlskrona.

Onsdag den 21 november - inga bilder men samma plan att bygga på.
Bröderna H hade fått två paket med småsaker : 3,5 grams servon "i parti" från Japan och lite större servon från Kina. Det allra största problemet är nog att det tar sådan tid att bygga och laga. Två timmar räcker inte långt - ändå blir det lätt stopp på grund av att man inte läst byggbeskrivningarna och missat någon detalj som måste köpas in innan man kan fortsätta. Mitt förslag om att det alltid går att städa möter aldrig något positivt gensvar. Det var kanske en sak vi skulle haft diskuterat under föregående helgs möte - men det verkade inte som att någon annan klubb hade så bra lösningar på att få alla att ställa upp med annat än att flyga.
Lördagen den 24 november - precis en månad till julafton.
Vi hade planerat en avslutningsdag för skolflygningen söndagen den 25e om vädret blev bra, men som prognoserna såg ut så beslutades i torsdags kväll att skicka kallelse för lördagen som skulle bli någorlunda fin för årstiden.
Markarbete förekommer och nu såg det ut som i våras med många stora högar matjord som vi kan använda att fylla i hål med ;-)
Hemsidan, e-post och SMS används för att alla ska kunna ta del av informationen på rimligt bra sätt. Även planeringen med mat för vegetarianer och andra som inte äter griskött fungerade fint och till sist så fick vi även lite glöder på grillen.
Grillen matades först med ved och senare med kalla fötter och händer som behövde värmas. Vädret var fint men temperaturen bara något över noll och vi hade full aktivitet i över 4 timmar.



Diverse fri flygning med RC : Patrik och Hugo flög den röda Ferias´en som nu flyger utan frekvensklämma på 2,4 GHz, Bengt flög Cox-Spit, TT-Expo och F22, Alexander flög "Dasslock", Mats flög Mini-Jazz, Johan flög Caliber-heli och Andreas skulle flyga Wilga om radion hade fungerat. Efter en massa felsökning kom vi fram till att sändaren inte skickade ut någon signal.












Även HKG-tävlingen som skulle flygas på söndagen var ändrad till i dag : Andreas trimmade upp sitt ena plan i furen som vanligt ;-)


Mats var ensam senior som vanligt, och bland juniorerna vann Hugo med 67 sekunder vilket inte är något resultat att skryta med. Dagen bästa tid stod Andreas för med 22 sekunder.

Mellan de egna flygningarna hade Mats lektioner för de skolelever som ville flyga pinnen. Det blev inte så många lektioner men ett par elever tog tillfället att flyga en stund tills fingrarna blev stela i kölden.
DAGENS FILM
Lite sammanställning av årets skolflygning:
Vi började den 1 april med de gamla eleverna - fast egentligen hade något av planen skolflugits ett par pass i slutet av mars.
Efter 14 ordentliga skolflygpass var det dags för uppvisning av kunskaperna på RIPA-meetinget den 11 augusti. Till skillnad från förra sommaren flög vi bara en gång i veckan under sommaren. Efter ytterligare 6 skolflygningar var det dags för Meeting i Olofström då ungdomarna också visade upp sin flygskicklighet så att vi blev omnämnda i lokaltidningen Sydöstran. Med dagens skolflygning som är årets avslutning räknar jag med ca 30 tillfällen.
På grund av det stora antalet elever - 9 st juniorer - så har inte alla fått lika mycket timmar som förra året. En grov uppskattning ligger på knappt hälften av flygtimmar, alltså ungefär 6 timmar vardera i snitt vilket är en avsevärd mängd flygtid även det.

Årets skolflygningar har präglats av materialproblem som dåliga batterier till elkärran som också haft en hel del problem med trasiga servon och propellrar som inte gillat landningarna ;-) Andra problem har varit bränsle och radioproblem. Oförklariga störningar troddes först bero på elevkabeln men när de även uppstod när läraren hade "full kontroll" och vi använde en ny kabel så skyllde vi felet på elevradion. Flera gånger flög vi med lånad elevradio som inte visade upp några störningsproblem. Resultat blev till slut inköp av ny radioutrustning och montering av ett reservplan som vi haft på hyllan några år.
Tisdagen den 27 var Bengt, Mats och Patrik på Humlescenen i Bromölla för att inspireras av Krister Karlsson från Skåneidrott.
Vi fick se ett bildspel om en vision om skånsk idrott från nu till 2015.
Vi fick också en liten budget på hur mycket skånsk idrott är värd om man räknar ideella timmar i EU-priset 168:-/timme. Det är stora siffror vi talar om!
En annan trend är "Idrott för livet" - alltså att man inte ska behöva sluta när man blir äldre - men det verkar då inte vara något problem inom modellflyget där rekryteringen snarare ligger i åldersgruppen "när barnen vuxit upp och flyttat hemifrån". Med bakgrunden från Ronneby är vi ännu mera inspirerade att ta itu med lite träffar med likasinnade i grannklubbar och inom klubben.
Det är viktigt att engagera flera i föreningen - de som inte vill vara aktiva kan hjälpa till som funktionärer, tidtagare, fylla i närvarokort, fika, grillning med mera.
En viktig sak är trivsel - fikastund med prat är en sak som kan skapa gemenskap.
Onsdag den 28 november och troligen sista dagen denna månaden med modellaktivitet - på lördag är det inneflyg med RC i Tianshallen och då är det ny månad.












Mamma Marina hjälpte Mattias med vingen som nu är avklädd och ska förses med servo och elmotor.












Kristians Knuffel hänger still i projektet på grund av avsaknad av kolfiberförstyvningar. Även The Flying Smile som Andreas börjat på har uppehåll i bygget på grund av att byggbeskrivningen hamnat på fel ställe. I stället jobbade Andreas med en inne-HKG samt en autogiro som ska förses med servon och elmotor. På översta bilden syns en kartong med en helikopter från NETTO i somras - alltså en ganska stor sak för runt 300:-.
Allra högst på önskelistan just nu verkar det ligga en Kyosho Mini-Cessna med 2,4 GHz radio.
Om städningen sköts kanske vi får se en sådan flyga i Tianshallen snart.