Februari 2008

Söndagen den 3 februari. En fin dag efter mycket busväder. Förmiddagen med sol och svaga vindar men mera vind fram mot dagen gjorde att den efterlängtade provflygningen med klubbens nya Easy Star får vänta ett tag till. De vanliga juniorerna höll ivrigt på med sitt "depronkarvande" så det var ingen som ville utnyttja tiden i vår lilla hall för flygning.
Onsdag  kväll den 6e. Vi kör vidare och rensar lokalen från gamla dammiga projekt som flyttas ner i källarlokalen så att vi kan frigöra plats till våra juniorer samt att få lite snyggt inför sportlovsaktiviteterna.

Vår ansökan till SMFF om hjälp med modeller hade tydligen kommit bort i postgången men ett samtal med den drivande resulterade i ett nytt positivt förslag om hur vi snabbt ska kunna lösa våra problem. Vi hoppas på att det snart ska ramla in ett gäng nya fina gummimotormodeller så att vi kan hinna testa inför sportlovet.

Lördag i Tianshallen. I kväll var det inte så många som det brukar vara men de som kom hade kul.
Söndagen den 10 februari. HKG-tävling och liksom i går saknade vi ett troget gäng som har en stor innefotbollsturnering på gång. Det var ett riktigt fint vårväder mitt i vintern och det flögs med det mesta som brukar flyga på sommaren.

HKG-tävlingen var jämn efter att Mats fått låna ut sina Mashed Potatoes. Tiderna för de tre i toppen var : 88, 86 och 84 sekunder! Bästa enskilda tid var 25 sekunder på en flygning.
Nu gäller det att bygga egna HKG-plan och stoppa undan Depron-projekten när innesäsongen snabbt tar slut.













Vi hann med ett litet klubbmöte för att prata om kommande sportlovsaktiviteter. Det är lite nervöst för en ansökan till SMFF om nya modeller har tydligen kommit bort så vi hoppas att det kommer lite utlovade modeller i början av nästa vecka.

Vecka 7 var jag på utbildning i Västerås. Ett par dagar innan frågade jag på forumet vad som fanns att göra på kvällarna och fick en inbjudan av McRegor till en klubbträff. Temat var modellbygge av plastmodeller och föredragshållaren
Andreas Agensjö var mycket skicklig på att bygga och måla och var dessutom bra på att förmedla sina kunskaper.
Ett par av hans länkar var: http://www.ipmsstockholm.org/    och http://www.hyperscale.com/
Jag var inte själv utan fick skjuts av en kurskamrat Mattias.










Vi blev väldig väl omhändertagna på fikat och det är klart att Västerås har ett bra modellflygarunderlag med teknikföretag som ABB samt före detta flygflottilj F1. Mattias blev ganska snart lurad/charmad av Mary att komma för en simulatorflygning på flygplansmuseet dagen efter - alltså torsdagskvällen.
Vi skämtade lite på kursen om vi skulle åka och flyga på kvällen så i stället för vi två som var tänkt från början så kom det 7 personer från kursen till Flygmuseet på torsdagskvällen.











Simulatorn var en riktig Convair Metropolitan som bland annat flögs av SAS sedan mitten av 50-talet.
Chico, som är en lokal radiokändis, är den person som har hand om simulatorn och som ställde upp för oss även om museet normalt sett var stängt. Vi fick starta och flyga en tur över stan Västerås där vi passerade på 50 fots höjd mellan "Skrapan" och klocktornet i stan. Efter en landning så bytte vi till en tur i en fjordravin i Norge eller en ravintur i Schweiz alper.

Det fanns förstås ett större antal modeller på museet och Mustangen Gul Kalle tas ner av "Ragge" för flygning varje flygdag.
Det tillverkas också modeller som inte är flygbara utan enbart som visningsplan.
Förutom modeller fanns det förstås många fina flygplan och flygplansdelar av olika ålder och nationalitet. Självklart fanns våra svenska Tunnan,  Draken , Viggen och så vidare på plats men också en massa andra plan - och de flesta var nog i flygande skick.
Ett gäng ryska Aerobatic, dubbeldäckare, en Pitts Special som är med i flygshower och en massa andra flygplan - och inte att förglömma den duktig guiden, modellflygaren och skalabyggaren Ragnar som berättade om allting så att våra kurskamrater från olika delar av världen blev imponerade.
Tack till Västerås modellflygare! Vi kommer nog igen och ni är förstås välkomna till Skåne.

Onsdagen den 13e var det provbyggning av Lucas (som kom på posten i måndags) som vi ska använda på sportlovet. Juniorerna testade om det skulle vara lämpligt att de nya själva skulle få bygga sina plan. Mattias som just fyllt 7 år klarade sig med snabbaste tiden : 2 minuter och 35 sekunder!
Det känns väldigt tryggt och vi ser fram mot tisdagen.
Söndag 17 februari - storstädning av lokalen - till och med dammsugaren fick lite rastning.
Vi förbereder med att klippa och knyta gummisnoddar - samma längd som till Flugan. Först ändknutar och dragtest av snodden - sedan inoljning - till sist slutknuten och uppträdning på en "bobin" så är vi väl förberedda. Stationerna och gruppledarna är väl planerade och nu är det bara inköp av fika och priser kvar.
Sportlovsvecka 8 med Kul i Lov får en alldeles egen sida.
Här kommer ett inlägg västerifrån :
"Det säljs 7,5 miljoner dataspel om året i Sverige"

Blir det tid över för att vara kreativ och fysiskt aktiv kan man undra....
Som motvikt skulle det vara kul att få lite statistik om hur mycket modellflyg som säljs i och till sverige per år? Jag har känslan av att den nya marknaden från Asien och främst Kina har satt en väldig fart på modellflygandet men jag kan ha fel. Problemet är nog att få in hobbyn i de låga åldrarna.
Nästa inlägg från väster är en bild som påstås vara en bogsering!

Jag har inga uppgifter om vad det är som bogseras.

Finns det styrda anordningar för att släppa linan både på bogseraren och segelplanet?

Är det så enkelt att man har en fiskelina fast i dragaren och en krok i seglaren?

Nu får man ju plötsligt idéer ;-)
 

Söndag den 24 februari och en helt vanlig byggdag. Egentligen skulle det vara HKG-tävling i dag men det finns dåligt med hela och bra modeller har det visat sig den senaste månaden. Nu gäller det i första hand att jobba vidare på gamla projekt och få dom klara för att snart sätta igång med storproduktion av nya HKG.