Mars 2008
En ovanligt lugn start på en månad. Lite lagning och tillverkning av mallar till Mashed Potato och ett besök hos Ulf som jobbar vidare med sin Sushoy. |
Onsdag kväll den 5 mars. Ingen kamera med på
klubben i kväll heller tyvärr. Att gröpa ur frigolitkulor med en skruvmejsel skapar en massa statiska kulor som gärna fastnar i hår och ansikte ;-) Jobbet med Mattias vinge går framåt men nu saknades ett fartreglage - det gäller att ha koll på grejorna - ordning och reda! Andreas jobbar vidare med sin Autogiro som nu börjar bli nästan klar. Motor, batteri och fartreglage sitter nu rimligt väl monterade så om allt är laddat och vädret fint kanske det kan bli en provflygning om mentor Bengt lyckas bli kurerad från sin dubbelsidiga lunginflammation - men det blir inte kommande helg för då ska det åkas skidor i Norge. Två embryon till Mashed Potato HKG ligger på byggbordet. Vingar är limmade och en början till kropp lamineras av furulister och balsa. |
Lördagen den 8 mars var "vinterns" sista
inneflygning i Tianshallen. Liksom säsongens första inneflygning som vi hade redan i oktober så var det tunt med deltagare. Det är nog många som sitter vid TVn och tittar på "andra chansen" Vi hade i alla fall 6 seniorer och 8 juniorer
som ställde upp i Flugantävlingen. Det
var väldigt dålig uppslutning av RC-flygare med gissningsvis är
lördagskvoten uppfylld ;-)
|
En lugn söndag. Ingen HKG-tävling på grund av
för få tävlande. I stället byggde vi vidare på våra modeller i klubblokalen.
Viktor och Gabriel slöjdar vidare på stötstänger till F22-orna.
Danne och Jeppe var i Växjö : |
Danne
ville ha sin J35 Draken provkörd av Uffe för kommentarer. Det blir snabbt
mörkt på kvällen så det var tur att planet var i vit Depron ;-) En stor äng
utan mörk bakgrund är en fördel om man ska flyga i mörke. Det är inte råd
till några häftiga manövrer när planet försvinner i mörkret korta stunder.
Som förväntat med en deltavinge så behövs lite höjdroder för planflykt.
Rollmanövrer är snabba medan höjdmanövrer är mera sega. Det blev lite simulatorflygande också. Danne visade att det är mycket billigare att flyga Helikoptern i simulatorn än i verkligheten ;-) Ett besök i Växjö förra helgen resulterade i COMBAT med depronplan försedda med streamers av toapapper. Man kan ana att det var "skitkul" flygning. En iakttagelse är att helikoprar defintitivt är INNE. "Alla" i Växjö hade helkoptrar i större storlek med sig. Även Hobbymagasinet i Kristianstad påstår att det är Hellisar som gäller i vår och sommar. Balsadammet erövrar bygglokalen när det görs "Mashed Potatoes". Ett flak räcker till 4 stabbar och 4 fenor om man hushållar med materialet. Här finns möjligheter att visa sina slöjdkunskaper med fina, välputsade alster. Frågan är om man ska lägga in kolfiber för att få modellerna lite starkare? |
På lördagen flög Danne uppvisning i en matchpaus i Sölvesborgs idrottshall. |
Söndag
och normal klubbtid mellan 13 och 15. Vi började med att plocka fram
material för 6 nya HKG till Andreas och Kristian, men vädret var så fint att
vi åkte upp till fältet för att flyga en stund. Ett par av de bästa juniorerna från förra året fick skolflyga EK med lite instruktioner. Stormen i vintras tog pappen på halva taket till klubbstugan. Det får bli plåt efter lite uppmätning till påsk. Efter flygningen började vi arbeta med maten till årsmötet. Mackor av olika modell och så äppelkaka med glass var det på menyn. Medan vi äldre lekte i köket var det lek utomhus för juniorerna. Lite kort info från verksamhetsberättelsen: Medlemmarna ökat från 34 till 44 st. Vi har börjat arbetet med bilbanan som förhoppningsvis kan invigas på riktigt under detta året. Vi var 15 personer på årsmötet. Det är många
som är beredda att hjälpa till med byggtider och flygskolan. Vår närmast
kommande aktivitet blir Påsklovet som vi börjar på Söndag påskdagen kl 10. |
Onsdag
kväll den 19 mars. Nu börjar en del projekt ramla på plats. Autogiron har fått lite gula lappar som lagning. En grå F22 är nästen färdig - "det är bara" någon axelgenomföring som behöver bussas mot för stort glapp. En vit F22 hade funktionsprovats om vi fått ström genom fartreglaget. Kvällen kan sammanfattas med lödningar av kontakter till batterier fartreglage och motorer. Naturligtvis blev det också lite tid för proffsflygarna att visa sig på styva linan med simulatorn. Vi har hittat ett "contest"-läge med "spotlanding". Där får man verkligen visa att man är känslig på spakarna ;-)
|
Vi har tagit det lugnt de stilla påskdagarna men
på söndagen var det uppståndelse med solsken och flygvänliga vindar.
Väderprognosen lovade en natt med sträng kyla så vår planerade fältarbetsdag ställde vi in med målsättningen att bygga i klubblokalens värme.
|
Och så var det en Annan Dag... Solsken och
sydliga vindar med en temperatur på 2 grader. Det hade nog gått att flyga
men i dag var det bygge för hela slanten. 7 Juniorer och massor med hyvelspån och balsadamm. Kristian har lärt sig använda hyveln på rätt sätt. Nu är det bara noggrannheten och eftertanken som ska finslipas. |
Tisdag den 25 mars. Solsken, ingen vind, vitt på
marken och runt noll grader = kramsnö ;-) Perfekt flygväder om man är varm om fingrar och fötter.... Ett par rundor i det fina vädret blev det innan batteriet tog slut. Det är svårt att inte "pumpa" med kontrollerna och flygningen blir ful om man inte flyger mjukt. Och precis lika fult är det på simulatorn - alltså behov av träning, träning och träning.
PÅSKUTMANINGEN :
Självklart hinner vi med lite arbete med våra
nya HKG också. |
Onsdag
och SOLSKEN! Medelvind 4,6 m/s och 7,3 m/s i topparna är väl inget. Värre är nog att hålla fingrarna tillräckligt varma för att kunna flyga. 7 juniorer var på fältet. Ett par F22 testades med varierande resultat. |
Onsdag
kväll - RIPA-klubben har sin sista inneflygning för säsongen vilket innebar
ett besök. En fin solnedgång kl 18.30 - 3 minuter tidigare såg man större delen av solen som en röd boll över horisonten. Riktigt glädjande var att man möttes av flugor och juniorer när man kom in i idrottshallen i Degeberga. Nu är det bara att utnyttja tillfället och träna upp alla dessa till duktiga RC-flygare i sommar. Även de lite större barnen gillar att leka med helikptrar ;-) Ett mycket imponerande inslag var drakenflygning med fin mjuk flygning blandad med halsbrytande manövrer och harrierflygning på gränsen till instabilitet och en vinkel på nästan 80 grader.
För MFK Snobben ställde
Danne och Jeppe upp och flög de nya Bling-Bling. |
Torsdag och ännu en perfekt flygdag! Lite kallt
om fingrarna men man har börja vänja sig efter några dagar och solen tinar
upp det mesta. Wilga och Ferias i luften - båda flyger bra men balsa känns nog lite stabilare? Och
så en bild med lite fart i. Det är lätt att söka bidrag för aktiviteter men om man inte har några pengar från början och inte vet om man får några så får man vara lite försiktig med satsningarna. I alla fall så har vi haft kul varje lovdag hittills. |
Fredag och blåsigt - fast solsken även i dag. Byggaktiviteter och simulatorflygning stod på menyn. Vi fick till och med den gamle ordföranden att prova simulatorn även om han försökta flyga en 2 meters kärra som man flyger X-twin så gick det bra efter ett tag. Att flyga simulator är som att "flyga med kikare" - man har inte mycket hum om var man befinner sig om man inte känner omgivningen väl och håller sig så att man ser marken. Fast egentligen så är det nästan som nybörjarflygning - det är lika lätt att planet kommer över en eller bakom en så att man får vända sig om man inte har riktigt full kontroll. Man kanske skulle välja en inomhusbana så att man hade lite gränser på var man ska flyga? |
Söndagen den 30 mars - sannolikt den sista
klubbaktiviteten denna månaden. På väg till klubben tittade jag in i Uffes garage där alla modeller var nyputsade inför flygsäsongen. J21 har fått lite fjäderbrickor för att inget ska lossna. En ny ljuddämpare ska förhoppningsvis få ner decibelen en aning. Alltså helt klart för att ta en flygtur - om det inte hade blåst...... F16 är det väl med fläkt? Den ska arkiveras eller säljas. J21 är i stort sett lika snabb - men roligare för att den är svensk. Är du sugen? Snacka med Uffe så får du ett bra pris - allt utom mottagare och acke. Här är pipan sedd bakifrån - originalpipa ska de va. Vi vill FLYGA! var det flera ungdomar som sa. Ett litet problem var förstås vinden så ingen av oss äldre ville ställa upp att testflyga de nya modellerna. I stället byggdes det på diverse olika projekt. Motorbyte på en depron F22, klädsel på en vinge och en stabbe och limning av laminerade kroppar till HKG Mashed Potato var nog det som arbetades mest flitigt med. Det går sakta fram - men det går ändå fram...... En kort sammanfattning av påsklovet : 10 grupper och totalt 35 ungdomstillfällen (alltså i snitt 3,5 ungdomar per grupp). Vi har flugit söndag, måndag, tisdag och onsdag och så har vi byggt och flugit simulator de andra dagarna. |