Mars 2008

En ovanligt lugn start på en månad. Lite lagning och tillverkning av mallar till Mashed Potato och ett besök hos Ulf som jobbar vidare med sin Sushoy.
Onsdag kväll den 5 mars. Ingen kamera med på klubben i kväll heller tyvärr.
Att gröpa ur frigolitkulor med en skruvmejsel skapar en massa statiska kulor som gärna fastnar i hår och ansikte ;-) Jobbet med Mattias vinge går framåt men nu saknades ett fartreglage - det gäller att ha koll på grejorna - ordning och reda!
Andreas jobbar vidare med sin Autogiro som nu börjar bli nästan klar. Motor, batteri och fartreglage sitter nu rimligt väl monterade så om allt är laddat och vädret fint kanske det kan bli en provflygning om mentor Bengt lyckas bli kurerad från sin dubbelsidiga lunginflammation - men det blir inte kommande helg för då ska det åkas skidor i Norge.
Två embryon till Mashed Potato HKG ligger på byggbordet. Vingar är limmade och en början till kropp lamineras av furulister och balsa.
Lördagen den 8 mars var "vinterns" sista inneflygning i Tianshallen.
Liksom säsongens första inneflygning som vi hade redan i oktober så var det tunt med deltagare. Det är nog många som sitter vid TVn och tittar på "andra chansen"

Vi hade i alla fall 6 seniorer och 8 juniorer som ställde upp i Flugantävlingen.
Bland Seniorerna var det Sven landervik som vann med 100 sekunder på tre flygningar tätt följd av Paul Sjöblom med 97 sekunder.
I Juniorklassen vann Love Henningsen med 63 sekunder - en sekund bättre än Arvid Markoff på 62 sekunder

Det var väldigt dålig uppslutning av RC-flygare med gissningsvis är lördagskvoten uppfylld ;-)
Ett riktigt trevligt inslag var besök av smålänningarna från Ryd.
Här bjöds det på fin uppvisning med vältejpade Knufflar i 6 mm depron och en 08-pizza.


























Andreas flög förstås med sin "The Flying Smile" som log brett trots en grym misshandel ;-)
Hugo flög med sin 3DX mini till batteriet var slut.









"Sigun" har lagt upp en långfilm med både Flugan, Handluns och Radioflyg på Viddler från kvällens övningar.
Kolla in "gula faran" : Toe in 80 grader, båda vingöronen helt stukade och lösa, Motorn nedåtriktning ca 20 grader - DEN FLYGER !

En lugn söndag. Ingen HKG-tävling på grund av för få tävlande. I stället byggde vi vidare på våra modeller i klubblokalen. Viktor och Gabriel slöjdar vidare på stötstänger till F22-orna.

Danne och Jeppe var i Växjö :

Danne ville ha sin J35 Draken provkörd av Uffe för kommentarer. Det blir snabbt mörkt på kvällen så det var tur att planet var i vit Depron ;-) En stor äng utan mörk bakgrund är en fördel om man ska flyga i mörke. Det är inte råd till några häftiga manövrer när planet försvinner i mörkret korta stunder. Som förväntat med en deltavinge så behövs lite höjdroder för planflykt. Rollmanövrer är snabba medan höjdmanövrer är mera sega.
Det blev lite simulatorflygande också.
Danne visade att det är mycket billigare att flyga Helikoptern i simulatorn än i verkligheten ;-)
Ett besök i Växjö förra helgen resulterade i COMBAT med depronplan försedda med streamers av toapapper. Man kan ana att det var "skitkul" flygning.
En iakttagelse är att helikoprar defintitivt är INNE. "Alla" i Växjö hade helkoptrar i större storlek med sig. Även Hobbymagasinet i Kristianstad påstår att det är Hellisar som gäller i vår och sommar.

Balsadammet erövrar bygglokalen när det görs "Mashed Potatoes". Ett flak räcker till 4 stabbar och 4 fenor om man hushållar med materialet.

Här finns möjligheter att visa sina slöjdkunskaper med fina, välputsade alster. Frågan är om man ska lägga in kolfiber för att få modellerna lite starkare?

På lördagen flög Danne uppvisning i en matchpaus i Sölvesborgs idrottshall.
Söndag och normal klubbtid mellan 13 och 15. Vi började med att plocka fram material för 6 nya HKG till Andreas och Kristian, men vädret var så fint att vi åkte upp till fältet för att flyga en stund.

Ett par av de bästa juniorerna från förra året fick skolflyga EK med lite instruktioner.






Stormen i vintras tog pappen på halva taket till klubbstugan. Det får bli plåt efter lite uppmätning till påsk.




Efter flygningen började vi arbeta med maten till årsmötet. Mackor av olika modell och så äppelkaka med glass var det på menyn.



Medan vi äldre lekte i köket var det lek utomhus för juniorerna.

Lite kort info från verksamhetsberättelsen:

Medlemmarna ökat från 34 till 44 st.
Sammankomster för LOK-stöd ökat från 22 till 101 st.

Vi har börjat arbetet med bilbanan som förhoppningsvis kan invigas på riktigt under detta året.

Vi var 15 personer på årsmötet. Det är många som är beredda att hjälpa till med byggtider och flygskolan. Vår närmast kommande aktivitet blir Påsklovet som vi börjar på Söndag påskdagen kl 10.
Det blir fältdag med röjning av kanter och fält samt korvgrillning. Om vädret är vettigt så blir det även skolflygning som sedan fortsätter hela påsklovsveckan klockan 10-12 om vädret blir fint.

Onsdag kväll den 19 mars.

Nu börjar en del projekt ramla på plats.

Autogiron har fått lite gula lappar som lagning.

En grå F22 är nästen färdig - "det är bara" någon axelgenomföring som behöver bussas mot för stort glapp.

En vit F22 hade funktionsprovats om vi fått ström genom fartreglaget.

Kvällen kan sammanfattas med lödningar av kontakter till batterier fartreglage och motorer.

Naturligtvis blev det också lite tid för proffsflygarna att visa sig på styva linan med simulatorn. Vi har hittat ett "contest"-läge med "spotlanding". Där får man verkligen visa att man är känslig på spakarna ;-)

Vi har tagit det lugnt de stilla påskdagarna men på söndagen var det uppståndelse med solsken och flygvänliga vindar.

Väderprognosen lovade en natt med sträng kyla så vår planerade fältarbetsdag ställde vi in med målsättningen att bygga i klubblokalens värme.












F22 är inte helt enkel att bygga om man inte har bra byggbeskrivning som man följer. En massa länkage till rodren måste stämma.


På grund av det fina vädret så improviserade vi lite skolflygning.
Vi var dåligt förberedda med laddning men det var två uppsättningar i luften så uppskattningsvis hade vi nästan 3 aktiva timmar från 10.30 till 13.00.


















Den fina isen som bildats på natten var väldigt spännande - även om det var någon dm djupt med vatten under isen på något ställe. Vattnet var kallt och Mattias stövlar var inte i gummi så fötterna blev väldigt kalla efter en stund.

















Några av förra årets flitigaste RC-elever är så duktiga att de flyger utan dubbelkommando.


Fredrik och Anders kom upp till fältet fullt beredda att jobba, men de hade ett par el-jet med sig.

Feriasmodellen flyger tyst och fint men som alla snabba modeller är det säkrast att planera landning innan fartreglaget "cuttar".

F16 har ett stort luftintag undertill - då ska man INTE landa i den största snödrivan i kommunen ;-)

I alla fall så kändes det som att det fanns mycket mera snö i modellen än man kunde tänka sig att skulle få plats där.







 

Och så var det en Annan Dag... Solsken och sydliga vindar med en temperatur på 2 grader. Det hade nog gått att flyga men i dag var det bygge för hela slanten.
7 Juniorer och massor med hyvelspån och balsadamm.
Kristian har lärt sig använda hyveln på rätt sätt. Nu är det bara noggrannheten och eftertanken som ska finslipas.
Tisdag den 25 mars. Solsken, ingen vind, vitt på marken och runt noll grader = kramsnö ;-)
Perfekt flygväder om man är varm om fingrar och fötter....
Ett par rundor i det fina vädret blev det innan batteriet tog slut.
Det är svårt att inte "pumpa" med kontrollerna och flygningen blir ful om man inte flyger mjukt.
Och precis lika fult är det på simulatorn - alltså behov av träning, träning och träning.

PÅSKUTMANINGEN :
Flygsimulatorn Aerofly Professional deluxe med flygplanet Spacewalker (4 kg och 2 m spv), bana Forest Lake, Contest : Spot Landing. Vad får du för poäng och tid?
Skicka in till patrik"at"mfksnobben.se om du inte kan flyga i vår klubblokal.







64 poäng och 9,6 sekunder - inte bra ;-(

Självklart hinner vi med lite arbete med våra nya HKG också.

100 p men dryga 12 sekunder var lite snyggare träff mitt på banan.
 

Onsdag och SOLSKEN!
Medelvind 4,6 m/s och 7,3 m/s i topparna är väl inget. Värre är nog att hålla fingrarna tillräckligt varma för att kunna flyga.

7 juniorer var på fältet.
3 av dem flög Easy Star på rygg. Den modellen är bra träning från det allra enklaste till enkel akrobatik. Värst är att landa i motvinden utan att planet "hoppar".

Ett par F22 testades med varierande resultat.
Motorer är inte helt enkelt att förutse hur de fungerar...... En ny liten borstlös ville inte gå mer än några sekunder innan den började rycka - det kan vara dålig lindning eller dåligt fartreglage men det är inte lätt att bekräfta utan att ha annat att byta med.

Onsdag kväll - RIPA-klubben har sin sista inneflygning för säsongen vilket innebar ett besök.
En fin solnedgång kl 18.30 - 3 minuter tidigare såg man större delen av solen som en röd boll över horisonten.

Riktigt glädjande var att man möttes av flugor och juniorer när man kom in i idrottshallen i Degeberga.

Nu är det bara att utnyttja tillfället och träna upp alla dessa till duktiga RC-flygare i sommar.




























Även de lite större barnen gillar att leka med helikptrar ;-)
Ett mycket imponerande inslag var drakenflygning med fin mjuk flygning blandad med halsbrytande manövrer och harrierflygning på gränsen till instabilitet och en vinkel på nästan 80 grader.

För MFK Snobben ställde Danne och Jeppe upp och flög de nya Bling-Bling.

Förutom flygning var det förstås en massa prat och erfarenhetsutbyte som är lika viktigt.

Nästa onsdag kväll börjar "korvflygningen" på fältet i RIPA.

Torsdag och ännu en perfekt flygdag! Lite kallt om fingrarna men man har börja vänja sig efter några dagar och solen tinar upp det mesta.

Wilga och Ferias i luften - båda flyger bra men balsa känns nog lite stabilare?

Och så en bild med lite fart i.

Planerna var egentligen att satsa på uppföljning av sportlovet med info på skolorna men olika orsaker, bland annat väderprognoserna men nog mest ekonomin bromsade våra planer.

Det är lätt att söka bidrag för aktiviteter men om man inte har några pengar från början och inte vet om man får några så får man vara lite försiktig med satsningarna.

I alla fall så har vi haft kul varje lovdag hittills.

Fredag och blåsigt - fast solsken även i dag.
Byggaktiviteter och simulatorflygning stod på menyn. Vi fick till och med den gamle ordföranden att prova simulatorn även om han försökta flyga en 2 meters kärra som man flyger X-twin så gick det bra efter ett tag. Att flyga simulator är som att "flyga med kikare" - man har inte mycket hum om var man befinner sig om man inte känner omgivningen väl och håller sig så att man ser marken.
Fast egentligen så är det nästan som nybörjarflygning - det är lika lätt att planet kommer över en eller bakom en så att man får vända sig om man inte har riktigt full kontroll.
Man kanske skulle välja en inomhusbana så att man hade lite gränser på var man ska flyga?
Söndagen den 30 mars - sannolikt den sista klubbaktiviteten denna månaden.
På väg till klubben tittade jag in i Uffes garage där alla modeller var nyputsade inför flygsäsongen.
J21 har fått lite fjäderbrickor för att inget ska lossna. En ny ljuddämpare ska förhoppningsvis få ner decibelen en aning. Alltså helt klart för att ta en flygtur - om det inte hade blåst......

F16 är det väl med fläkt? Den ska arkiveras eller säljas. J21 är i stort sett lika snabb - men roligare för att den är svensk.
  Är du sugen? Snacka med Uffe så får du ett bra pris - allt utom mottagare och acke.















Här är pipan sedd bakifrån - originalpipa ska de va.


Vi vill FLYGA! var det flera ungdomar som sa. Ett litet problem var förstås vinden så ingen av oss äldre ville ställa upp att testflyga de nya modellerna. I stället byggdes det på diverse olika projekt. Motorbyte på en depron F22, klädsel på en vinge och en stabbe och limning av laminerade kroppar till HKG Mashed Potato var nog det som arbetades mest flitigt med. Det går sakta fram - men det går ändå fram......

En kort sammanfattning av påsklovet : 10 grupper och totalt 35 ungdomstillfällen (alltså i snitt 3,5 ungdomar per grupp). Vi har flugit söndag, måndag, tisdag och onsdag och så har vi byggt och flugit simulator de andra dagarna.