Ripa marknadsveckan 2008
Lördag
Söndag
Måndag
Tisdag
Onsdag
Torsdag Fredag
Lördag Söndag
Vi har planerat söndagsmorgonen med handkastglidare så Hugo och jag var en bra stund på klubben och samlade ihop ett gäng plan i olika skick för att ta med oss i morgon. Det var rätt så tuff vind på eftermiddagen men fram mot åttatiden blev det lugnare så då blev det flygning. Aerovan som nu har ett par flygningar visade att det går att stå helt stilla i motvinden. MUS-en fick sin premiärtur och visade lite dålig kraft men med ett nummer större propeller verkade det rätt så vettigt även om det var lite för mörkt för att riktigt testa egenskaperna.
|
Söndagsmorgon är lugnt väder. Vi hade planerat HKG-tävling på Ripa och var på plats i god tid. På infarten stod Wesse med sin radio i handen och sitt plan planterat högst upp i en björk - ett av väldigt få träd inom en kilometer. Som tur var så var det inte mycket mera än en buske så Arvid klättrade upp så lång han hittade bärande grenar - sedan fick metspöt förses med en krok så att han kunde dra till sig depronflaxet. En jordgeting gillade Wesses Futaba - Wesse gillade inte den stora "flugan". Bäst var nog Linus som lyckades flyga så långt att han fick gå en bra bit för att hämta planet som varje gång siktade in sig på husvagnsparkeringen. Som extra bonus kom gamlingarna med en flock LUCY som är en gummimotordriven depronmodell. Ungarna hade väldigt skoj och tävlade friskt - bäst var minstingen Mattias som verkade flyga längst tid varje gång. En vanlig luns som han försökte kasta i vingen resulterade i ett "spinnande löv" som nästan träffade honom själv. Lite lagning efter en transportskada. Stora plan är fina men logistiken är inte lika lätt som med mindre plan. Fram mot lunchtid hängde regnet i luften och temperaturen föll ca 4 grader (enligt biltermometern) - enligt Ripas väderstation var det inte mer än 2 grader och inte heller något mätbart regn - vilket kanske stämde även om man kände vind+temp+dropparna som lite hotande. En extra finess var de fina motklämmorna som man ska använda när man flyger RC. Man registrerar namn, klubb, kanal och telefonnummer på en dator som skriver ut en etikett som passar på en klämma som man ska sätta på frekvenstavlan när man flyger och lånar en frekvensklämma. Vitsen är att man ska kunna hitta den person som "glömt" att lämna tillbaka sin klämma. |
"En Snurrig Afton" Uffe och Mats hade plockat ihop ett halvdussin linplan av olika typ för att visa upp en gammal skoj modellflygform som de flesta som har lite modellflygerfarenhet har provat på. Uffe flög en combatvinge så att Wesse imponerades. Lika imponerade var att vi hade två tjejer på 7 och 8 år som visade att även de kunde flyga. Farsan fick låna ut sitt plan för en andra runda - men combatvingen var dåligt lagad så det blev ingen riktig snoa dansad. Under gårdagen visade ju SMFF upp sig med ordförande och ledamot. I kväll satt RCFF på bänken och njöt av miljön. |
Först ut med bollen var Åke som hade en silversked som bollhållare. Ett bra plan och en bra pilot satte så klart bollen nära hålet direkt. Andre man ut var Daniel från MFK Snobben. Här består bollhållaren av en plastmugg kontaktlimmad uppe på vingen så att man behövde rolla för att släppa bollen. Plastmuggar med olika fastsättning var nog det mest populära sättet att hålla bollen. Trea ut var Ulf Snobben Eriksson med en Bomblucka under planet. Denna rymde också en försvarlig mängd godis som släpptes ut efter tävlingen. Tyvärr var det dålig info från ledningen till alla barnen som verkade utebli. Hugo med startnummer 7 och undertecknad (Patrik) med startnummer 9 hade liksom Uffe förberett med en bomblucka till flygplanet. Detta fungerade rimligt bra så risken finns att det blir ett mera utnyttjat tillbehör till planet. Dagens publikfriare var Patric från Åhusklubben som släppte bollen utan att märka det. Efterföljande manövrer för att släppa den redan tappade bollen bjöd publiken och de medtävlande stort nöje. Efter att ha släppt golfbollen med planet fick man slå bollen i mål med en klubba. Dagens enda "utelandning" gjordes av "Palleman" som tillhör generationen som förser modellflyget med unga supportrar. Se på pappa när han spelar golf. Wesse som också är småbarnspappa hjälper till att hålla sig utanför riskområdet. Tyvärr Linus - din MONSTER-LAJBAN räknas väl inte som modellflygplan............ Med ett bra teleobjektiv kan man få det till att se ut som att man stod nästan nere vid husvagnarna - så illa var det verkligen inte ;-) Sista golfbilden är på Uffe som inte bara kom närmast hålet utan även lyckade putta ner bollen i hålet på minst antal slag - WINNER - är det enda som räknas. Vi diskuterade lite om Ripa-lägret vilket som var första året. När vi var en handfull tält till höger på det första fältet, året efter när stugan byggdes på vänstersidan eller följande år då det annonserades så att det fanns publik från stora delar av Sverige. I vilket fall som helst så var det sannolikt det första stora modellflyglägret i Sverige 1971 - under markandsveckan som även lockade övriga familjemedlemmar att följa med till Skåne. Som avslutning på kvällen kämpar Uffe med att trimma in Dannes motor till det stora planet. Resultatet av allt skruvande är tämligen osäkert. |
Det kom några juniorer med pappor eller "gammalpappor". Aircpro hade ett fint alifatiskt lim som torkade snabbt. Till skillnad från CA så är det inte farligt men ändå väldigt starkt och bra till balsa och modellflyg. Man klistrar balsalister på papper. Sedan skär man ut delarna och limmar ihop. När allting är limmat och upp-pallat för att få rätt V-form så är det bara att vänta på att limmet torkar och att vinden ska lägga sig. Tillsammans lärde de Åhus-Kalle att flyga "Snapasaurus", "Vispa i grytan" och flera andra unika manövrer. Som vi ju vet så kan Patrick dessa manövrerna och håller nu på att bygga nya plan - när de gamla har tagit slut... Startbatteri - typ MANLIGT - kom nog från Malmö. Vid 21-tiden samlades alla musikälskare för att lyssna på live-musik med kända artister.
|
I dag hittade vi flera handlare på fältet. Jessica på RC-maffian lockade flera än Wesse att göra inköp av snygga modeller. Wesse gillar "feta profiler" fick jag höra, men det har absolut inget med Jessica att göra. Ledsen för bilden men den symboliserar det ostadiga sommarvädret som kräver skydd över grejorna när regnet plötsligt drar förbi. En förhoppningsvis bättre bild på Lennart som vinnare i tävlingen längre ner på sidan. - Uppdragning med gummiband. - Idealtid är 6 minuter. - Landning i markerad cirkel. Vi såg ett antal olika modeller men Blue Phoenix verkar vara populär. Den är billig och snygg och svensktillverkad byggsats. 167 sekunder i första flygningen och tredje plats och häng på andra plats med bara 13 sekunder. Om jag drar gummibandet lite extra vinner jag höjd och fart - kanske..... Det kunde gått - man måste ju satsa. Här var det aningen mycket och vingjärnen gav sig - ingen mer än planet skadades och möjligen har vi en Wessefilm om händelsen. Något Wesse och vi andra missade att filma var Linus bravader som skulle platsat i en rysarfilm. Start med vikning och ryggflygning en halv meter över taket på fältstugan.............. Klart att Linus räddade situationen och klarade såväl stuga och väderstation som bakomvarande trailer - följt av en halvroll och landning med helt plan. Tävlingen flöt på bra med erfarna flygare som oftast stod i kö för att bli uppdragna. Det som direkt slår en är att det knappast är tävlingsflygare med sina extrema kolfiber/kevlar-modeller. Här har vi ett gäng glada och modiga söndagsflygare som ställer upp med de modeller som de har liggande för att det är roligt. Vinnare Lennart Olsson med 852 poäng följd av Åke Junander och Bertil Nilsson Jag måste också visa ett par bilder på en fint målad kärra - man blir så imponerad.
|
Fredagen präglades
möjligen av krigiska skalamodeller VÄLKOMMEN ! Det känner man sig förstås på RIPA. Piloten ser ganska nöjd ut även om det har blivit lite kulhål i planet. Lite "Snobbenbilder" : J21 som hade en anings problem i dag. Gummit som håller trottelnålen var lite effektiv så det gick inte att snåla in det sista jacket för att motorn skulle vråla ut på dykningarna. Slangklämman som håller ljuddämparen brast så det var bara att landa efter ett par snygga rundor. Smålänningarna var väl representerade i dag. Kan man gissa att denna fina Spitfire hör hemma i Monsteras hos Wesses klubb? Vinden är en aning lömsk och en Spit ska landas med lite fart. Här får vi en fin uppvisning av "kniveggsflygning" på låg höjd - säkert efter Slammis instruktioner. Ingen större skada här heller. Ny propeller fanns att hitta hos en annan flygare för ingen av säljarna hade just denna dimensionen. Upp är upp och ner är upp ?!?!?! Wesse kan göra bäste flygaren snurrig. Om bara fenan hade gått lite under kroppen hade illusionen varit fullständig. Lite mera söderifrån kommer Dackeflygarna från Tingsryd. Här representerade av junioren Emil som verkligen gör klubben ära av att göra alla prover före flygning helt rätt och flyga flera gånger i blåsten. Här hjälper han också till med att klippa gräset ;-) Här står Martin och beundrar Kalles "rökaggregat". Kalle är nog en av de sportigare i hobbyn och har på Wesses uppmaning lagat den över 25 år gamla Strikemastern som han "utelandade" med på minimeetinget den 1 juni LÄNK - se ungefär mitt på sidan. DEN ÄR HEL! skriker Kalle och alla jublar. Kiviks Biggles har bland de finaste planen och den finaste mobila hangaren. En ilsken pilot försökte skjuta raketer på motståndarna - det gick ..... ibland.
|
I dag är det fritt fram att sälja och byta det som man inte använder så mycket. En del modeller var samlade vid depån men mycket fanns nog vid bilar och tält runt om på lägret. Personligen hittade jag lite fynd hos Lennart från Genarp. Dit ska man nog ta en tur med bilen om man vill handla Multiplexgrejor. I dag är nog också dagen med mest mest aktivitet och mest publik.
Flygplanstypen som fångar ögat bäst av alla
är skalamodellen som har en riktig förebild bland fullstora flygplan.
|
Innan de åkte var det en hel del som tog sig en tur till Rinkaby för att titta på jetflyg. Det var mycket publik och massor med bilar över allt det fanns plats att stanna. En del åskådare tog sig ut till flygarna för att titta lite närmare på de exklusiva maskinerna. Här finns det mycket att titta på från ARF "trainers" till "hemmabygge". Här är en flotta som representerar många tusenlappar. Det billigaste man nog kan komma undan med är ett plan för 350 pund och en motor för 1700 pund, sedan är det en massa runt som också kostar pengar. Man har nog en riktigt bra radio och ett par brandsläckare så minimum 40-45 tusen gissar jag på. De flesta modeller här kostar nog betydligt mera.
De lokala grabbarna som i många år haft en stor glödstiftmotordriven
MD80 som publikmagnet har även haft en ännu snyggare jetvariant på gång ett
tag. Wesse del 1 Wesse bjuder upp del 2 |
En Massa Wessefilmer: 1:an med Trollis http://www.viddler.com/explore/wesse/videos/215/ 2:an med Harmony http://www.viddler.com/explore/wesse/videos/216/ 3:an med Nattflyg http://www.viddler.com/explore/wesse/videos/217/ 4:an med Segelflygtävling http://www.viddler.com/explore/wesse/videos/218/ 5:an med Stealthbombaren http://www.viddler.com/explore/wesse/videos/219/ 6:an med Linus Deltor http://www.viddler.com/explore/wesse/videos/220/ 7:an med Linus Long Eeze http://www.viddler.com/explore/wesse/videos/221/ |