Augusti 2008

Fredagen den 1 Augusti. Efter många dagar av fint väder hotas det med lite svalare och nederbörd. En efterlängtad arbetsfri fredag får man försöka utnyttja. Ett besök i stan för att se om det såldes ut något trevligt visade att det var Hobbyfixaren som efter några år ska flytta tillbaka till Malmö. Här ha vi inte hittat mycket för modellflygarna så det var tur att man inte behövde handla något.
Eftermiddagen gick åt till ett besök hos en gammal kompis som på grund av jobb flyttat till den skånska storsstadsregionen. Från den lugna idyllen Staffanstorp har Carsten cyklar runt och hittat ett flygfält i närheten.
Denna tyska Jodel DR1050 Ambassadeur är från 1962 enligt uppgifter på nätet och brukar besöka Hasslanda Flygplats någon vecka varje sommar.















Vi gjorde ett besök på eftermiddagen och kvällen för att testa. På vägen till fältet blev vi överflugna av en fin motorseglare som verkade stå still i luften. Vid lite förfrågningar så berättades det att planet kom från ett gårdsflygfält i närheten.
Hasslandas fält gick 90 grader mot dagens vindriktning men det var stort nog att starta och landa på tvären med modellflygplan.
Det är en fin natur med stora plana åkrar runt fältet. Snart kommer det att byggas en stor trafikplats och då måste fältet flyttas eller tas bort.
Vi hittade en hangar och en flygare som klippte fältet. Det var en trevlig pratstund vi fick i den sköna kvällen. Vi hittade frekvensklämmorna och fundera över om de blå omärkta möjligen kan vara till 2,4 ?
Förutom det besökande tyskta sportplanet fanns det en Cessna och en Piper i hangaren vid fältet.
En fasan gjorde ett startförsök men trots att vi hejade så fortsatte den rakt in i sädesåkern ;-).
Även en gnagare av större modell passerade fältet i samma riktning.
Det blev tyvärr inget lördags-besök i Sölvesborg men det finns film på Viddler med mera.
Söndagen är ju egentligen flygdag men vädret är väldigt ostabilt och efter en tur med start i lugnväder och landning i regndroppar och hård vind så blev det en tur till bygglokalen för att fixa lite i stället.
Det blev lite vikt-trimning och slutlackning på en TLG.
Lite prat om vad som behövs i servon och elmotor till en Rosa Panter.
Funderingar om roder med mera till ett "pinnabygge" av Ultimate på 80 cm spv.
Glödstift ska de va.
Med en sådan kan man ha roligt hela kvällen utan att behöva byta batterier eller ladda.


En billig kines eller en OS 4-takt med pump går ungefär lika bra .

Det är tur att Uffe är proffs på bränslemotorer.
I kväll undrar han varför han börjat med elflyg och investerat i två dyra LiPo till Expon..



































Danne ser fram mot alla "after fly" med sprittvättning av modellerna.

Medan man väntar på att proffsen ska ställa in motorn så kan man alltid flyga lite "friflyg" - miljövänligt och tyst.
 
Under onsdagens och torsdagens skolflygningar var det lite "tävlingar" med pinnen.
Andreas nya Multiplex Acromaster fick sin andra flygning som blev betydligt trevligare än första försöket, nu med starkt begränsade utslag
Fredagkväll 08080808.
OS-invigning var inget som lockade dessa killarna.
Det blev bygge kl 18 som vanligt och regnet bara öste ner.
Andreas som fått ärva den gamla Feriasen fixade till en del skavanker. Ett gammalt original sidoroderservo som lät som en stenkross. Ett höjdroderservo - 5-grams som tappat kontakten med potentiometern. Ny mottagare och lite grovtrimning så var det dags att gå ut i solskenet.
Lillebror Mattias har fixat klart F22-an som mot alla odds flög en sväng över kohagen innan den landade så att ett roderok lossnade.
Söndag och ruskväder. Ett kort besök till fältet för att konstatera att det nog i alla fall var bäst att vara i lokalen och fixa lite. Kristian har bestämt sig för att göra något åt en vinge som han hittat. Enklast är att göra något högvingat och Uffe kom med en Lajbanritning som kanske är enkelt nog. Den nytände Steffen ska dra igång en 10 cc OS med tändstift! En liter specialsoppa blandades. För att få flygtimmar har han konstaterat att man numera flyger små elmodeller, så det handlades balsa och grejor för att bygga en liten FunFly.
Onsdag kväll den 13e.

Det gick snabbt att bygga en funfly - utan ritning.

Lite problem med att få radiokontakt är svårt att förklara.
Möjligen kan en rengöring av sändarens elektronik hjälpa till då resultatet blev mycket bättre efter att ha bytt sändarmodul och därefter bytt tillbaka efter att ha joxat lite med kristallen... .............
Fredag kväll och ett fantastiskt fint flygväder. Veckans hårda vinda "är som bortblåsta".
Sista lediga fredagen för många skolungdomar men ett par "gamlingar" åkte till det nyklippta fältet för att lufta sina modeller. Steffen provade en lite mindre propeller så att hans funfly inte skulle flyga som en pylonmodell.

Lite provflygning med en F22-variant vid ett kort besök i Lund. Frodigt gräs är ingen nackdel för en depronmodell utan landningsställ. Att stalla ner från någon decimeter är helt OK. Kärran är väldigt seg i rollplanet men loopar med en radie på knappt planets egen längd ;-)

Fredag kväll - inget regn - ingen blåst.
En runda till fältet och där hittar vi Evert i ett moln av ricinoljerök från FOX:en som gärna går på 30% olja.

Det var förstås flera plan i luften :
Ett par olika F22
Expo 3D
Acromaster
Typhoon
Ferias
.......




 





























Acromastern flyger fint men Andreas har haft lite otur med val av servon. Metalldrev, kullager och ett bra pris är inte någon garanti för att det ska fungera. Sidroderservot höll på att vandra och hittade inte hem.
Ett annat problem var att motorskruvarna höll på att lossa men lite gängsäkring eller nagellack fixar det till nästa gång.
Hjulkåpor är snygga men ...... samsas dålig med gräs.

På byggfronten så blev Uffe sugen på en Ultimate i depron. Vi får se om den är klar till på söndag.

Lördag - heldagsregn.
Söndag regn hela förmiddagen. En snabb tur till Rinkaby för att se om SM pågick i Oldtimer visade en stor grupp som var på väg ut för att kämpa mot blötan.



Någon timme utan allt för mycket nederbörd - men sedan ett rejält regn någon timme innan det till slut lättade på riktigt. 

















En uppsjö av snygga modeller fanns som vanligt att njuta av.




























Västanvind, Landegren och Blomgren fanns med.
Flying Wing - och en tappad bokstav så blev det Fling Wing som är ritning i RCM&E augusti.
En tanke är att ha en byggskola i höst.
Målet är att alla ska få bygga samma modell med samma förutsättningar.

Billig förstås.
Enkel att bygga.
Rolig att flyga.
TUFF!

Man ska kunna använda modellen till många olika klubbtävlingar :
Enminutsflygning, Snabblandning, Limbo, Precisionslandning, COMBAT, Ballongjakt.





Fling Wing kan vara modellen som kan modifieras så att den passar allt som vi tänkt på.
Nu ska vi först testa idén genom att bygga en prototyp och testa lite olika vingar och motorer.
Om det fungerar och alla tänder på konceptet så drar vi igång en seriös studiecirkel under hösten.

Bilderna är länkade från forum på internet.

En skön tisdagkväll även om det var rätt så mörkt ute när vi kände oss mogna för att lufta planen.
Inte ens vita plan är en garanti att man har koll på läget en stund efter att solen gått ner. Nära flygning är ett måste - planen var nästan lika närgångna som myggen tyckte Uffe när han duckade.

Lite fusk är det allt - ett 6 mm flak får räcka och så ett 3 mm till resten. Ingen furulist på vingframkanten och tunnare profil baktill så vingrodren kan göras av 3 mm balsa. Även kroppen är av 3 mm balsa så det går inte att göra runda fina former som på ritningen. 
Lite studerande på olika forum ger farhågor om att det lätt kan gå snett. Ett par olika byggare har inte kommit upp i luften med sina alster. En enda film finns och där flygs vingen väldigt försiktigt.

Tanken var att testa med en Zagi-liknande vinge i stället för den nästan plana balsavingen. Vi får se om resterna av den gamla frigolitvingen kan tejpas en sista gång för att tjänstgöra som testobjekt.

Lördagen den 30 augusti var vi inbjudna till Kristianstads Modellflygklub för ballongjakt.

Som vanligt är det många som ser fram mot en trevlig kväll i goda vänners lag.












Om man inte är så bra på att flyga så är det bäst att ha "en hög" modeller med sig ;-)

Det är väldigt enkla regler :
Träffa tre ballonger vid tre förbiflygningar.
Två poäng för smälld ballong och en poäng för träffad pinne.
Enda regeln är att man inte får träffa marken under tävlingen - alltså är alla plan tillåtna.

Det är inte någon fördel att starta tidigt i tävlingen .....














Man ska titta på Mats Nilsson - han vet hur man smyger över energiskogen och tidigt lägger planet på rätt höjd så att man stabilt kan ta en ballong efter den andra. Först siktar man på pinnen för att få "säkra poäng" - Sedan siktar man på ballongen för att maxa poängen. På bilden ser man ett gäng lila ballongbitar i luften.




















Att man heter Anders Brandt och är nordisk mästare i skalaflyg hjälpte inte längre än till en andra placering.


Här har Anders just smällt en orange ballong så att stumparna flyger runt i luften.

Vi var 11 personer och flygplan med och tävlade - Vinnare var nog framför allt ballongerna.

Det är inte helt enkelt att hitta både rätt höjd - och framför allt rätt avstånd i sidled.












KMFK  är suveräna på skoj tävlingar som alla kan vara med i. I dag var det fina priser till alla deltagare.

Här sitter tävlingsledningen och räknar ut dagens tävling och hela årets sammanlagda resultat.








Här har Hugo fått en av de finaste priserna - en Modell av Mats Widell. Den andra guldklimpen var en musik-CD med Mats band - den kommer att spelas till kvällens samkväm.

Söndag och månadens sista dag hade vi förstås fint flygväder.
Andreas och Mattias flög Ferias och JAS. JASen är väldigt sidkänslig vid gaspådrag och rollar väldigt lätt åt båda hållen. En högvarvig motor med liten propeller skulle nog varit lämpligare än den 8-tummaren som nu sitter i aktern. 
Evert flög linkontroll.
Danne konstaterade jordens dragningskraft.
Jeppe kämpade med 90-an som vi i stort sett fick bekräftat att man måste flytta tryckuttaget på.