Augusti 2008
Eftermiddagen gick åt till ett besök hos en gammal kompis som på grund av jobb flyttat till den skånska storsstadsregionen. Från den lugna idyllen Staffanstorp har Carsten cyklar runt och hittat ett flygfält i närheten. Denna tyska Jodel DR1050 Ambassadeur är från 1962 enligt uppgifter på nätet och brukar besöka Hasslanda Flygplats någon vecka varje sommar. Vi gjorde ett besök på eftermiddagen och kvällen för att testa. På vägen till fältet blev vi överflugna av en fin motorseglare som verkade stå still i luften. Vid lite förfrågningar så berättades det att planet kom från ett gårdsflygfält i närheten. Det är en fin natur med stora plana åkrar runt fältet. Snart kommer det att byggas en stor trafikplats och då måste fältet flyttas eller tas bort. Vi hittade en hangar och en flygare som klippte fältet. Det var en trevlig pratstund vi fick i den sköna kvällen. Vi hittade frekvensklämmorna och fundera över om de blå omärkta möjligen kan vara till 2,4 ? Förutom det besökande tyskta sportplanet fanns det en Cessna och en Piper i hangaren vid fältet. En fasan gjorde ett startförsök men trots att vi hejade så fortsatte den rakt in i sädesåkern ;-). Även en gnagare av större modell passerade fältet i samma riktning. |
Det blev tyvärr inget lördags-besök i Sölvesborg men det finns film på Viddler med mera. |
Söndagen är ju egentligen flygdag men vädret är
väldigt ostabilt och efter en tur med start i lugnväder och landning i
regndroppar och hård vind så blev det en tur till bygglokalen för att fixa
lite i stället. Det blev lite vikt-trimning och slutlackning på en TLG. Lite prat om vad som behövs i servon och elmotor till en Rosa Panter. Funderingar om roder med mera till ett "pinnabygge" av Ultimate på 80 cm spv. |
Med en sådan kan man ha roligt hela kvällen utan att behöva byta batterier eller ladda. En billig kines eller en OS 4-takt med pump går ungefär lika bra . Det är tur att Uffe är proffs på bränslemotorer. I kväll undrar han varför han börjat med elflyg och investerat i två dyra LiPo till Expon.. Danne ser fram mot alla "after fly" med sprittvättning av modellerna. Medan man väntar på att proffsen ska ställa in motorn så kan man alltid flyga lite "friflyg" - miljövänligt och tyst. |
Under onsdagens och torsdagens skolflygningar
var det lite "tävlingar" med pinnen. Andreas nya Multiplex Acromaster fick sin andra flygning som blev betydligt trevligare än första försöket, nu med starkt begränsade utslag |
OS-invigning var inget som lockade dessa killarna. Det blev bygge kl 18 som vanligt och regnet bara öste ner. Andreas som fått ärva den gamla Feriasen fixade till en del skavanker. Ett gammalt original sidoroderservo som lät som en stenkross. Ett höjdroderservo - 5-grams som tappat kontakten med potentiometern. Ny mottagare och lite grovtrimning så var det dags att gå ut i solskenet. Lillebror Mattias har fixat klart F22-an som mot alla odds flög en sväng över kohagen innan den landade så att ett roderok lossnade. |
|
Det gick snabbt att bygga en funfly - utan ritning. Lite problem med att få radiokontakt är svårt att förklara. Möjligen kan en rengöring av sändarens elektronik hjälpa till då resultatet blev mycket bättre efter att ha bytt sändarmodul och därefter bytt tillbaka efter att ha joxat lite med kristallen... ............. |
Sista lediga fredagen för många skolungdomar men ett par "gamlingar" åkte till det nyklippta fältet för att lufta sina modeller. Steffen provade en lite mindre propeller så att hans funfly inte skulle flyga som en pylonmodell. |
Lite provflygning med en F22-variant vid ett kort besök i Lund. Frodigt gräs är ingen nackdel för en depronmodell utan landningsställ. Att stalla ner från någon decimeter är helt OK. Kärran är väldigt seg i rollplanet men loopar med en radie på knappt planets egen längd ;-) |
En runda till fältet och där hittar vi Evert i ett moln av ricinoljerök från FOX:en som gärna går på 30% olja. Det var förstås flera plan i luften : Ett par olika F22 Expo 3D Acromaster Typhoon Ferias .......
|
Lördag - heldagsregn. Söndag regn hela förmiddagen. En snabb tur till Rinkaby för att se om SM pågick i Oldtimer visade en stor grupp som var på väg ut för att kämpa mot blötan. Någon timme utan allt för mycket nederbörd - men sedan ett rejält regn någon timme innan det till slut lättade på riktigt. En uppsjö av snygga modeller fanns som vanligt att njuta av. Västanvind, Landegren och Blomgren fanns med. |
![]() En tanke är att ha en byggskola i höst. Målet är att alla ska få bygga samma modell med samma förutsättningar.
Billig förstås. Man ska kunna använda modellen till många
olika klubbtävlingar :
Bilderna är länkade från forum på internet. |
Inte ens vita plan är en garanti att man har koll på läget en stund efter att solen gått ner. Nära flygning är ett måste - planen var nästan lika närgångna som myggen tyckte Uffe när han duckade. |
Lite fusk är det allt - ett 6 mm flak får räcka
och så ett 3 mm till resten. Ingen furulist på vingframkanten och tunnare
profil baktill så vingrodren kan göras av 3 mm balsa. Även kroppen är av 3
mm balsa så det går inte att göra runda fina former som på ritningen.
Tanken var att testa med en Zagi-liknande vinge i stället för den nästan plana balsavingen. Vi får se om resterna av den gamla frigolitvingen kan tejpas en sista gång för att tjänstgöra som testobjekt. |
Lördagen den 30 augusti var vi inbjudna till
Kristianstads Modellflygklub för ballongjakt. Som vanligt är det många som ser fram mot en trevlig kväll i goda vänners lag. Om man inte är så bra på att flyga så är det bäst att ha "en hög" modeller med sig ;-)
Det är väldigt enkla regler :
Det är inte helt enkelt att hitta både rätt
höjd - och framför allt rätt avstånd i sidled.
|
Söndag och månadens sista dag hade vi förstås
fint flygväder. Andreas och Mattias flög Ferias och JAS. JASen är väldigt sidkänslig vid gaspådrag och rollar väldigt lätt åt båda hållen. En högvarvig motor med liten propeller skulle nog varit lämpligare än den 8-tummaren som nu sitter i aktern. Evert flög linkontroll. Danne konstaterade jordens dragningskraft. Jeppe kämpade med 90-an som vi i stort sett fick bekräftat att man måste flytta tryckuttaget på. |