September 2008

Ondagens skolflygning var kall. De som inte tränade landning hoppade med hopprep för att hålla värmen. Det var en utmaning att träna landningsinflygning med turbulenta vindar men tack vare utmaningen var det riktigt skoj att slipa på precisionen.

Fredag kväll byggdes det lite - eller lagades mest. Att bygga Robin i balsa är en utmaning - precision är vad som gäller och det tar sin tid att slipa spår i bakkantlisten.

Lördagen var fin och på eftermiddagen flögs det slut på batterierna innan det var dags att söka andra vänner för kvällssamkvämen. Gräsklipparen for fram över fältet så att det är fint inför söndagen och nästa veckas kvällsflygningar.

Även söndagen bjöd på fint flygväder även om vi inte var så många på fältet.
Klockan är 19.30 och månen syns över träden. Det är nästan för mörkt att flyga.

Håller man sig riktigt nära så går det bra.

Kvällstillfällen blir färre och kortare men på Ripa är det ett troget gäng som kommer för att skvallra och flyga. Strax efter klockan sex mörknade det rejält och det blev bråttom att plocka in flygplanen. 

Efter en stund med tungt regn och utsikter att hela östersjön skulle passera så sken solen genom molnen igen - då var det full fart ut och flyga innan mörkret kom för att sätta stopp.

Kvällen räntade även med en foto-CD från Ripaveckans linflygövningar.

Här är det juniorer och tjejer som visar framfötterna.













Söndagen den 14 september hade vi åter HKG-tävling i Nymölla. Det var länge sedan sist för i sommar har vi tränat med "de stora pojkarna" på Rinkabyfältet.

Det var inte så många som kom i höstvädret men de få som kom hade det trevligt.


Bengt skötte klockan och blocket.
Mandy var med och hämtade alla modellerna så hon hade fullt upp.











Uffe hade jämna tider och hämtade alla sina plan vid fältgränsen.



































Mats kör en jämn stil med sina mashed potatoes.
Trimningen är avancerad och trimkastet passerade fältet så att planet hamnade högt upp i ett buskage.
Onsdag och fint skolflygväder. Mats började med att Andreas fick flyga upp och klara sitt RC-diplom.
Mattias och Kristian får flyga lite till för att Mats ska bli nöjd.

Andreas har tränat mycket med sin Wilga 2000 och nu verkar favoritplanet vara en gammal "ärvd" Kyosho Ferias som är moddad.

Steffen har byggt en TT 3D Expo i balsa. Den är mycket stabilare är originalet i depron med sin lite högre vikt.


Princesstårtor - till dagens jubilar Marina och kanske även för att fira Andreas uppflygning?










I Uffes garage pågår sedan en tid bygge av depron-Ultimater.
Ursprungstanken var att bygga något lätt funflyliknande  balsabygge att ersätta 3D Expo med. En titt i RCM&E:s ritningsarkiv lockade till detta bygget i stället. Denna versionen ska ha helt rörlig stabbe. Kropp och stabbe är av dubbel 3 mm depron med lite profil från inbyggda kolfiberrör för att få extra stabilitet. De tunna vingarna ska förhoppningsvis stödja varandra.
Torsdag kväll och riktig trängsel på fältet. Minst 6 ungdomar som skolflög eller provade på.


Easy Star med Futaba 2,4.




 





Uffe undrar vad man ska ha kortantenn till.
Det går fint att köra Hitec 35 MHz med kort antenn också - hoppsan.......
















Danne flyger Draken och Bengt flyger Gripen.
Lätta modeller i depron som man kan leka och busa med.

Kvällarna är korta nu så redan vid 19-tiden var det svårt att se hur modellen ligger i luften.
Klubbmodellerna fick fina effekter när solen lyste upp undersidan som man såg i svängarna.
 
Lördag den 20 september - jobbedag på fältet.
Först är det taklagning efter en vinterstorm för snart ett år sedan.
Alla kan ju inte vara på taket så Uffe tar fram nostaligkärrorna och konstaterar att det är många trasiga eller dåliga glödstift.


Emil testar att flyga med en enklare planka med en OS 19.


I bakgrunden syns ett par flitiga fältarbetare.

Efter uträttat arbete bjuds det på grillat men Uffe har fått en släng av linyrsel så nu åker det fram en ryss med minimal propeller till en 2,5 cc HP.
 
Det här är något att visa upp för blekingarna i morgon kanske - annat än jetflyg som vi väl får demonstrerat av Moulder.
Söndag den 21 september - Olofströms modellflygare bjöd in till sin årliga flygdag med grillning.

Det är tur att vi har Danne och Jeppe som vet hur man får fart på en grill ;-)
Det är tur att det inte är torrt i markerna för det var gott om gnistor som stod upp från "ässjan".

Det var inte lika mycket folk i dag som förra året då vädret var betydligt trevligare.

Ändå kom det en hel del åskådare som tacksamt köpte grillkorv i höstvädret.














Den som sköter förtäringen kallas väl för klubbmästare - och det gjordes på ett utmärkt sätt med både korv, dricka och fika med kakor för endast 20 kronor.

Så här nöjda kan man se ut när solen tittar fram och man är mätt.














Uffe fick ingen korv ser det ut som på minen - eller var det bara fältet som var lite litet för J21:an och Sukhojen?





Efter bilderna på den sociala biten så blir det även lite flygplan.

F18 sägs det vara - 6-700 gram med batteri och 6 mm depron i boxbygge ger en stabil modell. Ritningen finns att hitta på SMFs hemsida










F22 fanns det gott om i dag - minst 4 personer hade liknande modell med sig - i olika färger.















En "Bromöllamodell" som kunde ses i Allt om Hobby "en gång i tiden".
Citabrian kommer inte från containern - är inte heller på väg dit.

En del modeller kom bara för att visas upp på marken..........
Modellerna från MFK Snobben var nog i luften alla som bars ner.

Om det nu hanns med att flyga förstås dagen tog slut fort och det var snart tomt på fältet.

















Det var ett stort tillfälle att Andreas äntligen fick modet att själv flyga sin fina Acromaster och både flygning och landning var förstås helt perfekta - som sig bör när man har klarat flygskolan med glans.
Ett par "foam wheel" skulle nog suttit bra i stället för Multiplex elaporhjul i snäva kåpor om man ska flyga från gräs.














Johan luftade sin helikopter och dammade av nerverna som inte varit flygande på ett par månader.

Den här högen var också uppe ett par omgångar.

F22an bröt en fena i luften och blev totalt oflygbar.

Sidvinden var lite för stark för att den 2-motoriga Aerovan skulle flyga så lugnt och fint som den kan.
 
Penultimate av Rick Moss från RCM&E november 2004.
Tämligen omodern så vi får se om det blir en inne eller utemodell. Originalet har en AXI men vi provar nog med en motor från HobbyCity till en bråkdel av priset. Vikten ska helst hamna på under 230 gram.















Torsdag den 25 september och en varm kväll utan vind.

Fredrik som är rutinerad flyglärare demonstrerar att han kan stå på ett ben när han skolflyger.

Solen håller på att gå ner bakom skogen så det är inget problem med att få den i ögonen..........























Uffe luftade sin funfly som lät riktigt brutal med en kylarslang på ljuddämparen.


Lite att titta på som inte flög med oss andra.





Start med hjulning är en manöver som ingår i de avslutande lektionerna.

Lördag och Danne testar Extran på Veslanda.
 
Söndag den 28 september - klubbmöte på fältet i rejäla vindar.

Nytt är att onsdag och torsdagkvällarna ställs in på grund av för mörka kvällar.
Skolflygning blir i stället på helgen med början på lördag kl 10.

Bengt håller byggkväll för HKG-bygge torsdagar kl 17 om det finns intresse.

David K kom med förslag på byggskola för innedeponmodeller.
220 gram komplett med 3-cells batteri.

Uffe tycker att det känns som dåligt drag och tänker ha lite mera krut - 340 gram blir det då i flygvikt.

Lite röd vattenbaserad billack.
Lite blå dekal till piloten.

Utslagsbegränsning till 30%.

40% Expo

Klar för första start.

Lugn och fin efter en aning trim. Man kan säkert öka skevroderutslagen en hel del.