Oktober 2008

Det blir ingen tung motor på Uffes PenUltimate. Resterna av 3D Expo hamnar i en Blade-kopia i depron.







 

Mattias firar försenad 8-årsdag med tårta och Storebror Andreas passar på att sätta på propeller och programmera melodi till fartreglaget till den pyttelilla "drenalinen". Nu ska det in ett micro dubbelservo, minsta 2-cells batteriet och minsta mottagaren. Sukhojen har fått en tyngre motor som ska ha minst 11" propeller - en alldeles för tung glödproppe fick duga för test och gav drygt ett kg statiskt drag med för klent fartreglage.
Besök på Skånemässan.
Mat är kanske den viktigaste biten av mässan och det gick att få ekologiska onyttigheter, orientalisk svenskanpassad mat och förstås allt lokalt rökt och annat som kan locka en läckergom.
Andra saker som kanske kan kallas humbug - eller om man tänker efter så är det bara gamla huskurer förpackade och lanserade som nyheter. Massage, kuddar, sängar och badkar, trädgård och motion.

Mitt bland de senaste hittade jag några gamla bekanta modellflygaransikten.

Lite nyare var Hobbex sortiment av Silverlit som utvecklats från de allra första X-twin till en massa varianter av flygande saker. Skojigast var kanske en "rocka" med en stor propeller. Den flög med väldigt hög alfa hela tiden och såg ut att vara väldigt lättmanövrerad - så att den ibland försvann ut till grannmontrarna ;-)


398 gram tung busdepron för utelekar.

2 betongborr och en borrmaskin förlorade slaget mot ett hårt tak.
Undrar varför Hilti är så dyra................

En resa till västkusten

Här är ett modellflygfält som bara var leråker till för ett par månader sedan.

Till våren kommer det förhoppningsvis att finnas jämnare med gräs på fältet som ligger fritt med åkrar på tre sidor och en liten lokal väg på fjärde sidan.









Här är ett exempel på en frekvenstavla.

Här finns inga klämmor att ta.

I stället ska man sätta sitt aktuella medlemskort i en fastskruvad klämma vid kanalen man använder.
Detta ska vara ett bevis att man har en giltig försäkring när man flyger.

Detta är första tavlan jag sett med klämmor för 2,4 GHz.

Nytt är alltid snyggt - hoppas att de inplastade skyltarna klara sol och vinter.

Fredagkväll den 10/10

Naturligtvis är det flygprat när man bygger.

KBDK Valiant V.I.P.

Visst har det med flygning att göra även om det inte direkt gäller modeller eller glödstift..

Lite klubbinköp inför inneflygsäsongen :

Servon, motorer, fartreglage och propellrar.

Ett lämpligt paket är:
3 servon 'a 5 gram
1 motor á 24 gram
1 fartreglage 10A
2 8" proppar .
Allt till ett väldigt bra pris.

Själv behöver man komplettera med 2-cells batterier på 400 - 600 mAh och en mottagare.








Blandat bygge.
Mini-depron.
Lagning av en gammal Ferias
Robinbygget har kommit loss riktigt bra i kväll.

















Maskothunden älskar att få vara med även om det är mycket häftigare när vi är ute och flyger.
Söndag 12/10 och ballongtävling. Väldigt enkla regler : tre försök.

Det bjöds på olika flygstilar när vi jagade ballongen i den tuffa vinden. Här ser vi Uffe försöka med kniväggsflygning ;-)
























Viktor med sin Cessna flög väldigt stabilt och var väldigt nära ballongen.
Det är svårt att säga om skevroder var att föredra men snabbhet i kombination med lite vikt var nog inte helt fel.

Mats tyckte att det var enklare att lossa batteriet om man delade lite på planet.

En liten samling snuttar på tuben ...





 Även Danne har kraft så det räcker till i vinden.

4 juniorer och 8 seniorer är väl inte helt fel.
Nästa gång får vi planera så att grillen är igång också.

Det blev en hel del mätningar med olika propellrar till både 2 och 3 celler på tisdagen.

Inneonsdag i Degeberga

Det krävs mycket mod att dra iväg inomhus första gångerna.

Två nybörjare från Snobben åkte till RIPA:s tredje inneflygning för denna hösten för att tjuvträna lite inför den egna starten i Tianshallen om en dryg vecka.

Slutsatser :

En sekund på fullgas är för mycket..

Det kostar i stort sett bara lim ;-)

Man kan köra på samma röda bil många gånger på ett par minuter om man är nära golvet.

Man ska inte köra på helikoptrar om man bara vill laga med lim..






































Det var en hel del 2,4 GHz i år. Flera hade Corona - även i Hitec.
Om man inte ville använda "kortantenn" så kunde man ha "krokantenn" - fast då hände det lätt att man även fick "kroknäsa".













!Jag ska minsann aldrig hamna i "helikopterträsket" - fast ............
Man kan ju alltid ändra sig.

Kalle och Håkan är det som flyger.
Fredagskvällen lagade Mattis sin WingDragon. Stabben och höjdrodret fick lite balsaförstärkningar vid fastsättningspunkterna till kroppen. Andreas ställde upp som bra kompis och blandade lim.

Lördagsförmiddagen blev det provflygning men det var väldigt dålig kraft så det gick inte att stiga.
Borstmotorer slits ju ut efter ett tag men vi provade med ett lite kraftigare batteri - då var det bra krut någon minut innan motorn gav till en rökpuff och pensionerade sig för gott.

 
Lördagen den 25/11 2008 - första höstlovsdagen och en strålande fin morgon utan blåst och regn.

Mats ställde upp som flyglärare men det var det inte så många som hade reda på.
Kristian och Mattias finslipas och det var "flygning med attityd" - innebär det att man ska vara glad eller .?.?.?
Då var det enklare att förklara "spinn" - aha det är ju dödsspiralen du menar ;-)

En sådan här fin dag måste man utnyttja för testflygning av den nya elseglaren.

Evert flög linstyrd stunt men motorn vill inte gå exakt rätt. Det ska vara full gas uppåt, lagom i planflykt - även rygg och nästan tomgång i nedåt, alltså många villkor som ska stämma utan att man kan styra med radio.

 Blir det bättre på Viddler?


Snart var det dags för säsongens första inneflygning i Tianshallen.
I år försöker vi med nya tider för att prova om det kan passa lite flera.

För att vara säsongens första inneflygning, fint väder utomhus och första höstlovsdagen så var det god uppslutning.
 Först på schemat var "Silverlitklassen" med helikopterflygning genom ring och ballongjakt med x-twin.


När leksakerna var urladdade så var det tid för den traditionella flugantävlingen där vi även får använda Lucas/Lucy-modeller av depron.
 

Det blev lite tid för RC-flyg innan vi åkte hem.

 
Söndag och klubbmöte.
Vi beslutade att fräscha upp skolmodellerna inför nästa säsong :
Ut med det gamla och in med nytt !
Mera skum för bygge av innemodeller behövs. Miniverktyg typ insex och borr har en förmåda att försvinna så det ska också köpas nytt.
Måndag - i eftermiddag klipptes mallar till depronplan.

Tisdag - mot förra veckans prognoser var det fint flygväder på eftermiddagen men vi var dåligt förberedda så det blev bara en liten tur med Andreas Tyhoon i kohagen.
Mattis hade redan fått sina grejor till Wingdragon från HongKong.





















En rundtur till lite olika golv- och byggvarubutiker i stan resulterade i grön 3 mm depron som ju är en vettig färg för "Warbirds"

Skivorna är mindre än de "vanliga" men det kan gå in en kärra på ett flak om man är försiktig och tänker till lite först.

Nu skulle vi haft silver brun och blå också ;-)

En SAAB J22 är på gång på bordet intill.
Onsdag - ryktet har spridit sig att vi har aktivitet. Telefonen gick varm från lunchtid och snart var vi 7 juniorer som lagade och byggde. Vädret var jättefint och röken steg rakt upp. Det gick att flyga innelunsar och Lucy utomhus. Vi provade att sätta "specialsnodd" till Lucy och veva upp med växellåda. Lucy steg i fina cirklar med någon meters höjdvinst per varv upp till ca 30 meter varefter det gick sakta nedåt - även det i fina varv. Tyvärr hade vi ingen tidtagning men gissningsvis fick vi runt en minut flygtid. Förmiddagens flygningar hemma vid husen avslöjade att vi hade slut på både Snabb-Epoxi och Uhu Por i klubbförrådet - det får fixas snarast.

Full rulle från 14 till 19 .....
När tystnaden lade sig och det var grovstädat så fanns det 4 gröna depron-projekt på gång i lokalen.
Kristian som var först klar med en 3Dx mini bygger vidare på sin P30.
Får vi bygga i morgon också? Det skulle va en bra födelsedagspresent - tyckte Andreas.
Tack till Marina som åkte och provianterade läsk, glass och kanelsnäckor så vi skulle klara någon timme till när kvällsgänget inte kom som väntat.
Fredag och sista oktoberdagen 2008.
































Att fira sin första tonårsdag med att bygga inneplan och äta tårta på klubben - det är Andreas.
Tårta med flygplan och en propeller att skära tårtan med ...........
En massa lödande för att kolla rotationsriktning på motorn och få de sakerna klara. Även en RC elbil fick nya kontakter för att passa med den nya laddaren.

Det är klart att födelsedagsgrisen ska ha rosen.. men bladen var också åtråvärda.