Januari 2009

Årets första dag och i år hade vi inte HKG-tävling.

Det var ändå många som kom till fältet för att trotsa kylan.

Först ut var Åke som kom från ripa där han var årets första flygare med två starter överst i loggboken.

När vi kom så hade han varit på vårt fält och väntat i en timme

 
med sitt plan som stod och puttrade på tomgång.

Det blev en kort flygtur innan kylan gjorde sitt i fingrar och tår ;-)

Juniorerna hade med sig lite små raketer som är väldigt populärt. 

Förutom planen på första bilden så hade Viktor med sig sin SU27 som han tänkte flyga med - tyvärr så var inte batteriet laddat och kylan gjorde att vi inte ville vänta in att det skulle laddas på vår fältladdare.
Multiplexmodellerna är väldigt trevliga men i dag var det aningen svårlandat då det inte var någon motvind så modellerna bara gled och gled och gled och .....
Till slut så gick det att knyckla ner planen på banan som var stenhård - även gräset var så hårt fruset att man nästan
kunde gå på is-skaren..


Modellflyg är inte enbart att bygga och flyga -  dokumentation, statistik och hemsida tar även sin tid vid datorn.
Det har varit ett par dagar med backuparbete. Ett gäng gamla kopior från CD har kopierats in på en ny USB-hårddisk. Erfarenheten är att CD inte är så mycket tillförlitligare än de gamla disketterna som fanns förr i tiden. Efter några år så är jag glad om 90% av de gamla skivorna går att läsa felfritt! Min åsikt är att hårddisk är det klart säkraste lagringsalternativet - och i dag billigast. Vad man aldrig får kompromissa med är att ha backup - alltså gäller det att ha allting man är rädd om på minst två diskar på olika ställen - men detta är ju inget nytt - grunderna man lärde sig för 30 år sedan när de allra första persondatorerna började dyka upp gäller förstås än. Stapeln Cd-skivor vid datorn är mer än 270 st vilket inte är något speciellt att få plats med på en hårddisk - men det tar förstås lite tid att skyffla över.

En film med lite snuttar från dagens bravader : Den vanliga flygningen var inte så lätt att filma i det starka solskenet som kommer horisontalt in på fältet.

Lite statistik : Under höstterminen hade vi 60 grupper som räcker till LOK-stöd och 39 grupper som kvalar in för kommunalt stöd. Jämför med förra årets (2007) 96/65 eller vårens 91/68 (44/32 för 2007). Vi har flera juniorer än förra året men har inte lyckats så bra med aktiviteterna.

Året började i alla fall bra med 8 juniorer och 7 vuxna på vår nyårsflygning i det fina solskenet.

Fredag kväll - kanske den sämsta tiden på veckan?
Det fick bli helikopterverkstad och lagning av ett antal loss-slitna kablar.
Lite bygge av Fluga och Robin var det också.























Flygsimultorn är också poppis.






Att träna hovring med en "Giant Scale" är helt OK på datorn.
Söndag den 4 januari.
Massor med minusgrader och en varm skön bygglokal....
Solsken ute så det blev en tur till fältet i alla fall - på begäran.

Viktors SU27 seglar fint. 60-sekunders klubbtävling bör klaras av enkelt då test i dag gav glidtid på över 50 sekunder.

Mattis hade stora problem med störningar - en större utredning behövs innan ny start.


 
Första skolveckan för året. Vi tar det extra lugnt på grund av förhinder både onsdag och fredag. Grattis till vår gamle ordförande som blir ett år äldre i dag.
Uffe har målat Cuben lysande gul och så behövs det lite dekaler för att liva upp utseendet lite.

Söndag : Mattis fick gjort räckviddskontroll med en ny mottagare som egentligen ska användas till inneflyget. Det blev en liten stund i det kalla vädret med Wingdragon innan vi satte oss i den varma bygglokalen och jobbade lite med depron. Mattis J22 ska förhoppningsvis bli klar till nästa lördag. En Saab 105 från Erik Svensson håller på att skäras ut. Frågan är om det ska bli som originalet eller mera innestil med stora roderytor och sidoroderstyrning. Dubbla fläktar är inte att tänka på på grund av vikten men möjligen en liten enkel fläkt i mitten.
Negativ V-form!


Lite bilder från "målarverkstaden". Prov att måla med Cellulosathinnerfärg på Elapor - fungerar om man inte tar för tjockt med färg. Ett utkast till en J21r i Depron kan vara på gång efter en efterlysning på fora i Svensk modellflyg. Spännvidd runt 80 cm kan det bli.



















Onsdag den 14 januari och full rulle med förberedelser till lördagens inneflyg i Tianshallen. Uffes nya huv passar fint på SU 26an. Förra säsongens Flying Smile är strippad på kolfiber och elektronik som ska in i nya projekt. Det är SAAB som gäller:
Östlings J22 och en SK60 ligger på bordet och sedan kommer kanske en J21r från Uffes garage.

Tianshallen den 17 januari.

13 juniorer (en åkte hem före prisutdelningen) - drygt 70 års skillnad mellan yngst och äldst.









































Visst kan man säga att det är en hobby för alla!




 
Fredag kväll - hårda vindar så att grenar brutits av och ligger på vägen.
Inget hinder för ungdomarna - 8 killar varav två kom med moped i ruskvädret för att få hjälp att programmera radio till en "F22-XL"











Tid med J21r blev det före och efter ungdomarna.
Söndag - klubbmöte med viktiga punkter som Kul i Lov och Årsmöte.
Juniorerna var förstås mera intresserade av att flyga i det fina vädret.



Viktor är fortfarande inne på sjöflyg - nu med pontoner.

Först att testa var ett par till HL-Wingo som väger ca 500 gram.

Nästa empiriska försök nere i ån var "tofflor" till Wilga som är ett par hundra gram tyngre men ändå mycket lättare än Twinstaren.




Så dagen blev möte och bygge och flygning - 9 juniorer - bra uppslutning!.    FILM

Onsdag kväll. Viktor har byggt en depronvinge. Trots mörker och mörkt plan så skulle det provflygas utanför klubben. Lite större roderutslag så blev det faktiskt ett par rundor !

Fredag kväll. Hanssons har ny valpis så det blev lite hämtning av plan inför morgondagens inneflyg i Tianshallen.

Mattis fick lite tid över efter lagning av sitt inneplan. Planer för nytt bygge - vad ska planet vara bra på? Motor, fartreglage och batteri från Wingdragon som har blivit en aning sliten ;-)

RCM&E januari 2006 verkar vara ett bra nummer med en modell från Australien :
Piwakawaka, 914 mm spv, Electric FunFly  680gram