Februari 2009

Föra månaden  började vi med förberedelser att bygga en Piwakawaka från ritning i RCM&E. Det kommer säkert att ta hela månaden och troligen flera månader innan vi är klara.
Ett försök att vrida till en vinge av depron :
30 cm vinge på 19 gram bör ge en komplett vinge på under 100 gram om man är försiktig med lim.
Onsdagen klipptes det mallar och limmades på kartong.
Nu är det bara att börja med att bygga en kropp.
Fredag den 6 februari.
Mallarna till Pi är klara så i dag får vi räkna som dag ett på bygget.












Kroppssidorna ritades ut på 2 mm hård balsa och skars till.
3*3 balsalister ska limmas på runt om som extra stöd till tak och bottenbitarna.













5 mm mjuk balsa till "vings
adeln"

Vårt nya skolplan har fått en fin röd färg.

Nu väntar vi bara på solsken och fint väder.








 
Söndag med fint väder men inte så många juniorer. Det är ändå fullt med projekt på gång.
En innedepron fick provas i centrumhuset inför nästa lördag.
En gammal FunFly ska renoveras.
En BlingBling-Xl (100 cm spv) ska byggas med vinge i rosa skum och riktig profil.
En oflugen "friggo-jet" med borstlös setup är till salu för 700:-
Pi-projektet rullar på så smått.
Onsdagen den 11 februari. Ute är det snö och vitt. I byggkällaren görs det delar till planet pi. Det lagas depron till på lördag och en del andra projekt.

Vi har efterlyst verktyg att kunna borra finahål i depron och balsa. Hos Uffe hittades ett trasigt metspö där vi kan såga ut rörstumpar som kan användas efter att de vässats lite med slipduk.


Fredag den 13e och full rulle.
Viktor imponerar med sitt "pinnabygge" av en Ultimate. Här jobbar han med ihåliga skevroder till vingarna.

 
Måndag den 16 februari och först sportlovsdagen.
Först ut var Kurt i Hanöbuktens modellbåtklubb med en massa juniorer i Bromöllas simhall.


Filmsnutt
I vår egen klubblokal har det städats inför morgondagen.
Tisdag den 17 februari och vår egen aktivitetsdag.
22 nya ansikten, totalt 30 juniorer och 4 gamlingar plus ett antal föräldrar.
Vi hade som vanligt delat upp i grupper så att det var lite lättare att hantera.
Bygga, Flyga, Flyga simulator och titta på film.

Ordförande Bengt hälsar alla välkomna klockan 10.
Vi hade förevisning en liten stund. Andreas flög 3DX och sin vinge.
Viktor visade upp sin SU 27 med dubbla turbiner.
Även klubbens nya EasyStar visades upp.


Det behövs mycket hjälpredor för att hålla koll på alla som vill bygga och flyga. Tävling är förstås viktigt och de bästa fick fina priser i form av byggsatsen Myggan.















Efter prisutdelningen visade Åke upp sin fina Discovery som startar på någon meter - stiger i stort sett rakt upp och kommer in för landning med hög alfa.

Efter nästan 5 timmar så är alla medhjälpare förtjänta av en pizza på PiriPiri i Bromölla.
 

Torsdag och Ripaklubben har bjudit in till Idrottshallen i Kristianstad.

Det var inte lika tomt med folk hela tiden som bilden visar.
Enligt reklamen har Ripaklubben över 100 medlemmar som flyger året runt.
Fredag kväll.

Hela veckan har varit vit av snö och minusgrader.

Vångabacken är poppis och många nästan hela klubben har varit och lekt där i dag.
Hanssons hade kondition kvar att komma till bygget.

Det är inte lätt att hitta något när man har städat - men kanske inte svårare än normalt heller ....

Mattias var duktig med smältlimmet och hämtade en mottagare från en annan modell "i källaren".
 
Kristian lackade så att vi fick ont i huvudet men nu är Robban snart klar!

Andreas fixar landställ till 3DX och nu går det bättre att koordinera limning och klämmor utan ett par extra händer till hjälp.

Mattis är ambitiös och tar jobb med sig hem.





















 
Nu har vi fått hem radioutrustning så att vi inte behöver "låna".

Flugan som vi flyger inne med har programmerats i "RÖD" som modell 5.

CUB-en som ännu inte flugits men som är tänkt som EK i slutskedet av flygskolan har fått modellnumer 4.

EasyStar som är en gammal bekant men ändå i nyskick har modellnummer 2.

För enkelhetens skull ska numret finnas på modellen och även på en lapp bak på radion.
 
Lördag den 21 februari 2009 och lov-avslutning i Tianshallen.
Det var lite olika bud om vilka tider som gällde, 17 eller 18 som starttid.

Första timmen flög vi lite blandat uppvisning av RC och trimning av gummimotor.
Klockan 18 började vi med tidtagning och tävling.









Det är trevligt med nya ansikten och ett par pappor som fått prova på simulatorn på tisdagen hade köpt egna simulator-burkar på Clas Ohlson och är nu sugna på att börja flyga.



Speciellt kul är det när även föräldrarna kommer med och flyger. Här är det jämlikhet som gäller.
































David är nog den i klubben som var först med att bygga RC i depron.
3DX i 6 mm  utomhus och 3DXmini i 3 mm inomhus.
Sedan kom Knuffel och Bling-Bling. David bygger väldigt lätta och fina modeller och med mycket spakträning så flygs det snyggt. Här är en snygg modell med sparsamt med kolfiber på rätta ställen och sytråd som pull-pull för att få glappfri styrning. Målning och finish imponerar.
Söndag och tö med regn.
Bengt håller på att bygga en Tunnan - med propeller - visst är det fuskigt!










David är bra på gång med en STOR skummodell.
Den blå vingen är bara en liten del - lika mycket roderytor tillkommer.
 
Onsdag den 25 februari och vanlig skolvecka. Det är trevligt att se ett par nya ansikten från Kul i Lov. Johanna och Felicia är duktiga på pyssel och börjar med att bygga sina Myggan.


Packo från www.RCmaffian.se tittade ner till klubben med lite specialerbjudande på utgående GWS-modeller. Det är modeller från 2006 sortimentet som nu ska bort innan de nya versionerna med borstlöst och 2,4 GHz kommer in. Priserna är mycket bra även om man tänker byta motor mot egen borslös. De borstade motorerna som följer med planen fungerar alldeles utmärkt med 2-cells LiPo-batterier.
De modeller som erbjuds är :



Funny Park spv 850 mm och vikt ca 400 gram










Tiger Moth 3D spv 800 mm vikt ca 400 gram

 http://www.youtube.com/watch?v=v7sKr65SMk8




BN2 Islander som liknar cessna men drivs med 2 fläktmotorer spv 930 mm vikt ca 400 gram





C30 "Hercules" 4-motorig spv 1120 mm vikt ca 500 gram







DC3 2-motorigt spv 1194 mm vikt ca 500 gram







A10 Thunderbolt "Warthog" med 2 fläktmotorer spv 968 mm vikt ca 500 gram
 

OBSERVERA.

Ingen av dessa modellerna är nybörjarplan!
Till ett bra pris kan det vara en idé att lägga ett plan på hyllan för att använda lite senare när man är mogen.

Sista fredagen i februari. Det finns önskemål om inneflyg lördag men nu är det nog en ledig som kommer.
Det är mycket el-jet på gång i lokalen och naturligtvis kan man inte vänta tills det blir flygväder utan lite bus på vägen utanför lokalen hör till.

I dag har Viktor försett sitt plan med katapult och en utskjutbar pilot!

Bra fart och så trycker vi på utskjutaren -
Huven skjuts upp och piloten ut -
Planet vill stegra sig och Viktor ger dyk - tror han.
I stället blev det höjd och planet gör en loop med roll och hamnar på rygg i asfalten.
















Inte så farligt utan ett par fenor att limma.
Fortsatt bus resulterade i något skräp i motorn som slog loss ett propellerblad.

















Här kan det bli lite knivigare att hitta reservdel snabbt så att det går att flyga på söndag.



Bättre koll på läget har Andreas som vant flyger ett par rundor med sin 3DX i mörkret.














En annan vinge jobbas det på i Uffes garage - En vinge till Calibrans baklucka .....