April 2009
April
- April - jag blev lurad på flygningen i det fina vårvädret. Det kom ingen
utom jag när solen sken och värmde på fältet. Efter att ensam ha flugit och njutit av vädret så åkte jag till klubben - och mötte en stor skara som var på till fältet. Nu hade solen gått ner så den flyguppvisning som ändå skedde var väldigt vågad då man knappast kunde se något av planet om man hade skog som bakgrund - och det har vi rätt så gott om. Gabriel förstod läget och hade lämnat vingen kvar hemma så att det inte skulle kunna lockas till dumt flyg i mörke. |
Fredag
och fint flygväder. Dags att premiärflyga ett av klubbens skolflygplan för
2009. Uffe gillade Cubens flygegenskaper. Den gör som man vill utan onödigt dröjsmål. Flygtid i kväll ca 60 minuter uppdelat på : 3-cells lipo med 8*4 och 2-cells lipo med 11*6 Det var ungefär samma prestanda - inte för snabb och inte för seg. Dags för lite modellflygmatematik?
Månens diameter = 3 474 000 meter Om vi säger att spännvidden på Cuben är
ungefär månens diameter så bör flyghöjden vara ungefär : Om vi säger att Blade spännvidd är ca 25 % av
månens diameter så bör flyghöjden vara ungefär : |
Lördag den 4 april och inte riktigt lika fint
väder även om det var fullt flygbart på fältet. Det blev ett par rundor med EasyStar som behövde mycket trim för att flyga rakt. Uffe upptäckte att en dekal hade lossnat lite längs ut på vingens översida. Det kan ha varit orsak. Den nya borstlösa motorn verkar vara lika bra som originalmotorn. Riktigt säkra blir vi nog först när vi haft några lektioner. På kvällen var det inneflyg i Tianshallen på speciellt önskemål av våra juniorer som flitigt ställde upp. |
Söndag
och riktigt blåsigt. Det blev mest bygge men Andreas har ju en Ferias som
tål det mesta...... Lite flygning i "kohagen". Det verkade inte blåsa så mycket när man tittade ut i lä från hyreshusen - men - ... medvindsflygningarna var ruskigt snabba... Den oroliga vinden spelade ett litet spratt och Ferias nuddade en stolpe och hamnade - - - - - nästan i en översvämning. |
Måndag och första "riktiga" påsklovsdagen. Fint väder även om det var lite vind så var den inte allt för besvärande. Det blev mycket flygande och två skolplan fick sina dop med nybörjare. Cuben lade plötsligt av. Vi trodde att det var batteriet men motorn bara hackade och gick dåligt även med nytt batteri. Nu fick vi flyga Staren och det gick bra tills den började flyga lite långt bort - på hemväg så blev det en störtdykning från hög höjd - ingen bra förklaring. Först var vi på fältet från lunch till klockan fyra. När vi packat ihop så mötte vi nästa gäng som var Danne och Jeppe. Nu blev det lite verkstad. Jeppe såg att motorn inte var frisk och vi hittade en tråd som bränts av. Vi har oftast haft tur med våra billiga inköp men så kan det inte alltid vara - detta exemplaret var nog inget mästerverk i precision. Botemedlet blev en gammal klockmotor i en hast. Den hade suttit med skjutande propeller så det blev till att växla två kablar. Vi fick ju provköra Cuben med den nya motorn så Danne och Jeppe ställde upp som försökskaniner. Det blev lite fnurra på elevkabeln men Jeppe klarade det galant ändå. Danne fick besök av en annan flygare som var väldigt nyfiken. Vi hade liknande besök även uppe på fältet ett par timmar tidigare och då var vi flera plan i luften samtidigt. Multiplex cellplast av typen "elapor" är tacksamt att laga. CA-lim fungerar bra. Varmt vatten kan man använda för att rikta upp intryckta partier. Det blir snart i fint skick igen. Vi har i alla fall ett plan i flygdugligt skick - och ett med mindre skönhetsfel. Både gamla och nya EasyStaren flög sida vid sida i dag. Det gamla planet var väl så snabbt som det nya - i alla fall verkade det så på motorljudet. Egentligen är den nya modellens borstlösa motor avsedd för 3-cells batteri och vi har ännu inte provat med mer än 2-cells. |
Även
tisdagen bjuder på fint flygväder och både pensionärer och skol-lediga
ungdomar är och flyger. Åke hjälper Gabbe med inställningar av en kärv glödstiftsmotor. Det viktiga när man åker för att flyga är att ha startbatterier och radio laddade samt att allting annat är i ordning. Evert har lagt en del jobb på linmodellerna och Viktor flyger gärna. Även här kör vi glödstiftsmotorer och det kräver att utrustningen är i trim och att någon tar ansvar för det. Meningen är att vi ska konvertera en av linmodellerna till eldrift. Ett tidigare hinder har varit att man utan radio inte har någon kontroll på elgrejorna. Nu har vi hittat en liten pryttel där man kan ställa in motorvarv och flygtid så efter att grejorna har kommit och vi har byggt om en modell så blir det provflygning med el. Det var tre hundar och en massa ungar på fältet . Klubbens drogpolicy säger att vi inte kan ha det som Alf Robertsson sjunger om ..... |
Onsdagen började lite
senare på grund av regn. Vi hade 4 nya elever som fick prova på att flyga EasyCub en stund. Uffe premiärflög med förbränningsmotor i kväll. Det var lite jobbigt att få fart på grejorna men när bränslet kommit fram till pumpen så gick det bättre. Det blev en fin förevisning hur man flyger FunFly innan vi tog oss tillbaka till klubblokalen för lite bygge i värmen. Fältet behöver lite grövre don märker man när man försöker köra klipparen som skumpar fram i ojämnheter som troligen har kommit till på grund av underminering av mullvadar. Vi får hoppas att komprimering kan rädda fältet. Vi måste också ta ett tag mot sly och buskar - som vi gör varje vår. På ett år så rusar skotten upp och buskarna är taggiga så det är inte skoj att hämta bortflugna plan. |
Skärtorsdag
- dags för käringarna att tigga godis inför kvastresan till Blåkulla. Mattis och Samme håller på att göra depronvingar. Förarbetet med att skära spryglar, slipa bakkant och märka ut allting tar längs tid. Vi har tillverkat ett verktyg så att vi kan göra vik-vik-anvisningar i depronflaket på ett smidigt sätt- Priset för verktyget är en krona som vi fick borra ett 3 mm hål i ;-) Efter att par timmar med depron så kom det ett nytt gäng och då bar det iväg till sommarvädret på fältet. Som vanlig blev det mycket flygande. Viktor satsar helhjärtat på linstyrt. Evert kom för att hjälpa till så Viktor fick prova en finare stuntkärra som han tränar looping med - än så länge. Lite skolflyg med Eric och ett prov att fästa videokameran på Easy-Staren. Tyvärr så var vi "blinda" när vi tejpade på kameran så vi såg inte att det var tele-inställning. Allting var inzoomat så att man inte kan se i stort sett något. Nästa gång vet vi nog bättre .... |
Fredagen
bjöd kanske det allra bästa vädret under påsklovet med väldigt svaga vindar
och temperatur i solen som inbjöd till att vara ute i bara tunn tröja. I dag
hade vi egentligen inte planerat någon aktivitet men på förfrågan så flög vi
en stund mitt på dagen. Grillning på gamla torra grenar från skogen är inte fel i det fina vädret. Ett försök att filma visade att man ska ha full vidvinkel och inte så mycket nedåt på kameran som jag har denna gången. Uffe rastade sin FunFly och kom på att man bara ska göra "snapasaurus när man startar och har full fart på motorn. Att göra tokroll precis före landning när man inte har drag resulterar i tvärstopp i luften. "Jag får hem och göra en MATS" - alltså förstärkning med 3 mm plywood och epoxi ;-) Det var bara ett par batterier med till fältet och de förbrukades till en mamma och en pappa som fick skolflyga för första gången - och det gick väldigt bra. Det är uppenbarligen inte alls svårare för äldre att komma på knepet än för de minsta som är uppfödda med TV-spel. I vårt fall är det bättre att vara mjuk och försiktig än att köra alla spakarna snabbt åt alla håll ;-) |
Påskafton
och flygdag 1 - dag 2 är i morgon. Mat är förstås vikigt om man ska vara på fältet hela dagen. Korv i stort bröd, Korv på tallrik och vanlig korv i bröd - eller kyckling eller veggie-bullar. Åke har varit på hanget i förmiddag och "hittat" en gammal hangkärra - kan det vara en gammal Gilette? Konstruktör var Anders Rättsén som var medlem i MFK Snobben en period av sitt modellflygliv.
|
Påskdagen
och flygdag 2. Det som skiljer en flygdag mot en vanlig lovdag är tiden och att vi har korvgrillning..... I dag var det gråväder ända tills vi skulle åka hem - då kom solen och värmen!* >Grillmästare Helge hade extra jobbigt att få till glöder i dag när inga ungar hade eldat grenar i grillen. Lite besök från "närmast anhörig". Mats vill inte kännas av att han är "morfar" till Bamse - "det är bara en lånehund och han kommer inte in i farstun".. Mats har väldigt svårt att få användarna att torka av planen efter sig. 20% olja är riktigt "äckligt" ;-) Nya försök med filmning - första försöket visade "hög luftfuktighet" så att objektivet var fullt med smådroppar 4 sekunder efter start. |
Annandag påsk med strålande väder som
inte alls stämde med morgonens prognos från MSN vilka hade lovat helmolnigt mest
hela dagen. |
Onsdag
och både bygge och flygskola. Det behövs delas upp i två grupper om man är 10
juniorer. Erik är ny RC-elev för i år och har redan bra koll på modellen även om det inte är lika lätt att samtidigt hålla koll på höger-vänster som man måste hålla koll på ett plan när det blåser friska vindar. Som synes så var vädret fint i solen men i skuggan så blev det genast svalare och en brasa i kaminen är inte fel när man kommer hem och det visar 7° grader på termometern. Det är absolut ingen godkänd flygplats så nära hus och bilar - det vet Gabbe som just har tagit sitt RC-diplom. En bit ner till kohagen är rätt plats att testa om allting fungerar. |
Fredag kväll och mest bygge men efter åtta så blev det lite uppvisning med Wing-dragon som flyger ruskigt fint med borstlöst. |
Lördagen den 18 april. Strålande solsken - förhoppningsvis inte stålande modeller. Härligt kalla ostliga vindar som känns genom vanliga vårkläder. Riktiga vinterställ och en stor termos med något varmt är att rekommendera om man ska hålla till i de kalla vindarna hela dagen till klockan 18 när tävlingen blåses av. Det blir många heat. Varje heat består av att man startar tar sats från höger flyger 100 meter vänder fram och tillbaka 10 gånger. Tiden för 1000 meter ligger till grund för placeringen. Det går uppenbarligen att ställa upp med en "gummianka" och en 1-meters seglare med relativt tjock vingprofil. Lite mera avancerat än så är RTF-plan för runt 1000:- Men de som tar tävlingen på riktigt allvar har förstås lite större och dyrare "glasplan" för över 10000:- Det är bäst att ha någon som kan kasta planet till en när man startar. Det var flera som ville utnyttja de fina vindarna. De vita "havsörnarna" trivdes tillsammans med skärmflygarna som höll till strax norr om oss. |
Söndag och en solig dag med måttlig vind. Alla tre skolplanen fick luftas lite. En ny pappa fick prova ett skolplan - efter 25 års uppehåll med modellflyg.. Det gick väldigt bra så nu har vi ett helt gäng föräldrar som kan flyga med oss. |
Onsdag
den 22 april och första besöket för detta året hos kompisarna på Ripa-fältet. Herr och fru Erlandsson blandar till lite olika bränsle till kunderna. Signes utbud är nog en aning smakligare än Mats häxbrygder. En snygg dubbeldäckare - men lite högljudd? En F3A ska låta ....... RC-proffset himself med en rejäl och trevlig stormodell. Man ska inte tro att el är helt utan problem.. Störningar och dåliga kontakter är lika vanskliga men kanske av olika orsaker. Som vanligt fick man lite mera erfarenhet och ett par trevliga diskussioner med flygare som vet vad de talar om. Och hemma på Snobbenfältet står Daniel och skolflyger med ett par nya juniorer. |
Månadens sista fredagsflyg. Uffe startade med att dra igång en linkärra och jaga ballong. Ballonger är alltid kul - med luft eller vatten i sig. Andreas "offrade sig" som flyglärare till sina kompisar som är nyare i vår hobby. Det kommer ofta bilintresserade och frågar om banan. Grillningen blev lite akut. Stockarna hade inte hunnit bli glöder när klockan var åtta. Svarta korvar går också att äta säger Eric - med senap och ketchup.... Mattias upptäckte att ballonger stiger till väders i den varma luften över grillen. |
Lördag - fina ostliga vindar - ett besök på "Kiviks
Marknad" som har fina backar ut mot havet. Efter att ha seglat på uppvindarna en stund så är det skönt att bara ligga i solen och värma händerna. Då hör man motorljud som kan vara från ett stort modellplan - något som blixtrar till i solen en bit bort...... Efter att ha letat efter "Janlanda" flera gånger tidigare så hittade jag vägen denna gången. Här skulle det skolflygas med en Calmato Sports 60. De klagade på att det var kyttigt så jag hälsade att de var välkomna att flyga på vårt fält i skogen i stället. Tyvärr är det nog lite långt från Hammenhög där killarna bor. |
Onsdagen den 29 april - en riktigt varm kväll med
solnedgång 20.30. Vi var mycket folk på fältet, 9 juniorer och 7 "gamlingar".
Massor med aktiviteter från ballongjakt med linkontroll via skolflygning till tröstlösa försök att få en glödstiftsmotor att gå bra under alla förhållanden. Vi får passa på att gratulera Eric som fyller år i dag. Han är hellre och skolflyger än hemma och äter tårta. Erik har fått en Cessna i födelsedagspresent. Den står i en kartong och väntar på att bli ihopmonterad. Nästa Cessnaflygare är Harries som fick sitt plan i går och i dag var det premiärflygning som gällde. Planet ser riktigt fint ut. Huvudställ och sporrhjul är bra egenskaper. Lagom stora roderytor och vettiga roderutslag gör att planet flyger harmoniskt och trevligt. Uffe fick göra första trimflygningen och det var inget att göra. Sedan startade Harries själv och gjorde ett par flygningar innan strömmen var slut i batteriet. Snyggt fluget efter bara ett par gångers dubbelkommando-flygning med EasyStaren. En actionbild av skolflyget. Eric tränar liggande åttor och Fredrik poserar för fotografen ;-) Vill man inte flyga så skaffar man sig en metanolmotor ;-) Då behöver man inte ens ta med sig vingen till planet...... I morgon ska vi elda - syns nästa månad. |