Maj 2009
Det underbara vädret
håller i sig med måttliga östliga vindar. Åke svarade på uppropet och hängde
med till Haväng månadens första dag. När vi kom ner så var det full aktivitet av Kungsbackaflygare. Det första jag såg var en Bergfalke som förde minnen tillbaka till mina segelflygslektioner på Rinkabyfältet för massor med år sedan. Ganska snart "invaderades" hanget av madrassflygarna. De satte upp sina "spärrballonger" längs hela kanten så att det var omöjligt att flyga modellplan. Tyvärr var vinden för svag för något annat än att stå i vägen - eller möjligen glida ner till stranden - vilket knappast var meningen. Vi tog våra plan och åkte någon km norröver där det också är bra flygbart. Nu hade vinden mojnat ytterligare men det var inga problem för Åke eller mig. Kungsbackaflygarna tog fram sina Zagi-vingar som normalt sett ska klara svaga vindar men det blev ändå några promenader för dem. Strax efter klockan ett så syntes det gäss långt ut på havet och efter en stund var det fina vindar igen. Även skärmflygarna fick bra lyft. |
2 maj och äntligen dags
för att jämna till fältet med en utlovad "Padda". Av paddan bidde en stampe som knappast kunde göra tjänst för att jämna till ett fält på flera hundra kvadratmeter. Dagens hjältar blev i stället Jeppe och Johan med trimmer och såg. Fältet fick i alla fall en klippning även om det knappast syntes då en farlig massa maskrosor blommade nere i markytan på grund av den torra väderleken. Som vanligt på våra träffar så var grillningen en höjdpunkt. Det finns alltid önskemål om att bygga och när vi inte hade så stor aktivitet på fältet så fick det bli två pass i bygglokalen. Det byggs från ritning. Det monteras GWS-modeller i mängd. En SkyArttech Cessna RTF har monterats samman. |
Onsdag och rejält med blåst. Full aktivitet i bygglokalen i stället. |
Jeppe
och Danne kom tidigt på fredags-eftermiddagen för att bygga GWS Tider Moth. Det byggs vidare på Piwakorna och så var det förstås reparationer ;-) |
Söndag
och ingen ledare men det kom ändå lite ungdomar för att njuta av solen och
det nyklippta flygfältet. Vinden var väldigt lurig och snurrade runt. Ena stunden var det nästan lugnt och nästa så blåste det till duktigt. Andreas och AcroMastern har förstås inga problem med lite vind. Lite värre är det med Mattis Tiger Moth men med 3D-förmåga så finns det både manövrerbarhet och kraft. Med Mattis som pilot är det rätt så tryggt . Nybörjarplanen typ Cessna var inte lika bra att flyga med när vinden var så ojämn - de är bättre att vänta med tills vädret är lite lugnare eller piloten har massor med erfarenhet. |
Onsdag
den 13 maj och verkligen fint flygväder. I dag är det väder för att premiärflyga Erics nya Cessna. Det är lite inställningar och justeringar innan flygningen. Mattis får äran att göra premiärflygningen och alla timmars träning visar att han klarar av ett grovt feltrimmat plan som direkt går till väders. Fullt dyktrim så flyger planet fint och Eric kan ta över spakarna en stund innan Mattis får visa hur man gör en perfekt landning på vira-banan. Liksom förra gången visar Eric att han är mogen och inte låter sig hetsas. I dag var det tillräckligt med en flygning som gick väldigt bra. Nu ska vi hem och smälta upplevelsen och förbereda oss för morgondagens skolflygning. Både Erics och Harries Cessnor flyger fint och vi hoppas på att de klarar många lagningar ;-) |
Fredag
kväll och åter solsken och östliga vindar. En chansning att få en liten stund på hanget är värd att ta. Att flyga hang är lätt om man bara följer ett par enkla grundregler. Det är svårt att tro att vinden bara är en vän och inte ställer till några problem alls när man flyger. Vändningar görs utåt. Landning utåt havet efter en vid sväng in över land från så hög höjd man kan få. |
Söndag.
|
Onsdag den 20 maj. Grattis
Mats trots att du inte kom upp på fältet och bjöd på tårta ;-) Viktor flög lite med sin nya Combatkärra. Det är en gammal motor till ett nytt plan så det kan behövas lite inkörning av både pilot och motor. Det är egentligen skolflygkväll och Åke kämpar med juniorerna med Easy Staren. Som vanligt blev det en tur till bygglokalen också för att reda ut så att det kan fixas lite hemma till nästa gång. |
Kristi Himmelfärdsdag - "Flygardagen" -
Folknykterhetens dag. Först så hamnade vi på flygklubben en stund innan vi kom rätt till showen... En liten flyguppvisning i Ljungbyhed drog bland annat Mustangmänniskor. En liten studie i propellrar - första bilden en SAAB Safir med en propeller som inte är speciellt stor - därefter AT6 (Harvard - Texan - SK16) och Boing Staerman - Yak och Pitts som är väldigt starka Aerobatic - allra störst är förstås propellrarna till Spitfire och Mustang. Och så hittade jag förstås en Messerschmitt ;-) En liten studie av en Advanced Trainer 6 - AT6 1 Väntar på att banan ska bli fri från segelbogserare. 2 Fart så att sporrhjulet lyft sig från marken. 3 Här är vi i luften. 4 In med ställen för att få bättre fart. 5 En bra bit uppe när vi passerar hangaren. "Blåslampan" visade också upp en fin flygning. Loopar rollar och allt vad man kan förvänta sig. Lite mera skolflygplan: Boing Stearman Navy Primary Trainer PT17 Detta planet gjorde en fantastiskt fin uppvisning tätt på publiken. Saab 91 Safir eller SK50 inledde hela showen med en fin flygning. Det är fantastiskt att en så liten propeller kan ge så mycket kraft. Tidigare har vi sett starten av North American AT6 - T6 Texan - kallad Harward i Brittiska länder. Cederqvist avslutade showen med sin gamla De
Havilland Tiger Moth som enligt vissa var showens höjdpunkt med publiknära
start, flygning och landning. |
Fredag den 22 maj. I dag var det skördedags för
isbergssalladen som planterades den 18 mars. På klubben hade jag lovat att vi skulle ha metanol-kväll. Det blev start både av högerhänt och vänsterhänt. Motorn är väldigt lättstartad om man gör rätt. Vi får se om det snart blir några metanolflygare i klubben efter ett par år med nästan uteslutande elmodeller. Mattis flög Grauphner 400 liggande åtta på rygg och andra fina manövrer. Mattis väntar på sin nya radio som är beställd men restad. På samma beställning ligger även tre Multiplexmodeller som väntar på leverans. En video med hur det oftast är att starta förbränningsmotorer ;-) |
Lördag
den 23 maj och ett alldeles för kort besök på Hovs Hallar. Här finns det säkert flygmöjligheter på många platser om man har rätt plan. Jag hittade ett stup rakt ner från parkerings-platsen. kanten är mycket brant och "taggig" men det var fint lyft långt ut Hit kan hela familjen åka även om man inte är flygintresserad. Det finns många stigar, grottor och raviner att utforska. Mat hittar man exempelvis i hamnen i Torekov där det också ett litet "marinmuseum" i en skuta i hamnen. Det finns massor med golfbanor om man har det intresset - golfbanerestauranger brukar vara "säkra kort". Vill man ta båten till Hallands Väderö så är det också en trevlig exkursion. |
Söndag
den 24 maj. Klubbmöte så fältet får klippas i god tid. Åke flyger sin
Kluring när han inte grillar korv och njuter av den sköna miljön på fältet. Efter mötet sken solen igen efter en regnskur som lockade in mötesdeltagarna i rc-stugan. Det var ett gäng juniorer som gärna vill flyga Grauphner och de ska nog få tanka och starta själva. Denna veckan var det alltså skolflygning både onsdag och söndag. |
Onsdag den 27 maj. Eftermiddagen bjöd på busväder med kulingvindar som inte är lämpliga för skolflygning. Ändå var det fem juniorer i bygglokalen på kvällen. Vi hälsar Martin välkommen och hoppas att han kommer att vara med och flyga mycket framöver. |
Fredag
kväll - i dag var det inte så mycket intresse för att bygga - pingsthelgen
står för dörren! Mattis är som vanligt flitig och ska ha sitt vårprojekt klart till skolavslutningen och "klassföreståndarens dag". Dags att städa lite gamla vinterlik : Depronmodeller får utstå mycket tak, väggar och andra elakheter. Det går oftast att laga snabbt men när det gått för långt så är det bättre att rädda elektronik och pinnar till en ny snygg depronmodell inför nästa innesäsong. |
Lördag och Pingstafton. Åke har erbjudit våra
juniorer att få prova på hangflyg. Lördagen har sett lovande ut enligt alla
prognoser med vind mellan 8 och 11 m/s beroende på om man tittat på MSN SMHI
eller Windguru. Men som Åke brukar säga - " På Haväng är vädret alltid tvärt
om". Vi hittade ett par Falköpingsflygare som tagit lite semester och låg och njöt av solen och det fina vädret.
Här var det lugnt och fint - perfekt för familjen att vila eller leka och
utforska stranden. |