Juni 2009

Måndag den 1 juni. Det är dags att sjöflyga i Bromölla ringer Åke. Det är bara att följa med för att föreviga tillfället. Jeppe har berättat att det bara är "knädjupt" flera hundra meter ut.
En handpump är enkelt och säkert.
















Och så är det bara att dra på och ge en aning höjd.
Det behövs en hel del trim om man inte väljer rätt modellminne utan kör på Kluringens trimningar.

Det var ju en bra start......











Uppe är den i alla fall






Åke njuter av den fina flygplatsen.

Hur varmt är det i vattnet frågar vi ett par modiga tjejer.











MAX 11 grader får vi reda på.
Åke tror inte alls på det utan planerar noga för en egen badrunda.
















Är det någon som kan förklara hur det kan finnas så mycket vatten i en liten 50-motor?




 
 Onsdag den 3 juni och byggkväll.

Viktor har planer på en VTOL-F22 efter att ha sett en film.

Det har busats med skolplanen i helgen.
Det blir att reparera båda elflygplanen innan det går att skolflyga med dem igen.

Sådant händer lätt - speciellt om man inte följer reglerna som säger att det ska finnas en ansvarig äldre med när man utnyttjar lokaler eller klubbens modeller .

Det är tur att vi har en fin 40-trainer som är bra att skolflyga med.



Uffe har hittat en halvbyggd liten hangseglare ;-)

Den kan nog bli riktigt trevlig om några år -
eller hur lång tid tar ett sådant bygge?
Fredag - sommarlovet närmar sig med stormsteg och vädret är kallt, blåsigt och regnigt. Intresset att bygga eller flyga en fredagkväll är inte så stort bland juniorerna.






"Åke har en vision" - en busmodell som man kan ha på hanget och flyga combat med.
Alla startar samtidigt och den som är kvar i luften sist vinner.
Då är förstås en frigolitvinge den bästa modellen.

För 150:- så ska man kunna bygga en flygande vinge med servon.

Vi hade lite skrotfriggo att träna med men det behövs träning för att få det bra.


Söndag - inget trevligt väder i dag så det blev bygge och lagning.

Piwakawaka nummer tre verkar bli flygklar före tvåan.

Ett par pinnar till vingens gummibands- fäste och så radiogrejor och tyngdpunkts-avvägning så är det flygklart.

En "smålandslagning" av motorfästet på skolplanet. Med en toapappersrulle kan man göra underverk.











Ostadigt väder, regn, blåst - alltså inbjudan till "vinteraktiviteter".

Vinterns depronprojekt J21 har fått en motor och är nu "punktad" med tejp för att se hur det ska kunna se ut.
jag tror att motorn skulle varit längre fram för att få vettig TP men än är det för tidigt att säga.

Uffe har parkerat projektet med den stora seglaren och  gett sig på ett "frihandsbygge" av en hangseglare med helplankad vinge.
Trevligt besked från bilkilllarna - mera underlag på väg!













Åke har köpt ett par frigolitflak att fördärva.











Efter ett par timmar har det blivit sju mindre block innehållande vingkärnor.







Åke visar upp innehållet som kan användas till önskad vinge på max 120 cm spv.

Med pilform typ Zagi så blir spännvidden ca 100 cm.







Åke klär sin vinge med biltemas transparanta tunna tejp.

Min vinge får lite udda bitar klädsel av olika färg och tjocklek som dekoration.
Onsdag före midsommar. Simon är flyglärare men har missat att ringa till eleverna och boka tid. Det gör inte så mycket för då blir det mer tid för egen flygning.






















Gabbe har laddat och flyger sin Lajban.







Ett par provkast med den nya hangvingen - nu ska vi bara hitta vindar med hangmöjlighet för att testa riktigt.



















Mattis har visat upp sin Piwakawaka på "klassföreståndarens dag" innan sommalovet.

Det behövs egentligen lite grovtrimning men med radiotrimmarna i ändläge så flyger planet väldigt lugnt och fint om man vill det.

Det är stor skillnad mot Wingdragon
- Piwakan är ingen nybörjarmodell så som Mattis har byggt den.

 
Midsommar och ostadigt väder. Åska med hårda vindbyar och regn varvat med lugnt och varmt.

Söndagen den 21 hade vädret lugnat ner sig och det var i stort sett perfekt väder.

På Ripafältet har det varit socialt umgänge i midsommar och då är det segt på morgnarna.








Söndagmorgonen bjöd på fin termik och snart vaknade gossarna till liv.

Jerry började med att jaga kaninhål med krattan vilket resulterade i att en "äggvisp" var först upp på fältet denna dagen.

Paul har en ny rova i sin Musse.
Här är en verkligt "stabil" modell ;-)












På Snobbenfältet var det tyvärr ingen aktivitet i dag.
Åke B trotsade vinden på onsdag kväll för att provflyga sin
Blu Baby 33 som har en kul vingprofil.

Depronet är limmat med PU-lim.

Lacken är vanlig "Biltema" som äter lite i depron om man tar för tjocka lager.

Planet är egentligen 3-kanal men Åke har valt "sportvingen" KFm3 med skevroder.
Fredagen den 26 juni. Östliga vindar har utlovats. Beroende på vilken tjänst så är det östligt eller nordöstligt som gäller - och friska vindar.
Åke J och jag tog chansen att vinden var tillräckligt mot land. Visst blåste det duktigt - och i stort sett rakt in mot land.
Vi plockade ut modellerna och la dem i lä av bilen.
Åke skulle testa en ny friggovinge - den var för lätt för vinden och hade behövt ett par hundra gram bly för att flyga bra.
Det kändes väldigt vanskligt att ta med modellerna från bilen ut på fältet. Vinden som enligt sjövädret i radion var 12 m/s i snitt kändes som att den skulle riva itu planet direkt.

Det krävs lite mod att kasta ut planet men väl ute över kanten flyger planet väldigt rent och stabilt.
Om man ligger rakt mot vinden är det bara att låta planet stiga så högt man känner för.
Vill man ligga längs kanten och "rajsa" så är det bara att ge lite dyk och få upp farten - det är bara att se till att man inte kommer in över land för långt och hamnar i nedvinden som är farlig när det blåser så mycket.

En kompis tittade fram och undrade vad vi sysslade med.








Vi var rätt så urblåsta efter en stunds flygande och bestämde oss för att ta ett bad i de inbjudande vågorna.


Efter tvagningen var det dags för lite "kultur". Ravlundas fina Kyrka ligger precis där man kommer upp från havet.

Här finns en av de mest udda gravstenarna jag sett. Varken namn eller födelsedatum finns på stenen som tillhör en traktens son och författare.

I Kyrkan finns också påminnelse om den hårda tiden då Sverige annekterade vårt fina Skåneland.

texten uttydd:
Den 4 februari år 1612,  kom de svenska in i Göinge. Där brände, rövade och ödelade de fem eller sex byar och stal från kyrkan.
Sålunda : Den 8 februari brände de : Denna 11 dag blev de tappert igen besökta av vår konungs folk. Antas att de tog hundra män och tog deras liv
Filmsnutt
Måndag den 29 juni. Är det tillräckligt med vind för att flyga hang?
Förmiddagen var rätt så bra men då var det simträning.
Vi tog en chans och åkte till Haväng - badbyxorna fick följa med för säkerhets skull.

Andreas blev väldigt förtjust i ett "cykelstyre".


Kompisarna med drakarna hade ingen tur med vinden. Knappt 2 m/s var nog representativt för eftermiddagen.




Andreas fixade till lite stötstänger till den nya vingen som tejpades i fredags kväll.
Den klarade faktiskt den lätta vinden rätt så bra och med lite nära flygning så var det inte så långt att hämta vingen om det skulle tappa vind någon sekund.








































Tyvärr så var det en hel del alger i vattnet men temperaturen var i alla fall inte att klaga på.