Augusti 2009

Första dagen i månaden är en lördag.
Det stod ett par entusiaster på Ripafältet och väntade på att klockan skulle bli 9 så att det var OK att dra igång bränslemotorerna ;-) Efter flygning så plockades det fram frukost och så började historieberättandet. Inte mycket bilder men en runda busflyg blev det i alla fall.

 

Onsdag 5 augusti. Det var flera juniorer som ringde och ville komma och flyga i kväll.

Jag fick provat en "gratis" GPS-logger. Det är en liten behändig burk - stor som en normal bilnyckel.
man trycker på start och stoppar in loggern i flygplanet - och iväg. När man kommer hem så kopplar man loggern till datorn som i sin tur visar på google-map var man har flugit.

Man kan även få lite statistik på hur man har flugit.
Här kan jag läsa att planet toppar 100 km/h i dykning med "fullt järn".
Mera normal hastighet verkar vara runt 50 km/h.

Högsta höjden jag vågade flyga är ca 250 meter och då var det inte lätt att se hur planet låg i luften.

Vill man ha lite tydligare bild så kopplar man på sattellitkartan som ofta ger en fin bild på landskapet och stigarna.


Mattis hade lite strul efter att ha placerat sim kameramobil på vingen.
En helt feltrimmad modell och fullgas som gav ett par loopingar medförde att vingen vek sig - självklart mitt över ett slånbärssnår med en diameter på gissningsvis 12 meter - fullt av nässlor att ta sig genom.

Ett kvällsbesök hos Sölve efter ett par rundor på fältet.
Man kan bara bli imponerad :
En stor dubbeldäckare hänger i taket. En bamse Zenoa 62 cc ligger i en kartong och väntar.













En Gee Bee i skala 1:4 ligger som balsapinnar i en kartong.

Vad är det man brukar säga -
90 % av jobbet på 10% av tiden - det är säkert mycket att göra för att få skönheten i luften.
Fältet har varit fint nästan hela sommaren men nu verkar det ha missats i 3 veckor.

Inte ens en
"Gårdstad Trainer"
går att landa utan haveri.

Arvid gör en insats på fredagkvällen för att det ska gå att flyga en sväng.

Det är mycket mera jobb som behövs för att fältet ska bli jämnt och hälsosamt för modellerna att flyga på.
Söndag och klubbmöte:
Lite flygning kunde slutat värre : Ett skevroder slutade fungerar på grund av en förlängningskabel lossnade i vingen.
 
Snyggt tejpad men den lossnade på andra sidan som inte var tejpad !
Landning med mycket skev åt vänster för att kompensera den lossnade kabeln.......
Onsdag den 12.
Planerna var att åka till Halmstad och på vägen leta hang för den fina västliga vinden.
Sent på tisdagkvällen kom ett sms att det inte blev något möte som planerat så vi bestämde att ta en runda i våra trakter för att leta backar.
Lerjevallen hade verkat fint enligt karta på hitta.se.



Tyvärr så hade jag tolkat kartan fel och trodde att den gamla skidbacken var något annat. Skidbacken låg för norra vindar i stället för västliga. Backen är full av sly upp till ca 3 meter högt. Backen nere till höger i bilden är ännu outforskad men verkar lovande.
På vägen hem kollade vi vägen mellan Vånga och Barum och konstaterade att det finns en fin fårhage utan träd som går från vägen ner till Ivösjön och kan vara trevlig i ösliga vindar om man har oömma plan att landa i backen med.
Kvar att utreda är även Skepparslöv som nog har flygbara backar

Väderprognosen var lyckligtvis fel
- regnet kom redan vid 12-tiden och på kvällen var det åter fint väder utan allt för mycket vind.

När vi kom upp till fältet var det full aktivitet med en Discovery matad av en Rossi 60.

Den gick som ett
"skållat troll" med Heikki vid spakarna. Hela familjen var också med som åskådare.
Här har vi en ny familj som kommande medlemmar.



Så här avslappat flyger Thomas - även han ny på vårt fält med en Wingdragon som "avrostning" efter många års uppehåll med modellflygandet.
Lagom gas och lite stöttning med tummen på sidspaken är allt som behövs.

Snart är det dags för lite skojigare maskiner - kanske hang i Skepparslövsbacken?

Torsdageftermiddagen jagades det hang - Lerjevallen besöktes en gång till - till ingen nytta.
Nu var det Önnestad som skulle utforskas...
Det här ser mera lovande ut.
Möjligt att flyga från 3 håll om vinden bara är jämn.

Ett problem kan vara att hämta ett plan om man mot all förmodan skulle tappa vind och behöva landa på botten av brottet.

I och för sig så är det flera etapper men kanterna är riktigt branta så ett friggoplan/vinge med en liten hjälpmotor är nog en trygghet.
Fredag den 14.

Det var planerat skolflyg men rutinerna är inte optimala så det blev inte ringt och bestämt något.

Vädret var som tidigare i veckan väldigt ostadigt med rätt så tuffa vindar hela dagen.

Men kvällen bjöd på lugnare väder och Eric fick ett par starter med Grauphnern.

Detta var ett plan som Eric gillade skarpt.

Det var 5 plan i luften i kväll :
Åke med en lagom sliten Discovery, Patriks StuntKing, Skolplanet Grauphner 400, Klubbens lintrainer  och Gabbes gamla Lajban.
Lördag - många annonser från Kristianstads flygklubb om Motorflygets dag och spaka själv för 200:- om man är junior. Tyvärr var vädret inte det bästa men man sitter ju lite mera skyddat inne i ett plan än med modellflyg ;-)


Arvid fick flyga en UltraLätt Dynamic med en Rotax-motor.

Det var bättre än modellflyg men man fick varken loopa eller rolla med detta planet.






Pappa var betydligt mera intresserad av en gammal Zlin, men den var inte ute för "spaka själv" i dag.

 

Lite för blåsigt för att flyga på söndagen - bygge drar i stället, men kvällen blir i alla fall flygbar.

En gammal Delta från "källaren" har fått en canard av Victor som gillar gamla glömda projekt.
Uffe har funderat färdigt på sin seglare och nu är det kroppen som är på gång.
Onsdag den 19 augusti.
Till ikväll hade vi speciellt kallat seniorer och föräldrar för att komma och grilla och ha trevligt samt förhoppningsvis lösa lite problem som vi har. Problemen är av den angenäma arten att vi har många juniorer som vill flyga och bygga men att vi behöver flera som kan ställa upp som ledare.
Resultatet av kallelsen var att vi var 10 juniorer och 13 gamlingar på fältet i kväll.

Det var speciellt kul att se så många mindre på fältet - det blir snart DK-flygning med de lättare Multiplexplanen.
Självklart måste det flygas och som mest var det följande uppe i luften samtidigt:
Patrik med Aerovan/Stuntking, Åke med Discovery, Heikki med Discovery, Danne med Draken/MiniMagic och Mats/Erik med Grauphner 400. Inte samtidig men också uppe var Uffe med Blade. Dessutom var det ett par Toftar med nitrobilar sprättande i grus och gräs.

Heikki och Åke flög rote och lärde av varandra med sina Discovery.


Helt plötsligt så slutade trotteln att lyda på Heikkis plan.
Ett vanligt fel är att sätta ett för litet servo till trotteln på en stor glödstiftsmotor som vibrerar mycket.
Vi väntar på en utredning om det var elglapp i servot eller vad som var fel.
Det var en lång väntan med flygning på "lagom" gas för att soppan skulle ta slut så att det gick att landa. Helt plötsligt gick motorn ner på tomgång - efter en lååååång stund. Det var Mycket soppa kvar i tanken så det hade säkert blivit en halvtimme i luften om allt hade fortsatt.

Denna helgen var det mycket att välja på :

Närmast så är det OT-SM på Rinkaby.
Åke ringde och skulle premiärflyga sin CUB
I går kväll kom det inbjudan till Hang-Combat på Hovs Hallar.
Skånes Sportflygdag på Thulinfältet i Landskrona lockade förstås också.
Prognosen för Båstad visade 3-5 m/s vilket var ett par meter mindre än i går kväll så det var ett osäkert kort även om det säkert hade varit mest action.
En runda ut till OT-SM blev det i alla fall.
















SM ska ha ordning och reda - det ser väldigt fint ut.
Flygarna är ofta pedanter med snygga kartonger och väl ordnat . Det behövs för man kan inte tävla om man inte kan trimma. laga och justera.



















Den populäraste klassen är nog gummimotor-modeller. Allt från väldigt små skalamodeller till stora saker med många meter snodd som har lätt att trassla ihop sig.























Man kan ibland undra om det är flygarna eller modellerna som klassas som "oldtimer" - en kommentar som hördes var att medelåldern nog var närmare 80 än 60 men det var säkert lögn för man kunde hitta yngre tävlande också.






















I och för sig så tror jag nog att man får ha en stor erfarenhet i sig för att så smidigt kunna flyga i det väder som bjuds. Tävlingen började redan på fredagskvällen då regnet var tungt.












Även om det är SM så kommer det gärna entusiastiska flygare från våra nordiska grannländer. Danmark var föståeligen väl representerat på grund av närheten.








Man kan förstås ha förbränningsmotorer även till friflyg - populärast är nog dieselmotorer som tänder på kompression i stället för med glödstift. Eter och fotogen är beståndsdelar som gör att det går bra. Eter är väldigt svårt att få tag på så Dieselmotorer är inte så vanliga annat än bland entusiaster.


















Tack vare närheten så blev det tid även för egen flygning - provflygning med Åkes CUB.
Det mesta fungerade fint men skalastället med sin fjädring hade förlorat sim spänst genom åren som bygget har ligget i låda så starten blev "en aning" sned innan farten var uppe så att vingarna bar.



 

Högfärdiga klubben.
Näsan i vädret.
Måndagkväll - med Depron F22.
Onsdagkväll med Discovery i roteträning.

Månadens sista "planerade" kvällsflyg. Meteorologerna hade spått åska så det var inte oväntat att nästan stiltje byttes mot hårdare vindar då och då under kvällen. Hösten närmar sig och solen gick ner bakom träden redan halv åtta även om det var rätt så ljust lite längre.




















Man får frågan om när det ska vara flygning nästa gång - det är alltid trevligare att vara några stycken på fältet.
En direkt uppmaning är att ni medlemmar kan använda hemsidans anslagstavla för att skriva in om ni planerar att flyga någon tid. Ser du att du vill komma så logga in och fyll på med ditt namn också - det är hur enkelt som hest.

Lite sista chansen i augusti att flyga i "kohagen".