Augusti 2009
Första
dagen i månaden är en lördag.
|
Onsdag 5 augusti. Det var flera juniorer som
ringde och ville komma och flyga i kväll. Jag fick provat en "gratis" GPS-logger. Det är en liten behändig burk - stor som en normal bilnyckel. man trycker på start och stoppar in loggern i flygplanet - och iväg. När man kommer hem så kopplar man loggern till datorn som i sin tur visar på google-map var man har flugit. Man kan även få lite statistik på hur man har
flugit. Högsta höjden jag vågade flyga är ca 250
meter och då var det inte lätt att se hur planet låg i luften. Vill man ha lite tydligare bild så kopplar man på sattellitkartan som ofta ger en fin bild på landskapet och stigarna.
|
Ett kvällsbesök hos Sölve efter ett par rundor
på fältet. Man kan bara bli imponerad : En stor dubbeldäckare hänger i taket. En bamse Zenoa 62 cc ligger i en kartong och väntar. En Gee Bee i skala 1:4 ligger som balsapinnar i en kartong. Vad är det man brukar säga - 90 % av jobbet på 10% av tiden - det är säkert mycket att göra för att få skönheten i luften. |
Fältet
har varit fint nästan hela sommaren men nu verkar det ha missats i 3 veckor. Inte ens en "Gårdstad Trainer" går att landa utan haveri. Arvid gör en insats på fredagkvällen för att det ska gå att flyga en sväng. Det är mycket mera jobb som behövs för att fältet ska bli jämnt och hälsosamt för modellerna att flyga på. |
Söndag och klubbmöte: Lite flygning kunde slutat värre : Ett skevroder slutade fungerar på grund av en förlängningskabel lossnade i vingen. Snyggt tejpad men den lossnade på andra sidan som inte var tejpad ! Landning med mycket skev åt vänster för att kompensera den lossnade kabeln....... |
Onsdag
den 12. Planerna var att åka till Halmstad och på vägen leta hang för den fina västliga vinden. Sent på tisdagkvällen kom ett sms att det inte blev något möte som planerat så vi bestämde att ta en runda i våra trakter för att leta backar. Lerjevallen hade verkat fint enligt karta på hitta.se. Tyvärr så hade jag tolkat kartan fel och trodde att den gamla skidbacken var något annat. Skidbacken låg för norra vindar i stället för västliga. Backen är full av sly upp till ca 3 meter högt. Backen nere till höger i bilden är ännu outforskad men verkar lovande. På vägen hem kollade vi vägen mellan Vånga och Barum och konstaterade att det finns en fin fårhage utan träd som går från vägen ner till Ivösjön och kan vara trevlig i ösliga vindar om man har oömma plan att landa i backen med. Kvar att utreda är även Skepparslöv som nog har flygbara backar
Väderprognosen
var lyckligtvis fel |
Torsdageftermiddagen jagades det hang -
Lerjevallen besöktes en gång till - till ingen nytta. Nu var det Önnestad som skulle utforskas... Det här ser mera lovande ut. Möjligt att flyga från 3 håll om vinden bara är jämn. Ett problem kan vara att hämta ett plan om man mot all förmodan skulle tappa vind och behöva landa på botten av brottet. I och för sig så är det flera etapper men kanterna är riktigt branta så ett friggoplan/vinge med en liten hjälpmotor är nog en trygghet. |
Fredag
den 14. Det var planerat skolflyg men rutinerna är inte optimala så det blev inte ringt och bestämt något. Vädret var som tidigare i veckan väldigt ostadigt med rätt så tuffa vindar hela dagen. Men kvällen bjöd på lugnare väder och Eric fick ett par starter med Grauphnern. Detta var ett plan som Eric gillade skarpt. Det var 5 plan i luften i kväll : Åke med en lagom sliten Discovery, Patriks StuntKing, Skolplanet Grauphner 400, Klubbens lintrainer och Gabbes gamla Lajban. |
Lördag - många annonser från
Kristianstads flygklubb om Motorflygets
dag och spaka själv för 200:- om man är junior. Tyvärr var vädret inte det
bästa men man sitter ju lite mera skyddat inne i ett plan än med modellflyg
;-) Arvid fick flyga en UltraLätt Dynamic med en Rotax-motor. Det var bättre än modellflyg men man fick varken loopa eller rolla med detta planet. Pappa var betydligt mera intresserad av en gammal Zlin, men den var inte ute för "spaka själv" i dag.
|
Lite för blåsigt för att flyga på söndagen -
bygge drar i stället, men kvällen blir i alla fall flygbar. En gammal Delta från "källaren" har fått en canard av Victor som gillar gamla glömda projekt. Uffe har funderat färdigt på sin seglare och nu är det kroppen som är på gång. |
Onsdag den 19 augusti. Till ikväll hade vi speciellt kallat seniorer och föräldrar för att komma och grilla och ha trevligt samt förhoppningsvis lösa lite problem som vi har. Problemen är av den angenäma arten att vi har många juniorer som vill flyga och bygga men att vi behöver flera som kan ställa upp som ledare. Resultatet av kallelsen var att vi var 10 juniorer och 13 gamlingar på fältet i kväll. Det var speciellt kul att se så många mindre på fältet - det blir snart DK-flygning med de lättare Multiplexplanen. Självklart måste det flygas och som mest var det följande uppe i luften samtidigt: Patrik med Aerovan/Stuntking, Åke med Discovery, Heikki med Discovery, Danne med Draken/MiniMagic och Mats/Erik med Grauphner 400. Inte samtidig men också uppe var Uffe med Blade. Dessutom var det ett par Toftar med nitrobilar sprättande i grus och gräs. Heikki och Åke flög rote och lärde av varandra med sina Discovery. Helt plötsligt så slutade trotteln att lyda på Heikkis plan. Ett vanligt fel är att sätta ett för litet servo till trotteln på en stor glödstiftsmotor som vibrerar mycket. Vi väntar på en utredning om det var elglapp i servot eller vad som var fel. Det var en lång väntan med flygning på "lagom" gas för att soppan skulle ta slut så att det gick att landa. Helt plötsligt gick motorn ner på tomgång - efter en lååååång stund. Det var Mycket soppa kvar i tanken så det hade säkert blivit en halvtimme i luften om allt hade fortsatt. |
Denna helgen var det mycket att
välja på : |
Högfärdiga
klubben. |
Månadens sista "planerade"
kvällsflyg. Meteorologerna hade spått åska så det var inte oväntat att
nästan stiltje byttes mot hårdare vindar då och då under kvällen. Hösten
närmar sig och solen gick ner bakom träden redan halv åtta även om det var
rätt så ljust lite längre. |