September 2009

Frisk sydlig vind med en aning mot väst. kanske äntligen dags att prova Fjälkinge Backe.
Efter en stund hade vinden vänt till nästan ostlig och en liten stund efter att vi hittat den branta backen så vred sig vinden mera mot sydost så att vi fick flytta oss ca 100 meter.
Vi kunde konstatera att det går att flyga från ren östlig till sydlig med svagt inslag från väst.
5 m/s räcker för BP och andra riktigt lätta seglare. Det behövs nog ett par meter till i vindstyrka för lite tyngre modeller.

 

Onsdag kväll och full rulle. Det smids planer för massor av aktiviteter i höst.




















Vi planerar att bjuda in grannklubbarna till en träff på Snobbenfältet söndagen den 27 september.
Dagen börjar kl 10 på förmiddagen. Vi håller grillen igång från före 12 till 13. några kommer att ha termosar med fika med sig. En kul tävling som alla kan vara med i kör vi 13-15. Det blir nog HANGARLANDNING.


















Vi kommer att krita upp en hangar som är ca 2 meter bred och 6 meter lång.

Det blir tre olika fångstlinor på avståndet 0,5 1,5 och 2,5 meter.
man får tre försök på sig i varje omgång. 10 poäng är om man träffar första fångstlinan på första försöket, andra linan ger 9 poäng, tredje linan 8 poäng. Om man missar i fösta försöket men träffar i andra så är poängen 7 6 och 5 poäng, tredje försöket ger förstås 4 3 eller som minst 2 poäng.

Fångstlinorna ska sitta ca 1 cm upp så att man inte ska kunna fastna med hjulen.

Man ska själv konstruera en fångstkrok med utgångspunkt från nedanstående bilder.
Kroken fästs i planet med ett gummiband runt bakkroppen. Gummibandet dimensioneras lämpligen så att det kan gå av samt låses med en lämplig trästicka som också ska kunna  gå av om planet skulle råka fastna med kroken i något under starten.


Om planet inte tillåter fångstkrok så får man poängen om planet landar mellan fångstlinorna minus ett poäng.

Reglerna är inte spikade utan kan ändras efter att vi har provtävlat kommande onsdag om vädret tillåter.
Onsdagen den 9-9-9. Fint flygväder och generalträning på hangarlandning.



Om någon pilot skulle hamna i havet så har vi förstås en sjökärra som kan komma till undsättning ;-)

Allt från en tung gammal "F3A" KLURING från 70-talet via modernare 60- och 40-trainers till frigolitplan som Multiplex Acromaster ner till depronplan och X-twin fick testa att landa med eller utan krok på fångstlinorna.


Den nyfixade bilbanan användes flitigt i kväll. Det ryker och dammar men bilgruppen har lovat ställa upp lastpallar så det ska bli nästan riskfritt att flyga. Problemet kan möjligen vara nitroröken som kan lägga sig tät över nejden ;-)

AirCombat på Ripa. Det går åt en del plan när det är 7 i luften samtidigt och det verkar vara ilskna getingar i stället för modellplan.










Det gäller att klippa motståndarens 12 meter långa serpentin på så många ställen som möjligt under 7 minuter. Blästersand på framkanten av vingen är vasst och bra för att slita bort en remsa.

Planen är numera oftast i glasfiber men vingarna är oftast skurna i skum även om även de oftast är klädda med glasfiber.  Om epoxin släpper skumkärnan så är det lätt att vingen viker sig i en snäv manöver.

Det finns racers som inte är Combat - här är ett av världens snyggaste flygplan -
en replika av DH88 Comet.


Nu börjar kvällarna bli korta och redan kl 19 är det för mörkt för att flyga. Med bil så kan man köra en halvtimme längre. Vi får se om man kan fixa strålkastare för att förlänga kvällen.
Det väsnas duktigt när det är ett halvdussin nitrobilar i farten.

Elbilar finns men det går väldigt tyst. Har nitromotorn pajat så kan man ju prova att limma dit en gammal borstmotor från en ArtTech Cessna.

Fredag den 18 september. Som vanligt är det någon som vill bygga och i kväll var det osäkert om det kunde komma någon byggledare. En chansning så blev det lite testkastat med en seglare som troligen är den enda i klubben med krok för att dra upp med lina. Det var i stort sett helt vindstilla på ängen så det gick inte att springa så fort som behövdes för att få upp planet. En katapult hade kanske fungerat - men var har den blivit av? I sista minuten fick vi på en propeller så att Easy Star Pro kunde testas en kvart i åtta på kvällen när det nästan var helt mörkt. En glad Andreas sjöng när han kom in trots att han fått stå ut med att städa sin bänk och bära ut en sopsäck till containern.

Vi tackar förstås Evert och Uffe för bidrag med en lina för uppdragning - men utan motvind klarade vi inte av att få upp planet med hjälp av kroken.
Lite övningar på lördagen då man ändå inte kan åka på något bindande på grund av beredskapstjänstgöring

Många har sett att spänningen till mottagaren sviktar när man rör på spakarna på radion.
Om man låter spakarna vara så indikerat övervakningen "PERFECT" men när man börjar röra spakarna så kan indikatorn gå ner på rött direkt. En orsak kan vara dålig kontakt och klena kablar. Här har jag parallellkopplat kontakterna i strömbrytaren och bara kört den röda plusledningen genom dubbla kontakter. Den svarta minusledningen har jag kopplat förbi brytaren utan att bryta den.





Jag tänkte också klä om lite gamla lagningar på en vinge. Jag hittade mögel på en vingspets!
har vingen stått mot ett fuktigt betong-golv en gång i tiden månne?

En flygsugen Uffe ringde och ville ta en kvällstur. I kväll var det lite mera Futaba 35-störningar än vanligt. Ett par buntar med skruv och rygglandning med fulla roderutslag. Nästa försök hade skeven låst sig så att det blev en trädlandning - det har inte hänt på länge (vill inte minnas annat ;-).

Hugo var snabbt upp i en stolpe - men det är inte helt enkelt att klättra på ett järnrör....







Det blev till att fixa den längsta stegen i byn






















På detta en hacka för att nå upp till planet.


















































































Så var planet räddat.












Om man skulle fundera på 2,4 kanske - men då allra helst med en Futaba 10
 
Vi gratulerar Sölvesborgsklubben till att ha valt en helg med perfekt väder för sin lyckade höstträff den 19 och 20 september.

Danne har ett stort span och flyger allt från små (normala) till stora (gigantiska) modeller.


Man behöver inte ha nya plan om de har kvalitet och håller sådär 30-40 år ;-)
Jeppe undrar om han har monterat fenan på fel håll.
Onsdag kväll den 23e september. Det är förstås full rulle på bilbanan med 6 bilar. Vinden har avtagit från denna veckans ganska tuffa västliga vindar men det var nog ingen som lyckades på upp något plan i den kyttiga luften innan det blev mörkt. Det var en hel del aktivitet i bygglokalen och decibelen var nog en hel del över vad som är lämpligt. Det framkom ett trevligt förslag om en byggkväll enbart för oss gamlingar - naturligtvis med kaffe och wienerbröd ;-). Vi i senilgruppen ser fram mot en mysig höst med mycket prat en kväll i veckan.

Lördag och skolflyg. Att komma en timme tidigt medför att man har tid att tända grillen och ta en kopp kaffe - och kanske ta en tur med nytt gammalt plan.






















Vi fick ett lass jord som kan användas för att fylla i gropar där mullvadarna har underminerat fältet.
Alltså dags att börja träna med "enhjulingen" igen. Jeppe kom upp till fältet och levererade en ny skyffel att slita ut.

Vi fick en hel del åskådare under dagen. Det var många som var ute och gick med sina hundar.
Här var det en trevlig supporter som brukar hjälpa ordföranden med sekreterarsysslor - jag förstår helt klart valet att använda extern sekreterare ;-)
En ringsignal till skollärarens mobil - snabbt följt av ett par smällar. En mobil som kopplar upp avger så mycket störningar att den stör ut all annan elektronik - även Futaba FASST.











Det var nog mera tur än skicklighet att planet passerade de högsta furorna med sådan fart att det bara blev ett par märken i vingen - fortsatt flygning 5 minuter till innan landning och tillfällig reparation av skadan.

Om skolplanet hade skadats så fanns det ju alltid ett (en) reservplan.
Dubbeldäckaren hade snabbt kunnat kopplas till elevradion av samma fabrikat.

Det har byggts om lite.
En större elmotor fann bättre plats som uppdragare i en storseglare.

När det var dags att lägga korven på grillen så var det en hungrig liten vit jycke som hade för vana att klättra på bord som hade snutit korven - ingen lunch denna dan alltså för de två-benta ;-)
Lite "knivarbete" i ett frigolitplan så fanns det plats att sätta i en gammal OS 40.


















Här finns även plats för en tank.
Nu skulle det passa med ett lagom stort trottelservo så kunde planet snart varit flygfärdigt igen.
 

Söndag - i dag skulle vi haft en massa aktiviteter men väderprognosen ville inte vara med oss i vår strävan.
Jordhögen som kom i går jämnar ut oddsen lite grann i vår kamp mot mullvadarnas underminering av fältet. Ett par tjog skottkärrelass bara försvinner ner i ojämnheterna men nu är det lite trevligare att starta och landa. Ett par sorkfällor är utlovade till att få ännu mera fördel för oss överjordlingar.
Ett par entusiaster passade på att flyga en runda innan vädret blev allt för otrevligt.
TISDAG - den nya byggkvällen - enbart för gamlingar som vill ha lite mindre med decibel ;-)

Vi började på fältet med lite jobb.
Åke har klippt en del av det höga gräset.

Enligt enkätsvar som önskade grillning när vi flyger så har klubben köpt en grill - nu efter säsongen till halva ordinarie priset. Det går snabbare och sparar mycket med grillkol jämfört med att använda den stora grillen.
























Efter lite jobb i den kalla vinden var det skönt att komma ner i lokalen och sätta på kaffebryggaren.














Temat för kvällen blev antennlängder.
En antenn baseras på våglängden "lambda" som räknas ut genom att dividera konstanten c (ljushastigheten) med f (frekvensen).
För våra 35 MHz anläggningar gäller då att :
3*10↑8/35*10↑6=8,57 meter. För att få en rimlig längd så använder man 1/8-dels våglängd till antennerna. Om man mäter antennen på en Hitec så kan man mäta ca 102 cm vilket ligger ganska nära teorin.
För vår 2,4 GHz skolradio gäller 3*10↑8/2,4*10↑9=0,125 meter som ger ca 31 mm vilket är precis så långa antennerna är på Futabas mottagare.
De som har sett några tyska boxar med LÅNGA antenner kan nog mäta ut att de har dubbelt så lång antenn (1/4 våglängd) som de vanliga Hitec och Futaba (1/8 våglängd). Detta ger en mycket starkare utsänd signal.
Månadens sista byggdag