Oktober 2009

Söndag den 4 oktober. Nu har hösten kommit på allvar. Det har varit isskrapa på morgnarna och i dag har det varit "kategori 1 varning" från SMHI. Vägverket har haft jobb med att forsla bort nedfallna träd. Det var inte ens en junior som ville flyga i dag. Nu har det plockats fram depronplan inför flygning i Tianshallen om ett par veckor.

Naturligtvis så har Åke flugit i kväll - resultatet blev tyvärr döden för den elaka Combat-Discoveryn som många kommer att sörja ;-)
En aggressiv Björk blev till sist baneman för den många gånger sårade veteranen.
Kroppen hamnade på grillen men Åke har bestämt att rädda vingen till ett annat projekt.
Sjöflyg med sprygelvinge innebär stor risk för mögelangrepp .....Här behövs nog både penicillin och klorin.





Tisdagkvällens "gammel-tema" var hur man bäst konverterar en gammal friflygande gummimotormodell till el-RC.

Vi kom nog fram till att en liten borstlös motor i kombination med en GWS-växellåda kunde gömmas i kroppen och kopplas med en O-ring till den befintliga snygga STORA balsapropellern.
"All moving" roder och stabbe med dolda servon och roderhorn förstås.

Onsdagsbygg

Nu är det hög tid att beställa grejor för inneflygsäsongen.
Fredag och ett gäng juniorer hör av sig för att komma och bygga.

En snabb tur för att kolla fältet visade att maskrosorna åter blommat för en sista sats från inför vintern.









I Uffes garage har en gammal innemodell slaktats på användbara grejor.





Kolfiber har polerats och limmats fast på nya depronbitar.

Andreas gillar den flygande smilfinken ;-)
Här är den försedd med en fin motor och massor av bromsar på alla roder. Här ska det gå att flyga sakta med mycket luft över rodren.
 
Den 10 oktober på väg hem från lördagsinköpen på Maxi konstaterade jag att det var rätt vindriktning för hangflyg.

5 minuter och 60 i pulsökning från kaffebordet hos Åke är vi på plats med en fin utsikt ner mot byn.

Åke undviker stenarna när han ska landa för att filma mig när jag flyger.
Det blev en fin vägvisare för Danne och Jeppe som siktade in sig från vägen mellan Fjälkinge och Kiaby - vilket INTE är den bästa vägen upp på backen. Vägen mellan Fjälkinge och Österslöv är bättre med en väl skyltad grusväg upp till en liten parkeringsplats något hundra meter från toppen. Sedan får man gå till rätt sida för bästa vinden.











Ett annat ställe att ta ner planet är förstås under hanget.









Enda nackdelen är förstås att man riskerar andfåddhet och kanske lite svett ;-)

























































Den 18 mars sattes det isbergssallad på detta fältet. I dag är det sannolikt årets sista skörd som är den 3e eller 4e skörden av sallad på detta fältet i år.
 
Det byggs en hel del nu när kvällarna är mörka.

Uffe är som vanligt väldigt koncentrerad och noggrann. Här lägger han på dubbla sytrådar i epoxi som förstärkning av vingspetsarna.
Det finns flera andra fina finesser : vingstagning med nylonlina som även fungerar som luftbroms och en fin ögla till upphängning av modellen.




























Åke har fått "tummarna ur" efter många år och färdigställt en Goldberg Senior Falcon. Detta var nog modellen som han lärde upp sitt RC-flygande med på 1960-talet. Det är en väldigt välflygande legendarisk  modell som har egenskaper väl i klass med dagens trainers.




 

 


Nu närmar sig helgen med en godiskväll.

Candy Airlanes är kanske värt ett besök?
 

Nybyggt plan som måste provflygas - "nästan ingen vind" och solen skiner.

Säsongens första inneflyg i Tianshallen. Informationen har nog inte varit den bästa inför inneflygningen så det var glest med deltagare på "vinterns" första inneflygning. Ett nytt inslag var Svens segelmodelle som han drog upp med "björntråd". Det är tunna ribbor och "fruktbärkasse" som klädsel.
 
Blir det något gubbdagis i dag? Visst blev det det som vanligt på tisdagkvällen. Mycket snack och lite affärer.
Åke köpte en gammal ME108 i 40-storlek av Sven.
Stuntkingen är nästan naken för inmontering av lysdoider som testas här.
Byggsuget verkar vara stort. Ett par 3DX-mini och en Pizza-08 byggs för inomhusflygning.
Kristians loppisfynd är en riktig klassiker som fått en ny klass i SMOS - oltimerföreningen.




















Någon som önskar sig en ny egen kamera for omkring och brände av en massa bilder på både folk, modeller och odjur.

 
Söndag den 25 oktober. Vår inbjudan till hangartävling bara skjuts framåt på grund av dåliga väderprognoser. I dag blev det i alla fall ett par timmar på fältet med att jämna till så att det ska gå att flyga. Lite regn får inte stå i vägen denna årstiden då solsken är sällsynt. Den utlovade "hangvinden" uteblev så det blev en stund i bygglokalen i stället. Inneflygplan har lätt för att hanteras ovarsamt ;-) De små motorerna är väldigt ömtåliga med sina stela enkel-ledare från lindningarna. Det har nog hänt många flygare att motorn plötsligt slutat gå och bara står och vibrerar - i bästa fall...
Vi provade att plocka isär en motor innan den åkte i soptunnan - en av ledarna från motorn lossnade och då var det lite lättare att hitta brottet. När man ska löda på lindningar så är det viktigt att man är noga med att slipa rent från emaljen som tråden är isolerad med. Sedan när man lödat så är det bra om man har ett tunt epoxi att isolera och fästa ledarna med så att de kanske kan hålla lite bättre.
Paramotorflygare Paul från Sölvesborgsklubben har skickat ett "sattellitfoto" med högupplösning.


Bilden kan inte vara så gammal för bilbanan är utlagd men matjorden har inte kommit på plats.
Hur länge sedan hade vi så fint väder ? Den 20 september på förmiddagen kanske..

Det kommer fortfarande ett gäng på tisdagkvällens "gubbdagis".

Heikki kom med ett par butterkakor till kaffet så Åkes kanelbullar fick åka i retur till Fjälkinge.
















Åke gjorde ett par riktiga fynd hemma hos Sven som förra tisdagen bjöd ut lite modeller som hamnat på vinden.
En fin seglare som säkert ska trivas på hanget men som även kan dras upp för att leta termik.






Me 108 Monsun är ett trevligt sportplan med avancerade egenskaper och en plattform som var test bänk inför WW II planet Me 109. Tyskland fick inte utveckla några krigsmaskiner alls efter WW I så de satsade på segelflyg och sportflyg som
maskering för utbildning av piloter.





En gammal Enya 40 med massor av sot har fått ligga i blöt några dagar och kan möjligen få ett nytt liv.





Jeppe har haft en modell för omklädning hos Erikssons verkstad efter en fin lagning. Orsakad av en tung utelandning på Veslanda den 20 september.







Sven hade också en gammal ritning till en
Carl Goldberg Falcon 56 som mellanstorleken i Falconfamiljen.
Vi får hoppas att det kan bli någon tid att bygga en modern kopia av ett 40 år gammalt modellflygplan.
 
Uffe jobbar vidare på sin hangseglare - glad att det verkar ordna upp sig med andra jobbet.






























Månadens sista dag - vindstilla och strålande solsken. ett par plusgrader kändes nästan som sommarvärme.
Jerry tänker denna Helgonens Dag på de som funnits och vinkar med vingarna.
De som hamnat lite längre ner fick inte någon påhälsning denna dagen.