Februari 2010
Tisdagen den 2 februari - "dårarnas afton". Ingen normal människa hade gett sig ut i snövädret för att åka till klubben och prata väl? Owe kom ända från Asarum för att "vända i dörren" efter en halv kopp kaffe. Det blev mycket teknikprat. Vi planerar att göra en "klubbmodell" som ska kunna användas som sjöflygplan men också kunna flyga många typer av klubbtävlingar. Vi tittar på ett par olika sjöflygplan. Vi tittar på Wave, HTWO-O och Corky II. Kroppen till Corcy II verkar lättbyggd. Vingen modifieras till konstant corda (vingbredd). Vingen modifieras för att passa till färdigköpt framkant och bakkantlist för att snabba upp bygget. Motorfästet modifieras för att passa en elmotor med lite större propeller än originalets Cox TeeDee. Med högre motor får vi nog öka uppåtvinkeln på motorn. | ||||||||||
Heikki
tillverkar 2,5 hus om dagen. 14 timmar om dagen plus lördagar och söndagar verkar det vara. Två minuter på klubben är allt som hinns med någon gång. Här en leverans av ett "paintbrush-arbete". | ||||||||||
Fredagen
den 19 februari - äntligen sportlov! Hans Evert Villy bjöd på tårta och kaffe när vi kom för att hälsa på 75-åringen. Evert hade uppvisning för de äldre i somras - något att tänka på när vi nu ska ha Kul I Lov med förhoppningsvis massor med ungdomar. Flera av gästerna på Tollaregården har "några år på nacken". Everts mamma fyller 103 år till våren. För de flesta är "skurlovet" på hösten men för Snobben brukar det vara inför aktiviteterna på sportlovet som skurattiraljerna kommer fram. Sjöflygprojekter tar ett litet steg framåt med nytt byggmaterial från Hobbyträ. "Hjärtat" som ser till att kroppen blir rak har sågats till av 3 mm lättplywood med två spant i lättply.
| Kulilov 2010
| Som vanligt satsar MFK Snobben på ungdomar på sportlovet. Vi tjuvstartar med en lördageftermiddag i tianshallen. Det var inte så många nya ungdomar men informationen har kanske inte kommit fram? Det kördes gummimotordrivet "Flugan", bilar, helikoptrar och flygplan i diverse storlekar från 17 gram upp till dryga 200 gram. Heikki har moddat sin nya Su-26 med stjärnor och pynt. Sista lagret med paintbrushen var oturligt lite för aggressivt så ytan på vingen knoppade sig. man ser lätt hur färgen skulle sett ut där friggon är skyddad av tejp...... Här
har vi några av tävlingsflygarna.
Söndagen den 21 februari.
Gårdagens milda väder med massor av tung snö var ett problem för många tak.
Nu är det lite kallare igen och hög fin luft. Tyvärr så blåser det lite så
vi kan nog inte ha någon flyguppvisning för kulilovarna utomhus i morgon.
| Flera oklarheter med sjöflygplanet löses upp. Nu har alla kroppsspanten kommit på plats. De flesta delarna till vingen är utlagda så att man kan se lite hur det kan bli. Vårt nya system med hyllor till byggbrädorna verkar kunna fungera. Många bord är fria så att vi kan visa upp det vi vill i morgon.
Måndag
och Snobbens aktivitet i Bromöllas aktivitetskalender. | Det var ett gäng entusiaster som kom till klubben kl 9 - en timme innan aktiviteterna - för att ordna. Som vanligt så var det tänkt att vi skulle ha flygning med gummimotormodeller i Centrumhusets gympasal och simulatorflygning med mera i vår bygglokal. Det kom in ett lågtryck med snö och blåst någon timme innan vi skulle börja. Vintern har varit jättefin och snön lockar säkert många att åka skidor. I Tianshallen var det hoppborgar och annat kul som konkurrerade. Daniel startade med en flyguppvisning med sin Mini Magic Extra. En väl tilltagen motor gör att det går att flyga i tuffa vindar. Sedan flyttade alla upp till gympasalen för att bygga och flyga Lucy. Vi pausade ett apr gånger för att visa upp RC-plan. Först ut var ett Ultra Microplan som bara väger 17 gram med radio, motor och batteri. Det flyger sakta och säkert bara någon decimeter från hindern. Efter en stunds flygning med gummimotor- modellerna visade vi upp ett lite större inomhus-flygplan byggt i depron. Det väger ca 10 gånger så mycket som det första planet, alltså mellan 120 och 200 gram beroende på hur man bygger och och hur tungt batteri man använder. Daniel som är van inneflygare visade upp att man lätt kan flyga ett sådant här plan i en så liten lokal som den vi har. Vi visade också upp klubbens ena skolflygplan. Det är i klassen över inomhusplan och väger mellan ett halvt och ett kilo. Då är det utomhusflygning som gäller fast i lite finare väder än i dag. Det var mycket trevligt att se flera tider på över 20 sekunder med Lucy. Med tanke på hur liten lokalen är så är det mycket fina tider. Klubben bjöd alla deltagande ungdomar och äldre på fika som var väldigt välkommet efter några timmar flygning. Som avslutning visade Åke J ett bränsledrivet flygplan med 2-taktsmotor.
Tisdag och båtar i simhallen.
| Det var som vanligt välbesökt och många snobbar var förstås med och hjälpte till eller körde båt och busade. Seniorerna jobbar vidare med sjöflyget och förenklar modellen så att den ska bli både lättbyggd och flexibel. Dagens slutsats är att ta bort en del dubbelkrökta ytor så att det går snabbare och blir enklare att bygga. Vingen har fått en helt annan konstruktion i bakkanten så att man kan välja om man vill ha skevroder eller skevroder och flaps. Normalt behövs inga roder på vingen. Uffe servar sin glödstiftare till SU26an - ny kolvring och lite polering.
Onsdag - Åke B hade med sig lite Gårdstadfilmer
som han visade på kvällen. |
Torsdag - missade Ripas inneflyg - när jag kom
ihåg att det var i dag så var det bara en halv timme kvar och jag satt och
limmade balsa i klubblokalen. | Vintern är kvar och isen ligger på havet utanför Nymölla men våren visar sig - jag var bara någon meter från att bli begravd av snö som gled ner från taket. Ännu ett paket från Steve Webb Models Detta är en av våra juniorer som har varit smart att beställa ett gäng extra mottagare till sin nya radio. Det är två redan i klubben som har samma sändar-modell och ytterligare några som har andra modeller av samma fabrikat.
Det
är lite pyssel att få till fäste för vingskidorna. | Skevservon är monterade på enklast tänkbara sätt men för att få det flexibelt behövs en annan lösning som kanske inte är ett dugg jobbigare. Det är bara att tänka vidare. Vingen måste av på mitten för att få i motorgondolen och få fram lite V-form.
Det var en hel del avslappnat flyg i Tianshallen
på lördagen - alla fick tid att krascha sina plan om de ville ;-) | Tyvärr så blev det mest flyg så fotograferingen kom inte igång förr än det var dags att gå hem.
Månadens sista dag i årets kortaste månad och
sista sportlovsdagen. | Det är väl vårväder när bina har vaknat och är ute och "sotar" - ett trevligare namn på att tömma tarmen efter hela vintern. Det blir stora gula illaluktande fläckar. Det blev förstås också söndagsflygning. Ett par 1-meteras plan med 50 grams elmotorer konstaterade att det blåste lite över träden. Prognosen säger 6m/s ostlig vilket ju skulle varit flygbart på Fjälkinge Backe om vi varit förberedda. Inomhus var det 3 RC-plan i luften - fast inte samtidigt. Det är rätt så trångt jämfört med Tianshallen, knappt 1/3 av bredden och ungefär halva djupet samt lägre till tak. Dt ger inte plats för annat än svängar men vill man flyga så går det förstås. Bäst går det förstås med de riktigt små lätta Ultra Micro planen. |