Mars 2010

"KORKEN"

Motorgondol fastsatt.

Ett kolfiberrör för att enkelt kunna montera hjul så att man kan använda modellen till enkla klubbtävlingar på fältet.


Det går framåt.
Vingen är i stort sett helt klar, det återstår att tejpa roder och fixa stötstänger.

Motor ska vara på väg.
Den som sitter på nu är en trasig motor men den bör vara i rätt storlek.

Hjulen kan lätt tas bort för sjöflyg. Kroppen är helt tät i alla fall.

Kroppen ska kläs och därefter ska den vägas ut för rätt placering av servon och batteri.






Så här ser det ut på fältet den 6 mars.
Ingen har tagit sig dit med bil sedan snön kom.

När det har töat lite mera får vi se hur mullvadarna haft det i vinter och om det var någon ligist som lyckts göra spår på vårt fält innan snön kom.






 
Stötstänger och roderhorn på vingen = klar
Kroppen klädd på botten och sidor med glasfiber + epoxi. Servon monterade i kroppen men rätt sorts stötstänger saknas för att sätta på överdelen av kroppsklädnaden. Önskemål är samma typ som på MPX EasyStar.







Vikt just nu med 1250 mAh batteri är ca 480 gram

Sjösättning väntar för att avgöra hur djupt "Korken" kommer att ligga. Enligt uppgifter på byggsats hittat på nätet ska planet väga 22,5 oz = 640 gram - utan skevroder så vi verkar ligga bra till.
Vill man skära. slipa och klistra balsa så finns det "nästan färdig att flyga"
Vi har fått hem en blå och en röd modell som man kan köpa till självkostnadspris om man är medlem i klubben. Du beh
över 3 st 9 grams servon, ett motorpaket och en mottagare för att modellen ska bli klar.









Det är
precis samma storleksklass som balsabygget.





Åke B har ritat upp en enklare kropp till Korken.
Det ser bra ut och det tog bara ett par timmar att skära och såga ut i stort sett alla delar till både plan och vinge.
Vill man göra vingen utan V-form går det ännu enklare och snabbare - men inte lika stabil i luften.

Lördagen den 13 mars. Melodifetivalfinal men först inneflyg i Tianshallen.
Jeppe hade annonserat COMBAT för att få lite action. Men först lite tid till de som ville köra blandat flugor, helikoptrar, bilar med mera.










Om man flyger lite saktare så är det kanske lättare att få skärpa i bilden?








P47
Clipped Wing
Clipped fin
The Mummie




När klockan var halv fem så skulle vi starta men i början var det ingen som vågade.
Jag fick lämna över kameran så blev det i alla fall Danne och undertecknad i luften.
Det tog inte lång tid innan det blev flera som tyckte att de också kunde krascha sina plan ;-)
En riktig publiksport : kommentarer hördes som " 10 poäng från domarna" när mer än 10 gröna flisor flög i luften.
Det får vi göra om sa Jeppe - då får han se till att beställa hem Depron genast ;-)
 

Solen skiner och det känns att våren är på väg.
Det går hundratals grågäss på åkrarna men de håller sig på behörigt avstånd från de stolt
a svanarna.













Även vid ån utanför klubblokalen känns våren på
ng.















Nu var det i alla fall skrotning som gällde för d
agen.






















Tre högar:
Skräp till soptunnan.
Bra att ha delar till skrotlådan.
Kolfiber, stötstänger och elektronik till nästa plan som ska byggas.

Söndag den 28 mars.
Våren har kommit på riktigt och grönsaksarbetarna strömmar in till lägenheterna i Nymölla.
Det har gjorts ett stort arbete med vinterns alla mullvadshögar på fältet men det är en ojämn kamp.
Vi funderar på att sätta upp små vindsnurror runt fältet. Det sägs att vibrationerna när propellern snurrar ska vara obehagliga för mullvadar.  Om låga snurror runt fältet även kan försvåra för de motordrivna entusiasterna som gillar att göra spår i gräsmattorna så är det ett plus.

Det är dags för årsmötet och som vanligt blir det mackor och fika till de som inte är förhindrade att deltaga.
Snödroppa
rna är väl lite sena?
Som vanligt var det ett positivt årsmöte med fika.
Undertecknad inser att inlägget "Denna veckan" var från 2006 så nu är det verkligen på tiden att lämna plats för unga "hungriga" medarbetare att a över sekreterarsysslan. Speciellt välkommen är alltså Rickard Tofte som snart är "inskolad" som sekreterare i den ideella verksamheten.
Jag tackar alltså för ett par trevliga år med mycket modellbygge och trevliga ungdomar.
/Patrik G