Mars 2010
"KORKEN" Motorgondol fastsatt. Ett kolfiberrör för att enkelt kunna montera hjul så att man kan använda modellen till enkla klubbtävlingar på fältet. |
Det går framåt. Vingen är i stort sett helt klar, det återstår att tejpa roder och fixa stötstänger. Motor ska vara på väg. Den som sitter på nu är en trasig motor men den bör vara i rätt storlek. Hjulen kan lätt tas bort för sjöflyg. Kroppen är helt tät i alla fall. Kroppen ska kläs och därefter ska den vägas ut för rätt placering av servon och batteri. |
Så
här ser det ut på fältet den 6 mars. Ingen har tagit sig dit med bil sedan snön kom. När det har töat lite mera får vi se hur mullvadarna haft det i vinter och om det var någon ligist som lyckts göra spår på vårt fält innan snön kom. |
Stötstänger
och roderhorn på vingen = klar Kroppen klädd på botten och sidor med glasfiber + epoxi. Servon monterade i kroppen men rätt sorts stötstänger saknas för att sätta på överdelen av kroppsklädnaden. Önskemål är samma typ som på MPX EasyStar. Vikt just nu med 1250 mAh batteri är ca 480 gram Sjösättning väntar för att avgöra hur djupt "Korken" kommer att ligga. Enligt uppgifter på byggsats hittat på nätet ska planet väga 22,5 oz = 640 gram - utan skevroder så vi verkar ligga bra till. |
Vill
man skära. slipa och klistra balsa så finns det "nästan färdig att flyga" Vi har fått hem en blå och en röd modell som man kan köpa till självkostnadspris om man är medlem i klubben. Du behöver 3 st 9 grams servon, ett motorpaket och en mottagare för att modellen ska bli klar. Det är precis samma storleksklass som balsabygget. Åke B har ritat upp en enklare kropp till Korken. Det ser bra ut och det tog bara ett par timmar att skära och såga ut i stort sett alla delar till både plan och vinge. Vill man göra vingen utan V-form går det ännu enklare och snabbare - men inte lika stabil i luften. |
Lördagen
den 13 mars. Melodifetivalfinal men först inneflyg i Tianshallen. |
Solen
skiner och det känns att våren är på väg. |
Söndag den 28 mars. Våren har kommit på riktigt och grönsaksarbetarna strömmar in till lägenheterna i Nymölla. Det har gjorts ett stort arbete med vinterns alla mullvadshögar på fältet men det är en ojämn kamp. Vi funderar på att sätta upp små vindsnurror runt fältet. Det sägs att vibrationerna när propellern snurrar ska vara obehagliga för mullvadar. Om låga snurror runt fältet även kan försvåra för de motordrivna entusiasterna som gillar att göra spår i gräsmattorna så är det ett plus. Det är dags för årsmötet och som vanligt blir det mackor och fika till de som inte är förhindrade att deltaga. Snödropparna är väl lite sena? Som vanligt var det ett positivt årsmöte med fika. Undertecknad inser att inlägget "Denna veckan" var från 2006 så nu är det verkligen på tiden att lämna plats för unga "hungriga" medarbetare att a över sekreterarsysslan. Speciellt välkommen är alltså Rickard Tofte som snart är "inskolad" som sekreterare i den ideella verksamheten. Jag tackar alltså för ett par trevliga år med mycket modellbygge och trevliga ungdomar. /Patrik G |