START Pölseflyg LiPo INDEX TIDIGARE MÅNADER | |
September 2013 | DENNA SIDAN ÄR KAPAD |
|
Det är tråkigt att de en
blank hemsida så jag passade på att kapa sidan för att få i varje fall en
tidsfrist innan sidan permanent flyttas till Idrottonline. Jag har inte varit helt passiv sedan mars 2010 utan fotograferat och skrivit på andra ställen. /Patrik G |
Ett ställe där jag haft mina bilder är klubben jag flyger mest på. | Ett annat forum är en tråd på svenskt modellflyg med nästan 100 inlägg och nästan 4000 besök. |
17 September och ett tisdagsbesök på klubben i källaren på Centrumhuset i Nymölla. Inköp från materialförrådet - 1 skvätt "Sepåfanlack" - eller heter det Zaponlack? Evert hade beställt för att bränslesäkra lite trä. Åke B som vanligen sköter hemsidan och nu pluggar in sig på Idrottonline tills han fått de nya inloggningsuppgifterna installerar ny FRSKY mottagare i sin SK2000. Det är inte många som har fått kolla in en TARANIS på riktigt. Vilken pärla!! En mjuk kvinnlig röst säger att hon just blivit påsatt när man skjuter på strömbrytaren ;-) Alltså en av den nya generationens sändare som med röst talar om vad man vill ska larma eller meddela. Typ Landningsställ nere-uppe. Flaps i startläge - landningsläge. Toppen att inte behöva titta ner på sändaren för att få reda på att man har flippat rätt spak! |
|
En bild som hör hemma i tråden på svenskt modellflyg - fika på tisdagkvällen hos Evert. /pgrts |
|
Owe C i Asarum har
skickat en bild : på sin Tensor |
|
Byggtisdag den 24
september. Först en koll av klubbens batterier. 4 st 3 cell 2,2 LiPo helt
döda med 0,0 volt i cell 1 och 2 men OK i cell 3. ORSAK? En kvalificerad
gissning är att de suttit i billiga laddare som gått på timers och laddat ur
de förta båda cellerna. Vi har 4 laddare av den typen och samma antal
batterier med precis samma symptom. Ett par försök att skrämma liv i dom med
NiMh inställning på laddaren var förgäves så nu är det "holken" som gäller. Nyaste medlemmen i klubben - Åke fick sin Graupneranläggning inställd vilket vi inte lyckades med för ett par veckor sedan. Men nu har det lästs manual och fått tips via forum - TACK! När kameran kom upp så var ordföranden snabb att inte hedersplatsen vid kortsidan av bordet ;-) |
|
|
Och så var det dags för
tisdagsfika hos Evert. Vad gör man med en Cikada och en A2a som man inte har
tillfälle att flyga? Fixar till så att man kan sätta en OS Pet på så klart. |
Sista fredagen i denna månaden och en stund över för ett kort besök på klubben. Koll av skolsändarna var ingen positiv erfarenhet gällande laddning. Här behövs nog lite uppgradering. | |
Justering av vinklar på en segelvinge där ena halvan hade wash in och andra halvan wash out. Lite skumma egenskaper blev det om man inte lyckades hålla exakt samma fart hela tiden. Uffe har bytt Biltema mot Jysk och nu är det så hemtrevligt att han känner att det kan bli tid över för ett Spitfirebygge i .90-1.20 klassen. 6 ritningssidor med massor av pinnar som ska skäras ut ser det ut som. | |
Lördagen den 28 september
hade Kalle bjudit in till PÖLSEFLYG på Rinkaby. |
|
Här var det tänt |
|
Inget är som väntans tider när man är hungrig - tur att de flesta är vegetarianer ;-) Fast de är ju de som inte kan vänta utan jet-grillar sina pölsor. |
|
Fast smakar det inte lite väl
mycket fotogen? |
|
Snobbenordförande
Jan-Ivar provstartade motorn på Spacewalkern......... |
|
Fast det var nog körven som drog
mest |
LO:s Bingo glänste ikapp med solen. Inte heller den fick jag se i luften men på grund av annat oviktigt så var jag inte bland de första på fältet. SKOLFLYGNING med dubbelkommando - men bara för vissa - och här var det Alkestrand med broder. Båda flög lina för många år sedan - i alla fall ett halvt varv var sa de. |
"Brunnen" bränslepump - och så har man dagens häftigaste modell som inte får flyga :-( MEDITATION med en stor beundrarskara innan pölsorna är genomgrillade. |
|
Leif är trogen asfalt-träffarna. Varmkörning - av motor och bränsledunk. |
|
Nästan nere - ett hjul kvar. |
|
LEO med Bulldogg
CUB och Corsair fick många åskådare. |
|
Vad är detta - hjulbyte? Gillade inte fjädringen att man landar tvärs banan i stället för längs? |
|
Ska man plåta detta fartmonstret
gäller det att ta bilderna på marken. Sen hinner man inte med. Undrar hur de
allierade upplevde en sådan motståndare. Hjulen blir kvar på marken när planet startar så det är inget onödigt motstånd. |
|
Nästa "monster" fick man också
plåta på marken ............ |
|
Söndag den 29
september och fint flygväder. Men i dag plockade jag fram min sändabäg. Även om solen lyser och det inte blåser så mycket är det skönt att ha fingrarna varma. Jag har kollat upp klubbens batterier den senaste tiden och som sagts tidigare var det 4 st LiPo som var helt nerkörda så att de bara var skrot. Men hur ser de ut inuti? Kniven och lite knipsare senare.... Det röda batteriet var en överraskning. På kontaktsidan var det inbakat i tre lager plast! 1 - skummad silicon 2 - hårdare plast - troligen smältlim 3 - skummad plast igen Det ser riktigt gediget ut och verkar helt omöjligt att få kabelbrott på eller att paja om man "landar" lite hårt och trycker batteriet från sladdsidan som oftast är framåt. Nästa erfarenhet är att det ligger två rullade paket i varje cell. Blå batteri - kretskort till sladdar och celler. Ett paket som är veckat (dragspel) jämfört med rullat i det röda. |
|
Det gäller att
ligga i nu när vintern närmar sig. Evert har varit på fältet för att testa
sommarens och sen sommarens alster. "150 sorkhögar" - men för övrigt helt OK
....... Man kan ju inte säga att det varit allt för intensivt med linflygandet så det var klart dags att plocka hem ett gäng linplan från stugan för rengöring av motorer som knappt gick att rubba. En Super Tiger Diesel får ta sig ett rejält bad för att få loss skräp och smuts. |
|
|
|
En Enya från en
gammal nybörjarplanka fick ny plats på dubbeldäckaren efter en rejäl
rengöring. |
|
Och så här långt
har det gått med Cikadan. Den blir lite tung med alla onödiga furulister men
än har vi inte gett upp. |
|