START 6 10 14 17 21 27 28 31 INDEX TIDIGARE MÅNADER | |
Ut och flyg - skicka flygbilder eller byggbilder med en liten historia till patrik@pgdata.se så kanske de hamnar här. Missa inte de traditionella helgflygningarna. Glögg och pepparkaka på Ripa julafton kl 10. Nyårsafton brukar KMFK ha flygning i Färlöv. Nyårsdagen är det Kiviksklubben som brukar ha lite aktivitet. |
Förra
månadens bilder Nu närmar sig jul och nyår med många lediga dagar. Kolla tiderna för inneflyg i kalendrarna. Det är många klubbar i närheten som har tider i julhelgen. Tianshallen är bokad den lördag den 21 december då vi startar med skoj tävling med gummimotormodellerna Lucy och flugan/myggan kl 14. Sedan är hela julveckan bokad på förmiddagarna mellan 9 och 12. Kolla även flygtider hos grannklubbarna Tingsryd, Karlshamn, Åhus, Hässleholm, Ripa och Kivik. |
Söndag den 1
december. Är det vinter i dag? 11 grader varmt så man kunde knäppa upp
skjortan utan att frysa i solen. En runda med jyckarna på stranden som var
helt vindstilla och vattnet i sort sett utan vågor. Läge för sjöflyg?
Knappast - ett par meter upp utan lä från skogen var det styv kuling med
12-18 m/s vindar. I dag lät jag mig inte luras. |
|
Måndag den 2
december : Hej! Bifogar bild på Radio Rock #2 som i
dag premiärflög på Asarums "flygfält" utan bekymmer. I första flygningen
hade jag trimmat lite höjd och då fick jag kollat slotsen på den nybyggda
vingen. Kärran hängde lite (som baktung) men stallade inte. Med lite "nedtrim"
flög den rakt och horisontalt. Jag vågade inte ta flygbilder med kameran,
får bli en annan gång. Jag upplevde synen av den första kärran som flög för
54 år sedan, men den här gången flög den rakare och motorn (el) kunde styras
och landning utan motor gick galant (bra glid). Kul! Mvh Owe i Asarum |
|
Tisdag den 3 december. Som vanligt var det lite pyssel på klubben. Roderhorn, motorfäste och så lite snack. Föresten - var det ingen som fotade lördagkvällsflygarna i Tianshallen förra lördagen? Så var det dags för styrelsemöte - får se om protokollet kommer lika blixtsnabbt som efter förra mötet ;-) Hemma hos Evert var det fika med Lussekatt, glöggkex och vaniljmunk till bläddrande i en hög 45-varvare. Undrar om det är något värde på blocket för sådana tingestar. Det är plattor från mitten av 50-talet och fram till stereoåldern. Mycket Sivan, även med syster, tidig Monica Z, karusell, hörnan med mera nostalgiskt. |
|
Ledig
fredag. Sven har busat hela natten men radion pratade mycket on Nelson
Mandela som till slut, efter många år och svår sjukdom har lämnat den
jordliga världen. Ett besök i bygglokalen med lite mera pill med stötstänger
och annat som inte märks så mycket. Duster har fått en "plastmotor". Undrar om magneterna kommer att sitta kvar. Drygt 100 watt och 38 gram. Det hade varit skoj om fler ville bygga plan från Disneyfilmen - Dagens väder gör att man känner sig som en ispinne från triumf Glass ;-) Dusters idol och till sist mentor, den gamla siggiga (som undertecknad) Waught Corsair som gömde sig i sin gamla hangar är ett av mina favoritplan (jag har flera). El Chupa tillhör definitivt inte mina favoriter även om han i filmen var väldigt sympatisk. När limmet härdar till motorn så är det läge för en paus och en promenad till stranden. Sven har sänkt vattnet med en dryg halvmeter sedan i går enligt ett par sikfiskare längs skräbestranden . Det är rejäla vindbyar även i dag och vattnet piskas vilt trots att vinden kommer från land. |
|
Simon fick upp ett spår. |
Men tappade bort det efter ett par hundra meter. |
Söndag
den 8 december. Lite flygväder på morgonen enligt prognosen. Bara lite vind
innan snö och regn drar in. Bilen visade -7 grader så jag hade förberett med
att stoppa in sändaren i sitt väderskydd och satt första batteriet i planet.
Temperaturen hade stigit till -3 när jag kom fram till fältet. Klockan har
inte hunnit bli 9 så solen står lågt - och snart kommer molnen in. |
|
Trevligt flyg
|
Sällskap i luften av
både glada och flyggfåglar i flock på väg söderöver. |
Det
kunde gått värre... Detta var tredje gången höjdrodret låst sig. Jag bytte
från originalmottagaren till en "standard" 7-kanals efter andra låsningen
och har flugit utan problem i ett par månader. Det har ju inte flugits
riktigt lika mycket nu i höst men jag trodde att felet var borta och hade
nästan bestämt mig för att det var mottagaren trots att det inte fanns någon
logik eller historia att luta sig mot. Nu ska det beställas ett nytt servo! |
|
Tisdag
den 10 december. 21 dagar kvar av året. 117 år sedan Alfred dog - vilket
firas i Stockholm med stor baluns och god mat med blomsterutsmyckning från San Remo. På Snobben i Nymölla var det inte ens glögg och pepparkakor denna luciavecka. Däremot fiskehistorier i mängd. I norrland tar man abborrar så stora att enbart fotot väger tvåochetthalvt kilo! Pippi verkar det också vara nån som har. Åke efterlyser ett ställe att samlas för att sitta och ljuga - utan en massa plan - och möjligen med bättre fika ;-) |
|
|
Då var det i stället, som vanligt, lite kalas hos Evert. Tiramiso - sockerkaka med brännvin ;-) Krokiga mandelbiskvier med banan i smörkräm är syndigt goda. SOMMARLÄNGTAN! Här är plan som riktigt längtar efter SMOS tävlingkalender för 2014. Om så bara för litet trimflyg. |
Minstingen Torpedo |
Hoppas att det finns någon som vill bli mentor
och hjälper till med tips på hur man förbereder lite friska motorer. En lite större TERN |
Laban i två skepnader. 1954 med raka vingspetsar
och en 30-talare med elliptiska öron och fena |
|
Här är
bilder på mitt projekt och verkstad. Det blir en Curare och Foukner. Med
vänlig hälsning Mogens |
|
|
|
Hej
Patrik! Såg på Snobbens hemsida att du skall flyga wakefieldar på Rinkaby (SMOS),
trevligt. Jag bifogar bilder på min LABAN (1938) som ligger nedpackad i en
trunk och min ELLILÄ(1951) med krax som tyvärr totalkvaddade vid uppdragning
då en lödning på kraxens kugghjul brast och motorn for fram och gjorde
plocke-pin av kroppen det hände på Rinkaby. Samma olycka hände Martti samma
dag. Kanske något för hemsidan Mvh Owe Självklart är bilder och en anekdot välkomna!!!! Hoppas att flera följer Mogens och Owes exempel att skicka in bilder och en liten historia så att bildsidan blir varierad och kul. |
|
Lördagkväll den 14 december i Tianshallen. Bilder och
kommentarer inskickade av Danne. |
|
Här kommer lite
bilder från gårdagens flygning i Tianshallen :) "Pirayorna" är populära flygmaskiner för inomhusflyg, här är Björn och Jan-Ivars. Jan-Ivar hovrar med sin trotjänare :) <---------------------------------------------- Det var första gången som Björn flög inomhus, han tyckte det det var för många väggar och tak, men det gick galant ändå :) |
|
Tisdag den 17 december och byggkväll. En semesterdag före
jul så det blev ett besök hos Evert redan på eftermiddagen. På lördag kl 14 i Tianshallen blir det gummimotortävling med flugor, myggor, Lucy och jämförbart. En hel kartong med trasiga modeller som fått ligga ute i förrådet för Evert att besiktiga och om möjligt göra något flygbart av. Ett besök i friflygtrunken för att kolla om det fanns något nyttigt - men det här är nog mer för uteflyg. Finns det ingen gummimotortrunk? Linstyrt - ska det vara - Här en gammal, långt från halvfärdig sak som ligget i förrådet flera decennier. Nu finns det planer på att bygga en dubbeldäckare. Övervingen ska bli mer än dubbel yta mot undervingen. Var finns det ett par gamla motorer på drygt 5cc som inte används? Kan det vara ett linhandtag - Från PREEM i Bromölla?????? Originellt format på en isskrapa ;-) |
|
|
Många fina inneflygtider i Tianshallen. 9-12 varje dag julveckan!!! Då
behövs en busmodell (eller flera). Ett depronark från uteförrådet - det gick bara åt knappt en fjärdedel. Allt för tunga servon var det som funkade i lådan.. Åke J hade med sig en saftig fin kaka till fikat - han blir säkert en bra ordförande om han bara lär sig att servera kaffe också. Bara att kolla upp vad det ska vara för propp till C1822-2100 |
Åke B har något konstigt projekt på gång. Mer information kommer
förhoppningsvis. Det är inte en kanin som Åke J föreslog. Landställ ska det vara men påminner möjligen om en känguru ;-) Åke har tillverkat en profilsåg av en figursågsbåge (inte lövsåg ;-), en bit gitarrsträng som drivs direkt med en enkel turnigyladdare där man kan ställa in strömstyrkan på 100 mA när. Här kommer länkar på Magnum Reloaded http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/223747-MAGNUM-reloaded http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1595008
|
|
Onsdag den 18
december - utfärd orsakad av nya stationer för pågatågen och
PROVAPÅBILJETTER hem i brevlådan. Hur långt kommer man? Malmö, Helsingborg
eller Simrishamn. Åke J föreslog Helsingör för inköp av Julöl så vi var tre
snobbar som åkte strax före klockan 8. Byte i Kristianstad helt OK. Väntan
på mötande tåg vid Önnestad så det blev 160 knyck vidare mot Hässleholm.
Språngmarsch för byte i Hässleholm - 20 sekunder från att J fått
hjärtinfarkt ... En färja till grannlandet är ju ett måste om man är så nära. J tänker på klubben och handlade några flak burkar till återvinningen. OST som inte är lukt- och smak-fri måste ju inhandlas efter provsmakning ;-) Jag fastnade för lite klädseltejp för skumvingar. Fina färger fanns det för 10 kronor rullen på Tiger. Tillbaka till Helsingborg - om man nu inte glömt var man lagt pilletten så att man får ta en senare färja - bara 15 minuter... Det är lite magert i klubbens materialförråd så vi letade rätt på en källare på Norra Storgatan - in genom en port och 17 trappsteg ner i en källare. Helge ser impad ut? 1 mm mässingsrör - vad kan man ha ett sådant till? Balsalister och balsaflak till Owe. 15*15 Motorbock i Valnöt till Åke J. RC-grejor har inte funnits på länge men massor med andra modeller. Min förhoppning om att hitta små 2-cells LiPo och en depron SBACH får nog vänta på bättre tillfälle. Lite lunch och sedan hem igen. 500 meter från stationen i Hässleholm stannar tåget och väntar på signal 13 minuter för byte blir plötsligt bara tre minuter mellan ändarna på spår 7 och spår 5. Det är långa steg som gäller om man ska hänga med. VÄNTA bara 20 sekunder så kommer två till!! - Men icke - tågen ska avgå i tid för att stanna 1000 meter längre fram för att invänta mötande tåg..... Pågatågen är inget för den med svag kondition och målsikte kan man nog konstatera. J som inte åkt tåg sen 60-talet väntar nog 50 år till innan nästa utflykt med det transportmedlet. |
|
Ett meddelande från snickar-Evert. Jag har hållet på i många dar och lyckats laga 8 stycken nu. Jag gör byggsatsen till mig själv så kanske jag kan flyga med den. Alltså dags att börja "motionera" lite motorer ;-)
|
|
Crazy Horst tredje "BEST OF" är
lika kul som de andra - ha en häftig stund! http://www.youtube.com/watch?v=v_gbIdMTQUM |
|
NU
är det jullov! Och det är inneflyg med flugor i Tianshallen.
Gamla juniorer. Nya Juniorer Åldermannen ger tips SENIORER |
|
|
|
|
|
Mäster ordförande
tyckte att han inte skulle utklassa de med mindre erfarenhet och tog på sig
jumboplaceringen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Segrare ARVID med 127 sekunder följd av mäster Evert på 113 sekunder sedan
var det jämnt 108 107 och ett hopp ner till 84 och 83, 75, 67, 63, 61, 61
och så 52 sekunder. Det bjöds på BlossaGlögg, skumtomtar, hårda och mjuka pepparkakor och kaffe eller must. Därefter var det "skumflyg". Hoppas på att det kommer bilder även från det. |
27 dec
Från: Daniel Olsson [mailto:beefinthefreeze@gmail.com] Skickat: den 27 december 2013 17:26 Bifogar lite bilder från inomhusflyget idag. Lite tunt med folk på flygningarna men vi är iallafall tre, fyra stycken som flyger nästan non-stop :) |
|
Från:
Daniel Olsson [mailto:beefinthefreeze@gmail.com] |
|
|
|
|
|
Hej! Här kommer bilder på min senaste modell #
142 Lil Esquire (25") för inomhusflyg, byggd i 3 mm depron, vikt utan batt.
82 g med 300mAh 2S 98g. Den flyger bra med BL-motor på 11g, 6"x3". Den
första Esquiren #47 byggde jag 2000, den hade spv. 960mm (38"), motor OS.10,
flög den i Spanien, den flög också bra, sålde den 2009. Gott Nytt År
hälsningar från Owe i Blekinge
|
|
Slutinlägg för denna
månaden och detta året står Kristianstads Modellflygklubb för med sin
traditionella nyårsträff i Färlöv. |
|