START 6-åhusarena Lusseflyg 22 Nyårsafton INDEX TIDIGARE MÅNADER | |
December 2015 | Förra månadens bilder |
Den förste december och tisdag på klubben.
I går kom det ett mail från Evert med budskapet - KÖRSBÄRSTÅRTA.
Anders snabba kommentar - då börjar jag bygga lite tidigare så att jag hinner.
Lite pinnar hans med att klistras fast innan läppflygarna anlände till lokalen.
Det är ju synd om något ska bli över och stå och bli gammalt - och tårtan med de
danska bären ät helt underbar så klart.
Den pyttelilla Coxen klarade inte att fixa TP på Ruter Ess så Evert hade börjat
fixa lite mindre spryglar till en mini-ruter.
En "normal" 0,8 kommer att sitta fint i nosen på detta Ess i originalstorlek.
Ett gäng slaktade konservburkar och färgburkar har fått poleras med vinkelslip
med finaste trissan. Nu kan det byggas tankar i parti.
Det är inte Super Satan men kanske Toothpick säger Anders.
Splitter av Sven Pontan säger Evert - det får vi väl ta reda på om Sven som är
en i Breddgruppen vill svara på epost.
STn är ju klar och monterad på plan. Nu åker den hem till Anders tillsammans med
en färsk flaska "doftagott-bränsle".
Kan den provas i sovrummet eller får man stå under köksfläkten kanske?
Svar från Sven:
Hej! Det ser ut som en variant på en USA-inspirerad combatmodell, som jag byggde
för många år sen. Jag vill minnas att jag skrev om den i MFN? Originalet ritades
av Bill Netzeband. Jag byggde en egen version för Oliver Tiger diesel 2,5 cm3,
som flög riktigt fint. Lite för lång byggtid för att passa till combattävlingar,
utan mer för träning och uppvisningar. Med vänlig hälsning, Sven
Eller var "Splinter"? Bild Så här ser min senaste ut från Sven
Vilket nummer av MFN kan det vara? 14 träffar i artikelregistret
på Pontan, inget på splitter eller splinter. Nu börjar det bli spännande.
Splitter i Modelflygnytt 1973-6 sidan 5-8 och i AeroModeller Annual 1973-74
sidan 62!
Söndag den 6 december - blåsigt värre men fint
flygväder på Kristianstad Arena med Åhusklubben tycker Anders.
SERIÖST! Så här kan man skydda planet i bilen och mot stormbyarna ute.
De där brukar sitta bänkade även i Snobbenlokalen - eller väntar de på att det
ska bli riskfritt i luftrummet?
Inte helt riskfritt behov om man har hela verkstaden med sig.
Vad ska det här föreställa?
ur kommenterar man en sådan här bild? Tur att det inte var så mycket publik?
Finns det ingen publik så kan man parkera på läktaren?
RFT elelr BNF - troligen det sistnämnda om man kollar sändaren. 16.4 gram med
FULL KONTROLL eller 24 gram tung med
FPV-kamera och sändare
Allt finns att köpa som reservdelar om någon skulle vara elak och attackera.
Tisdag den 8 december - Anders filar vidare på mustangen och
provmonterar. Kvällens bilder och (flesta) kommentarer direkt från Anders.
tisdagen.... Mustangen blev färdig! Snygg siluett i taket hemma.
Lite kläder och motor så kan den kanske glida.
Ritningsgurun Åke med en HKP4 i miniformat var med för programering.
Mogens, vid datorn, fick inte sidorodret att funka. Det löste sig med en
kalibrering.
Super Satan. Ritning och sprygelmallar på stora papper är kul!
9 framkantlister..... Det ger 9 modeller, eller hur?
Das Box Fly under bygge. Kroppen är limmad och... rak....
Byggare Åke ringer om support kanske?
Kaffe med tüskt "diskmedel" är det ordföranden kommer för?
Hej! Nu är #155 som heter FUNTANA mini klar. Det är en parkflygare på 880 mm
mellan vingspetsarna och väger 350 g utan ack. med 2300mAh 3S blir totalvikten
lite över 500 g.
Det här är min andra Funtana mini. Den första kom till 2008 (#95). Den flög
mycket fint och tyvärr störtade den då jag dumt flög mot solen och blev
totalbländad med följd att kroppen blev så skadad att
den blev skrotad 2010. Drivlina är nu som då en borstlös TURNIGY 2826-1350 140W
45 g. ESC 18A servon 5 och 9 g (4).
Premiärflygning blir det när det är svaga vindar på Veslanda och jag har ryggen
mot solen.
Hälsningar från Blekinge och Owe
Bra flygväder på Veslanda - men regn i Viby spelar ju ingen
roll.
I dag är det Lucia men Lucia har firats i flera dagar - inget är som det ska -
nu är det väl julafton från den 20 december och året ut?
LUSSEFLYG - en fördel med att Lucia infinner sig en arbetsfri dag!
Tur att man passerar MAXI på väg till flygningen så att man kan investera i lite
lämpliga "serpentiner" som passar i dag.
Pepparkakor Skumtomtar Glögg med mera hör väl också till.
Vandalism . GORM heter förövaren.
Anders med en seglare i "nostalgi 2-metersklassen" - och en del
annat trevligt intwingat i skuffen
Hur fäster man glittret? Sporren får väl duga.
Inflygning efter trimkast - men helst skulle vi ju testat på
bogsering.
Trottelservot gav upp - på tomgång - resultatet var en lite "för
kort" landning.
Här är det Jan-Ivar - som inte kan hålla klaffen - svårlandad.
Hundens bäste vän är pepparkakan?
Vingen och stabben var det enda som klarade sig - ett par
"furustockar" a la Gårdstad räddar liket till ett nytt liv som "monster".
Fler som firade lusse med girlangflygning
Söndag den 27 december och lugnt i lokalen - Anders gör mallar.
Var i lokalen idag, arbetsfrid.... Gjorde en bunt mallar. Satan så bra det
blev. Kollade över försökskaninen med, den ser rak och fin ut.
Slutet är nära - den 29 december - byggkväll med det vanliga gänget i lokalen
och besök hos Evert där det går långsamt framåt.
Racern som kanske ska bli
värd till 2,5 cc MDS-dieseln jag köpte i Aalborg i somras behöver lite mera
bredd mellan motorbockarna som är ritade till en gammal 1.3 cc Mills.
Hjulen
kan nog tillverkar av ply med balsa men får nog ha en O-ring för att tåla
evetuell lanfning på betong eller asfalt?
Mini rutern går det
också sakta fram med. Vädret känns inte lockande för linflyg och justering av
bränslemotorer utomhus.