START  13 17 24 31  INDEX TIDIGARE MÅNADER
Januari 2018 Förra månadens bilder


Årets första dag brukar firas i Kivik hos Tre Aviatörer. Kl 13 har de flesta vaknat efter nattens firande.
En fin morgon byttes mot ett riktigt ruskväder med regn och kuling


MEN - det är ingeet fel på humöret och bra uppslutning


Det blev faktiskt tre plan i luften - docj inte denna vakuumglasade hangvinge som Karsten visar Göran.


Jan är ett ankare - för planet - korv i ena handen och en glödande brikett för att tända raket med i andra.


Snart dags för en riktig rökare



Evert bygger vingar och det behövs lite extra material att skruva flapsgångjärnen i.
Men vi pratar mest om hur motorgondolerna ska bestyckas. Det kommer att bli trångt men det ska nog gå att få in både ställ och trottelservo.


Vingbultar och islagsmyttrar. Det där var INTE helt OK - skruvarna är uppenbarligen kvarttum och för stora för muttrarna.


Det ser ut att kunna ordna sig 

KNUT - då städas julen ut!
Och hos Evert går det framåt.


Det är väl ingen som har missat  att det blir en del nya regler för modellflyget i år. Först den 1 februari sedan vid halvårsskiftet.
Men för Snobben verkar det inte som att vi ligger i farosonen.

TrafikStyrelsen har en del information och man kan läsa om regler och göra ett prov för att se om man har fattat.
https://www.transportstyrelsen.se/dronare
http://www.mindronare.se/regler
http://www.mindronare.se/prov
TACK till Michael Österlund som håller koll på vad som händer och uppdaterar information på diverse forum.
Man hittar även länkar till kartor
Naturvårdsverket har inte hittat vårt fält

Inte heller LFV verkar ha något intresse i närheten


17e  Lite funderingar hos Evert.
Hur gör vi med landställs ben? Har vi 5 mm pianotråd på klubben - och vem kan bocka snygga ben? Efter lite onödigt jobb så fick vi loss stumpen.



HobbyKing har ju ben - kommer dessa att passa? De är inte fjädrade så det gäller att smyga in för landning.




Nosstället ska ju vara styrbart - det verkar Ok då styrhålet kan hållas på fixerad plats i både infällt och utfällt läge.




Men armen får inte plats inuti kroppen! Ett nytt problem att lösa. Det får bli lite "kinder" - var hittar man sådant?

En möjlighet kan vara överdelen av hjulkåpor. Vem har sådana till övers? Kanske ett uppdrag för någon med 3D-skrivare?
Uppskattningsvis 2*2 cm höga och breda. Längden ???? Så att det blir snyggt !!


Evert har provianterat men det saknas ett gäng 1,5 mm och 3 mm balsaflak för att kunna fixa det som behövs.


Test med vingtippar i friggo - ska jämföras med de i urholkad balsa.


Fäste till landställ på gång så att motorgondolerna ska kunna limmas för att se hur tank och trottelservo ska monteras.


Hej   Ja, nu har jag byggt en ny IBIS nr 2 #169, den skulle ha premiärflugit igår men ABU-hallen var överbokad så det blev inget flyg.
Nu är mitt fotoalbum fullt och inga mer blad får plats,då får man sluta bygga eller köpa nytt fotoalbum ett svårt val!
IBIS 2 är helt lika nr 1 (#131 från 2012, skrotad kropp 2013/11) men har två vingar,en V-formad och en U-formad.
Spv 600,vikt 85g med lipo 300 2s,motor 5g.
Bifogar några bilder.






Ha-de hälsning från Owe i blekinge

Julafton hela Januari hos Evert! Ett nytt nummer av LINA - som vanligt supertrevligt och Evert läser allt som är skrivet på svenska ett para gånger. Det är ett par artiklar som har utländska medförfattare och tidningen skickas runt till supportrar och linflygare i många länder så en del av innehållet är skrivet på engelska.
Ett upprop om en jubileumsflygning med ett jubileumsplan har fixat lite mera beställningsjobb till Evert - det är ett Combatplan för 2,5 cc diesel.


En betylgt större utmaning är den 2-motoriga kärran där det bara finns ritning och Evert tycker att det är mycket mera jobb med allt som ska tillverkas jämfört med en combatvinge som han kan göra fritt i sömnen. Här är det lite vingändar för att testa skillnaden med att slipa ut i friggo mot balsakloss.