Tävlingsformen är att flyga termik.
I alla tre klasserna brottas piloterna med liknande svårigheter, sporten
är att hitta termik för att flyga länge samt att trimma in sin modell så den
följer pilotens tänkta flygmönster. Under en tävling flygs mellan fem och sju
grundstarter där piloten måste uppnå en viss tid för att flyga max, oftast är
den maxtiden tre eller fyra minuter. Efter grundstarterna flygs finaler för de
piloter som klarat max under alla grundstarter. I första finalen ska sex minuter
flygas, i andra finalen åtta minuter osv. Detta pågår till sen kväll när
termiken avtar och så småningom ingen, eller en pilot, klarat maxtiden.
Förutom ovan nämnda utmaningar ska även friflygpiloten vara i bra fysisk
form, löpning/förflyttning under en strapatsrik tävlingsdag uppnår ofta en
sträcka på 35 km.
Regler klass F1A, segelmodellklassen.
Bäryta
........................................................ 32 - 34 dm^2
Minimumvikt................................................. 410 g
Max linlängd vid 5 kg belastning…………… 50 m
Modellen har en spännvidd på 2.1 – 2.5 meter,
största delen av tillverkningsmaterialet är kolfiber. Den tävlande drar upp
modellen med linan som är kopplad i en snurrekrok som sitter fast i modellen.
Snurrekrok, som i sin tur är kopplad till en liten dator som sitter i modellen,
aktiverar upp till 5 stycken små servomotorer som styrs via ett förinställt
program i datorn. Servona styr roder, stabbe, anfallsvinkel på vingarna, flapps
och själva snurrekroken. När piloten hittat termik kopplas modellen loss från
linan och ska därefter vara trimmad för att följa termiken utan inverkan genom
styrning från marken. Tiden för flygningen tas från urkoppling till landning.
Själva urkopplingen sker efter att modellen accelererats till en hastighet runt
250 km/h, detta genom att piloten springer mellan 5 och 15 steg med 100 %
satsning. Timing, styrka och teknik är enormt viktiga parametrar för en bra
start. Kopplingen sker vid 50 meters höjd, modellen stiger sedan lodrätt upp,
buntar ur och börjar glida. De högsta starthöjderna ligger på drygt 120 meter.
Regler klass F1B, gummimotorklassen.
Bäryta
......................................................... 17 - 19 dm^2
Minimumvikt, utan gummimotor...
.................. 200 g
Max vikt på insmord gummimotor ………….. 30 g
Modellen har en spännvidd på 1.5 – 1.8 meter,
största delen av tillverkningsmaterialet är kolfiber. Den tävlande använder hela
sin kroppstyngd för att sträcka ut gummimotorn och sedan vrida upp motorn genom
att använda en drill. Innan tävlingen har piloten noga sträckt och undersökt
varje motor för att kunna veva upp den maximalt. Under uppvevningen följer
alltså piloten ett optimalt genomtänkt program för uppvevningen för att sedan få
ut maximalt med energi ur motorn under stiget. Piloten väntar på
termikindikationer på marken. Modellen startas sedan med ett lodrätt kast där
propellern startar direkt eller med en sekunds fördröjning. Gummimotorn driver
sedan propellern under drygt 40 sekunder då propellern stannar och fälls ihop
utmed kroppen. Modellen är sedan trimmad att följa med termiken. Under
motortiden når de bästa piloterna en utgångshöjd på 120 meter. Även i klass F1B
sitter en liten dator i modellen som kan styra stabbe, roder, vinge, flaps samt
start av propellern, allt efter ett förprogrammerat program.
Regler klass F1C, förbränningsmotorklassen.
Max motorstorlek ……............................
2,5 cm^3
Inga förlängningar är lovliga på motorns utblås
Minimum
totalvikt....................................... 300 g/cm^3 motorvolym
Minimum
bärytebelastning.......................... 20 g/dm^2
Max motortid……………......................... 4
sekunder
Med lite annorlunda
regelskrivning än i klass F1A och F1B kan man I klass F1C utnyttja att ha
hopfällbara modeller, men det finns även piloter som flyger modeller som inte är
hopfällda utan med flaps eller helt fast vinge. Modellen är likt de andra
klasserna tillverkad till största del av kolfiber. F1C flygaren som flyger en
”folder” står alltså och väntar på termik med en modell som är hopfälld, med en
då symetrisk vingprofil och en spännvidd på 1.5 meter. Likt F1B så bedömer
piloten vädret från marken. Piloten
startar sin motor när det är termik. Motorn på 2.5 cm^3 varvar strax över 30000
varv, den kan ha en direktdriven liten propeller, eller verka genom en växellåda
som gör att motorn kan ha en propeller med större diameter. Modellen kastas
lodrätt upp och motorn får gå i 4 sekunder. När motorn stängts av buntar
modellen ur och vingarna vecklar ut sig till en spännvidd på 2.6 m. De högsta
starterna ligger på 160 meter. Liksom de andra klasserna är en F1C modell efter
stigfasen trimmad att följa med termiken. Även i F1C-modellen sitter en liten
dator som styr servomotorer som i sin tur påverkar motor, utfällning av vingar,
stabbe och roder efter ett förinställt program.