Växjö RC i Tipshallen 10-årsjubileum - MED EXTRA ALLT

 

SMFF stöjer ett par av landets stora inneflygningar. Här utdrag från styrelseprotokoll 9 oktober 2019 §5b

Men det var inte bara modellflyg. Man möttes direkt av en fin modelljärnväg som Växjös "modell-rallare" snickrade ihop.
Det är mycket som ska passa och fungera, men de är vana att löda, koppla och skruva.



Direkt efter inpassagen, där man fick en stämpel på handen, hittade man som vanligt Vario med ett gäng riktigt häftiha helikoptrar och "accesoarer".


De stora flögs inte inomhus med. De hade nog blåst rent alla "lättviktare" i närheten.
Men det flögs en del med de mindre.




Till hemsidan eller familjealbumet?

 


HA! Det blev ju en kul bild!


Ingen bra träff utan lite saker som kan byta ägare väl?
Här har vi fångat två höjdare.
Douglas Johansson från värdklubben har dragit ett stort lass tillsammans med sina klubbkamrater för att dra södra sveriges "Bosön för lantisar" i (flyg)hamn.
Bengt Lindgren v ordf i SMFF har intagit en plats på läktaren medan SMFFs effektive kassör Lennart Andersson laddar för att flyga.




SWAP - är det någon är speulant på en gammal styrelseräv som varit rundan från SMFF via Flygsportförbundet och FAI tillbaka till rötterna?
Till rötterna får väl räknas gamla gummimodeller som Sleek Streek, Myggan och Lucy?
Fast hade det inte varit smartare med lite radiostyda drönare om man nu vill fånga den nya generationen?
Eller är en Gårdstad StuntKing kanske ett bättre val?

Det stod en hel kasse full med färdigbyggda Sleek Streek gamla balsaplan. En "äldre man från skogarna" undrade " ha e dä for tännebränne".
Undrar om Google Translate hade fixat så att Bengan hade förstått :-)

I brist på intresserade ungdomar så fick Bengt och Lennart duellera. Lennarts lucu flög i fin båge upp på läktaren och landade högt upp
på samma tid som Bengts hade seglat till golvet.


Friflyg är ju inte så vanligt men vi hittade en RTF från Tjeckien?
Enligt utsago importerad av Ackus.


Och så hittade vi Anders Hellsén som provade sin inneseglare som han försett med katapultstart för att inte slita ut sina "kastarmar".


Bra höjd -


Men snabbt tillbaka på terra firma.


Bengt Lindgren hintade lite om att det är hett med backande flygplan.

I hallen hittade vi ett väl använt plan med alla funktioner.
Fartreglaget är programmerat för att gå full back vid minus 100, noll i mittläget och full fram vid plus 100.
Normalt är att man har noll vid minus 100 och halvgas i mittläget
Det är ganska enkelt att programmera sin sändare så att man via en brytare kan växla mellan "normal" trottel och läge med back och framåt.
man ska veta att detr krävs mycket effekt för att växla rotationsriktning och ett plan som nårmalt behöver 10 Ampere
kan behöva 30 Ampera när man slår från fram till back.
De flesta vet att en propeller har vingprofil och är ineffektiv om man vänder den fel.
Ska man backa så köper man en symmetrisk propeller som är avsedd för ändamålet.

På detta planet är även motorn vektorstyrd och ändrar riktning med både höjd- och sidoroder.




Man ser direkt när ett av planen i luften plötsligt står stilla med nosen nedåt - och kanske börjar att backa i luften.


3D-plan i EPP var nog de som dominerade. Här med en av de yngre piloterna.


Snäppet äldre men klart bland de yngre av det modellflygande släktet.




Det är kanske lite udda med inomhus linflyg, men Anders Hellsén hade avlyst en hörna under en stund för att visa upp att man kan flyga linstyrt elflyg.
Han började med en modell som en gång var avsedd för 1,5 cc glödstift och nu flygs med el och knappt 12 meter långa linor.


Men det är enklare att hitta hallar om man flyger lättviktare med 5 meters linor.
Fartreglaget innehåller en timer som ger tid att gå till handtaget efter att man tryckt på startknappen.
Sedan finns det parametrar för både flygtid och motorvarv att ställa in.
På mera avancerade fartreglage så finns det gyro så att motorn gasar i uppför och bromsar nerför.
Med ett sådant "Igor Burger" reglage så kan man flyga en 4-kantsmanöver med i stort sett samma hastighet på flygplanet i alla benen på manövern.




Lennart Andersson lade upp en filmsnutt för er som har Facebook
https://www.facebook.com/groups/252138728702/permalink/10157865060593703/

Igor Burger själv på Youtube

https://www.youtube.com/watch?v=U_C00ALNWqc

Det var inte enbart 3D-plan i depron eller EPP. Här ser vi en X-Vert som startar och landar som en Vertol-helikopter och med en switch
byter läge i luften till en flygande vinge med två motorer.


Är det en Jedi Yoda som har fått tag på en Mygganbyggsats? Kanske inte riktigt Star Wars?


Lite närmare Star Wars i action är nog dronerace. Här är introduktion av dagens bana där det skulle tävlas.
Hur många hittar man? Kanske ett 30-tal?


Tävlingsledaren förklara att det är dags att "arma" maskinerna och att det nu är mindre än 5 sekunder kvar.
Sedan slår han över till datorn som får räkna ner och starta racet.
Datorn håller även koll på mellantider, varv och sluttid med elektronik som registrerar när quadarna passerara genom start-mål-gaten.



Det går undan rejält och det sitter maskiner i skyddsnätet lite då och då. Det är riktigt hög fart runt banan och någon gång in i nätet .


Tre åskådare till droneracet som valt att sitta på gräsmattan i stället för på läktaren.


Är man sugen på något nytt och inte enbart bland fynden på Swap Meet så finns RC-Flight på plats.
Det är "bara" att plocka det man behöver och ta fram pengabörsen, kortet eller telefånen att betala med.



Har man limmat för många gånger brukar planet bli tungt och svårfluget. Köp ett nytt hos RC-Flight.
Fram med den stora limflaskan från Biltema och börja flytta över elektroniken från det gamla planet så har vi snart ett nytt fint lätt plan att flyga.





Snabb-byggsatser från amerikanska FliteTest via Graupner i Tyskland.
Är det ett par av dessa som är receptet för nya juniorprojekt i klubbarna?
Snabbt att bygga ihop med en rejäl limpistol. Man behöver inte kunna så mycket utan bara köpa en rekommenderad elektroniksats som är väl utprovad till planet.
Väldigt hållbara och lätta att reparera med smältlim om man drar åt fel håll med spaken på sändaren.


Är man många i luften så kan det lätt bli reparation. Här är hjälpen UHU POR som är ett kontaktlim för skumplast. Stryk på tunt på båda ytorna.
Låt torka 15-20 minuter innan de sätts ihop så biter det direkt.






Är det en RTF? En snygg kärr med en lite udda sändare. Finns hos ÅF till MiniCars.

I dag lite udda men för bara några år sedan det som gällde. 35 MHz och frekvensklämmor. I dag nog bara en i hallen.
Även GWS får väl räknas som lite "vintage" i sammanhanget.


Ankor eller canardplan är väl lite udda.- De ser ut som att de flyger baklänges. MEN - många av våra jetfighters är faktiskt canardflygplan.
Denna kärran har motor både fram och bak. Canarden är lyftande så TP ligger någonstans mellan vingarna och inte som vanligt en bit bak på huvudvingen.


Mycket mera udda än en Ornithopter är kanske svårt att hitta? Denna stydes med ljus och taklamporna störde så att räckvidden blev rejält begränsad.


Man kan kanske även säga att rena hemmabyggen är lite ovanliga i dag. Fast det är många som gillar att bygga själv efter eget huvud.


Man kan ta en genväg och köpa en kastleksak för barn på Biltema - stätta roder och motor på den och flyga.
Ett tips är att göra enhetsmodell av något liknande och tävla i inomhus pylon - eller utomhus på fotbollsplanen.


Skalamodeller är ju alltid vackert.




CUBar av olika modeller flögs det så klart också med.
Men här var kanske dagens häftigast skalakärra. En Boeing 717-22. Byggsats finns som pappersplan.
Det har skalats upp och tryckts på 1,5 mm depron i en stor printer med UV-härdat bläck.


David Brohede har skrivit en 6-sidig artikel i Allt om Hobby nummer 3/2019 om tidigare projekt.
Alla AoH finns på nätatr och artiklarna är läsbara om man är prenumerant på antingen papperstidningen eller lite billigare - enbart "via plattan".


Infällbara huvud- och nosställ. Flygvikt 300 gram.


Mindre droneracemotorer och nerklippta propellrar. 3D-printade motorfäste.




Jodå - den flög. Först ett par  "taxiskutt" för att justera utslag i sändaren.


Sedan en rejäl flygning


Originalet från 2001 renoverades för några år sedan och flyger i princip dagligen.


Boka en biljett för runt 1400:- - eller ta med en kompis (fru) och bagage.
Man kan ju passa på att besöka USAs sydligaste plats :-)



Hobbyns återväxt oroar många gamla modellflygare.
I Tipshallen kändes det inte alls som något problem.
Problem blir det när de gamla ojar sig över hur stora problem det är med dagens mobiler, plattor och spel samt
att man i dag till skillnad från förr i princip kräver att föräldrarna ska vara med som ledare.


SMFF Bredd var inte med och representerade Modellflygnytt. Däremot fanns Allt Om Hobby på plats och fotade.
Ursäkta för denna väldigt gryniga bilden på AoH:s ägare och redaktör sedan 3 år tillbaka : Joakim Sannagård.


Här fanns gratis provtidningar. Just rätt nummer med reportage om Morgan Rönnqvists stora trafikflygplan i depron. Tidningen är på 100 sidor med 6 nummer om året.
Lösnummer för 99:- och prenumeration för 499:- eller 299:- om man vill läsa på nätet. Då har man också tillgång tilla alla gamla nummer sedan 1966.




Det finns app för telefon och platta men rimligen bör man även kunna logga in och läsa via datorn i Windows?


SMFF har ingen redaktör framöver till MFN och det diskuterades lite "i kulisserna" om eventuellt samarbete.
MFN har varit egen tidning sedan 1961 men tidigare genom KSAK har det periodvis varit några sidor förbundsinformation i andra flygtidningar.