Artillerimuseum 10 år som museum och 25 år som förening.

Vad har då detta med modellflyg att göra?
Det gäller att visa upp sig så mycket och ofta man kan.
Har man tur så är det kanske någon som blir intresserad och kommer till en klubb.
Här var det inte bara en utan flera modellflygklubbar som hade intressenter som propagerade för modellflyget.
MFK Snobben från Nymölla med Anders Hellsén som visade linflyg hade hjälp av kompisar från Eskilstuna och Gotland som förutom att hjälpa till med linuppvisning demonsterade drönare med kamera.
Tre Aviatörer från Kivik visade RC-styrt och demonstrerade en Jet-maskin. 


Det känns som att vi haft tre månader kontinuerligt med härlig sommar och när nu normalt sommarväder kommer in med så lågta temperaturer som runt 21 grader och vindbyar med åska och regn så känns det nästan som vinter. På lördagen var det inte lika tuffa vindar men luften var laddad med statisk elektricitet så att bildkoppling till drönare var störd och linflyget blev lite reducerat när det började kittla i handtaget och linorna började gnistra. Runt om kom det stora hagel men just museeområdet klarade sig med en rejäl regnskur som möttes med presänningar över flygutrustningarna.

Egentligen skulle programmet inledas med att fallskärmshoppare skulle landa men på söndagen så ställdes deras aktiviteter in och bestod av en monter med information.

Anders Hellsén hade med sig lite olika linplan  så det fanns Team-racing och Combat förutom Stuntplan


En T/R-motor väcker .......




Anders Jönlid från Tre Aviatörer svarar gärna på frågor om modeller.


Då fallskärmshopparna tog det säkra och stannade på marken så var Anders första showen för dagen.
Han valde sin tävlingsmodell i F2A som han tävlat med i VM i frankrike för ett par veckor sedan trots att det var tuffa vindförhållanden. Lite kortare linor, 18 meter mot normlat dryga 21 meter, hjälper till att få lite snabbare varv och bättre linsträckning. Ett par hundra flygningar med modellen gör att Anders vet hur den beter sig i alla väder.


Perra Dyplin som normalt tävlar i IMAC hjälper till att släppa vid starten.


Inne i stenhuset kan man se på olika hästdragna militärer fordon från forna tider


Utanför är det en stor plan att flyga på. Flygningen inramas av kanoner från olika tidsperioder.




Mitt mot MFK Snobbens linflygutställning hittar man Tre Aviatörer med Biggles husvagnshangar och snygga flagga som ingen kan missa. Klubbarna visste inte om varandras engagemang på Artillerimuseets Jubileum i förväg.


Tre Aviatörer visade upp en stor blandning av modellflygplan från enkla trainers i skumplast.


Och snygga skalaflygplan...


När Anders flygprogram var över så var det dags för RC. Här har vi Jan Åberg - Biggles själv - med klubbens ena skolplan som tål lite vind och kan startas och landas på lite tuffare ängar i brist på ett välklippt klubbfält.


Även Ola Åberg (ej i släkt med Jan) flög i vindarna på runt 8 meter i sekunden med byar på 15 meter. Planet var likt Jans en motorseglare i skumplast.


Självklart fanns det med några snygga warbirds som kände sig hemma bland militärmaterielet på Museet.


Anders Hellsen har plockat isär en modellmotor för att visa vilka delar som behövs.


Jan Åberg startade upp en jetmotor så att besökarna kunde få höra lite oväsen.


Bra decibel kom även från kanonens två skott för att skjuta fanfar för Jubileet.
De förklarade att i Sverige skjuter man normalt 4 skott men i Danmark är det tre.


Anders Hellsen Perra Dyplin och Isabelle Johansson har ställt upp i två dagar och fyra uppvisningar.


Många är intresserade och ställer frågor.


Artillerimuseet är ett levande museum och alla fordonen går att köra med. Uppvisningen var på samma yta som linflyget så larvfötterna gjorde det inte helt enkelt att hitta någon meter med jämn mark att starta och landa på.
Den här maskinen kunde gott få komma till Mygglanda för att jobba ett par timmar


Alla fordon är körbara och några är inregistrerade för att få lov att köra på allmän väg - här en Dodge som blev kvar efter kriget.


En gammal Volvo bandvagn som använts i Norrland för linjearbete men som ställts på plats efter motorhaveri.
Efter ett par decennier i naturen har bilen räddats och efter många timmars jobb fått liv på museet.


En annan Volvo - med 60 mm rekylfri kanon - en sådan kunde ju varit kul att köra omkring med.


100% moln och ryckiga vindar är varken bra för piloten eller fotografen för att försöka få skarpa bilder.




Granatkastergänget fick tyvärr inte visa upp sina färdigheter men var ett snyggt inlägg i Jubileet.
Att hitta en gammal modellflygarkompis i uniform var också kul.


2018-08-12
/ Patrik Gertsson

Anders var egen speaker med "mygga" på bröstet och beskrev alla manövrerna under flygningen.
En gammal Volvo "Sugga" med hornögtalare på taket spred ljudet så att alla inom området kunde höra.