IMAC-tävling i Hässleholm den 25 maj 2019

 

Klubben delar fältet med skärmflygare men de höll sig i bakgrunden i dag när det var modellflygtävling.
Man kan ju träna stående på marken om det bara blåser lite - och det blåste lite.

 

 

IMAC är en miniatyrvariant av fullskala konstflyg och många manövrer går att utföra med plan lika dem som man använder i Redbull Air Race. Modellerna är inte små och går från stora på över 50 cc till större på ett par hundra cc motorer.

Jämfört med fullskala så är modellerna kraftigt mycket starkare.


Tre plan i "Readyboxen" och övriga utanför fältet

 

Man flyger i 5 olika klasser för att passa allt från nybörjare till världselit. Dessutom tillkommer ett hemligt program med blandade manöver som man får reda på först kvällen innan tävlingen.

 

I tävlingen är det 10 manöver som domarbedöms. Man börjar med 10 poäng och drar av delar av poäng för varje lite miss i manövern. Mellan varje manöver är det en rakflygning. Man kör 2 omgångar innan man landar.





 

Manövrerna har olika svårighetsgrad som ger en K-faktor som manöverns resultat multipliceras med. Om Manövern har en K-faktor på 5 så kan man alltså få max 50 poäng på den manövern.

 

När alla är klara så får tävlingen (klassen) en ny K-faktor så att den med högst poäng ska få 1000 som resultat.

Den 5-e klassen som kalls för Freestyle bedöms på ett helt annat sätt. Här är det piloten som själv lägger upp sitt program och flyger detta till musik. I stället för att bedöma varje manöver från 10 ner så bedöms helheten av programmet efteråt.
- Användning av totala flygområdet (boxen)
- Originalitet och komplexitet
- Precision
- Konstnärligt intryck och Presentation
- Koreografi

Domarna är ofta själva tävlande och man dömer inte den klassen man själv flyger i.
Domarna räknar poäng och meddelar skrivaren som för ner i protokoll.




Här sitter ena domaren och läser in programmet för att veta vad som ska bedömas.

 


Det var två par domare vid varje klass och domarna byttes när det var ny klass.

 



Skrivarna behöver inte vara kunniga. Här snabbinstrueras Björn och Pelle från Sölvesborgsklubben så att de kan föra protokoll


Efter att klassen är flugen åker resultaten in i sekretariatet som för in siffrorna i datorn som automatiskt räknar ut resultaten.
Sedan åker resultatet snabbt upp på hemsidan.

http://mini-iac.se/resultat/2019/2_solv/report_results.html

Säkerhetsregel 1 : Motorn stoppas så fort planet har landat.
Det ska inte finnas någon risk för skenande plan in mot depån.
Ett plan kostar +20 tusen och att gå ut och hämta in ett landat plan i stället för att taxa kostar inget.

De som tävlar har inte bara sitt plan som investering. Att transportera planet till och från fältet kräver normalt sett en rejälare bil än den lilla Skoda Fabian och det är inte fel att även ha en husvagn eller husbil att hålla till i när vinden och vädret biter. Tävlingarna går över två dagar så övernattning på något sätt behövs.
Tävlingarna verkar ligga i södra delarna av Sverige med Borlänge som nordligaste tävlingsort i år. Det är öppet även för piloter från utlandet och ett par från södra Danmark är gärna med i cirkusen.

 

Efter flygning flyttas planet ut i höggräset i väntan på nästa heat då de tävlande planen sätts i ordning i readyboxen.

Från readyboxen fram till startplatsen där planet fästs säkert och med propellern rakt ut mot fältet.
Motorn får inte startas så länge någon annan flyger.

 

Man ser lite firmanamn och det är inte ovanligt att piloterna även har någon registerad firma för att supporta med lite specialdetaljer. Även sponsorer visar så klart sina namn på bilar och släpar. Det kostar att ligga på topp och är man junior så behövs det stöttning underifrån.





Det är även mycket reklam på planen - prices som på fullskala.
Här är det många som ståtar med Autopartner på rodren.








Jörgen är hemmapiloten som snabbt fixade fältet att flyga på.









Kul att det finns ungdomar i gruppen - och alla är lika trevliga när man kommer fram och ställer frågor.





Kent Norman från Karlskrona är en veteran.




I princip alla flyger någon typ at "pultsändare"






Dead stick - landning efter motorstopp ser man inte varje dag i dessa sammanhangen.
Men dagens pilot var proffs och satte ner planet helt utan skador - och trots två missade omgångar så maxade han övriga under dagen och vann sin klass.
Om jag inte har fel så var piloten Jan Helding från HTH-RC - eller så flyger han på RC-Parken i Sönderborg




Pilot och instrument är obligatoriska - det är ju skalaflyg det handlar om.


Två piloter kom från södra grannlandet






Olle Lövborg - känd från Modellflygnytt - gör sig beredd.






Kolla allting före varje start - någon skruv eller link kan ju ha lossnat lite.


Det är inte riskfritt att stoppa ansiktet djupt in i planet - en rispa i kinden




Bella och Perra på väg in


Ett av få eldrivna plan denna tävlingen



Isabelle "Bella" Johansson, Per-Inge "Perra" Dyplin och David Johansson som är beredd att starta när domarna säger till.