Shoot Out Syd - Ripaveckan 2019

Dag noll - söndag den 14 juli.
Många har anlänt under dagen och gårdagen men vissa har varit på campingen både en och två veckor.
Solsken och svaga vindar med bra termik har kännetecknat dagen.

Först upp i luften på söndagen?

Men långt tidigare har entusiaster varit i farten. 4 Klippare fanns tillgängliga.
Lasse är klar och ska bara blåsa av och snygga till nya fältklipparen.

Robban fixar till nya Ripa Raceway för de som vill busa med sina RC-bilar







Dag noll har ju inget tema men det flögs i princip hela dagen - möjligen med lite glesare i pilotrutan när det var dags för fika och kvällsgrill.
I morgon måndag är det Oldtimer och linflygtema - Thomas OT-inspirerade bygge är en skönhet.


Robban njuter av dagens termik med en seglare som dras upp med batteri.








Grand Tundra från Hobbyking fanns några timmar på EU-lagret extra billigt. Här körs den med först 4 celler och sedan - efter byte av propeller - med 6 celler


Åke har också elsegel




Robban med en välljudande Warbird


Snygg panel med väl uppmärka kontakter för vingens servosladdar hittar man i Thomas BOM - Bird Of Mine


Lite stilstudier.......




175 knyck i planflykt men tre celler på en MPX FunJet motor kräver extra uppstagning av sjtärtfjädrarna.




Från Tre Aviatörer i Kivik har vi flera besökare






Ola var flitig i luften trots stora ryggbesvär

Thomas drar sin BOM med gummirep















SnickarBertil har hittat en veteran för eldrift. Nu med borstlöst och LiPo - ser vass ut!




30 år gammal 70-åring......






TOP GUN




Amiga II


En av Thomas välflygande vingar






De som inte hunnit med att flyga av sig under dagen började stressa runt kl 19 - då var det kö till pilotrutan - och grillen var så klart avnjuten







Klar för en vecka sedan - årets hangar för större plan.


Vad är nu detta? Bertil ska flyga RTP - Round The Pole med RC. 16 meter lina innebär en cirkel med 35 meters diameter


Per har automatiserat linhanteringen till segelbogsering.

Måndag den 15 juli var det tema Oldtimer och linflyg från kl 13.
Vädret var hyfsat på förmiddagen men vinden tog i och reget låg i luften fram till kvällen.


Ripas nya uppfinning för året - Pilotbollen


Owe Carlsson Asarum var uppe tidigt med sin Just Junior - ett par andra oldtimermodeller fanns med.






Playboy är en friflygande "knarr" som har blivit populär att konvertera till RC. Här med elmotor och gummiband ersatta med skruvar.






Peter har hittat en Josefin-large - som han fick hjälp att trimma in. Det var en pers för Mats då sidorodret hade skedform.......


Spaken hårt åt höger för att flyga framåt....


Modellen är ju en Gårdstadare men i gammal stil


El-Björn kommer in för en smygarlandning så smörig att det inte går att få snyggare.


Och så lite busflyg med modell som knappast kan räknas som OT - eller Off Topic kanske kan vara OT?.




Originalet är ju OT men modellen ny.

















Åke flyger gärna traditionella RC-kärror - och en Multi från 80-talet borde vara Oldtimer.




Även Thomas har ett gäng Warbirds - kör så det ryker






Tiger Moth med original som funnits inte långt bort.






Linflyghörnan - Snobbens Anders och Mats kom med ett gäng modeller - men vädret inbjöd inte till de traditionella "prova på".


Webra diesel är det många som har slagit fingrarna blodiga på. Startar helst på fel håll. Här är det verkligen inte magert.


En annan Webra - lika tjurig


Bertil från Skanör har återuppfunnit RTP - med en HK speedkärra i skum










Anders med en "klubbstuntare" från Snobben




Tobbe tränar för OT-Speed


Den bästa OT-RCmodellen var kanske Alf Höglinds Super Scorpion
http://www.benbucklevintage.com/index.php?main_page=product_info&products_id=5
En precis lagom OS Max i nosen - tyvärr ingen Diesel
"tutt" på långfingret men pekfingret at starta med ?




Den elliptiska "spitfirevingen" gör kärran ovanligt stabil - kunde även taxa i sidvinden!!!


Lätt att bli baktung så stabben är klädd med lättaste (dyra) Esaki Silk. Fena med lätt plast, för övrigt Oratex.




Mats visar sina stuntkonster och applåderas efter landning




Thomas har inspirerats av OT till sitt ena bygge


 

Tisdagen var det dags för IMAC som är en av RC-klasserna för konstflyg.
Det är ca 20 aktiva tävlingspiloter i klassen men flygplanstypen är troligen den mest förekommande bland modellflygare.
IMAC flygs med modeller efter fullskala sportflygplan för acrobatikflygning.

 

 

Onsdag den 17 juli och Warbirdtema
Men på morgonen är det ju fri flygning för alla - och en fin Pitts Special med SAITO FA-300T (50cc) visar sina konster.








En MPX Pilatus ...


och en Citabria




Men i depån står något




Och en Fokker DVIII






OOOPS motorbortfall i starten


Och ute på fältet skördas första? omgången brockoli.


Nu är det lunch och de som inte tycker att Johnnys starka senap är nog.............


P40 och Thomas


En ruskigt snabb sak som inte fastnar på bild i luften




Inte riktigt klar för flygtest än. med en 250 cc


Men Robbans Corsair låter ljuvligt


Robban och Thomas gör vad de kan för att underhålla den stora publiken








Tiger Mothen (från Skåne-original) är ju ett plan som fostrat massor med engelska blivande fighterpiloter.


Seriöst som det förslår - åkt till Enland för att köpa äkta huvudbonad och skjorta.


Kan det vara en Mk IX






Hawker Sea Fury i Australiensisk kostym - och modell av versionen med amerikansk motor (3-bladig).










J22 - näää - inte SAAB utan FMV....


Röd Bertil - ingen kan väl tro att den har 30 år på nacken?


På "swap-bordet" hittade man en bok... Och berättelsen om J22 och Röd Bertil











Cub J3 gjorde mycket tjänst under kriget - fast inte denna gula med postnords låda.


Artillerispaning var det viktigaste jobbet - men i dag är det ju bombning som alla väntar på










Dagens och många andra dagars HJÄLTE. Numera av L W omdöpt från PP till PPP - Per Postnord Pålsson.....


Torsdag den 18 juli och segelflygtema. Med erfarenhet från tidigare år så är dagens tema på förmiddagen.
Det var helt rätt då termiken låg som ett pärlband vilket säkert syns på de fina molnen.

Från Trelleborg kom ett par kända ansikten - det är ju en god stund att köra så lite kaffe och frukost sitter inte fel före start.
Ett par muggar bränns varje år och delas ut på årsmötet! Lars Roos har gjort sig förtjänt av klubbens uppskattning med en kul text.



Vad gör Lasse? Lyssnar han på sin radio?


Gummirep brukar vara bra föra att dra upp 2-meters kärror. I dag var det lite vanskligt då vinden vred sig lika ofta som molnen passerade....
Ett bogserplan hade inte varit alls fel, för när man kom upp så var det lätt att hitta lyft.






Lättare att komma upp i lyftet hade de som bar med sig hjälpmotor. Robban redovisade 32 sekunder motortid på 34 minuter i luften -
sen fick han landa för att sändarbatteriet klagade ----










Det brukar komma besökare till Ripaveckan långt ifrån. Luleå och Bålsta var några klubbar som var representerade


MPX Heron fanns det några av. Liten och alldeles lagom att ha med sig om man inte är allt för seriös termikjagare.








Åke har hittat en ny kompis - söndagens hamnade i solen och gick samma öde till mötes som Ikaros






En skojtävling även i dag. Göran kollar att planet/piloten klarar delprov ett som är limbo under 2 meter.


De flesta försökte undvika de hårda bambupinnarna med ballonger.
Som tävlingsledare Björn uttryckte saken: har man en modell man vill offra så är det riktigt kul.


Lördagen efter Ripa så var det nog många som packade för att åka vidare till Helsingborg som har sin träff veckan efter Ripa.
I Helsingborg är det många jetpiloter som trivs men även Rinkaby har åter fått tillstånd att flyga efter ett par års uppehåll.
Kan det bli möjligt med ett samarbete i framtiden med ett par pass i Rinkaby under Ripaveckan till de som flyger turbinmodeller?









Då det är militären som styr över Rinkabyfältet så får det bli lite enklare när det gäller förtäring.


Korven kom levererad med en 28 hästars fransyska från 1984 - en Deux Chevaux - av Stockholmare kallad för Apgungan.








Det går så klart att flyga annat än fläktar på Rinkaby - gamla 2-taktare med 80-talskänsla brukar hitta dit med modellernas konstruktör.


På lördagen var det en jämn västlig vind som även bjöd till hangflyg på Haväng inte alls långt från Ripa.
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/57296-Hang-i-Hav%C3%A4ng%21