STRANDA Modellflygklubb

Du kan väl komma och titta på vårt nya fält! Det har blivit jättebra!
Det var Per Pålsson som bjöd in till en flygdag och det var två rejäla bilar som skulle åka upp från skåne för en lördag.

Ett par kompisar åkte redan på fredagen med husvagn och skulle vara kvar till söndagen.
Själv åkte jag med två gamla kompisar på lördagmorgonen kl 6 från Sölvesborg, hemifrån runt kl 5 - hemma nästan precis vid midnatt. Det blev 19 timmar och en full dag på fältet.

Det var färdigpackat i Sölvesborg och själv hade jag bara kameran med mig. Vi var loss någon minut före kl 6 på morgonen.

En liten stund innan vi var framme så ringde vi och beställde att det skulle vara varmt kaffe klart när vi kom fram.

Nya klubblokaler är på plats och håller på att renoveras. Det har kommit på tak samt reglar till en helt ny vägg som ska täcka både mötesrum och en stor container.

Vid första koppen kaffe hittade jag en trevlig sak. En gammal Gazelle med en Webra 1,5 cc diesel. Min gamla Gazelle flögs med en FOX 15 - för 50 år sedan.

Regnet hängde i luften ett par timmar men det kom inte så många droppar att man behövde skydd.

Det först monterade - och flugna - plan var en gammal nordostskånsk konstruktion av Lennart Olsson. Ritning och beskrivning har funnits i hobbytidningar på 1980-talet.
Det fanns nog dessutom byggsatser som tillverkades i Nymö.

Det började dyka upp flera. Ett "ägg" från Everöd hade övernattat i närheten och sedan kom det lite mer lokala modellflygare.

En Tiger Moth i skala 1:3 fick mycket tid i luften under dagen.
Motorn, en Zenoah på strax under 40 cc med en utväxling på 2,8:1 drog en jättepropeller i makligt varvtal.

Lite mera sportig

Flygfältet har bara ett par månader med gräs som ska växa till sig så det är lite lerfläckar och ojämnheter. Med små hjul är det lätt att nosa över vid landning.

VAGABOND är ett namn man förknippar med Rolf Dilot och SEMO hobby. Då var det en kanal och telepilot som var vanligast.

Denna "Termik-Johans"  VAGABOND 2 har inte mycket gemesamt mer än namnet.

Kan detta vara en "JC" i 40-storlek? Någon "störning" orsakade en utelandning i en taggtråd.

En mycket flitigt använd kärra var den nya FunCub NG som Olle flög aggresivt. Det var många starter och landningar.
Stället är rejält mycket stabilare än de gamla men med full fart i touch and go blir det lite krafter att ta upp.

TAXI XL - funkade bra att bogsera Martins stora seglare med.

En av "Jet-Kalles" maskiner. Inte lika snabb som turbinkärran men kanske väl så kul?

En inflyddad och en infödd skåning som tagit sig långt hemifrån för att trivas på Strandas nya fält.

Ett par gånger blev det flyguppvisning med två gula plan.
De hade samma typ av Zenoha motorer.
En kvartsskala CUP och en tredjedelsskala Tiger Moth.

Jag hade följt Cuben rätr så länge för att få en "canonbild". Precis när jag trycker av så kommer Mothen infarande mellan.
De som har stor skärm ser en bit av Cubvingen titta fram med fokus vid Mothens andra vingstötta från vänster.

Efter massor av flyg med FunCub NG så blev det test av nya 40-trainern.
Pappa vill starta och landa för säkerhets skull - men så kommer det någon och vill prata...........................
Olle gör en perfekt landning och drar igång någon sekund efter - alla jublar och applåderar!
Det blir många start och landning. Pappa kommer med lite tips då och då för att förfina rutinerna.
Det är många erfarna piloter som villigt erkänner att de inte skulle kunna landa med sådan precision - gång efter gång.

Martin A fick till slut monterad sin nya Ryan som Per skulle få provflyga.


Det var lätt att se hur nöjd Per var med planet och flygegenskaperna.

Det var inte alla som flyg lika säkert som Olle....

Banan är alldeles för smal - vi tar och klipper lite här

Det där vara ju bara att borsta av och starta på nytt

Men men .................

Varför måste man alltid vänta på Martin? Det ska väl bli bogsering.
Pappa hade ju slarvat bort seglaren som Olle skulle bogsera upp med FC NGn

Nu är det snart dags - det är mycket att kolla.



Per provar så att CUBen är i perfekt skick för uppdrag.

Sidvind kommer man inte från. Per kommer in med ca 30 grader mot vinden - kolla sidorodret för att räta upp precis innan man ta mark.

Det är lätt att stressas när andra håller på att förbereda ....

Landning i medvind är inte bra och nu blir det till att åka hem och laga landställsinfästningen. Det är nog den vanligaste reparationen hos de flesta.

Vinden drog bara iväg seglaren och då är det bättre att landa mjukt.

En Kyosho Calmato har många haft en relation till.

Och tillbaka efter en tur mot en perfekt landning



Martin ska inte behöva känna sig ensam bland termikmolnen. Efter landning av bogsercuben drar Per upp sin motorseglare - även en helkul hangkärra.


Då får Anders ta över bogserandet. Och Olle hjälper så klart till att hämta segelplanet till Martin.




Det var ofta besök av predatorer - men de var inte speciellt intresserade - Skånes Glador är mera nyfikna.

Martins startvagga är inte bara bra till motorseglare. Det är en bra hjälp för att få styrfart på planet så att vingspesen inte slår i.

När seglaren har lyft blir det lättare för bogserplanet att få upp farten och lyfta själv

Per skattar för sig själv nästan hela tiden som han busflyger - snabbt lågt - och med hysterisk fart på rollarna - eller riktigt långsamma dito.
Tämligen tråkigt för fotografen som inte har nån chans att hinna med.



Det var ju inte denna dieselkärran som jag hade hoppats mest på i morse. Men bättre än ingen alls. Doften av Webrabränslet är ju helt annat.


Solen gör sitt till för bra skärpa.

Vinden lurade många - och här var det ju mjukt fint klöver - men här var det enda hindret - planets brandsläckare!
Inte direkt läge för en lott i dag. Men ställen är lätta att reparera - av erfarenhet.

Kul med kompisar som lägger släckaren precis där man ska bromsa planet - inne i höggräset där man inte ser den.

Det kom besökare. En granne! - Bara att ta fram DK för att försöka frälsa en potentiellt ny medlem.

Och resten av familjen Pålsson hjälper så klart till att demonstera för sin intresserade generation.


Vadan detta - mäster Per slarvar...


Men inte mer än att det snabbt är i luften igen.


Lite linflyg blev det trots allt. Och småttingarna ville prova. Det är bättre att de kommer till skåne en dag så kan det blir mycket linflyg.




Ett par gånger ville Per ha fotat när det flygs med de två gula skalaplanen samtidigt.
Sist på kvällen ville han ställa upp planen med solen motplanen mot svarta moln i bakgrunden.
Det gick ju så där...  Solen hade gått i moln när planen kom i luften. Piloterna flög över eller under molnen......
Men ett par bilder blev det i alla fall.



Ja Ja - får väl se om fältet klipps bredare ;-)
Fast Per tog lärdom och gjorde säkert 5 start-landning igen för att få in det riktigt.

Klas från Jet RPM var och hälsade på - gav goda råd till de som ville lära lite om allt från fullskala Tiger Moth till turbiner.

 

/Patrik