April 2008

Onsdagen den 2 april och säsongspremiär för Ripas korvflygarkvällar.
Det var full aktivitet redan klockan 17 på snobbenfältet i kväll med fint flygväder, men man kan ju inte va på mer än ett ställe samtidigt.
Snobben var tidigt ute i Ripa efter att ha laddat bilen redan på morgonen trots att vädret då inte så så bra ut.














Värmen försvinner snabbt på kvällarna och kaffetermosen var välkommen efter korven.

Håkan som nu driver aiRCpro på heltid stal ett par timmar från firman för att vara ute med kompisarna på fältet och rosta av sina kunskaper efter vintern.














Martin har fortfarande inte hittat någon som vill flyga hans SpaceWalker verkar det som för det var tomt på pilotplatsen.




Linus värmer fingrarna innan han tankar upp sin anka och testar kaninhålsfyllningarna. Det var inte enbart tunna elpropellrar som inte gillade grusfyllningarna på banan, även Uffe fick propellern skadad av lagningarna men sådant får man stå ut med säsongens första onsdagkväll.



Även undertecknad var uppe i luften en stund - men bild på detta får ni nog leta på Ripas hemsida. Det verkar som att Mats hade fått en ny leksak så som det smattrade från hans stora kamera. Min "ultralätta" Ferias verkade som ett lätt byte för de högljudda machomaskinerna så det var bäst att hålla sig undan på ett par decimeters höjd över gräset ;-)





Är det reklam för sommar-OS eller bara Peking-muffar att värma sig med?


Äntligen fredag! Inga läxor eller annat som måste göras till morgondagen. Lite bygge - en tur till fältet - och sedan mera bygge när det blev för mörkt för att flyga.

Onsdagsövningen i Ripa i onsdags innebar inköp av en ny propeller till Uffes J21. En propeller ska förstås balanseras på ett vetenskapligt sätt.



På fältet flögs det lite gummianka och Wilga.

Danne testade och vi väntar spänt på lite bilder - se nedan - och kanske en filmlänk.




Jeppe har provat buska-lien som visar upp en lovande skärpa så nu är bara att fara runt fältet och slå ;-)
 
Kommande projekt är kanske en ny vindstrut. Det går säkert att återanvända vissa delar.

Det var riktigt kul att se flera bilar på fältet. Alexander och en kompis har också köpt bilar hos Packo.

Det är en hel del mera prylar till en bil som kan gå sönder : broms, koppling dragsnöre och allt möjligt. Det fina i sammahanget är att ha Packos butik så nära med utomordentlig service och alla tänkbara reservdelar snyggt upphängda lätt tillgängliga till bra priser. Nu väntar vi bara på lite skojtävlingar.

Söndag och dags för klubbmöte.












Skräddaren tillika konditorn är på ingång till mötet. Vi tackar Jeppe för den fina vindstruten som han sytt till oss. Tackar även för kakorna som gav behövlig energi för att sitta på ett långt men givande möte.
Vi bestämde om klippschema och skolflygning men inte minst om att vi ska ha fältdag nu på lördag. Ta med alla verktyg och oömma kläder så blir det grillat som uppmuntring efter väl utfört arbete.







På väg från fältet fastnade jag när jag såg ett fasan-par som var nästan helt svart. Här ska man nog undvika att vara vitsig även om en dålig kommentar
ligger nära till.
Jeppe hade bråttom hem och ville köra om - vad var det som hindrade?

Det var inte alla som var lika intresserade av klubbmöte - flygning är kul och linflyg hade varit toppen om vi fått fart på något - nu var inget förberett och ingen handledare beredd. Vi behöver alltså någon som gillar bränslemodeller som kan ställa upp och se till att grejorna är OK. En del flygning med RC-styrda elmodeller blev det i alla fall. Andreas blir tuffare och tuffare för varje flygning. Snart blir det ryggflygning på låg höjd över fältet med Wilgan ;-)
Måndag kväll - lite avstressad Feriasflygning på fältet utanför klubben - sedan lite bygge.
Tisdag kväll - inställd skolflygning men besök av ordföranden hos sekreteraren och lite flygning i trädgården.
Onsdag kväll - Ripa. Grillen laddades med korv och blåst med kallt ösregn beställdes för att få fart på korvförsäljningen. Efter uppäten korv kom solen med stiltje och ett gäng flygplan plockades fram för att flyga efter hand som de var klara. Först up var förstås en elkärra.
Kvällens bästa kommentar : "Det var en ryslig fuling" kompisen kontrar - "och planet är inte heller vackert"!
Torsdag kväll och Ett helt gäng F22-flygare på fältet tills ackarna var slut - sedan lite bygge.
Fredag är den nya byggkvällen och med så ruggigt väder var det ingen som ens tänkte på att flyga.
Det blev lite lödning av batterikontakter och felsökning i en radio som hade en bränd säkring - lätt till om man har för många parallella kontakter på laddsladden - hemläxa : isolera alla metalldelar som syns. En lektion i hur man inte sträcker en huv - med värmepistol. Nästa försök blir nog med uppvärmning i ugnen.
Lördag den 12 april var bestämd för fältarbete - och en liten men tapper skara trotsade kyla och ösregn för att röja grenar och jämna mullvadshögar.
Söndag den 13 april var vädret mycket bättre och det var många som ville flyga.
Daniel flög Draken, MiniMagistern med FlyCam och den fina Min Magic Extra från RC-maffian.
Andreas flög Wilga efter ett antal lagningar och Kristian flög en gammal tung gummianka.
Vi fick besök att ett par nya killar : Mattis och Hampus - då kom Jeppe på att det fanns gott om korv sen gårdagen - alltså dags för "TURBO-GRILLEN".
När fläkten inte längre behövdes för grillen kastade Jeppe iväg planet utan förvarning - men Danne fattade galoppen och flög slut på batteriet från sin plats vid grillen. De skolflygande ute på fältet var en aning överraskade när det började surra runt dom.

Trots stora insatser så lyckades vi inte äta upp alla korvarna - en stor besvikelse, men vi får träna hårt i vår och sommar.






 Här har vi Hampus som flyger med David - när David inte är så sugen att han tar spakarna själv förstås ;-) Mattis som tjuvtränat en lektion för Göran M på Veslanda var lite vanare vid spakarna. Snart har vi två nya juniorer som flyger sina egna plan.


Mattis har köpt en Wingdragon Sportster hos Hobbymagasinet - en av de bästa nybörjarmodellerna för ett så billigt pris. Hampus har köpt en Protech Cessna med borstlös motor och LiPo hos RC-Maffian. Wingdragon fick flyga ett par rundor men Cessnan behövde lite lim till roderhornen som satt helt lösa. Nästa gång så hoppas vi få se även Cessnan i luften om vädret tillåter. Det som kan vara minus på båda planen är att hjulen är lite små för gräsfält - enkelt fixat med stora nya ekerhjul. Wingdragon skulle också må bra av lite mera krut när den gamla uppsättningen ger vika.

När killarna har fått ett par lektioner så är det mammor och pappor som får ta över spakarna till skolplanen.

Tisdag kväll - ett par tokar utnyttjar det fina vädret för lite busflyg på ängen utanför klubben. Sen blev det lite mera vetenskaplig test av olika batterier med klubbens nya Power Analyzer. Ett 700 och ett 1000 mAh batteri visade att spänningen direkt sjönk till strax över 9 Volt vid belastning vilket gav runt 35 Watt effekt. Två 800 mAh gav lite mera - runt 100 Watt och ett 1300 mAh som inte använts eller laddats sedan förra hösten visade runt 90 Watt efter nästan 10 minuters flygning! Slutsatsen är att det är stor skillnad på hur batterier beter sig och att man måste mäta för att bekräfta vad man kan använda sina batterier till. De första batterierna vi mätte på som gav ca 35 Watt skulle fungera bra till lätta "parkflyers" medan det krävs rätt så mycket mera för 3D-flygning med modeller av samma storlek och vikt.
Onsdag den 16e april - blött och tråkigt väder hela dagen - hindrar förstås inte korvflygarna på Ripa som kallats till klubbmöte. Ca 20 personer kom, nästan alla åt korv och tre passade på att flyga när vädret höll torrt en liten stund. Mest behandlades planeringen av sommarens stora läger vecka 29.
På Snobbenfältet var det skolflygning och inflygning av Simon som ställer upp som lärare.
Fredag och jobbeveckan är över. Vad kan vara bättre avslut på en vecka än att ta en tur till fältet för att flyga och snacka. Fältet var nyklippt och fint - årets första klippning. Cessnan från förra veckan fick prova luft under vingarna och fick lite trimning. Aningen baktung men det är bara att flytta fram batteriet ett par cm - gott om plats. Det var lite stora utslag på skeven men det får man nog leva med för det finns inte justerutrymme för att minska utslagen. Det som till slut, och alldeles för snabbt fick till en landning var att batteriet tog slut. Nästa gång är batteriet laddat och då blir det mycket längre flygtid.
Wingdragonen fick köra två batterier och efter första batteriet så blev det en improviserad landning i ruffen så att vingen vred sig i gummibanden - lossa banden och sätta vingen rakt så var det bara att byta batteri och köra på nytt. Mattis flyger lugnt och stabilt så det blir ett nöje att göra övningar med skolplanet.
Andreas Wilga hade fått motorproblem i onsdags och symptomen visade oss direkt på en av-vibrerad motorkabel. En ny lödning och en bit krympslang så fick det bli en provflygning i "kohagen" med månen skinande högt på himlen.
Kameran hann aldrig fram under flygtiden som på grund av solen fortfarande är lite knapp.
Ett besök hos Uffe på vägen hem gav tillfälle för en bild.
Huven fixades till slut efter att en tavla på en Ferrari i sovrummet fått släppa till sitt plastglas.
Lite röd färg så är den "nästan klar".
Lördag och besök hos KMFK som började säsongen med klubbmöte för att invänta lämpliga flygvindar.
Verkställande utskottet diskuterar just om de ska ta och flyga en runda medan gubbarna sitter väl skyddade från den farliga UV-strålningen.
Dagens seriösa tävling är pricklandning - från höger - från vänster - och med bedömning.
Domaren sätter prickar och gör utmätningar. Här nedan ser vi en landning som gav 253+200 poäng - inte illa alls - 500 är max
Förutom någon enstaka trainer så är det mest skalaflygplan som gäller verkar det som.
Två av dubbeldäckarna  hade pilot och två fick stå kvar på marken eftersom ingen kunde hålla i spakarna.
Ett Skosnöre och en Spacewalker förde den gula divisionen.


Söndagen den 20 april - HKG-tävling i kalendern men för få deltagare med färdiga plan.
I stället blev det lite fri flygning med RC - Arvid flög en sväng med den gamla Ferias.




















X-twin går ju alltid att flyga men den vill gärna följa med vinden - långt bort till skogen.













Vi hade tur att hitta allt som behövdes för att kunna flyga lite med skolplanet Pinnen. Lite större stigning på propellern skulle inte skada - det ligger några i klubbförrådet. David och Andreas fick ordentlig termik med pinnen i dag.



David kom med lite kolfiber till förrådet - det är billigt om prislappen är i Euro men omräknat till kronor blir det ju 10 gånger så mycket.....

David hade ett par plan med sig att flyga med och Bengt kämpar med sina depron-jet.

Vädret var så fint att men bara kunde leka och ha det skönt om man inte ville flyga - och solen lockade till glass på hemvägen.
 
Onsdag den 23 april. En fin dag med massor av solsken och ostliga vindar. Skolflyg står på snobbenschemat.
Om man vill vara lite social och träffa många trevliga modellflygare väljer man Ripa på onsdagarna. Här samlas man även om man råkar tillhöra grannklubbarna. Om man har riktig tur så kan man smaka Signes hembakta kaka till kaffet - tyvärr inte i kväll, men korv finns som vanligt för den hungrige.
Som numera vanligt på onsdagkvällen hittar man även Håkan med aiRCpro på fältet, med "butiks-bussen", och har man sagt till en stund innan kan man köpa nästan allt man behöver snabbt och enkelt.
 

Det var massor med action i luften och på fältet men en elak förkylning gjorde tyvärr kvällen kort och lugn för underskriven.

I dag var det stränga order om att inte skriva något om korvflygarna - undrar vad som menas med det?



















Uppe till höger ser vi ordförandens favoritplan som var flitig i luften som vanligt.
På nästa bild ser vi en Slow Poke som har en ansenlig vingyta till 3 kg flygvikt. Som namnet säger går den att flyga saaktaa.
En som flög snabbt var Danne med sin övermotoriserade Mini Magic. En annan som flög snabbt var förstås Linus - först med sin el-anka sedan med "propellerjet" om han lyckades hitta en bra ljuddämpare vill säga.

Torsdag och andra skolflygningsdagen denna veckan.

Jet-Bengt har konstaterat att balsa inte är starkare än depron ;-)
Balsa spricker och depron skrynklar sig när man landar................
Fast det finns ju lim....

Uffe har räddat kroppen från garaget där nästa detalj ska få lite röd färg.
Den röda färgen drar sig statiskt till allt i plast även om man har täckt över med skydd. Risken är att det vita hade blivit rosa - och det var många år sedan Rosa Pantern var en populär modell ;-)

Det var nästan en chock  
      att se kroppen
        upp-och ner
- samma färgschema som
          BeeGee !

Bilden ger inte rättvisa åt den helblanka lacken på planet - vi får hoppas att det kan bli lite bra bilder på planet ute i solen snart.

Fredag kväll med lugnt väder och fyra grabbar på bilbanan - lite besvikna att de inte hade planen med sig när vädret var så fint.
Andreas Wilga har fått ta en hel del stryk av dåligt balanserade, eller dåligt fastsatta, propellrar. När de flesta kablarna lödats om var det fortfarande problem med att motorn hackade och tvärlåste sig. Det kan vara kullagren som har gått men det blev till att göra en adapter för att få i en annan motor i hast. Testkoppling visade på ett väldigt trevligt drag med en Dualsky 400 i Wilgan.

Nu är Uffes noskon rödlackad. Huven tålde inte thinner så en ny är på gång i ugnen för att dras ut i rätt form i kväll.
Söndag den 27 april och troligen den sista modellflygdagen denna månaden eftersom att det är Valborg på onsdag och då får vi hålla våra flygplan långt från brasorna.












Vi var många som ville flyga och vinden var svag. Helt molnigt så solen var inte heller något problem i dag. Vi räknade in elva juniorer på fältet.
 
Skolflygplanet fick gå tills vänstra pekfingern somnade.

Det var flera andra plan i luften nästan hela eftermiddagen. F22-or i Depron flög helt vilt.

Den gamla gummiankan som inte flugit så mycket förra året har nu fått lite uppstyvning med 6*3 mm furulister.






Det var jättekul att se gummiankan flyga både lågt och högt. Jag hade nästa glömt hur kul den egentligen var i luften. En sådan modell ger många timmars spakvana och en bra självkänsla.

Egentligen borde vi suttigt och byggt handkastglidare i stället för att flyga. Nästa lördag är det stortävling i Rinkaby och då vill det till att vi har ett gäng hela modeller att tävla med.

Vi får satsa på torsdag som är helgdag eller fredag som är klämdag.

Det blir alltså att stressa i siste stunden som vanligt för att få något klart.

Kristian och Mattias fick i alla fall tid att träna lite kastteknik och hämtningar ;-)












Det finns faktisk annat än små elflygplan i klubben. Uffe kom med sin roliga funfly med 10cc metanolmotor och puttrade runt i olika positioner. Rygg - Knivägg - Hovring och landning i det höga gräset ;-)

Det var länge sedan Alf Robertsson sjöng om hundar, ungar och hembryggt äppelvin. Nu har vi ju en drogpolicy i klubben så vi får nöja oss med de första och skippa äppelvinet.


Tisdag kväll och lite slutjobb med planet som påbörjades den 4e denna månaden - nu har den fått rätt motor så det är bara provflygning som väntar. Det var riktigt kul att se Alexander i bygglokalen - ett nytt depronprojekt typ F22. Denna ska skalas upp 50% till måtten 90*90 cm.
Modellflygnytt uppmanade att söka projektpengar via Idrottslyftet och ansökan skulle vara inskickad denna månaden så det blev lite sent kvällsarbete.
Vi har gott om idéer och många juniorer som troligen blir ännu flera innan sommaren.
Förra året hade vi lite tufft med skolflyget på grund av dåligt material. En upprustning under vintern har betytt stabilare flygplan för nybörjarna men för slututbilningen har vi ännu inte något passande så där finns ett lämpligt projekt att söka medel till.