Maj 2008
Den
1 maj är en ledig torsdag och det är många juniorer som utnyttjar ledig tid
för att färdigställa HKG inför lördagstävlingen i Rinkaby. Även fredagen som är en klämdag då skolorna och många föräldrar har ledigt används för bygge. Vet ni hur ett LiPo-batteri ser ut efter att man glömt dra ur sladden så att batteriet blivit tömt? Ett gäng svarta plattor mellan plastfolie. Och det brinner inte om man försöker tända på med en tändare. Undrar hur det ser ut på ett friskt batteri. Det gamla ritningbyggprojektet Aerovan II har fått fart igen. Det fanns inte landningsställ på ursprungsmodellen som var tänkt för 2 st 400-speed med Gunterpropellrar. Här ska det förhoppningsvis komma två tre-bladiga motroterande propellrar Det behövs ett antal modeller om man ska tävla och här syns troligen klubbens första HKG med timer - en Sting-modell från Australien. Efter en massa jobb tänkte vi hälsa på våra grannar i Sölvesborg men det blev lite stressigt mellan två tider som skulle passas. Packo flög förstås och Jessica som alltid är på hugget kollade upp om RC-maffian skulle kunna ha en lite mera avancerad RC-trainer för eldrift. Vi har ju en Multiplex EasyStar för inledande flygskoleutbildning men skulle behöva en mera avancerad för lite aerobatic och slutövningar.
|
Lördag
den 3 april och AKM-CUP i Rinkaby. Här ser vi vår chans att få tillgång till
ett fint friflygfält för våra klubbtävlingar och få inspiration att nå högre
höjder med större friflygmodeller. Målet var att testa en P30 LUCAS som vi
köpt på Lilla Friflygfinalen i Kumla tidigare år. Vi hade förberett genom
att köpa på oss lite 10-gramslängder av gummiband. Tyvärr så blåste det en
aning för mycket för LUCAS i dag men en annan gång kanske det går bättre.
Den som drar i AKMCUP-organisationen är Thorvald Christensen. AKM-CUP är en tävling där alla tävlar enligt de regler som gällde när modellen var ny. Man kan flyga med en Wakefield från 1952, en "Kraxare" som har dubbla motorer från 60-talet eller helt moderna kolfibermodeller - och vem som helst kan vinna. Tyvärr så har våra HKG inget att hämta bland de stora planen så vi har nästan bestämt att vi ska ha en egen Snobben-CUP. Vi använder de internationella poängreglerna som AKM-CUP använder men försöker utnyttja så många Rinkaby-tävlingar vi kan och så får man räkna bort någon eller några tävlingar om man inte skulle kunna vara med varje gång. Martti från Limhamn är en senior som kan sina saker. En bomullssnodd som man dränker in i salpeterlösning används som fuse till de gamla modellerna. Bland friflygarna är medelåldern hög. Men några ungdomar finns med och de tillhör förstås eliten. Även den danska eliten är representerad av Lars och Nils som i stort sett bara flyger MAX. Vi som flög HKG höll till lite längre norrut och på andra sidan de parkerade bilarna för att få fritt fält för våra modeller. Marina hade fullt upp med att limma och laga i 4 timmar - och så fick hon en stund ledigt för att åka och handla glass till hela Snobben-gänget. |
Efter
lördag kommer söndag och denna söndagen har bjudit på fint väder. Först ett länge uppskjutet besök hos Owe i Asarum för att titta på hans 34 RC-modeller som han husar i hobbyrummet innanför garaget. Det var så mäktigt att det blev en egen sida. Sedan snabbt till klubben och hämta skolradion innan fältet. I lokalen håller Alex på för fullt att bygga sin F22. Full rulle på fältet och det blev lite skolflygning för de som var intresserade. Daniel kom och tränade som flyglärare en stund så att alla som ville fick lite tid att flyga själva. Vädret var kanon och det utnyttjades av de som inte flög. Hanssons fick inte nog under HKG-tävlingen i går utan ville tävla igen - det var inge problem för Bengt som tog tiderna och delade ut pris. Efter tävlingen blir det en stund på ljugarbänken - var det före eller efter talltopps-landningen? På hemväg tittade vi in till Uffe som inte vet om han ska bygga färdigt sin Sukhoy till sommaren eller fixa med båtmotorn som inte är helt frisk. Vi röstar så klart för att vänta med båtmotorn tills planet är premiärfluget. |
Skosnören ska man väl ha i par.....
Filmsnutt
Högsommarväder - vi får hoppas att det håller
i sig - i alla fall på onsdagarna och helgerna ;-) |
HKG-projekt - klicka för att komma vidare |
Fredag och ledig från jobbet plus ett perfekt
flygväder. Det var alltså tid för både bygge och flygning. Det blev en halvtimme skolflygning med Kristian som nu riktigt har kommit in och fått känsla för flygningen efter att gummiankan blivit flygbar igen. Tyvärr så var det en fotboll som lyckades knäcka ett roderhorn just i kväll så ankan fick vila. Wilgan och Feriasen var däremot värdiga motståndare till myggorna som gick till angrepp på bred front. |
Lördagen den 10 maj - högsommar och 28 grader
varmt. Oldtimerflygarna har vårtävling på Rinkabyfältet och vi snyltar oss
in på ett hörn för att ha klubbtävling samtidigt som vi tränar in teknik
inför SM. Oldtimerflygarnas hemsida heter
http://www.smos.info/ . Det är modellerna som ska vara av gammal
modell - flygarna får gärna vara yngre även om men inte kan tro det ;-) Klicka på bilden över till höger så kan du se att modellen heter Blomgren -54. Tyvärr var vår egen Blomgren förhindrad att vara med i dag men vi fick med en prispokal från Skånska Flygsportförbundet för bästa skånska modellflyginsats under 2007. Förutom HKG provade vi att flyga P30 med en LUCAS-modell. I dag gick det lite bättre och om vi blir ett par till i klubben med P30 kan vi kanske vara med och tävla. En liten filmsnutt på trimflygningen Hugo har en gummimotor runt halsen. Det är till en "krax-motor" där man har två skilda gummimotorer i flygplanet. Baktill i planet sitter en liten växellåda som överför kraften från den ena till den andra motorn så att båda hjälper till. Det är ett sätt att få längre motortider till modellen. Nu hade det hänt att de båda motorerna hade snott ihop sig så att ägaren valde att skära av motorn. Den blir jättebra som fluganmotorer till oss i vinter. Här har vi en riktig Aristokratisk skönhet. En så vacker modell flyger säkert underbart. Oldtimerflyg är inte bara gummimotor, det flygs segelmodeller - riktigt snygga med kropp och cockpit. Det flögs även med förbränningsmotorer - friflyg där man använder motor i stället för lina att dra upp modellen med. Gamla fina dieselmotorer drar stora propellrar. Denna helgen var syrenen i full blom och det doftade ljuvligt vart man kom - om man inte har oturen att vara allergiker. |
Onsdag den 14 maj. En ödesdag för 2,4 GHz
modellflyg enligt vissa. Cisco i spetsen för WLAN-tillverkare som anser att
de har exklusiv rättighet till 100 mW uteffekt i 2,4 GHz-bandet. Detta
inverkade mindre på Ripaflygarna än hockeyn på TV.
1 - Glappkontakt mellan kretskort och modulkontakt i Futaban gör att radion piper - och så är det svårt att styra även om man drar i spaken så att den nästan böjs. 2 - Tucano som är ett RCM&E ritningsbygge med över 100 fina flygningar har börjat trilskas med radiostörningar av okänt ursprung, men test med olika mottagare har uteslutit den biten. Den sociala biten med en bit grillkorv och lite kiv om vem som gillar snabba modeller - eller kanske hellre gubbflyger hjälper till att hålla stämningen hög. Dubbelkommando och någon junior ger förhoppningar om en framtid med andra diskussioner än vilken som har snyggast rollator. |
Torsdag
och många elever på fältet. Supporterskaran sitter och tittar eller pluggar
i depån på behörigt avstånd från flygarna som har annat att koncentrera sig
på. Viktor är duktig men det är bra att nöta in flygningen så att den sitter i ryggmärgen. Simon håller koll på avståndet och höjden över träden som vi har runt vårt fält. Ett gäng glada mentorer trivs med kvällen trots att vi inte har någon korvgrillning eller gott fika. Mygg har vi däremot i stor mängd. När man har ett storbygge "nässstan klart" så har man inte tid att åka till fältet. Sista spacklingen - sedan ut i friskluften för sista slipningen före Oracovern. Och så måste man förstås skryta lite med de snygga silver-dekalerna med pilotens namn. |
Fredag kväll - efter en snabb omröstning bestämdes att vi skulle bygga HKG-kroppar. Det blev tre med kolfiberbakkropp och fem laminerade fur/balsa typ Mashed Potato. Efter hand som epoxin härdade limmades det på de färdiga vingarna och stabbarna med fenor. När epoxi-tuberna var slut fram mot 22-tiden var det aningen för mörkt för att gå ut och trimma. |
Denna
lördagen var det inget som krockade med KMFKs parallell snabblandning som är
en tuff tävling där man sållar agnarna från vete(t)ranerna. Vi kommandot
landa dyks det rakt ner mot landningbanan med tjutande motor för att komma
ner på gräset innan motståndaren. Har hornen vuxit ut tillräckligt så har
man en bra chans även med en guldfutaba och Lajban. För säkerts skull trycker åskådarna sig i skydd bak klubbstugan, platt mot gräsmattan eller i skydd bak ett staket och en häck vid dammen. Tyvärr inga flygbilder - lite snabbt för att fånga känslan - däremot en kass filmsnutt med Kodak´en - hamnade på tuben för att spara vårt eget serverutrymme. |
Söndagen
den 18 maj var det klubbmöte på fältet. Innan klubbmötet var det invigning
av kustvandringsleden mellan Edenryd och Krogstorp som går över fina betade
kustängar med mycket fåglar och vilda orkidéer.
Klubbmötet kombinerades med korvgrillning och fika som Helge hade med sig till fältet. De som stannade kvar efter mötet fick se Johan flyga sin helikopter. En "governor" för att sköta trottel/motorvarvtal behövs för att man ska kunna "axa", bromsa, loopa och rolla utan att varvtalet skenar iväg åt något håll. |
Onsdag den 21 maj - RCFF-kändisarna Sigun och
DontHitMe hade meddelat en turné till Skåne med avslutning på RIPA-fältet.
De började flyga redan tidigt på eftermiddagen så när de vanliga
onsdagsbesökarna kom hade de flugit klart - men flygplanen var förstås
framme hela kvällen. Resan var givande : 2*25 l metanol, en dunk aerosynth 3 och en dunk nitro från Malmö. Med sig hade de tre plan - hem var det sju stycken i bilen! Miss Piggy hälsar. Paul visade upp sin "nya" Dornier 27 som är ett väldigt snyggt flygplan. En riktigt häftig variant är STOL-versionen med framkantslots och avancerade klaffar för väldigt korta start- och landningssträckor. "Nya" modeller i kväll. 3-bladiga propellrar verkar inte hålla så bra............ Propellrar verkar inte hålla så bra ............ Landstället verkar lite vekt ;-)
|
Mats nöter in precision i skolflygets manövrer. 45 minuter per acke och tre ackar gör att eleverna får mycket flygtid. Kvällens flygetyg. SNART! klätt - trimmat - fixat hål till alla gångjärn. Sedan är det montering av roderhorn servon och stötstänger som snart är fixat |
Fredag kväll var det fint flygväder men all tid
behövdes för att bygga HKG till lördagen. Ju mer tid man lägger på de enskilda delarna desto bättre blir resultatet. En dåligt slipad vinge är tung och har dålig lyftkraft. En dålig limning håller inte. Även om man är noga och gör fina plan så kommer dom att gå sönder - då gäller det att ha många reservplan eller komplett med reparationsgrejor med sig. Förstärkningar, limklämmor, stabbar och fenor är bra att ha med sig om man inte har många trimmade plan. Plan som till synes är OK kan visa sig totalt värdelösa om man lagat med fel sorts lim så att allting går sönder redan i utkastet av modellen. Friflyg är inte så lätt som det verkar. |
Lördag och nordnordostlig vind som ska vända
till ostlig under dagen. Startplats blir på morgonen fälthörnet mot
Furulund. Senare får man byta startplats längre till söderut på samma väg.
Thorvald som drar i arrangemanget för AKM är frustrerad över att så få
friflygare finns. Det planerade besöket av världsmästaren Per Findahl
ställdes in på grund av lågt intresse - men Per dyker nog upp på SM om ett
par veckor. Frågan är varför det inte finns så mycket juniorer inom
modellflyget - svaren verkar vara många men verkligheten är kanske att det
behövs mycket ledarjobb som ingen vill ta på sig.
Tips : |
MORS DAG - inte ens om man är föräldralös så kan man smita och flyga den dagen. Picknick på fina kullar med perfekta hangvindar som inte kunde utnyttjas ;-(. Man skulle kanske valt att vara "ungkarl" - fast det hade kanske verkat skumt om man hängt på andras ungar för att ha något att skylla på när man vill ut och leka ;-) |
Onsdag den 28 maj. Ripakväll och ingen kamera. Kalle meddelar "tre starter och planet är helt - helt fantastiskt - kom ihåg det". Wesse meddelar att han kommer till minimeetinget på lördag. Semlor ska finnas till honom på lördag kväll. |
Torsdag kväll. Danne skolflyger och Jeppe klipper. Det blev tvåans växel för att kunna ta alla stabbarna - tre timmars klippning. Trimmer på kanterna så nu är det tjusigt hela vägen upp genom skogen och fältet med kringytor. Nya batterier och fartreglage har kommit till "Pinnen". Bara att ladda så är det klart till i morgon kväll då vi börjar skolavslutningshelgen. |
Rekryteringshelg 30 maj - 1 juni har sin egen sida. |