Juli 2008
Tisdagen den 1 juli - vi kunde inte vänta till
veckans första flygdag. Två nya byggen skulle provflygas. Det lilla planet
har byggts på "utfyllnadstid" i klubben sedan två och ett halvt år tillbaka
- alltså har det inte varit mycket utfyllnadstid att prata om. Det andra
planet har byggts intensivt hela vintern och våren. Båda planen flög som tänkt från första försöket. |
Efter en lyckad provtur så
behövdes det ju "Upp Till Bevis" även med lite åskådare så Ripa-onsdagen
besöktes förstås. Uffe diskuterar linflyg och Nitrometan med Mats. En Kluring som hittat fram ur gömmorna efter kanske 25 års dvala? Så här ska det väl se ut? Fem töser och två gubbs. Grill och kaffetermos, men visst hade det varit ännu trevligare med RC-grejor till töserna?
Kvällen var varm och skön
så man behövde inte värma händerna på grillen - kan det vara flygmanövrer
som diskuteras.... |
Med onsdagens post kom
paketet från Österrike med den nya klubbmodellen. Kyosho Calmato har i ett par år får mycket bra omdömen på olika svenska och utländska forum och paketet och innehållet i paketet är så fint paketerat som man kan förvänta sig.
Inga stora skador möjligen en antydan till
tryckmärke på den vita klädseln på ena vingen.
Nu väntar vi bar på alla småsaker som servon, propellrar med mera. |
Lite montering en tidig fredag förmiddag. En av de billiga propellrarna som ska testas justeras för att passa motoraxeln. Servon monteras och man kan undra varför Kyosho konstruerat så att både hjul och sidoroder ska monteras på samma sida av servot.....
|
Fredag kväll den 4 juli och premiär på
Kristiantadsdagarna. Vi har kallat till arbetskväll med bilbanan och ett fåtal känner sig manade. Det är stora filtar som ska flyttas och ankras i marken så att de inte blåser iväg. Det blir inte permanent för det behövs mycket mera grus som underlag och det får vi ta när ekonomin tillåter det. Banan är i alla fall körbar även om den inte är trevlig om det blir lika blött som förra sommaren. Mats bockar armeringsjärn till att fästa filtarna med. Efter ett hårt arbete är det gott med en grillad korv och läsk. Mandy är en stor beundrarinna om man har en korv i handen. "Nu skulle man ju haft något att flyga med" säger Fredrik. Sagt och gjort - den nya klubbkärran som blev slutmonterad i förmiddags hämtades från lokalen till fältet. Det är inte rätt batteri och propeller men med lite bitar armeringsjärn i nosen är tyngdpunkten någorlunda rimlig. Och det blir provflygning - först av Fredrik sedan av Anders. Möjligen är TP fortfarande något för långt bak och det är inte alls det drag som vi tänkt på grund av fel propeller. Men planet flyger väldigt lugnt och trevligt som ett större plan ska göra. Här har vi betydligt bättre fart än med nybörjarkärrorna men fortfarande snäll att starta och landa. |
Söndagen den 6 juli var den andra världscupdagen.
Lördagsvädret var om möjligt ännu finare än på SM och nästan ingen vind
alls. Åskovädren höll sig runt om men inte på Rinkabyfältet. Riktigt samma
tur var det inte i dag och ett större regnväder passerade vid lunchtiden.
|
Sommaren har blivit lite svalare och blötare.
Telefonen ringer varje dag om att åka och bygga. På tisdagen blev det fixat : - Nytt landningsställ till Andreas Wilga med hjälp av Uffe som är bra på att bocka pianotråd. - Ny propeller med spinner till Calmaton som blev laddad och visade 1400 gram dragkraft. - Provflygning med Mattias balsavinge från Olofström - det var en pärs - vingen är mycket tyngre än de frigolitvingar vi är vana vid och kräver en del fart för att flyga fint. Det blev säkert tio starter för att få någorlunda vettig trim på planet. En del starter var tämligen brutala men vingen höll. Det är vertikalprestanda med HCs billiga klockmotorpaket och en 8*4 svart GWS prop. |
Onsdagen
blev det lite slipande på de nya HKG som man ska kasta i vingen. Viktor är
på gång med sin båtkonvertering av Twinstar och vi letade upp en sandband
vid ån där vi kan bygga en bra form att gjuta skum i. På kvällen kom Andreas nya Multiplex Acro med posten. Det ska helst bli klar till helgen då Ripa-veckan börjar. Tyvärr så krockar Ripa-veckan med juniorfotbollspelarnas stora högtid Gotia Cup. Det har ju pratats om att modellflyget håller på att bli en "gubbasport" men i vår klubb ser det inte riktigt ut på det sättet - även Ripa verkar kunna föryngras ;-) Här kollas det så att programmeringen stämmer. |
Sommarlov och Kristianstadsdagar men mest akut
verkar det vara att få bygga. Malmbergs flygbåt. Andreas AcroMaster Kristians P30 "Robban". Alltså total kaos - eller som en vis man sade - "det hade varit lättare att hålla reda på en flock loppor".
Efter ett antal timmar så slog vi igen verkstan och begav oss till fältet för att efter överenskommelse grilla något att äta. Nu skulle vi haft skolflygning men det var en aning frisk vind. Vi fick justerat så att det blev bättre utslag på skevrodren till Pinnen. Ett startförsök gjordes men det var lite för bra vind. Rodren verkar i alla fall fungera som tänkt nu. |
RIPAVECKAN har fått en egen sida |
Två olika byggbänkar
................................... |
Torsdagen den 24 juli och lugnet börjar lägga
sig efter den intensiva RIPA-veckan. Pinnen har fått låna en "symmetrisk" skevrodervinge från en gammal 25-trainer. Nu fungerar planet mycket bättre till landningsövningar när det inte seglar "i evighet". Detta är en av de sista momenten i flygskolan och killarna är jätteduktiga. Nu får vi se om vi kan hitta nya utmaningar. |
Fredagen bjöd på ännu en dag med underbart väder
och pålandsvind. Vi hoppas att många har utnyttjat badtemperaturerna. På
kvällen var det lite laborationer med elmotorer i klubblokalen.
Ett exempel är att vi provade samma motor med 8*4 och 9*6 propellrar. Den stora propellern gav samma dragkraft men till den dubbla effekten. Här hade vi nått motorns maximala verkningsgrad och över den omsattes all extra energi till förlust i for av värme. En annan motor testade vi med 9*6, 10*8 och 11*7 propellrar. Vi fick i stort sett samma ström/effekt vid samtliga provkörningar men dragkraften ökade till det dubbla om man jämförde den första och den sista propellern. Vi hade ca 550 grams uppmätt dragkraft med 11*7 och ca 8 ampere (85W) strömuttag. |
Måndag
den 28 juli och varm sommardag. Efter ett par dagar på stranden var det
några som ville bygga på kvällen. En Multiplex AcroMaster sattes ihop och är i princip klar för provflygning. En Multiplex Twinstar har fått lite extra frigolit undertill så att den ska kunna "gå på vatten". Man måste ju utnyttja den sista ljusa stunden på dagen till lite flygning. |
Semestertider och fint väder - då är det inte
säkert att allting fungerar perfekt. Onsdagens skolflygning besöktes av fem flygsugna juniorer - men ingen flyglärare. Torsdagens skolflygning besöktes bara av en elev som fick fullt tid. På onsdagen blev det i stället för skolflygning lite bygge och depron-flygning "på ängen". Det hördes ett rykte att en hobbyhandlare i stan sålde ut allting för 50% - det måste kollas "nästa månad". Ett kort onsdagsbesök på Ripa bjöd på ett par udda landställsvarianter. Flottörer med förlängda huvudställ så att man kan starta och landa både på land och vatten. 4-hjuls-ställ så där man kompletterat en sporrhjulsmodell med noshjul så att den inte lika lätt ska "nosa över". |