Juli 2009

Onsdag den 1 juli.
27 grader varmt i stort sett från tidig morgon - nästan ingen vind - perfekt flygväder.
Det blev en "gubbkväll" för de flesta juniorerna var på Killebom eller tittade på premiären av Ice Age 3 i 3D.

En variant av våra nyskurna frigolitvingar. Denna är klädd med presentpapper, målad och lackad vilket ger ca 100 gram extra vikt som kan vara en fördel om det blåser lite mera.





Åke B flög sin Blue Baby som fått lite större utslag på skeven och nu flyger riktigt bra.












Vi fick också en titt på Pibros som fått sitt dop på Haväng i dålig vind.

 

Fredag kväll - väder för sjöflyg?
Mellan kl 18 och 19 kom det ett störtregn så vattnet stod högt överallt ....
En halv timme senare var det åter fint flygväder vid Strandängen.
Samtidigt anlände det många bilar till Rinkaby för de stora världscuptävlingarna i friflyg.

Självklart var det många kända ansikten från hela världen och "svensklägret" såg ut som vanligt.

Snobben har inte haft någon tävlingsverksamhet varken på klubbnivå eller friflyg denna säsongen fick jag svara när frågan kom upp varför vi inte hade några juniorer på plats med sina lunsar som vanligt.

Den stora klassen är förstås
F1A med många kända profiler.













F1B är också väldigt impo-nerande med sin otroliga mängd energi lagrad i några gram gummiband.





I klassen F1C fick jag se något nytt : 4-bladig fällbar propeller.

Ett brutalt ljud under några få sekunder.

Självklart en fin kärra med en pilot i toppklass.

Nytt för mig i år var de mycket tystare F1Q som drevs av elmotor. Här var det inte så många som tävlade och troligen ingår inte klassen i Världscupen även om planen i övrigt är nästan samma som F1C
Onsdag kväll före Ripa-lägret.
Nya frekvenstavlor och klämmor monteras.
Självklart flygs det av de vanliga trogna flygarna.


Lite nytt för mig är en snygg liten svart racer i
depron.
Modellen som är glasad :
46 cm spv
145 gram
500 mAh 3-cells Lipo
3*3 propeller
och en duktig pilot.



Notera att det bara är skev på ena vingen. Lite relation till en Yak 55 IMAC-modell av de mindre i klassen.
 
Nu är det RIPA-läger
Nu är Ripa-lägret över och det ostadiga vädret håller i sig. Riktiga störtregn som orsakar översvämningar i källare men ofta fina lugna kvällar som ger möjlighet till en stunds flygning om man inte är rädd för blött gräs att landa i ;-)














På fredagkvällen var det lite bygge som det har blivit flera kvällar i veckan. Uffe ringde och ville bjuda på helikopterflyg på Ivö. Det var skjuts från båthamnen i Bromölla kl 20.


Lite segelbygge på gång. "Storseglare" som verkar vara ett "hopkok" av kropp / vinge / ritning från olika modeller.







Uffe kör med "säkra kort" och bygger helt fritt utan någon ritning alls.
Onsdag den 29 juli.
 Mitt i semestern och ensam på fältet....

Hälften av gruset har körts ut på bilbanan.
Ska det paddas innan nästa lager?

Det blev flygning med Stuntking och OS28 som ger mer än väl resurser.
Detta var första flygningen när motorn gick hela tiden utan att stanna förr än man tryckte CUT på radion.

Det går sakta framåt med seglarbyggen.
Uffe kör med gammal beprövad teknik med stötstänger och länkar isf separata servon ute i vingen. "Storseglaren" kommer att få 4 servon i vingen och 4 i kroppen. Kommer det att räcka med 7 kanaler om man vill ha släpp eller motor?
Y-kabel till bromsen får nog bli lösningen.
Fredag och månadens sista dag. Det limmas på flera fronter.


















Uffe är klar i vingen som nu kan plankas även på översidan.


















Luftbromsar är limmade i vingen och sidoroderservot har fått förlängd kabel och blivit fastlimmat.























Under tiden som limmet torkar kan man ju åka till fältet och busflyga lite ;-)

Uffe funderar på om det finns något svensk rekord i DS...