START Stranda 16 23 30 INDEX TIDIGARE MÅNADER | |
Augusti 2016 | Förra månadens bilder |
Tisdag den 2 augusti och en helt fantastisk kväll
utan vind
Sista tisdagen på ett tag - om 48 timmar
sitter chefen vid en fjällbäck och fiskar - nu provar han en nymålad, glad,
noskåpa till Mixen/Jillar
Mandy var inte ensam jycke men berättade vem som var
äldst - och inte var på lekhumör..
Peter är fullt koncentrerad - och modellen/motorn gick helkass.
Den är hel - men vad är det som är fel?
Många goda
råd - men det var Peter som kom på att man tankat med filtret baklänges så att
all smuts nu låg i tanken
Leenden är
dyra när man är koncentrerad
Anders visade
så klart hur det ska gå till och Peter suger i sig allt som en svamp - nu ska
det tränas och trimmas.
Det var
förstås även tid för lite skumflyg i kvällningen
Tisdag den 9 augusti - det känns som höst.Det är uppenbarligen inte
enbart hos oss som vädert är tufft för i nyheterna är det varningar på flera
håll i landet.
Det blev i alla fall en del gjort på fältet och vi gjorde
tappert försök att få loss knivarna för slipning...
Klubbens pilot är på resa på väg till SM och
skickar lite bilder från Stranda.
På väg upp till Västerås och SM i
linflyg, passade jag och familjen (Mona och Lowa), på att gästa Stranda MFK i
Ålem, strax utanför Mösterås. Dom hade sin årliga flygdag och jag hade tidigare
i veckan fått kontakt med en i klubben som ville sälja bränsle till mig, så jag
lovade att ställa upp och flyga. Efter en ofrivillig sovmorgon, kom vi så iväg,
via Ronneby och kopplade snigelskalet. Väl uppe fick vi parkera husvagnen vid
kyrkan, för den gick inte genom stenmuren till parkeringen. Många fina flygplan
och trevliga piloter fanns på plats. Jag flög 2 gånger i kraftig vind, med gott
resultat (maskinen hel efteråt :) )
Alla i depån ville veta hur planet
fungerade och tyckte sedan att linflyg var klart underskattat. Jag lovade att
återkomma nästa år, och ska då försöka få med mig någon att slå sönder några
combatmaskiner tillsammans med. / Anders
Lördag den
13augusti.
Jag passerade Rinkaby och där var det några tappra modellflygare
som trotsade vinden.
Det var nästan att jetkärran hovrade mot vinden - lätt
att ställa in kameran
Kalle ska flyga men det blir inte så många turer för det blåser så att man
lätt kan få tårar i ögonen om man inte har skyddsglasögon.
Mitt ärende var egentligen att få all veden kapad och huggen de sista
semesterdagarna - helt utan maskiner.
Sågbocken ger sig för stocken väger
nog en bit över 120 kg
Per-Anders hade inte ännu premiärflugit JILs senaste konstruktion. Jag
hetsade och det blev premiärflyg av både konstruktion och plan i 7-14 m/s vind.
Tillbaka till Rinkaby på väg hem. Staffan och Pål hade dykt upp. Pål flyger sin
el-acro utan problem i vinden.
Staffan hade nog missat något med plan eller
radio verkar det som. Människans bästa vän är välkommen - men duger knappast att
mota kossor.
Pelle var nog den ende piloten som startade och landade parallellt med
landningsbanan,och det var ingen av dem som låg direkt i vindriktningen.
Det
var imponerande styrt med det nya planet
Tisdag den 16 augusti och ännu en underbar tisdagkväll med
sol värme och knappast någon vind på mygglanda.
Nya knivar på den gamla
klipparen visar att det går att få riktigt snyggt även med bra fart på
klipparen.
Lexie har full koll på planen ni luften. Om man följer hennes
blick kan man direkt se och följa de olika manövrerna i luften
Tre plan
turades om. Anders kom 6 på SM men är inte helt missnöjd mot gubbar som tävlat
minst 15 år. Nu tränas det många flygningar varje flygkväll så det blir minst 4
till efter att vi andra har åkte hem.
Mats till
vänster och Lexie till höger har full koll. Evert och Owe diskuterar något ser
det ut som.
Linor både uppe och nere. De undre är bara dryga 0,3 mm men de högre upp är
rejäla högspänningskablar som kan störa inflyg av större RC-plan från både söder
och öster.
Anders glider
in för landning och Peters kärra i bakgrunden är klar att ta över i luften
Anders hämtar
Peters kärra - Peter har ännu inte riktigt kontroll att alltid landa vid depån.
Peter
tränar flitigt och nästa år ska det tävlas - men då behövs en handlovsrem för
säkerhet om handtaget skulle glida.
Mats Ottosson
- Peter Pettersson - Anders Hellsén turades om. Evert har jobbat med fältet,
klipparen och lien - och nöjer sig med det och med fika.
Tisdag den 23 augusti och ännu en tisdagkväll med perfekt modellflygväder på
Mygglanda
Jan-Ivar och Göran sitter och äter plommon. Evert vilar sig
efter en timme med fältarbete.
Aviatik 2 har
flugit på Mygglanda - den ville inte stanna och tomgången var så hög att planet
bara steg. Det var till att flyga på nästan tomgång tills soppan tog slut vilket
gav en rejält lång stund i luften. Ett par bilder med mobilen på Everts Aviatik
hemma på gräsmattan.
Var Mats eller
Peter först upp med flygplan i luften i dag?
Peter har
blitivit trogen stuntcirekel på tisdagkvällarna.
Men flyger
han med genomgående lina? Eller är det högspänning på gång..
Pelle vet vad
Simon gillar - skumplan som inte väsnas för mycket.
En större
formation av gäss är lätta att irritera med en Draken eller Viggen i skum om man
vill det.
Lexie vill ha full koll - men det är ju lite svårt -
För det
brummar ju på två ställen samtidigt
Lite senare
kommer Anders som inte har någon hel stuntare efter söndagens träning. I dag är
det combatplan med diesel som gäller.
Peter är ju gammal combatpilot och åkte
hem med en erövrad vinge från Evert samlingar.
Besök från
grannklubben i Olofström. Ärende att få en Falcon 56-ritning. En tur till
klubblokalen så kom det fram vad vi sökte. Nostalgi är ordet.
Dieselkärran
går en rejäl stund på en tankning - då kan man slappa lite de sista 5
minutrarna.
Är det här vad som kan kallas för drönarflyg?
Drönaren
Det var träff i Malmö på Kvarnlanda - ett SWAPMEET där man kan sälja och
köpa.
5 kronor, 10 kronor och i lådan med grjor för 20 kronor hittade jag ett
linflyghandtag med nya linor. Ett fynd! 275 för ett handtag och 155 för linor
hos 3F.
I en motorlåda fanns det några lämpliga objekt till Evert. Enya 19 VI
som saknar insug och nål fick komma med på köpet av en MVVS 3,5 cc som kanske
kan sätta lite fart på en combatvinge. Flera bilder från Kvarnlanda på
Swapmeet 2016-08-07
Tisdag den 30 augusti. Efter ett par dagar med rejäla vindar
mojnar det lagom till en fin kväll på Mygglanda.
I kväll är det bara tre
linflygare, Mats Peter och Anders... Evert har haft annat för sig i källaren -
förra veckan sålde han ju en combatvinge...
Göran var tidig och snart kom
Åke på besök.
Anders har tagit kvällens häftigaste bild.
Den var ju riktigt gullig - men tung - MVVS 3,5 cc
310 gram med pipa. Linrullarna verkar innehålla ca 32 meter var om man räknar
antal varv*radien*pi.
Låsmuttern på handtaget måste så klart bytas mot en
vingmutter - det har det nog varit från början.
I källaren är
det mycket på gång.
Halv Combatvinge.
En av två
nästan klara combatvingar.
Kan det vara
halvskala Gazelle - till en 0,3 cc COX
HÄFTIGT !
Och linorna är
0,42 i diameter
I somras fick Evert två plantor från sparade frön från förra höstens
halloweenpumpor. Den största väger över 50 kilo och kan knappast rubbas av en
person.