START 10 15 24 27  INDEX TIDIGARE MÅNADER
Oktober 2017 Förra månadens bilder

Faktiskt ett oplanerat besök hos Evert i dag den 3 oktober.
Lite korsord till fika och ett besök i källaren.

Det är mera strul med lille McCoy än väntat. Ett hål baktill in till vevhuset kan nog tätas med plastic padding. Vi lyckades slå ut det avbrutna nålröret - nytt behövs med ca 2,9 mm ytterdiameter.
Hur det ska gå med glödstiftsadapter vet vi inte - det är inte helt trivialt att svarva något som passar perfekt.
Webran som kom i delar verkar rätt så OK liksom Enya 9-an - får se om det passar med ett PAW-rör.


MERCON har sett lite ljus efter att ha varit helbrun av avlagringar. Ny propellermutter med bricka UNF 5/16 lär vara samma som till ASP 61-75 så det ska vi kunna fixa (eller till någon broms på en amerikanare). Även här bör det nog gå att hitta en passande trottel - eller nål och venturi.


Anders skickar lite bilder från klubblokalen där det byggs och hålls styrelsemöte.
Första kvällen i lokalen. Började bygga på en av 7 1,5 combatvingar. Martin lagar sin Drake, efter en golvkänning i arenan i Kristianstad. Klubbmöte han vi ha med. Inga konstigheter där heller. Jag meddelade att klubben kommer anordna en combattävling i början av sommaren. Detta mottogs positivt och ska jobbas vidare med. Jag han med en leverans till Evert med, ett gäng trasiga vingar dom troligen blir hela och kan användas i sommar.

Här ska det bli massproduktion av combatvingar 1,5-klassen


Mogens verkar ha "skumma" planer.


Gubbar som suddar?


Till mötet kommer sekreteraren som drar ner medelåldern med minst 10 år trots att han är ensam ung.


Martin verkar ha fått på "nöten" - men den är utanför bilden.


Tisdag den tionde i tionde. JIL har lyckats hitta en innetid som inte är lördagkväll ! Risk att det kan komma lite flera än det vanliga asociala gänget? Och det blir i stora hallen i Bromölla!

Ett kort besök i klubblokalen kl 18.
Mogens är upptagen. Anders bygger combatkärror i parti.
Är det Martin som har knäckt sin mystiska seglare på mitten?


JIL och Åke har som vanligt kommentarer.


Hemma hos Evert har Anders dumpat ett antal "halva combatplan".
Ett nytt är nästan klart av två olika gamla.


Det är överskott av vissa delar....






Och så detta - Anders hade ett EPP till salu.
Ska Evert hinna att steloperera skev och sidroder?
In med ett roderok till höjdrodret - varför hade jag inte med några kolfiberpinnar från klubbförrådet?

Om jag hittar en lämplig motor på ca 20 gram så kanske det kan bli provflygning på söndag.

ndag den 15e oktober i nya Sparbankshallens övningshall.
Lite underligt ljus - fick köra upp kamerans känslighet till max för att få bilder - det ser jag att det var INTE lyckat - bara gryn.
Besökare från österlandet Blekinge


Owe vill ha bilder till sina vänner i Spanien - tyvärr så blev det inte så bra bilder.


Anders haar knappt haft tid med sin drönare - men i dag var det flugit en del - gäller att hålla sig från den vispen.....


Gott om folk - och lika många på ljugaarbänken


"Landar" man långt ut får man lite motion


Evert gillade vädret - varken kallt eller blåsigt




Owe har precis kastat sin racer.


Bladets reporter är intresserad. Det kan nog vara något för tidningen. Lätt att flyga?


Anders fick ären att provflyga. Beslut i söndags, beg plan i tisdags, motor beställd i torsdags - kom i brevlådan i fredags, elektronik ihoplödat sönda förmiddag, moterat i plan och kevlartrådar till linor fixade efter lunch.


Batteriet fick flyttas fram flera gånger och utslagen halveras eller mer än det.


Owes racer i luften






Evert har inte flugit själv på över ett år - men i dag - och man blir yr på under två minuter!


Ganska lugnt i bortre hörnan av planen. Inge RC-flygare kände sig begränsade hoppas vi. 40*80 meter är ju rätt så bra mått. fast några meter högre i tak hade inte varit fel. Nu är det 5 meters linor.


Oves nya oldtimer från 1909. Anders kastar.




Anders kanske fotar eller filmar?


Evert tar det lugnt - trodde inte att det skulle bli så trevligt!




Har man tid at tkolla på väggarna så är det trevlig konst.






Tisdag den 24 oktober
Tisdagen bjöd på lite aktivitet i lokalen. Bara jag, Mogens, jil och Pelle. Det pratades mycket  klaffar, vara eller inte på modellflygplan.

Mina 7 små 1,5 combatar blev klara för klädsel i alla fall.


Rodren dekorerade med snobbenmärken, ifall man tappar dom :)


3 vrak har börjar renoveras. ett nytt vi göra och 3 spryglar gör den nästan klädfärdig.




2 stora och en liten är det. dom stora konverteras från glöd till diesel med hjälp av andra tankar.



Dessa ska användas som träningsmodeller och kanske till slowcombat.

En Good year modell har införskaffats med. En dieselkonverterad combatmotor sitter i näsan och det blir nog bra fart på den.



Det kom ett mail med lite nostalgi

Hej Patrik → publicisten och Bromölla flygindustris VD
Rapport från ett stökigt hobbyrum (modellflygverksamhet skall kanske förtydligas) i Sölvesborg
Jag målar nu ”Virjila” ja det är Bromölla flygindustris ”Mixen” eller den större och mer potentare versionen av ”Jillar”  JIL initialerna finns fortfarande med i namnet.


    


Virjila blir troligen en tung flygfarkost – målad och klarlackad vad det lider, men en ASP 75 tvåtaktare skall nog få fart på grejorna – därav namnet VIRILIA om man uttalar fel.





Hittade också lite nostalgiprylar i det nu stökiga hobbyrummet .
·         Flygcertifikat från1978

·         Medlemskort från 1988

·         Sölvesborgs MFK´s nuvarande och tidigare logga, den tidigare tycker jag är tuff eller skvader.



   

·         Simprop och Proline märken –om någon nu känner till begreppen.     





 
Med vänlig hälsning
Per Anders Olsson
Ringvägen 13
294 35 Sölvesborg
Tel. 0705401775