START 10 15 24 27 INDEX TIDIGARE MÅNADER | |
Oktober 2017 | Förra månadens bilder |
Faktiskt ett oplanerat besök hos Evert i dag den 3
oktober.
Lite korsord till fika och ett besök i källaren.
Det är mera
strul med lille McCoy än väntat. Ett hål baktill in till vevhuset kan nog tätas
med plastic padding. Vi lyckades slå ut det avbrutna nålröret - nytt behövs med
ca 2,9 mm ytterdiameter.
Hur det ska gå med glödstiftsadapter vet vi inte -
det är inte helt trivialt att svarva något som passar perfekt.
Webran som
kom i delar verkar rätt så OK liksom Enya 9-an - får se om det passar med ett
PAW-rör.
MERCON
har sett lite ljus efter att ha varit helbrun av avlagringar. Ny propellermutter
med bricka UNF 5/16 lär vara samma som till ASP 61-75 så det ska vi kunna fixa
(eller till någon broms på en amerikanare). Även här bör det nog gå att hitta en
passande trottel - eller nål och venturi.
Anders skickar lite
bilder från klubblokalen där det byggs och hålls styrelsemöte.
Första kvällen i lokalen. Började bygga på en av 7 1,5 combatvingar. Martin
lagar sin Drake, efter en golvkänning i arenan i Kristianstad. Klubbmöte han vi
ha med. Inga konstigheter där heller. Jag meddelade att klubben kommer anordna
en combattävling i början av sommaren. Detta mottogs positivt och ska jobbas
vidare med. Jag han med en leverans till Evert med, ett gäng trasiga vingar dom
troligen blir hela och kan användas i sommar.
Här ska det bli massproduktion av combatvingar 1,5-klassen
Mogens verkar ha
"skumma" planer.
Gubbar som suddar?
Till mötet kommer sekreteraren som drar ner medelåldern med minst 10 år
trots att han är ensam ung.
Martin verkar ha fått
på "nöten" - men den är utanför bilden.
Tisdag
den tionde i tionde. JIL har lyckats hitta en innetid som inte är lördagkväll !
Risk att det kan komma lite flera än det vanliga asociala gänget? Och det blir i
stora hallen i Bromölla!
Ett kort besök i klubblokalen kl 18.
Mogens
är upptagen. Anders bygger combatkärror i parti.
Är det Martin som har
knäckt sin mystiska seglare på mitten?
JIL och Åke har som
vanligt kommentarer.
Hemma hos Evert har Anders dumpat ett antal "halva combatplan".
Ett nytt
är nästan klart av två olika gamla.
Det är överskott av
vissa delar....
Och så detta -
Anders hade ett EPP till salu.
Ska Evert hinna att steloperera skev och
sidroder?
In med ett roderok till höjdrodret - varför hade jag inte med
några kolfiberpinnar från klubbförrådet?
Om jag hittar en lämplig
motor på ca 20 gram så kanske det kan bli provflygning på söndag.
Söndag den 15e oktober i nya Sparbankshallens övningshall.
Lite underligt ljus - fick köra upp kamerans känslighet till max för att få
bilder - det ser jag att det var INTE lyckat - bara gryn.
Besökare från
österlandet Blekinge
Owe vill ha bilder till sina vänner i Spanien - tyvärr så blev det inte så
bra bilder.
Anders haar knappt haft tid med sin drönare - men i dag var det flugit en del -
gäller att hålla sig från den vispen.....
Gott om folk - och
lika många på ljugaarbänken
"Landar" man långt ut
får man lite motion
Evert gillade vädret - varken kallt eller blåsigt
Owe har precis kastat
sin racer.
Bladets
reporter är intresserad. Det kan nog vara något för tidningen. Lätt att flyga?
Anders fick ären att
provflyga. Beslut i söndags, beg plan i tisdags, motor beställd i torsdags - kom
i brevlådan i fredags, elektronik ihoplödat sönda förmiddag, moterat i plan och
kevlartrådar till linor fixade efter lunch.
Batteriet fick
flyttas fram flera gånger och utslagen halveras eller mer än det.
Owes racer i luften
Evert har inte flugit
själv på över ett år - men i dag - och man blir yr på under två minuter!
Ganska lugnt i
bortre hörnan av planen. Inge RC-flygare kände sig begränsade hoppas vi. 40*80
meter är ju rätt så bra mått. fast några meter högre i tak hade inte varit fel.
Nu är det 5 meters linor.
Oves nya oldtimer från 1909. Anders kastar.
Anders kanske fotar
eller filmar?
Evert tar det lugnt - trodde inte att det skulle bli så trevligt!
Har man tid at tkolla
på väggarna så är det trevlig konst.
Tisdag den 24 oktober
Tisdagen bjöd på lite aktivitet i
lokalen. Bara jag, Mogens, jil och Pelle. Det pratades mycket klaffar,
vara eller inte på modellflygplan.
Mina 7 små 1,5 combatar blev klara
för klädsel i alla fall.
Rodren dekorerade med snobbenmärken, ifall man tappar dom :)
3 vrak har börjar renoveras. ett nytt vi göra och 3 spryglar gör den nästan
klädfärdig.
2 stora och en liten är det. dom stora konverteras från glöd till diesel med
hjälp av andra tankar.
Dessa ska användas som träningsmodeller och kanske till slowcombat.
En
Good year modell har införskaffats med. En dieselkonverterad combatmotor sitter
i näsan och det blir nog bra fart på den.
Det kom ett mail med lite nostalgi
Hej Patrik → publicisten och Bromölla flygindustris VD
Med vänlig hälsning