START VM-del 1 VM dag 2  24   INDEX TIDIGARE MÅNADER
Juli  2018 Förra månadens bilder

JULI - Semester och Linflyg-VM

Det är Danmark som gäller för semester och mest norra Jylland. Det är ett bekvämt område med ganska nära till allting.
Jag har haft radiostrul med dålig räckvidd efter en avbruten antenn så det var inte så mycket förberedelser som önskat.
Om man reser med "navigator" är det lätt att hitta.

Sju fält hittar jag norr om Aalborg och fem av dem fick korta besök. 
Tyvärr vara bara mina besök av typen "passera" på tider mitt på dagen när det oftast inte finns modellflygare aktiva.

Men första träffen med modellflygare var redan första dagen på ett hang som jag tippsats om. Där satt fem trevliga modellflygare i var sin vilstol och njöt av det fina vädret.



Fyra servon i vingen hjälper till när man ska bromsa för landning där det är fint lyft


En snygg modell som jag gärna länkat till om jag visste namnet.


Högt på önskelistan ligger en helsnygg 3,4 meters kärra från Arthobby


Ska man flyga några timmar är det bra att vara väl förberedd och sitta säkert

Att en leksak från LIDL kan vara så kul på hanget!!!

Första brevet från Anders på VM:
VM i Landres, Frankrike.

Klasserna F2A,B,C,D

Dag 1

Resan började redan kl 7 på torsdags morgon, då Mikael Palm, med sonen Emil, startade sin färd från Lindome. Dom fick först åka till Branäsberget, Värmland, för att hämta rätt bil! Niklas Löfroth hämtades upp i Karlstad och dom kom hem till mig vid kl 20. Mikael hade då kört ca 110 mil. Jag bjöd på en uppskattad middag (tack Mona för den) och vi packade in mina saker i bilen och styrde färden söder ut. Jag körde. När vi kom till Öresundsbron blev vi varse om att bilen var 6070mm lång, och gick alltså på lastbilstaxa, 3 gånger så dyrt, som personbil, max 6000mm…… Naturligt vis så gick det inte lura kassan över Stora Bält heller. Resan gick i övrigt bra. Massor med vägarbeten i Tyskland, men på natten är det mindre fordon i rörelse.

Vi var modiga nog att pinka revir i både Tyskland och Luxemburg. Väl framme i Landres, ungefär 10.30, så sken solen och det var full fart på hela området.









Fältet, eller arenan faktiskt, är helt dedikerad för linflyg. Man har iordningställt 4 asfaltcirklar, 2 för F2C team race, och en för vardera F2A speed och F2B stunt. Till detta finns även en gräscirkel för stunt och 2 gräscirklar för F2D combat. Man har även sett till att det finns mat, kaffe, fika och öl på plats.

Vi valde att åka och träna på en avlyst fotbollsplan i den närliggande hålan Merci le Bas. Det påminner om Mygglanda, med skog tätt inpå och konstiga vindar. Detta förekommer även på tävlingsplatsen. Vi var helt ensamma där, förutom en trevlig herre vid namn Larry Walkman. Det visade sig att han var ledare för det kanadensiska teamet, och skulle bara titta på träningsplatsen. Vi fick en trevlig pratstund om allt sånt som vi stuntflygare pratar om. Han tog även en gruppbild på oss. När vi flugit klart, typ 3 flygningar var, så åkte vi tillbaka till Landres för att mingla lite och titta på motståndet. Massor med snygga modeller och trevliga människor från hela världen.

Vår nya supporter, Larry Waltman, manager Team Canada, tog den här bilden av sveriges stunt team. Emil Palm, Mikael Palm, Staffan Ekström, Niklas Löfroth känner sig avslappnad med Niklas Löfroth, Staffan Ekström, Anders Hellsen, Michael Palm och Emil Palm i Landres, Lorraine, France.

Den största besvikelsen blev dock när vi framåt kvällen åkte till hotellet, Remotel i Knutage. Jag kommer aldrig rekommendera detta, inte ens om jag får pengar för det. Men det tar jag en annan gång. Vi åt middag på en liten pizzeria med vedeldad ugn, detta var en höjdare! Sen försöker jag nu sova medan tokiga fransmän spelar hög musik och skjuter raketer utanför fönstret, i parken. Tydligen nån festdag eller nått  nu….

Lite bilder från dag 2 på VM. Det blev en sen kväll med invigning och fest.
Staffan går genom processen med invägning och kontoll av sina plan




G.S. tränar inför team-racing. Notera vänsterkanten att fotot tas genom skyddsnätet

Vem är viktigast i TR? Det är mekanikern som ansvarar för att det går snabbt och att tankningarna inte tar mer än någon sekund.

Tisdag 24 juli - 5 månader till julafton

Anders hemma från VM. Ripaveckan över. Besök hos Evert.

Det här är Everts egen konstruktion - lite inspirerad av Ruter Ess men med betydligt större vingyta.
Och på den från 70-talet sitter Sören Jensens fina Webra Mach II som han fick i konfirmationspresent!

Evert gillar inte buller så han har fixat en avgassamlare från ett bakstycke till en betydligt större skrotad motor.
Utloppet är 10 mm2 så det är nog lite väl mycket strypning.


Ska vi se om den startar? Inte i källaren. Ut på gräset och i med några cl soppa i tanken.
Jomenvisst - så att grannen kom rusande för att lukta på de goda aromerna från dieseln.

Då kan vi lika gärna åka till fältet och se om den flyger också........

Äver ett år sedan Evert flög senast - och balansen är inte vad den var före han fyllde 80 - för flera år sedan....


Vassa stenar ser vi på bilden över - inte bra om man snubblar.


Det var nästan allt kvar i den 150 cc stora tanken när jag tog över i mitten. Efter kanske 5 minuter tröttnade Anders och drog igång den gamla Ruter Ess och kom in i cirkeln för lite närkamp - och då var det så klart ingen som tänkte på att ta fram kameran.

Tobbe hade fyndat en oanvänd linkärra av "Snickaren i Skanör" på Ripaveckan. Fast tanken satt alldeles för lågt och motorn var tjurig


Intge ens Everts flinka snärtar fick igång den nya fina motorn.


Anders har sett och lärt på VM i Landres.
Nu är utslagen ändrade så att det inte är så stort på flapsen och 4-kanterna blir betydligt bättre när planet inte bromsar lika mycket.


Upptagning i en 4-kant inverterad looping


Solen i linorna - de verkar betydligt grövre än i verkligheten


När Tobbe tröttnat på glödaren så fick det bli gamla Webra trotjänaren på Evert stabila planka för att få lite snurrevana.




En jämförelse mellan Ruter Ess och Evert skapelse som är bakbyggd och har fått vingöron.


Seriöst skitsnack med fika är aldrig fel. Mogerns är den hårda knutten för kvällen. Tyvärr inte med lika tuff moppe som Mats brukar komma med.


Anders söker sparring till combat.. Vem vill ställa upp?