START VM-del 1 VM dag 2 24 INDEX TIDIGARE MÅNADER | |
Juli 2018 |
Förra
månadens bilder |
JULI - Semester och Linflyg-VM
Det är Danmark som gäller för semester och mest norra Jylland. Det är ett
bekvämt område med ganska nära till allting.
Jag har haft radiostrul med
dålig räckvidd efter en avbruten antenn så det var inte så mycket
förberedelser som önskat.
Om man reser med "navigator" är det lätt att
hitta.
Sju fält hittar jag norr om Aalborg och
fem av dem fick korta
besök.
Tyvärr vara bara mina besök av typen "passera" på tider mitt
på dagen när det oftast inte finns modellflygare aktiva.
Men första träffen med modellflygare var redan första dagen på ett hang som
jag tippsats om. Där satt fem trevliga modellflygare i var sin vilstol och
njöt av det fina vädret.
Fyra servon i vingen
hjälper till när man ska bromsa för landning där det är fint lyft
En snygg modell som jag
gärna länkat till om jag visste namnet.
Högt på önskelistan
ligger en helsnygg 3,4 meters kärra från
Arthobby
Ska
man flyga några timmar är det bra att vara väl förberedd och sitta säkert
Att en leksak från LIDL kan vara så kul på hanget!!!
Första brevet från Anders på VM:
VM i Landres,
Frankrike.
Klasserna F2A,B,C,D
Dag 1
Resan började redan kl 7 på torsdags morgon, då Mikael Palm, med sonen Emil, startade sin färd från Lindome. Dom fick först åka till Branäsberget, Värmland, för att hämta rätt bil! Niklas Löfroth hämtades upp i Karlstad och dom kom hem till mig vid kl 20. Mikael hade då kört ca 110 mil. Jag bjöd på en uppskattad middag (tack Mona för den) och vi packade in mina saker i bilen och styrde färden söder ut. Jag körde. När vi kom till Öresundsbron blev vi varse om att bilen var 6070mm lång, och gick alltså på lastbilstaxa, 3 gånger så dyrt, som personbil, max 6000mm…… Naturligt vis så gick det inte lura kassan över Stora Bält heller. Resan gick i övrigt bra. Massor med vägarbeten i Tyskland, men på natten är det mindre fordon i rörelse.
Vi var modiga nog att pinka revir i både Tyskland och Luxemburg.
Väl framme i Landres, ungefär 10.30, så sken solen och det var full fart på
hela området.
Fältet, eller arenan faktiskt, är helt dedikerad för linflyg.
Man har iordningställt 4 asfaltcirklar, 2 för F2C team race, och en för
vardera F2A speed och F2B stunt. Till detta finns även en gräscirkel för
stunt och 2 gräscirklar för F2D combat. Man har även sett till att det finns
mat, kaffe, fika och öl på plats.
Vi valde att åka och träna på en avlyst fotbollsplan i
den närliggande hålan Merci le Bas. Det påminner om Mygglanda, med skog tätt
inpå och konstiga vindar. Detta förekommer även på tävlingsplatsen. Vi var
helt ensamma där, förutom en trevlig herre vid namn Larry Walkman. Det
visade sig att han var ledare för det kanadensiska teamet, och skulle bara
titta på träningsplatsen. Vi fick en trevlig pratstund om allt sånt som vi
stuntflygare pratar om. Han tog även en gruppbild på oss. När vi flugit
klart, typ 3 flygningar var, så åkte vi tillbaka till Landres för att mingla
lite och titta på motståndet. Massor med snygga modeller och trevliga
människor från hela världen.
Den största besvikelsen blev dock när vi framåt kvällen
åkte till hotellet, Remotel i Knutage. Jag kommer aldrig rekommendera detta,
inte ens om jag får pengar för det. Men det tar jag en annan gång. Vi åt
middag på en liten pizzeria med vedeldad ugn, detta var en höjdare! Sen
försöker jag nu sova medan tokiga fransmän spelar hög musik och skjuter
raketer utanför fönstret, i parken. Tydligen nån festdag eller nått
nu….
Staffan går genom processen med invägning och
kontoll av sina plan
G.S. tränar
inför team-racing. Notera vänsterkanten att fotot tas genom skyddsnätet
Vem är viktigast i TR? Det är mekanikern som ansvarar
för att det går snabbt och att tankningarna inte tar mer än någon sekund.
Tisdag 24 juli - 5 månader till julafton
Det här
är Everts egen konstruktion - lite inspirerad av Ruter Ess men med betydligt
större vingyta.
Och på den från 70-talet sitter Sören Jensens fina Webra
Mach II som han fick i konfirmationspresent!
Utloppet är 10 mm2 så
det är nog lite väl mycket strypning.
Ska vi se om den
startar? Inte i källaren. Ut på gräset och i med några cl soppa i tanken.
Jomenvisst - så att grannen kom rusande för att lukta på de goda
aromerna från dieseln.
Då kan vi lika gärna åka till fältet och se om
den flyger också........
Äver ett år sedan Evert flög senast - och
balansen är inte vad den var före han fyllde 80 - för flera år sedan....
Vassa stenar ser
vi på bilden över - inte bra om man snubblar.
Det var nästan
allt kvar i den 150 cc stora tanken när jag tog över i mitten. Efter kanske
5 minuter tröttnade Anders och drog igång den gamla Ruter Ess och kom in i
cirkeln för lite närkamp - och då var det så klart ingen som tänkte på att
ta fram kameran.
Tobbe hade fyndat en oanvänd linkärra av "Snickaren
i Skanör" på Ripaveckan. Fast tanken satt alldeles för lågt och motorn var
tjurig
Intge
ens Everts flinka snärtar fick igång den nya fina motorn.
Anders har sett
och lärt på VM i Landres.
Nu är utslagen ändrade så att det inte är så
stort på flapsen och 4-kanterna blir betydligt bättre när planet inte
bromsar lika mycket.
Upptagning i en 4-kant inverterad looping
Solen i linorna -
de verkar betydligt grövre än i verkligheten
När Tobbe
tröttnat på glödaren så fick det bli gamla Webra trotjänaren på Evert
stabila planka för att få lite snurrevana.
En jämförelse
mellan Ruter Ess och Evert skapelse som är bakbyggd och har fått vingöron.
Seriöst skitsnack
med fika är aldrig fel. Mogerns är den hårda knutten för kvällen. Tyvärr
inte med lika tuff moppe som Mats brukar komma med.
Anders söker
sparring till combat.. Vem vill ställa upp?